Spor mezi auty a cyklodopravou neexistuje, říká Jakub Ditrich z ekolo.cz. Problém kol je nedostatečná infrastruktura
Kolo je malý, skladný, relativně nenáročný a ekologický, zároveň ale také nepříliš efektivní dopravní prostředek – takové je alespoň široké povědomí o něm. Ve městě ale prý snadno může být rychlejší než veřejná doprava nebo auto. To alespoň za hlavní důvod dopravování se na kole zmiňuje Jakub Ditrich, zakladatel a výkonný ředitel ekolo.cz. Na konferenci CzechCrunch Onlajn o budoucnosti dopravy kromě toho mluvil také o vztahu cyklistů s řidiči nebo stavu cyklostezek v Česku.
Jakub Ditrich nemá rád, když se ve spojitosti s ježděním na kole automaticky mluví o cyklistice. „Jezdím na kole po městě, ale nepovažuju se za cyklistu. Někteří říkají, že jsem dojížděč, a přijde mi vhodnější mluvit o cyklodopravě,“ poznamenává. Tento jakýsi terminologický spor ovšem upozorňuje na větší problém. Totiž že cyklodoprava ve větších městech je v Česku poměrně nevídaná věc.
Přitom jim může pomoci s řešením některých problémů, kterým dnes čelí, jako je přílišný provoz, nedostatek parkovacích míst, znečištění vzduchu a podobně. To samozřejmě nemusí naopak znamenat zakazování aut. Ditrich míní, že spor mezi automobilisty a „kolaři“ neexistuje, ale spíš představuje přílišné zjednodušení komplexní situace.
„Snad každý, kdo jezdí na kole, jezdí i autem,“ říká Ditrich. Jak navíc taktéž na konferenci CzechCrunch Onlajn zmínil Vítek Ježek, jenž vede projekt sdílených kol Rekola, zájem o kola roste nezávisle na omezeních, jimž dnes nejen ve městech čelí.
***
Podívejte se na záznam konference CzechCrunch Onlajn, kde o cyklodopravě mluvil Jakub Ditrich, zakladatel společnosti ekolo.cz.
***
Proč vlastně zájem o cyklodopravu roste? U mnohých je to jednoduše způsob rekreace nebo sportovní aktivita, pro ony „dojížděče“ zase může být důležitý ekologický aspekt. Nižší uhlíkovou stopu kol oproti autům snad všichni akceptují, například server Bikeradar se rozhodl toto tvrzení podrobit zevrubné analýze.
Zjistil, že používání kola má nejen asi desetkrát menší environmentální dopad než automobil, ale z hlediska produkce skleníkových plynů překoná i chůzi. Elektrická kola jsou na tom dokonce lépe. Sám Jakub Ditrich ale na kolech nejvíce oceňuje rychlost.