Airbnb se stává globálním partnerem olympijských her. Před IPO do své reputace investuje 500 milionů dolarů

Michal MarekMichal Marek

airbnb-olympics

Foto: MOV

Spoluzakladatel Airbnb Joe Gebbia a prezident MOV Thomas Bach

0Zobrazit komentáře

Olympijské hry jsou svátkem sportu, míru, radosti, národní sounáležitosti i mezinárodní spolupráce. Jedná se ale také o komerční žně a firmy mají v rámci olympiády exkluzivní možnost se zviditelnit před zraky celé planety. Není tedy divu, že se o sponzorství olympijských her přetahují ty nejbohatší firmy světa s těmi největšími marketingovými rozpočty.

O to překvapivější je proto jméno nového partnera olympiády. Partnerství, které dle deníku The Financial Times hodnotu 500 milionů dolarů, tedy zhruba 11,5 miliardy korun, urval stále ještě relativně mladý startup Airbnb. Od něj by se v důsledku posledních událostí na startupové scéně dalo čekat spíše rozvážné plánování chystaného vstupu na burzu, ale provozovatel celosvětově oblíbené služby pro hledání a rezervaci ubytování v soukromí celý svět překvapil.

Namísto opatrného vyčkávání na zalistování na burzu, které – jak ukázal nedávno například WeWork – nemusí být úplně snadné, se startup vrhl do marketingové spolupráce, která v jedenáctileté historii firmy nemá obdoby. Airbnb bude za 500 milionů dolarů partnerem příštích pěti olympiád a brand této firmy tedy budou návštěvníci olympijských sportovišť i televizní diváci vídat v průběhu dalších devíti let postupně na třech světových kontinentech.

tokyo2020

Partnerství s Olympijskými hrami začne pro Airbnb příští rok v Tokiu

Partnerství je uzavřeno pro hry 2020 v Tokiu, 2022 v Pekingu, 2024 v Paříži, 2026 v Miláně i 2028 v Los Angeles. Airbnb bude v rámci partnerství na těchto olympiádách poskytovat ubytování i zážitky účastníkům her.

Po boku Coca-Coly, Samsungu či Toyoty

Není sporu o tom, že olympijské hry jsou pro firmy mimořádnou příležitostí, které se jen stěží něco vyrovná. Globálních sportovních akcí je sice čím dál více, ale olympijské hry si přeci jen drží svou exkluzivitu, ať už je to díky nižší frekvenci konání či třeba díky pestrosti sportů i sportovců, jež jsou na hrách k vidění.

zdenek-cendra-boxed

Přečtěte si takéChtěl jsem tržby 100 milionů, dnes peníze nejsou cíl, říká internetový miliardář Zdeněk Cendra v CzechCrunch PodcastuChtěl jsem tržby 100 milionů, dnes peníze nejsou cíl, říká internetový miliardář Zdeněk Cendra v CzechCrunch Podcastu

O to větší rozruch způsobilo, že se mezi partnery olympiády z řad zavedených globálních korporací, jako jsou Coca Cola, GE, Intel, Omega, Panasonic, Samsung, Toyota, Visa či Alibaba, zapojuje právě americký startup nacházející se ve strategické fázi rozvoje. Marketingové zapojení takovýchto rozměrů ze strany mladých startupů bylo totiž doposud věcí zcela nevídanou.

Pro Airbnb ale může partnerství s Mezinárodním olympijským výborem znamenat důležitý krok v rámci budování reputace silné globální společnosti, což se před vstupem na burzu určitě hodí. Pro Airbnb má navíc partnerství jednoznačně logiku i v tom, že právě hromadné akce typu olympijských her jsou událostí, která abnormálně zvyšuje poptávku po ubytování, již hotely nejsou schopné ukojit.

airbnb-olympics2

Foto: MOV

Spoluzakladatel Airbnb Joe Gebbia a prezident MOV Thomas Bach

Jednorázové akce s vysokým počtem návštěvníků často způsobují ve městě problémy, protože hotelové kapacity nejsou na takovéto výkyvy připravené. Ubytování lidí v soukromí tedy v takových případech dává větší smysl než kdy jindy a olympijské hry jsou pro Airbnb skvělou příležitostí, jak lidi zaujmout. Nejbližší olympiáda se ostatně koná v Tokiu, přičemž ku příležitosti posledního Mistrovství světa v rugby, jehož dějištěm bylo právě Japonsko, služba Airbnb ubytovala na 650 000 hostů.

