60 miliard vypadá jako hodně, ale jsme jen kapka v moři, říká Dlouhý. V Kiwi se prý ještě nepředvedli

„Že jsme se chtěli zaměřit i na pozemní dopravu, je největší chyba, jakou jsme udělali. Vyšla nás na miliardy, mohli jsme být jinde,“ říká Dlouhý.

Peter BrejčákPeter Brejčák

dlouhy

Foto: Kiwi.com / CzechCrunch

Oliver Dlouhý, CEO Kiwi.com

0Zobrazit komentáře

Vyhledávač a přeprodejce letenek Kiwi je už podle svého zakladatele a ředitele Olivera Dlouhého v Česku vnímán jako dospělá a velká firma. „Ale v globálním měřítku to neplatí, pořád nejsme tak velcí jako Google, Nvidia nebo Tesla,“ pomáhá si příměrem k nejznámějším společnostem světa. I když jeho firma ročně prodává letenky za vyšší desítky miliard korun a sama přitom utrží miliardy, Dlouhý věří, že ze světového cestovatelského trhu si může Kiwi ukrojit mnohem větší kousek.

„Jsme jen malá kapička,“ vypráví šestatřicetiletý Dlouhý pár dnů poté, co Kiwi do Prahy přivedlo šéfa Ryanairu. Tedy firmy s níž si ta jeho dlouhé roky nemohla přijít na jméno a vedly spolu i soudní spory, nyní ale zakopaly válečnou sekeru a navázaly vzájemnou spolupráci. To všechno jen několik měsíců poté, co společnost sídlící v Brně propustila téměř pětinu svých zaměstnanců, i když sama loni dosáhla rekordních výsledků.

Důvod? „Trh, na kterém působíme, se změnil, a proto se musel změnit i náš model podnikání, který se mění i nadále,“ vysvětluje Dlouhý. Kiwi, které dříve investoři podpořili miliardami korun, tak v posledních letech prochází další z několika větších změn své strategie, která by jej měla dovést právě do výše zmiňované, násobně větší velikosti. O tom všem Dlouhý mluví v rozhovoru pro CzechCrunch.

Nedávno Kiwi oznamovalo rekordní loňská čísla – růst tržeb o dvacet procent, zároveň jste v zisku. V lednu jste přitom propustili osmnáct procent zaměstnanců, není to trochu protichůdný krok?
Bylo to jedno z nejtěžších rozhodnutí, které jsem v životě musel udělat, protože se týkalo velmi vážených členů našeho týmu. Struktura, ve které jsme mnoho let fungovali, byla nastavená tak, aby podporovala transakční model, který byl v dané době pro nás, trh a naše zákazníky správný. Trh, na kterém působíme, se ale změnil, a proto se musel změnit i náš model podnikání, který se mění i nadále. Bylo nutné učinit nezbytné kroky, abychom i do budoucna udrželi zdravou a prosperující společnost.

oliver2

Foto: Kiwi.com

Oliver Dlouhý, zakladatel a šéf Kiwi.com

Nálada se ve firmě stabilizovala?
Věřím, že ano.

Když jste propouštění komunikovali, zmiňovali jste, že jde o jeden z kroků v rámci širší transformace. Jaké jsou ty další?
Je toho hodně a jsou to zásadní změny. Budu ale vágní, zatím nemůžu prozrazovat téměř nic. Ale už brzy budu moct říct úplně všechno.

O jaký typ novinek by mělo jít?
Jsou to změny v produktu a službě, které si myslíme, že budou revoluční. Není ale důvod je komunikovat, dokud nejsou připravené.

V průběhu let jsme spolu dělali už poměrně dost rozhovorů a vždy, když spolu mluvíme, mám pocit, že Kiwi prochází velkými změnami své strategie. Neděláte je nějak často?
Neřekl bych, že tak často. V posledních letech ovšem byla pandemie koronaviru, která toho změnila hodně, a obecně se děje mnoho změn, na které musíme neustále reagovat. Například nedávno jsme podepsali partnerství s Ryanairem, což bylo ještě před pár měsíci nemyslitelné.

