Z Ovečkárny vybudovali od nuly stamilionový byznys. V novém projektu prodávají dlouhověkost

Věk dožití u Čechů roste, délka života ve zdraví ne. Lucie a Martin Bernátkovi to chtějí změnit v projektu OlaOla. Netají se miliardovými ambicemi.

Peter BrejčákPeter Brejčák

olaola_team_1-2

Foto: OlaOla

Tým projektu OlaOla

0Zobrazit komentáře

Špatné zažívání, nespavost, oslabená imunita a nedostatek energie. Čtyři problémy, které prý ze zdravotního hlediska Čechy trápí nejvíc. A ve spojení se stárnutím populace potenciálně zajímavý byznys. Necelé dva roky poté, co manželé Lucie a Martin Bernátkovi odešli z e-shopu Ovečkárna.cz, chtějí ze Zlína postavit další mezinárodní projekt, tentokrát se zaměřením na dlouhověkost. Představili novou značku a na rozdíl od rostoucí konkurence se nechtějí zaměřit „jen“ na aktivně žijící lidi či sportovce, ale hlavně na úplně běžné lidi.

Produkty z ovčí vlny začal Martin Bernátek prodávat v roce 2009, o dva roky později s dnes již manželkou Lucií rozběhli vlastní e-shop. Se značkou Ovečkárna.cz postupně ze Zlína dobývali český trh a své tažení rozšířili i do dalších zemí pod heslem „zabalit Evropu do ovčí vlny“. V roce 2021 na pomoc přizvali také investory, začátkem loňského roku pak Bernátek – jenž firmu sice budoval se svou ženou a považoval ji za rodinnou, oficiálně ji ale vlastnil sám – svůj zbývající podíl prodal a z vydělaných peněz rozběhl i startupový fond.

V posledních měsících se Bernátkovi pustili do dalšího projektu a vracejí se k byznysu, kterému rozumí nejlíp – tedy e-commerce. Tentokrát ale místo „huňatých“ produktů přivádí na trh novou značku, díky níž chtějí lidi učit významu prevence ve zdraví a zároveň i to, že cesta k dlouhověkosti není tak složitá. „V OlaOla jsme zhmotnili myšlenku, že život ve zdraví a z něj vyplývající dlouhověkost by měly být dosažitelné pro každého z nás,“ přibližuje Bernátek.

Jedním dechem se zároveň vymezuje vůči tomu, že OlaOla bude jen klasickým e-shopem. „Stavíme dlouhodobý projekt a na něj navázanou komunitu, která má podporovat Čechy v prvních krocích a následné cestě dlouhověkým – tedy kvalitním a naplněným – životem. Dáváme jasnou zprávu, že důležité je začít a že v tom nikdo není sám,“ zmiňuje Bernátek.

ola_martin_bernatek_lucie_bernatkova

Foto: OlaOla

Martin a Lucie Bernátkovi, zakladatelé projektu OlaOla

Třiatřicetiletý podnikatel se opírá o trend stárnutí populace, kdy má do roku 2050 v Česku žít více než půl milionu Čechů starších 85 let. Kvůli tomu věří, že bude růst význam prevence i projektů jako OlaOla. „Zvyšovat ne věk dožití, ale hlavně délku života ve zdraví. To by mělo být hlavním cílem zdravotnického systému Česka, který musí řešit příčiny nemocí, a ne důsledky,“ popisuje.

Pomáhá si i dalšími statistikami. Přestože průměrná délka života je v Česku historicky nejvyšší – 76,89 let v případě mužů a 82,78 let v případě žen, takzvaná délka života ve zdraví v Česku naopak výrazně klesá. Podle údajů Eurostatu se v roce 2022 snížil počet let odžitých ve zdraví po 65 roce života na 7,1 let u mužů a 7,7 let u žen. Česko se tak v tomto indikátoru řádí mezi sedm nejhorších zemí EU.

„Vím, že zdravotnický systém nezměním. Ale zároveň jsem přesvědčený, že alespoň něco můžu vzít do vlastních rukou, a cítím určitou povinnost přispět k dlouhověkosti Česka,“ vysvětluje Bernátek, kterého k novému byznysu dovedla i osobní zkušenost. S manželkou totiž v posledních letech zlepšili svůj životní styl, a i díky tomu viděli, jak tento trh funguje a jak je těžké vyznat se na něm či pochopit, co je pro člověka opravdu dobré.

Obyčejný člověk se v doplňcích stravy a na trhu s dlouhověkostí nemůže vyznat. Vidíme velký prostor pro změnu.

