Virtuální výcvik od českých VRgineers používá i NASA. Miliony jim teď posílají i Průšové či Daniel Vávra

Filip HouskaFilip Houska

vrgineers-3

Foto: VRgineers

Brýle XTAL od VRgineers

0Zobrazit komentáře

Headset pro virtuální realitu od české firmy VRgineers patří mezi světovou špičku a díky svým zobrazovacím schopnostem a vysokému rozlišení zaujal také americké letectvo, námořnictvo nebo vesmírnou agenturu NASA. Spolu s nimi ale láká i investory, což VRgineers znovu potvrzují. Na další vývoj pokročilých brýlí pro piloty získávají 2,5 milionu dolarů mimo jiné i od Prusa Research.

Investiční kolo, které VRgineers přineslo v přepočtu necelých 54 milionů korun, navazuje na financování z loňského listopadu, kdy výrobce headsetů pro virtuální realitu získal dva miliony dolarů (tehdy zhruba 44 milionů korun). Stejně jako minule i nyní se do nové investice zapojil investiční fond Nation 1, čímž opět ve startupu posílil na podíl 10,8 procenta. VRgineers ovšem vedle řady dalších menšinových investorů věří i noví.

Mezi nimi se nachází tuzemský výrobce 3D tiskáren Prusa Research a český startup Somnium Space (oba s podílem tři procenta), který vyvíjí světy ve virtuální realitě a přináší do obýváků netradiční zážitky, nebo šéf herního studia Warhorse Studios Daniel Vávra s podílem 1,4 procenta. Nejen ti se podíleli na tom, aby VRgineers pod vedením Marka Polčáka, který drží největší podíl 22,9 procenta, mohli pokračovat ve vývoji virtuálních leteckých simulátorů.

Věrná kopie skutečného létání

„Nesnažíme se létání nahradit, ale chceme piloty připravit na situace, ve kterých jim trénink ve virtuální realitě může zachránit život. Takových situací je extrémně velké množství. Jedná se například o poruchu letounu, srážku s jiným objektem nebo vlet do mraků při nenadálé změně počasí,” popisuje Polčák smysl, proč takové headsety se svým týmem vyvíjí.

marek-polcak-vrgineers4

Foto: VRgineers

Marek Polčák, zakladatel a CEO VRgineers

Vlajkovým produktem VRgineers jsou brýle XTAL, jež díky horizontálnímu rozlišení 8K v LCD displeji, čočkám s 180stupňovým zorným úhlem nebo frekvencí 210 snímků za sekundu umožňují uživatelům zobrazovat vizuální obsah takových kvalit, které by jinde nenašli. Hlavní cílovou skupinou jsou pak zmínění piloti záchranných složek nebo stíhaček.

Při výcviku tak s nasazenými brýlemi vidí autenticky vykreslený virtuální svět, který kopíruje reálné scenérie. Prostřednictvím použitých technologií navíc mohou vnímat skutečnou hloubku okolí, díky čemuž mohou piloti trénovat například záchranné operace s podvěsem a kontrolovat tak bezpečí převáženého člověka. Ve výsledku je pak tento výcvik i levnější než v opravdovém letounu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Brýle čistě pro virtuální realitu ovšem nemají být tím jediným, do čeho nová investice (vedle podpory růstu obchodu a marketingových aktivit) poputuje. VRgineers plánují i vývoj modulu pro takzvanou smíšenou realitu, která propojuje výcvik ve skutečném kokpitu s virtuálním prostředím. K co nejvěrnějšímu zážitku bude dopomáhat i speciální kamerový stereoskopický modul, jenž zabírá celé zorné pole a je složen ze dvou kamer s rozlišením 4K.

„Pilot sedící ve fyzickém kokpitu tak vidí své ruce, které ovládají palubní desku. Jinak je ale zcela obklopen virtuální realitou. Tato kombinace přináší jedinečný a autentický zážitek, který je velmi věrný skutečnému létání. My věříme, že smíšená realita definuje příští generaci pilotního tréninku a toto řešení nahradí současné simulátory, které využívají zejména dataprojektory,” uvádí Polčák.