I když máme miliardové obraty, tisíc zaměstnanců a jsme v zisku, neznamená to, že nebudeme zkoušet nové věci.

Budou přibývat podobné spolupráce i s dalšími aerolinkami?
Věřím, že ano. Jednání s Ryanairem bylo férové a rychlé. Typicky jsou taková jednání na roky, ale i když jde o největší evropské aerolinky, tak se někdy dokázaly rozhodovat ještě rychleji než my, malá firmička z Brna. Hodně se mi to líbilo, kdyby byly všechny aerolinky takto pragmatické a rychlé, tak už máme spolupráce se všemi.

Jak se v průběhu let mění samotné Kiwi?
Kiwi vzniklo před dvanácti lety a v Česku jsme vnímáni již jako dospělá a velká firma s procesy jako mají mezinárodní korporace. Ale v globálním měřítku pořád nejsme tak velcí jako Google, Nvidia nebo Tesla, což jsou obří organizace. Tyto společnosti se relativně často mění a vytvářejí nové produkty, a proto jsou úspěšné. I když máme miliardové obraty, tisíc zaměstnanců a jsme v zisku, neznamená to, že nebudeme zkoušet nové věci.

Které z věcí, co jste zkoušeli, vám nevyšly?
Například to, že jsme se chtěli zaměřit i na pozemní dopravu, vnímám jako vůbec největší chybu, kterou jsme v Kiwi historicky udělali. Měli jsme štěstí, že se nám poměrně rychle od vzniku podařilo najít udržitelný a funkční produkt, a místo toho, abychom na tom stavěli a snažili se z něj vytěžit, co se dá, jsme začali vymýšlet nové věci a zbytečně se zaměřovali na něco jiného. Nejde ani tak moc o peníze, i když nás to vyšlo na miliardy, ale spíš o čas a kapacity. Kdybychom je směřovali do modelu, který jsme měli ověřený, mohli jsme teď být možná i desetkrát větší.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Kiwi nedávno oznámilo změnu svého zaměření z transaction-centric approach na customer-centric approach. Co to vlastně znamená?
Kiwi vyrostlo jako firma, která poskytovala vyhledávání a rezervace letenek, a to hlavně srovnávačům jako Skyscanner nebo Kayak. Pořád jsou to naši důležití partneři, ale aktuálně hodně investujeme do produktu, který používají přímo naši zákazníci. Jádro našeho byznysu se tak mění z modelu B2B2C na B2C – většina trafficu nám už nechodí přes partnery, ale přímo přes náš web a aplikaci.

Čím dál důležitější pro nás je, aby se zákazníci také vraceli, čemuž odpovídá i kvalita služeb, kterou jsme za poslední roky výrazně vylepšili, ať už se jedná o kvalitu nabízených itinerářů, nebo podporu po zakoupení letenky. Zákazníkům jdeme výrazně víc vstříc a často jdeme i do vlastního rizika, abychom jim mohli kompenzovat průsery, které se nestaly naší vinou.

Daří se takový cíl naplňovat? Jaký podíl teď mají přímí návštěvníci?
Na hlavních trzích je to už přes šedesát procent, celkem je to kolem padesáti. Ještě před pandemií to bylo kolem deseti procent, takže strategii se nám daří naplňovat. Cílem je dostat se na osmdesát až devadesát procent, zatím tam nejsme, ale posun je zjevný.

Pro nás je důležité konečně se usadit tam, kde chceme být, a najít „playbook“, který můžeme škálovat.

