60 miliard vypadá jako hodně, ale jsme jen kapka v moři, říká Dlouhý. V Kiwi se prý ještě nepředvedli
„Že jsme se chtěli zaměřit i na pozemní dopravu, je největší chyba, jakou jsme udělali. Vyšla nás na miliardy, mohli jsme být jinde,“ říká Dlouhý.
Vyhledávač a přeprodejce letenek Kiwi je už podle svého zakladatele a ředitele Olivera Dlouhého v Česku vnímán jako dospělá a velká firma. „Ale v globálním měřítku to neplatí, pořád nejsme tak velcí jako Google, Nvidia nebo Tesla,“ pomáhá si příměrem k nejznámějším společnostem světa. I když jeho firma ročně prodává letenky za vyšší desítky miliard korun a sama přitom utrží miliardy, Dlouhý věří, že ze světového cestovatelského trhu si může Kiwi ukrojit mnohem větší kousek.
„Jsme jen malá kapička,“ vypráví šestatřicetiletý Dlouhý pár dnů poté, co Kiwi do Prahy přivedlo šéfa Ryanairu. Tedy firmy s níž si ta jeho dlouhé roky nemohla přijít na jméno a vedly spolu i soudní spory, nyní ale zakopaly válečnou sekeru a navázaly vzájemnou spolupráci. To všechno jen několik měsíců poté, co společnost sídlící v Brně propustila téměř pětinu svých zaměstnanců, i když sama loni dosáhla rekordních výsledků.
Důvod? „Trh, na kterém působíme, se změnil, a proto se musel změnit i náš model podnikání, který se mění i nadále,“ vysvětluje Dlouhý. Kiwi, které dříve investoři podpořili miliardami korun, tak v posledních letech prochází další z několika větších změn své strategie, která by jej měla dovést právě do výše zmiňované, násobně větší velikosti. O tom všem Dlouhý mluví v rozhovoru pro CzechCrunch.
Nedávno Kiwi oznamovalo rekordní loňská čísla – růst tržeb o dvacet procent, zároveň jste v zisku. V lednu jste přitom propustili osmnáct procent zaměstnanců, není to trochu protichůdný krok?
Bylo to jedno z nejtěžších rozhodnutí, které jsem v životě musel udělat, protože se týkalo velmi vážených členů našeho týmu. Struktura, ve které jsme mnoho let fungovali, byla nastavená tak, aby podporovala transakční model, který byl v dané době pro nás, trh a naše zákazníky správný. Trh, na kterém působíme, se ale změnil, a proto se musel změnit i náš model podnikání, který se mění i nadále. Bylo nutné učinit nezbytné kroky, abychom i do budoucna udrželi zdravou a prosperující společnost.
Nálada se ve firmě stabilizovala?
Věřím, že ano.
Když jste propouštění komunikovali, zmiňovali jste, že jde o jeden z kroků v rámci širší transformace. Jaké jsou ty další?
Je toho hodně a jsou to zásadní změny. Budu ale vágní, zatím nemůžu prozrazovat téměř nic. Ale už brzy budu moct říct úplně všechno.
O jaký typ novinek by mělo jít?
Jsou to změny v produktu a službě, které si myslíme, že budou revoluční. Není ale důvod je komunikovat, dokud nejsou připravené.
V průběhu let jsme spolu dělali už poměrně dost rozhovorů a vždy, když spolu mluvíme, mám pocit, že Kiwi prochází velkými změnami své strategie. Neděláte je nějak často?
Neřekl bych, že tak často. V posledních letech ovšem byla pandemie koronaviru, která toho změnila hodně, a obecně se děje mnoho změn, na které musíme neustále reagovat. Například nedávno jsme podepsali partnerství s Ryanairem, což bylo ještě před pár měsíci nemyslitelné.
I když máme miliardové obraty, tisíc zaměstnanců a jsme v zisku, neznamená to, že nebudeme zkoušet nové věci.
Budou přibývat podobné spolupráce i s dalšími aerolinkami?
Věřím, že ano. Jednání s Ryanairem bylo férové a rychlé. Typicky jsou taková jednání na roky, ale i když jde o největší evropské aerolinky, tak se někdy dokázaly rozhodovat ještě rychleji než my, malá firmička z Brna. Hodně se mi to líbilo, kdyby byly všechny aerolinky takto pragmatické a rychlé, tak už máme spolupráce se všemi.
Jak se v průběhu let mění samotné Kiwi?
Kiwi vzniklo před dvanácti lety a v Česku jsme vnímáni již jako dospělá a velká firma s procesy jako mají mezinárodní korporace. Ale v globálním měřítku pořád nejsme tak velcí jako Google, Nvidia nebo Tesla, což jsou obří organizace. Tyto společnosti se relativně často mění a vytvářejí nové produkty, a proto jsou úspěšné. I když máme miliardové obraty, tisíc zaměstnanců a jsme v zisku, neznamená to, že nebudeme zkoušet nové věci.
Které z věcí, co jste zkoušeli, vám nevyšly?
Například to, že jsme se chtěli zaměřit i na pozemní dopravu, vnímám jako vůbec největší chybu, kterou jsme v Kiwi historicky udělali. Měli jsme štěstí, že se nám poměrně rychle od vzniku podařilo najít udržitelný a funkční produkt, a místo toho, abychom na tom stavěli a snažili se z něj vytěžit, co se dá, jsme začali vymýšlet nové věci a zbytečně se zaměřovali na něco jiného. Nejde ani tak moc o peníze, i když nás to vyšlo na miliardy, ale spíš o čas a kapacity. Kdybychom je směřovali do modelu, který jsme měli ověřený, mohli jsme teď být možná i desetkrát větší.