„OlaOla je vlastně reakce na to, že obyčejný člověk se dnes v doplňcích stravy a obecně na trhu s dlouhověkostí nemůže vyznat a my vidíme velký prostor pro změnu,“ přibližuje. A i když mu ambice rozhodně nechybí, novou podnikatelskou cestu s manželkou rozbíhají po drobných krůčcích. „Začneme přírodním přípravkem na lepší spaní na nočním stolku a přes sebediagnostiku se dostaneme až k nevynechávání preventivních lékařských prohlídek a pravidelnému cvičení,“ přibližuje.

Trh doplňků stravy a přípravků proti stárnutí podle interního průzkumu OlaOla roste celosvětově každoročně o deset procent a průměrný Čech na něm utratí kolem 6500 korun. Na rozdíl od vzrůstající konkurence, která se obyčejně soustředí zejména na aktivně žijící lidi a sportovce, se chce nový projekt zaměřit na běžné rodiny.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Naším zákazníkem není nutně člověk s chytrými hodinkami, který má dietu na míru. Chtěli jsme vytvořit bezpečné místo pro běžného Čecha,“ popisuje Bernátek, podle kterého takový zákazník přes práci a péči o rodinu někdy zapomíná pečovat o sebe, někdy jej dožene stres či špatná strava a často mu chybí energie nebo kvalitní spánek. „Zároveň však má vůli věci změnit a začít se o sebe starat a zlepšit svou kvalitu života,“ doplňuje.

V začátcích si OlaOla nechává doplňky stravy vyrábět na míru u českých výrobců, receptury přitom prý staví na tradičních přírodních látkách. Více než tři sta startovních produktů má pokrýt hlavní čtyři problémy, které Čechy trápí nejvíc – špatné zažívání, nespavost, oslabená imunita a nedostatek energie. Portfolio produktů na e-shopu je ale značně širší včetně kategorií jako zdravé potraviny (i od značek jako BigBoy, Cans, Waterdrop či LokLok), elektro, knihy a podobně.

Kromě suplementů má pro OlaOla tvořit zásadní pilíř také sebediagnostika, kterou chce představit již příští rok. Standardem se mají stát základní laboratorní diagnostiky, jež bude možné objednat z domova a které uživatelům pomohou identifikovat oblasti hodné pozornosti. Co je nyní běžné v kruhu především aktivně žijících jedinců, by se podle Bernátka mělo stát samozřejmostí v podstatě pro každého do několika málo let.

Trh s doplňky stravy je tak velký a stále ještě nenasycený, že je pouze na nás, jak budeme šikovní.

Produktové portfolio tak podle Bernátka reaguje na přirozené nedostatky v životním stylu, které se snaží kompenzovat. „Jdeme stavět miliardový byznys, který se ze Zlína dostane do celé Evropy. Trh s doplňky stravy je tak velký a stále ještě nenasycený, že je pouze na nás, jak budeme šikovní. Rozhodně se nehodláme držet při zemi, OlaOla stavíme jako budoucí klíčovou značku nejen české e-commerce,“ říká.

V samotném byznysu si přitom ponechává kontrolu jen nad obchodem, produktem a marketingem, ostatní kategorie outsourcuje, a to včetně stavby a provozu e-shopu či logistiku. „Od začátku buduji projekt s obrovskou škálou. Chci zároveň, aby byl flexibilní, neměl zbytečné investiční a mandatorní výdaje. Ty mají růst jen s jeho úspěšností. Troufám si říct, že jsme nyní výrazně dál, než svého času byla například Ovečkárna,“ zmiňuje Bernátek.

OlaOla má kromě zmiňovaných plánů i jeden další – zlepšovat povědomí o tom, co suplementy jsou a k čemu slouží. Tomu přizpůsobil web či srozumitelnost etiket, takže produkty mají jasné označení. „Aby zákazník našel nejjednodušší výběr produktů právě pro sebe a nemusel se přehrabovat ve dvaceti horčících. Upřímně – když se podíváme na základní vitamíny a minerály, jsou to vždy stejné molekuly. Takže to, co je odlišuje, je právě jejich prezentace a mise za ní,“ říká Bernátek.

Při otázce, zda jakožto investor nemohl raději vstoupit do již existujícího projektu, Bernátek přiznává, že dlouho nějaké hledal v Česku i v Evropě. „Nakonec jsem zjistil, že bude nejjednodušší, když si ho založím sám. Nic proti lokální scéně. Ale do jisté míry mám dojem, že pořád neumíme jít na samotnou hranu efektivity, a to je něco, bez čeho byznys dělat neumím,“ uzavírá.