Jak jste sám zmiňoval, Kiwi existuje již dvanáct let, zároveň máte ve firmě velké investory. Nevidíte na obzoru exit?
Myslím si, že to hodně souvisí se zmiňovanými pivoty. Pro nás je důležité konečně se usadit tak, kde chceme být, a najít „playbook“, který můžeme škálovat. Vím, že pro většinu firem prodaný objem letenek přes 60 miliard korun a tržby sedm miliard vypadají jako velká čísla, ale náš trh je opravdu obrovský, v bilionech korun. My jsme jen malá kapička.

Chceme najít takový byznys model, který nám umožní ty miliardy navýšit z jednotek na deset, na padesát nebo na sto. Až se nám povede najít udržitelný model a příběh uvěřitelný pro investory, pak můžeme vstoupit na burzu nebo uzavřít velká strategická partnerství. Tam ale Kiwi zatím není, nejsme dostatečně dospělí, abychom řešili exit. Ještě jsme nepředvedli, co dokážeme.

Co vy osobně? Máte také ambice dovést firmu k obratu sto miliard eur?
Pokud bych tomu nevěřil, tak hledám náhradu. Samozřejmě to, že tomu věřím, neznamená, že to tak dopadne. (smích) Investoři mě mohou vyměnit, ale dokud to neudělají, vnímám to jako mandát, abych se o to snažil. Osobně jsem dost velkým akcionářem firmy, kdybych věřil, že to někdo udělá lépe, tak naprosto bez ega a výhrad takového člověka stáhnu k nám. Zatím jsem ho ale nenašel.

Máte v tomto ohledu nastavené kontrolní mechanismy, aby vám v tom vaše ego možná i nevědomky nebránilo?
Chápu, že mnozí zakladatelé možná sami nepoznají, že nastal čas přenechat místo dalším. Pro mě jsou kontrolní mechanismy naši investoři, jsou hodně silní a ve firmě mají většinu, takže opravu mají moc mě vyměnit, kdyby chtěli, ale zatím to neudělali. Jsou sofistikovaní, spravují přes 250 firem různých velikostí, takže vědí, co je dobré a co špatné. Dokud mně a managementu věří, beru to jako mandát, že budeme pokračovat.

Z nazouváků od Crocs udělal módní trend a oslnil TikTok termoskou. Teď nám chce obout hravé polobotky

Jsou boty od HeyDude budoucností, nebo jen zvláštním výstřelkem? Jeden z nejlepších markeťáků na světě jim věří – a chce je rozšířit.

Filip HouskaFilip Houska

heydude

Foto: Heydude / CzechCrunch

Polobotky značky Heydude

0Zobrazit komentáře

Dodnes se jim lidé posmívají – a obzvlášť Češi si berou jejich falešnou verzi třeba na zahradu. Gumové nazouváky Crocs se ale ve světě staly velkým hitem, kterého se neštítí ani áčkové celebrity. Možná by to tak ale nebylo, kdyby jim z pozice marketingového šéfa nevelel Terence Reilly, který mimo jiné udělal z obyčejné termosky pro kempování fenomén mezi mladými lidmi. Teď dostal příležitost vyrobit další módní trend a opět pod hlavičkou značky Crocs. Na paškál si bere hravé polobotky, které chce v létě dostat na nohy úplně všech.

S produktem by měl mít zákazník vztah. Jakmile ho má, šance, že si ho bude kupovat opakovaně, je mnohem větší – a zároveň ho bude doporučovat i mezi známými. Nad tím přemýšlel ostřílený markeťák Terence Reilly, když před skoro desíti lety přicházel do americké firmy Crocs. Ta původně vyráběla gumové pantofle určené pro loďaře, když se ale její nabídka chytře uchopila, stal se z ní lovebrand, který je dnes známý po celém světě.

Strůjcem velkého úspěchu značky Crocs, kterou v minulosti silně propagoval i například Justin Bieber, byl právě Reilly, jenž z ní udělal něco, s čím se lidé dokážou ztotožnit. Především prosadil, aby se gumové pantofle objevovaly ve více barvách. Neméně důležitým aspektem se stal i důraz na funkčnost – zákazníkům prodával něco, u čeho automaticky vědí, na co to budou potřebovat. Pak začal spolupracovat také s celebritami a vymyslel strategii, jak prodávat limitované, vzácnější modely.

