Adidas chce chránit planetu novými 100% recyklovatelnými teniskami. Po obnošení z nich vytvoří nové boty

Filip HouskaFilip Houska

futurecraft.loop-adidas-1
0Zobrazit komentáře

Adidas již dlouhá desetiletí patří k předním a vysoce úspěšným výrobcům sportovní obuvi, což této původem německé firmě dává ideální zázemí i pro experimenty založené na aktuálních celosvětových problematikách. Tím největším jsou nepochybně tenisky vyrobené z mořských plastů, na kterých od roku 2016 pracuje s environmentální organizací Parley for the Oceans. Těch mělo být vloni vyprodukováno okolo 5 milionů a letos se chystá další várka ve více než dvojnásobném množství. Adidas tím však zdaleka nekončí.

Jelikož německý obr považuje ochranu životního prostředí, zejména tedy redukci jednorázových plastů, za svou prioritu, rozhodl se, že svůj teniskový sortiment obohatí o další ekologickou siluetu. Tou se stává Futurecraft.Loop, nový sportovní model, který na první pohled sice nevypadá nijak odlišně od známých tenisek z nabídky, ale klíčově se liší svou stavbou a výrobou. Silueta má být totiž 100% recyklovatelná. Od podrážky až po detailní zakončení tkaniček.

futurecraft.loop-adidas-3

Pro produkci této modelové kolekce má dvojka na trhu se sportovním vybavením používat takzvaný termoplastický polyuretan (TPU), materiál, který je mimo jiné charakteristický svou schopností se plně rozložit. Adidas tomu navíc dopomůže svými technologickými metodami, jež využívá i například pro boty v kolaboraci se zmíněnou Parley for the Oceans.

Zajímavé také je, že Futurecraft.Loop nemají být zpevňovány žádným lepidlem ani jinými prvky, které by možnost 100% recyklace narušovaly. Všechny komponenty mají držet pospolu pouze díky teplu, respektive výrobnímu procesu, pomocí něhož se části TPU k sobě spojují žárem.

Budoucnost Adidasu je v udržitelnosti produktů

Celá iniciativa pak vychází z jednoduché řečnické otázky, kterou si vedení příslušných divizí v Adidasu a samotní designéři položili: „Co se stane s botou, kterou obnosíte?“ Drtivá většina lidí ji zkrátka vyhodí a dále se nestará, lidé v Adidasu naopak nechtějí následnou fázi tenisky ponechat náhodě, která by tak či tak ovlivňovala životní prostředí. Proto má být každý vyhozený pár modelu Futurecraft.Loop vystavován procesu umytí a rozdrcení do formy pelet, jež by se použily pro výrobu druhé generace těchto bot. To má být další experiment, ke kterému se firma chystá.

futurecraft.loop-adidas-4

„Zavázali jsme se k vytvoření nové typu produktu, který můžeme vzít zpět, rozdrtit a znovu použít do dalšího, nového výrobku. Věděli jsme, že je tato vize dalekosáhlá v každém směru: technickém a behaviorálním. Byly časy, kdy jsme nemohli překonat některé technické překážky, ale nyní jsme ten první krok udělali. Hřiště se změnilo,“ komentuje tuto novinku Tanyaradzwa Sahanga, manažerka divize pro technologické inovace v Adidasu.

adidas-hra-o-truny

Přečtěte si takéPoslední řada seriálu Hra o trůny zasáhla i Adidas. Navrhl k ní unikátní kolekci tenisek UltraboostPoslední řada seriálu Hra o trůny zasáhla i Adidas. Navrhl k ní unikátní kolekci tenisek Ultraboost

Ostatně Adidas tím zároveň vstupuje i do nového byznysového modelu, který by měl být výhledově založen právě na produkci výrobků ze zboží, jež bylo v minulosti vyhozeno a následně zrecyklováno. Co se týče samotného vydání recyklovatelných tenisek, širší veřejnost se na ně může těšit až za dva roky, konkrétně na přelomu jara a léta roku 2021. Momentálně jsou Futurecraft.Loop testovány pouze vybranými influencery a sportovci, a to v počtu 200 kusů.

