A žili šťastně až do smrti. Disney staví další město, tentokrát v Kalifornii. To první připomíná svět Stepfordských paniček

Eliška NováEliška Nová

disney-regular1

Foto: Disney

V Kalifornii vzniká nové městečko od Disney. Bude se jmenovat Cotino

0Zobrazit komentáře

Kdo byl někdy v Disney Worldu, mohl se snadno nechat pohltit vším tím pohádkovým světem, kde je reálné políbit trpaslíka Šmudlu nebo se obejmout s Medvídkem Pú. Pro ty, kdo by se nechtěl z kouzelného světa vrátit, nabízí Walt Disney nové město, které staví v Kalifornii. Fanoušci tady najdou domov, kde budou moci žít šťastně až do smrti.

Představte si energickou komunitu s kouzlem malého města a krásou letoviska,“ přiblížila myšlenku města Helen Pak, která má na starosti marketing Disney. Zhmotnit by se tohle všechno mělo v projektu s názvem Cotino, který vznikne ve městě Rancho Mirage v Kalifornii. Výběr místa není náhodný, kousek odtud totiž žil samotný Walt Disney.

V Cotinu bude vše, co je k životu potřeba. Vily i bytové domy, restaurace, obchody, plážový hotel nebo klubovna, ve které bude probíhat občanský život. Tedy pokud si pod tímto pojmem je možné představit plánování nejrůznější zábavy a aktivit spojených s kouzelným světem. To vše okolo vodní nádrže s průzračnou vodou.

Jenže zatímco voda má být v Cotinu průhlednější než sklo, samotný koncept už tak jasný není. A to především proto, že z některých výroků vyplývá, že život tady by mohl připomínat Truman Show.

cotino-disney1-min

Foto: Disney

Cotino, nové město, které chce v Kalifornii vybudovat Disney

cotino-disney2-min

Foto: Disney

V Kalifornii vzniká nové městečko od Disney. Bude se jmenovat Cotino

V devadesátkovém filmu žil hlavní hrdina v podání Jima Carreyho uprostřed jedné velké reality show a byl jediný, kdo o tom nevěděl. „Všechno kolem komunity bude ponořeno do příběhu. A rezidenti budou aktivními účastníky těchto příběhů,“ vylíčil ředitel zábavních parků Disney Josh D’Amaro pro USA Today. K nejistotě o životě v chystaném městečku přispívá také fakt, že obyčejní smrtelníci budou moci Cotino navštívit jen po nákupu jednodenní vstupenky.

Kdy se to všechno spustí, zatím není jasné. Sama společnost Disney by v budování nového projektu neměla figurovat jako developer, ale spíš jako autor návrhu, ke kterému si přizve firmu DMB Development. Ta má za sebou několik projektů vyznačujících se především luxusem, a to nejen ve Spojených státech.

Urbanistický ráj v sociálním konstruktu

Disney každopádně už developerem vlastně je. Ne snad pro vystavění několika zábavních parků po celém světě. Kalifornské městečko pro fanoušky je sice zatím jen na papíře, jiné, nedaleko největšího Walt Disney Worldu, však už existuje. Jmenuje se Celebration a našli byste ho na Floridě, nedaleko Orlanda.

Oficiálně nejde o město, i tohle je vlastně taková komunita. Paradoxně však Celebration vypadá víc městsky než zbytek Floridy i většiny Spojených států. Disney svůj projekt vystavělo podle urbanistických pravidel používaných při budování měst po celé Evropě.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Celebration uznává uliční a stavební čáru, což znamená, že tady nestojí solitérní domy uprostřed ničeho, ale existují tu skutečné ulice s chodníky. Všechno je v docházkové vzdálenosti, pokud tak člověk chce zajít do supermarketu, zvládne to klidně i po svých, nemusí sedat do auta. Existuje tady také něco, co by se dalo nazvat klasickým centrem.