Dlouhověkost a zdravý životní styl jsou témata, které společností hýbou čím dál víc. Kde ale končí věda a začíná šarlatánství? Připravte se na Longevity Revolution Festival od CzechCrunche, kde na vlastní kůži vyzkoušíte, jak rozsáhlé téma dlouhověkost vlastně je. Ve čtvrtek 30. ledna vás čeká stage nabitá reálnými zkušenostmi a trendy v oblastech longevity, workshopy, kde se budete moci zapojit do pohybových aktivit nebo se třeba ponořit do ledové vody. Chybět nebudou ani kulaté stoly, u nichž můžete diskutovat s odborníky. To vše doplní několik testů a diagnostik, které vám spolu s ochutnávkami jídla, pití či doplňků stravy pomohou na cestě ke kvalitnímu a dlouhému životu.

Samotný software firmu nespasí. Zkoumání slepých uliček nás stálo 30 milionů, přiznává Daniel Pristach

Nový klíč k digitalizaci leží v propojení SaaS řešení, umělé inteligence a lidské expertízy, říkají v digitální účetní firmě E-Consulting.

Marta PlecitáMarta Plecitá

pristach

Foto: E-Consulting

Daniel Pristach, zakladatel digitální účetní kanceláře E-Consulting

„Seděl jsem v kanceláři a díval se na čísla. Třicet milionů v háji kvůli mému snu o vlastním softwaru,“ vzpomíná Daniel Pristach, zakladatel digitální účetní kanceláře E-Consulting. Dnes už svůj největší byznysový průšvih bere s nadhledem, ale ještě v roce 2019 mu do smíchu nebylo. Sázka na vývoj vlastní HR aplikace mu paradoxně ukázala něco, co začíná vnímat celý technologický svět: éra samostatných SaaS řešení (Software as a Service) končí. A čeká nás něco mnohem zajímavějšího.

Trh je plný nástrojů, které podnikatelům a manažerům slibují, že vyřeší jejich problémy. Realita ale často vypadá jinak. Firmy nasazují jeden systém za druhým a místo vytoužené revoluce přichází spíš frustrace. Ne proto, že by systémy nefungovaly, ale proto, že chybí někdo, kdo by je poskládal do funkčního celku a dosáhl tak opravdové změny.

Aby SaaS přinesl přidanou hodnotu, je potřeba k němu podle Daniela Pristacha přistupovat v kontextu celé firmy. „S výběrem vhodných nástrojů a hlavně s nastavením procesů, které na sebe smysluplně navazují, si firma sama poradí jen málokdy. Bez toho ale nevyužívá potenciál digitalizace,“ komentuje situaci. Udržovat si přehled o všech dostupných technologiích je navíc pro běžné podniky nereálné a neekonomické.

Posun od jednotlivých nástrojů k větším celkům se projevuje napříč obory, ale v oblasti účetnictví a mezd je obzvlášť zřejmý. Často skloňovaná umělá inteligence a strojové učení sice dramaticky rozšiřují možnosti automatizací a analýz, ale i tady platí, že skutečný přínos má až jejich správná implementace do firemních procesů. Důležitá je samozřejmě také kvalita dat.

Byl jsem přesvědčený, že přesně vím, co trh potřebuje. Teď už vím, že jsem se spletl.

„Přiznejte si, že žádný software sám o sobě vaše podnikání nespasí, ani kdyby byl sebelepší,“ upozorňuje Pristach. „Jsou užitečné, o tom žádná. Jenže nevyhraje ten, kdo používá dvacet nejlepších SaaS na trhu, ale ten, kdo má lidi, kteří s nimi umí pracovat a vytvořit propojený ekosystém napříč firmou. Teprve pak technologie a data využijete k růstu místo toho, aby způsobily chaos. Když to uděláte dobře, můžete ušetřit stovky i tisíce hodin práce,“ dodává.

Zlom pro E-Consulting nastal v roce 2022 po vývoji vlastní HR aplikace Tria. Dnes ji používají tisíce lidí a firmy jako Decathlon nebo Baťa, ale cesta k úspěchu naučila Daniela Pristacha i jeho tým něco zásadního. „Jako šéf účetní a poradenské společnosti jsem byl přesvědčený, že přesně vím, co trh potřebuje. Teď už vím, že jsem se spletl. Ne v tom, co potřebuje, ale v tom, jak mu to dodat. Technologie musí být součástí většího celku,“ říká Pristach.