Finální verze modulu s rozlišením 4K bude dostupná ke konci roku a mohla by startupu pomoci zdvojnásobit tržby. Loni VRgineers utržili zhruba 40 milionů korun, přičemž letos míří alespoň na 80 milionů. V prvním čtvrtletí tohoto roku mimo jiné startup podepsal zakázky ve výši 20 milionů korun, což je další krok k tomu, aby se v dohledné době překlopil do černých čísel.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Řízek, který nemá s masem nic společného. Švýcaři ho vyrábí z rostlin a chtějí s ním prorazit v Evropě

Filip HouskaFilip Houska

planted-1

Foto: Planted

Řízek značky Planted, který nemá s masem nic společného

0Zobrazit komentáře

Když se řekne řízek, představíte si naklepaný plátek masa smažený v trojobalu. Pokud byste ale zavítali do laboratoří švýcarské firmy Planted, odpověď by byla jiná. Jeden z dalších dravých hráčů, který nahrazuje tradiční masové pokrmy rostlinnými proteiny, představil takový řízek (lépe řečeno Wiener Schnitzel, tedy vídeňský řízek), který nemá s masem nic společného. A také na něj získal další velkou investici.

Nabízet rostlinné alternativy k normálnímu masu dnes není ničím neobvyklým. Stačí se podívat například na velké americké společnosti typu Impossible Foods nebo Beyond Meat, které na veganských masových pokrmech spolupracují s řetězci McDonald’s, KFC i Burger King. A nelze opomenout možná desítky menších startupů, jež své „maso“ vyrábí třeba na 3D tiskárnách.

Mezi ty menší, ale o to ambicióznější zástupce této rostoucí gastronomické oblasti patří i dva roky stará firma Planted ze švýcarského Curychu, která vznikla jako spin-off z výzkumné univerzity ETH Zürich. Její zaměření spočívá ve výrobě alternativního masa především z hráškového proteinu v kombinaci s hráškovou vlákninou, které následně nabízí k prodeji.

planted2

Foto: Planted

Rostlinné trhané vepřové v bulce od Planted

Aby ovšem mohla výrobu posouvat kupředu a testovat nové typy svého masa, potřebuje externí financování. Letos v březnu proto získala investici ve výši 17 milionů franků (tehdy zhruba 402 milionů korun), aby se více rozšířila po Evropě, respektive na klíčových trzích, mezi které patří Německo, Rakousko a domovské Švýcarsko. A nyní získává dalších 19 milionů franků (450 milionů korun).

Právě díky této sumě, která navyšuje celkový objem investic na zhruba miliardu korun, bude chtít nejen rozšiřovat své pole působnosti, ale také nabízet nové produkty. Mezi nimi je i alternativní řízek, jenž minimálně na fotce vypadá téměř jako ten opravdový. Nová pochoutka z dílen Planted, vyrobená opět z hráškového proteinu a vlákniny, by se na trh měla dostat v letošním třetím kvartálu.

Oblíbená česká pochoutka v novém

„Řízek je vyroben jako jeden kus – není tudíž pospojován dohromady z malých kousíčků. Chuť a textura těží z fermentačního postupu, díky němuž je chuťový profil lákavý a textura zase velmi šťavnatá,“ uvádí pro magazín TechCrunch spoluzakladatel startupu Christoph Jenny a dodává, že se řízek stane debutovým produktem, na kterém si vyzkouší produkci masa v celku.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Dosud totiž Planted nabízel (a stále nabízí) své maso ve formě různých kousků. Ať už jde například o kebab, trhané vepřové, nebo malé kuřecí plátky. I na to ovšem trh slyšel a startupu se za dva roky od založení podařilo dostat do více než tří tisíc restaurací a obchodů napříč Švýcarskem, Německem a Rakouskem. Na to, zda plánují vstup i do Česka, zástupci Planted pro CzechCrunch zatím neodpověděli.

Pokud ovšem hledáte například právě řízek z rostlinných produktů, nemusíte chodit daleko (potažmo čekat na příchod Planted na tuzemský trh). Například značka Garden Gourmet, kterou prodává mimo jiné řetězec Tesco nebo online supermarket Rohlik.cz, nabízí vegetariánský řízek, jenž je rovnou obalený a připravený ke smažení. Pokud by vám snad řízek nestačil, česká Mana i Burger King mají vlastní rostlinné burgery. A vyberete si určitě i od McDonald’s.