Je tady náměstí s altánkem, kavárny, cukrárny, zverimex. Hned vedle centra je rozlehlý park a ani tady nesmí chybět vodní nádrž, která je vznešeně nazývaná jezerem. Uprostřed je samozřejmě fontána. Jak mimochodem uvedl v roce 2010 britský The Guardian, v nádrži žijí aligátoři a je zakázáno je krmit.

celebration-disney

Foto: Eliška Nová

Celebration je městečko, které Disney nechalo vystavět u Disney Worldu

disney-celebration-2

Foto: Eliška Nová

Městečko Celebration postavené společností Disney

Zvolené barvy fasád působí příjemně, nic tady není oprýskané. Však také Celebration vzniklo teprve v roce 1996. Spojení s Disney by nevědoucího kolemjdoucího nenapadlo, jen občas zarazí, že vedle vlajky Spojených států vlaje ještě druhá – s Mickey Mousem. Jako urbanista se tedy Disney osvědčilo, byť později se hovořilo o diktovaném stylu i barvách. Jako sociální konstruktér už moc ne.

Celebration navzdory ukázkovému místu zůstávalo zvláštním experimentem. Deset tisíc místních obyvatel zpočátku vůbec nekopírovalo demografické složení USA. Jednoduše proto, že tady žili především bílí. Disney se pokoušelo o diverzitu typickou pro celou Ameriku, a to skrze inzeráty v novinách pro afroamerickou a hispánskou komunitu nebo loterii, ve které bylo možné vyhrát prvních 350 domů a 123 bytů. I tak žilo v Celebration na přelomu tisíciletí 88 procent bílých. Dnes je to dokonce přes devadesát procent.

První vražda a sebevražda

Pozornost se časem od městečka, tolik srovnávaného s dokonalým světem Stepfordských paniček, stočila pryč. Znovu ji sem ale Amerika upnula v roce 2010. Tehdy se v pohádkovém světě poprvé objevila vražda. Bývalý učitel Matteo Giovanditto byl nalezený ve svém domě ubitý k smrti. Sekyrou. Další šok přišel v okamžiku, kdy zatčený bezdomovec, obviněný z jeho vraždy, uvedl, že oběť se ho snažila sexuálně napadnout.

Jen pár dní po první vraždě přišla i první sebevražda. Bývalý pilot Craig Foushee se zastřelil v jednom z domů poté, co byl čtrnáct hodin obklíčen policií, na niž střílel. Ještě před tím ho jeho žena obvinila z napadení, chýlilo se k rozvodu, muž neúspěšně podnikal.

Všechno to, co se v Celebration ukázalo jako problematické, je ale nic oproti tomu, jak dokáže rezidenční bydlení pod taktovkou Disney vydělat. A tak v roce 2011 vznikl další rezidenční projekt. I ten je situován na Floridě, jmenuje se Golden Oak Resort a byty se tady začaly prodávat s cenou 1,6 milionu dolarů (34 milionů korun). Z okna tady vidíte a slyšíte ohňostroj z jednoho z parků Disney Worldu – Magical Kingdom, tedy Kouzelného království.

Disney ideální svět nevytváří jen na americkém kontinentu. Jen 35 kilometrů za Disneylandem v Paříži byste našli region Val d’Europe, tedy Údolí Evropy. Je to projekt Disney a francouzské vlády z devadesátých let, kde bydlí okolo 35 tisíc lidí, převážně zaměstnanců nedalekého parku. Jeho poslední část je nyní ve výstavbě.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Coinbase se chvástal, jak reklamu na Super Bowlu vymyslel sám. Nakonec ale za létajícím QR kódem stojí někdo jiný

Filip HouskaFilip Houska

coinbase-3x

Foto: Coinbase / CzechCrunch

Coinbase se evidentně svým nápaditým spotem inspiroval

0Zobrazit komentáře

Coinbase je v posledních dnech středem pozornosti nejen kvůli své směnárně, ve které uživatelé obchodují s kryptoměnami, ale také kvůli reklamnímu spotu ze Super Bowlu, jenž strhl nevídaný zájem. Nakonec se ukázalo, že firma onen létající QR kód na černém pozadí nevymyslela sama. Což by nevadilo, pokud by ovšem její šéf Brian Armstrong včera nepsal o tom, že reklamu Coinbase vymyslel prakticky bez externí pomoci.