Jakmile se pak dostanou do běžného prodeje, dle slov Adidasu by měly být na takové úrovni, která plnou recyklovatelnost umožňuje. Dost možná by se na trh měly dostat i páry, které specifickou recyklací již prošly. Zatím tomu ale tak není a pro Adidas znamená tato iniciativa aktuálně nový směr, kterým se bude chtít vydat.

futurecraft.loop-adidas-5

Foto: Adidas

První generace modelu Futurecraft Loop

futurecraft.loop-adidas-2

Foto: Adidas

Ekologické tenisky edice Futurecraft.Loop

Foto: Adidas

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Rychlejší než stíhačka. Pininfarina ukázal elektrický hypersport Battista za 60 milionů korun

pininfarina-battista1

Pininfarina Battista

0Zobrazit komentáře

Rychlejší než stíhačka a dražší než luxusní vila, to je nový elektrický hypersport Battista od legendární italské karosárny Pininfarina. Luca Borgongo, šéfdesignér značky, mluví o automobilu jako o vzpomínce na italské sportovní vozy 60. let minulého století a díky svému jménu automobil připomíná i zakladatele firmy Giambattistu Farinu, přezdívaného „Pinin“.

Že se jedná o automobil pohybující se na hranici dnešních technologických možností, je jasné již na první pohled. Racionálně agresivní design vozu, který v případě bílého provedení podtrhuje tenká červená linka lemující boční prahy, zcela odpovídá jeho výkonnostním parametrům.

pininfarina-battista2

Pininfarina Battista

Zrychlit z 0 na 100 kilometrů v hodině zvládne Battista za méně než dvě sekundy, což je rychleji než v případě vozů Formule 1, a automobilka navíc tvrdí, že na 290 kilometrů v hodině se dokonce dokáže dostat rychleji než stíhačka F16. Pod jeho kapotou je totiž ustájeno neuvěřitelných 1 900 koňských sil, se kterými automobil dokáže jet rychlostí vyšší než 350 kilometrů v hodině.

Nejsilnější automobil pro běžný provoz

K tomu připočtěte točivý moment 2300 newtonmetrů a hned máte nejsilnější automobil s homologací pro užití na běžných silnicích vůbec. Dojezd vozu na jedno nabití je díky 120kWh baterii až 450 kilometrů, což zaručuje, že se s vozem dá dojet dál než k nejbližšímu nákupnímu středisku.

Pro běžné dojíždění do práce však Battista rozhodně postaven nebyl. Nejlépe se bude cítit na okruhu, kde řidič ocení jeho celokarbonovou karoserii, baterii navrženou tak, aby co nejlépe rozkládala těžiště vozu, karbon-keramické brzdy či křídlo, které plní funkci aerodynamické brzdy a je schopné se vysouvat a zasouvat podle potřeby.

pininfarina-battista3

Pininfarina Battista

pininfarina-battista4

Pininfarina Battista

Kvůli automobilu založila Mahindra, indický koncern vlastnící Pininfarinu, zcela novou společnost Automobili Pininfarina. U jeho vývoje osobně stál Paolo Pininfarina, který je vnukem zakladatele slavné karosárny a bude dohlížet také na výrobu vozů probíhající v Turíně. Spolu s Pininfarinou se na vývoji automobilu podíleli i chorvatský výrobce elektromobilů Rimac či italský výrobce pneumatik Pirelli.

Battistů vznikne celkem 150 a na trh by se měly dostat v příštím roce. Prodej bude rovnoměrně rozložen na 50 kusů pro Evropu, 50 pro Severní Ameriku a 50 pro Blízký východ. A cena? Za každý kus si automobilka řekne 2,6 milionu dolarů, tedy přibližně 60 milionů korun.

pininfarina-battista5

Interiér Pininfarina Battista

pininfarina-battista6

Interiér Pininfarina Battista