Reilly byl součástí skupiny Crocs do roku 2020, poté odešel do jiné oblasti, kde aplikoval podobné principy. Coby marketingový guru si to zamířil do tradičního amerického výrobce vybavení pro kempování Stanley, kde se postaral o to, aby se jeho jinak vcelku obyčejná termoska Quencher s uchem a brčkem stala naprostou senzací mezi mladými na internetu. A to zapříčinilo, že se loni tržby Stanley zvedly na 750 milionů dolarů (v přepočtu 17 miliard korun). V roce 2019 to bylo jen okolo 70 milionů.

heydude-1

Foto: Crocs / Stanley

Terence Reilly

Právě ona termoska měla ještě loni skoro až nepochopitelnou auru. Všimli si jí totiž uživatelé TikToku, kteří s cílem pít více vody přes den a chovat se o něco ekologičtěji začali využívat právě Quencher, což způsobilo takzvanou šuškandu – a najednou ji celá Amerika chtěla vyzkoušet. Zlom pak přišel s videem, kdy jeden z uživatelů natočil, jak mu shořelo auto, ale s termoskou to prakticky nic neudělalo. Marketing zadarmo.

Teď se ale Reilly vrací zpátky ke kořenům – a opět to vyzkouší v byznysu s botami. Přijal výzvu stát se prezidentem nepříliš známé, zato potenciálně velké značky HeyDude, která je původem z Itálie a soustředí se zejména na nápadité polobotky do teplých dní. Zajímavé je, že ji od roku 2022 vlastní právě Crocs, který ji koupil za více než dvě miliardy dolarů. A má s ní velké plány. Proto do ní obsadil Reillyho s jeho 25 lety zkušeností v marketingu, který se s ní pokusí udělat to, co dokázal s gumáky.

HeyDude je přesně ten typ značky, která se oproti ostatní obuvi odlišuje v designu a všeobecném přístupu k budování brandu. Snaží se být hravá a cílí především na lidi ve městech, kteří mají rádi barvy a jednoduché zpracování. Podobně jako Crocs jsou ale polobotky od HeyDude brány za nepříliš vzhledný výstřelek, který podle některých nesedí na nohou a vypadá příliš široce. A to je přesně situace, kterou Reilly hledá. Chce lidem ukázat, že ve výsledku jsou sexy.

hoka-4

Přečtěte si takéTenisky Hoka jsou hitem mladých. Útočí na Nike i AdidasNosí je nejmocnější muž světa i cool soused odvedle. Z vysmívaných tenisek Hoka je miliardový hit

Proto pro další rozvoj nasadí strategii, která se mu tak vyplatila za dlouhé roky v Crocs. Namísto toho, aby z bot od HeyDude udělal co nejmasovější produkt, ukončí spolupráci s méně důležitými obchodními partnery, aby se značka soustředila hlavně na prodeje v rámci celé skupiny Crocs. Stejně tak má v plánu dostat polobotky na nohy celebrit, které je pak samy víceméně rozšíří dál.

Navíc bude muset jednat poměrně rychle – ačkoliv hospodářské výsledky mateřského Crocsu rostou, situace s HeyDude není úplně příznivá. Za poslední kvartál loňského roku se tržby značky s polobotkami propadly na hranici 228 milionů dolarů (5 miliard korun), tedy o 18,5 procenta méně ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku. Potřebují teď člověka, který je dokáže nastartovat.

„Těším se na to. Vidím významnou příležitost k dalšímu zvýšení povědomí o značce HeyDude, její žádanosti a významu a budu spolupracovat s týmem na vybudování trvale rostoucí a ziskové značky v průběhu času,“ uvedl oficiálně Reilly k nové štaci.