Tento poznatek vedl k radikální změně strategie. Místo vývoje dalších samostatných aplikací se jeho účetní kancelář v dalších letech zaměřila na vytvoření tzv. službového ekosystému, ve kterém SaaS propojuje jak mezi sebou, tak s lidskou expertízou.

martin-zufanek

Přečtěte si takéŽufánek vyměnil růst palírny za longevity, kurkumu a omega 3Šokoval jsem i pana primáře, říká Žufánek, který vyměnil růst palírny za longevity, kurkumu a omega 3

„Budoucnost vidím ve strategických partnerstvích mezi tvůrci SaaS a specialisty v daném oboru,“ popisuje Pristach. „Vezměte si třeba náš nejnovější projekt. Spojili jsme síly se startupem BinarBase. Oni jsou špičkoví v datové analýze, AI a vývoji. My rozumíme účetnictví, financím a technologiím. Společně vytváříme Virtual CFO – cloudovou službu pro pokročilý finanční reporting, díky které už účetnictví pro firmy nemusí znamenat jen povinnost, která nakrmí úředního šimla, ale poskytuje jim cenná data pro rozhodování.“

Právě zmíněné aplikace Virtual CFO i Tria jsou součástí platformy, kterou účetní kancelář E-Consulting pojmenovala DIGIecons. Ta díky kombinaci SaaS řešení, umělé inteligence a odborného know-how dokáže řídit celou ekonomiku firmy.

„U klientů nastavujeme systémy pro čtení dat z dokladů, schvalovací workflow i HR procesy typu správa docházek nebo generování pracovních smluv. Návazně na to zpracováváme mzdy i účetnictví včetně propojení s bankami a platebními bránami a s důrazem na zabezpečení a automatizaci. V dalším kroku se staráme o uzávěrky, výkazy i odesílání výplatních pásek,“ vysvětluje Pristach. „Vše pak pomocí Virtual CFO zpracujeme do cash flow analýzy, prognostických dat a výstupů pro majitele, manažery či investory.“

Třicetimilionový průšvih? Nakonec je to nejlepší investice do vzdělání, jakou jsem kdy udělal.

Klienti E-Consulting nemusí být experty na finance ani na technologie. Dostávají funkční řešení, za kterým stojí lidé, co rozumí oběma světům. „Prodat jim jen moji milovanou Triu jako SaaS? Bylo by to těžké. Komplexní služba pro ně má větší hodnotu,“ konstatuje Pristach. Výsledky jeho rozhodnutí mluví samy za sebe. „Dnes máme zákazníky, kterým do účetnictví každý měsíc vstupuje klidně 60 tisíc dokladů a my jim fakturujeme desetinu. Zbytek zpracujeme a účtujeme automaticky,“ doplňuje zkušenost z praxe.

Změna přístupu se projevuje v každodenní práci, požadavcích na zaměstnance i při jednání s klienty. „Když procházím naší kanceláří, nevidím žádné účetní s kalkulačkou shrbené nad šanony,“ směje se Pristach. „Vidím profesionály, kteří pracují v moderních aplikacích. Právě otevíráme pozici Digital Data Accountant, to před pěti lety nikdo neznal. Hledáme lidi, kteří kromě účetní, mzdové a daňové expertízy přemýšlejí byznysově. Rozumí technologiím včetně AI a automatizace, ale hlavně čtou příběh, který se za čísly skrývá.“

Zákazníci na takový přístup ještě nejsou příliš zvyklí. „Nedávno za námi přišel majitel firmy s tím, že chce digitalizovat účetnictví. Klasika – jedna z prvních otázek byla, jaký software mu doporučíme,“ vypráví Pristach. „Překvapilo ho, že nás zajímá hlavně to, jak funguje jeho podnikání. Co ho trápí, kam míří a co potřebuje. Až potom řešíme nástroje.“

„A ten třicetimilionový průšvih? Ještě teď si lížu rány, ale nakonec je to nejlepší investice do vzdělání, jakou jsem kdy udělal,“ přiznává Pristach. Podle jeho slov ho naučila, že budoucnost nepatří ani technologiím, ani čistě poradenským službám. Patří těm, kdo je dokážou propojit.

Právě to je jeho poselství pro všechny, kdo usilují o digitální transformaci. Místo hledání spásy v dalším softwaru by se měli spojit s někým, kdo jim pomůže technologie využít naplno. A co zakladatel E-Consulting vzkazuje poskytovatelům SaaS a ostatním poradenským firmám? „Spolupracujme a nebuďme uzavření ve svých bublinách, protože jedině tak klientům opravdu pomůžeme neztrácet čas, peníze a nervy.“

CC Native

Partnerem článku je E-Consulting