Mít reklamní prostor na Super Bowlu, tedy jedné z nejsledovanějších sportovních událostí světa, je samo o sobě prestižní. Proto inzerenti z řad největších společností na světě neváhají utratit miliony dolarů za to, aby jejich reklamy vypadaly skvěle a zacílily na co nejvíce potenciálních zákazníků. Americká kryptoměnová směnárna na to ale šla jinak – místo propracovaného spotu vsadila na obyčejnou animaci QR kódu.

Možná ani Coinbase nečekal, jaký zájem se o ní strhne. Potvrdil si to hned po první minutě od odvysílání, kdy se prostřednictvím létajícího QR kódu dostalo na registrační stránku firmy až dvacet milionů zákazníků. Rázem se z něj stal marketingový hit a začal se rozebírat na sociálních sítích, což přimělo i samotného šéfa Coinbase Briana Armstronga, aby popsal, co za vznikem reklamy stálo.

Žádná kreativní agentura. Nebo?

V záplavě několika tweetů se Brian Armstrong snažil veřejnosti objasnit, jak jednoduchý, avšak velmi účinný reklamní spot vznikal. Jak si firma koupila reklamní prostor, aniž by věděla, co do něj chce dát. Jak se jí nelíbily žádné návrhy od externí agentury, a proto na poslední chvíli vymyslela svůj vlastní. A jak jeho produkce stála násobně méně než klasické „superbowlové“ reklamy.

Prakticky tak bořil zajeté marketingové poučky o televizních reklamách a punkový přístup ze strany Coinbase zněl velmi svěže. Než se ukázalo, že se Armstrongův tým vlastně inspiroval návrhem od externí agentury, konkrétně od Martin Agency, která v minulosti spolupracovala mimo jiné s Mercedesem, závodní sérií NASCAR nebo supermarkety Walmart.

„Ve skutečnosti byl (reklamní spot Coinbase – pozn. red.) inspirován prezentacemi, které naše agentura představila vašemu týmu 18. srpna (strany 19 až 24) a 7. října (strany 11 až 18). Byly na nich reklamními koncepty pro Super Bowl s plovoucími QR kódy na prázdné obrazovce,“ napsala pod jeden Armstrongův tweet šéfka agentury Kristen Cavallo.

Šéf kryptoměnové směnárny se tak rázem ocitl v pozici lháře, do níž se dostal hlavně svým předchozím tvrzením, že by tuto reklamu „žádná reklamní agentura“ nedokázala. Na Twitteru se poté začaly objevovat výzvy, ať Martin Agency zveřejní originální návrhy, případně faktury, nicméně to se (zatím) nestalo. Nedlouho poté se ale ozval sám Armstrong.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Ačkoli jsme nespolupracovali s tradiční reklamní agenturou, bylo by škoda nezmínit kreativní firmu, se kterou jsme pracovali a která reklamu skutečně vytvořila, zadala píseň, získala povolení a tak podobně. Upřímně řečeno – měl jsem pocit, že jsme všichni jeden tým, takže jsem si to plně neuvědomoval, děkuji,“ napsal.

A spolu s tím lidé začali připomínat i podobnou animaci známou snad každému, kdo měl DVD přehrávač. Ty sice ve svém spořiči displeje neukazovaly plovoucí QR kód, který novým uživatelům sliboval patnáct dolarů v bitcoinu, ale logo DVD, jež se však podobně odráželo od okrajů obrazovky a měnilo barvy.