Platforma, která v mnohých městech naráží na odpor ze strany jejich vedení, má navíc díky takovéto události příležitost ukázat svůj význam. Partnerství s olympijským výborem tedy pro Airbnb může být důležitou spoluprací nejen z hlediska marketingu, ale také z hlediska vztahů s radnicemi. Dějiště olympijských her jsou z logiky věci rovněž významnými světovými metropolemi a tedy i důležitými trhy pro Airbnb.

V místech dějiště následujících olympijských her chce Airbnb v rámci partnerství dle svých prohlášení nabrat stovky tisíc hostitelů a významně tak navýšit svou ubytovací kapacitu. Přesnější čísla ovšem firma poskytnout zatím nedokázala a nesdělila ani to, jak toho chce dosáhnout. Deklarovaným cílem Airbnb je ovšem také to, aby byla do konce roku 2020 všechna ubytování ověřena, a další chystanou novinkou je jistá forma garance, která má minimalizovat riziko rušení rezervací ze strany hostitele.

Na začátek roku 2020 je v rámci spolupráce s Mezinárodním olympijským výborem chystána také novinka s názvem „Airbnb Olympian Experiences“. Ani ta zatím do detailu vysvětlena nebyla, ale uživatelé Airbnb by díky ní měli získat možnost zakoupit si zážitek ve formě sportovní aktivity s olympijským sportovcem. Různé formy zážitků jsou ostatně již nyní vedlejším produktem, na který Airbnb své uživatele láká.

airbnb-olympics-host-the-world

Foto: MOV

Airbnb se stalo oficiálním partnerem Olympijských her

Z Kiwi.com až k čištění a praní online. Jiří Hlavenka posílá miliony korun do českého startupu Cleany.cz

Peter BrejčákPeter Brejčák

cleanyczInsider

Foto: Cleany.cz

Zakladatelé Cleany.cz: Hanuš Zvolský (CEO) a Martin Holček (CFO)

0Zobrazit komentáře

Online může být i čistírna a prádelna. Na českém trhu se rozšiřuje rok stará služba Cleany.cz, přes kterou si mohou zákazníci objednat čistění jakéhokoliv kousku oblečení nebo textilie a zároveň si zvolit požadovanou hodinu a místo vyzvednutí. Dvojice zakladatelů věří, že zaneprázdněným lidem tak ušetří nedostatkový čas a že díky své službě pomohou změnit celý trh praní a čistění.

Nově si Cleany získalo také důvěru investora Jiřího Hlavenky, který podle informací CzechCrunche ve firmě získal za vyšší jednotky milionů korun 30procentní podíl. Hlavenka je ve startupovém světě známý zejména jako první investor do brněnského Kiwi.com.

Jelikož byl jedním z vůbec prvních, který vizi zakladatele letenkové firmy Olivera Dlouhého podpořil, zhodnotil svou investici zdaleka nejlépe a po letošním odprodeji poloviny Kiwi.com americkým investorům inkasoval stovky milionů korun. Ty nyní Hlavenka dál investuje, vedle Cleany například do Senzooru nebo společně s Martinem Rozhoněm do Retina.

jiri-hlavenka-min

Investor Jiří Hlavenka

„Prádelny a čistírny jsou komplikovaný, fragmentovaný a nepříliš vyspělý trh, který se od devadesátých let moc neposunul,“ říká Hlavenka k nové investici. Podle něj je celý proces spolupráce zákazníků s čistírnami nepohodlný, dochází při něm k velkým časovým ztrátám a také informačnímu deficitu.

„Jako v jiných oblastech, je i zde prostor pro společnost, která se postaví mezi zákazníka a čistírnu/prádelnu, a bude tak spojkou – konsolidátorem. Dramaticky zvýší komfort zákazníka, usnadní práci čistírnám a zlepší jejich workflow,“ věří Hlavenka.

Za myšlenkou na založení Cleany.cz stojí dvojice Hanuš Zvolský a Martin Holček, kteří projekt spustili před rokem. Aktuálně působí v Praze a v nejbližších měsících plánují službu rozšířit i do dalších českých měst, díky nově získané investici pak také do zahraničí.

hanus-zvolsky-ceo-cleany-cz

Foto: Cleany.cz

Hanuš Zvolský, CEO služby Cleany.cz

„Chceme se stát jedničkou v oboru a poskytnout našim zákazníkům nejlepší servis na trhu,“ popisuje CEO firmy Hanuš Zvolský s tím, že cílem Cleany je změnit celý trh prádelenství a čistírenství s ohledem na ekologii a moderní technologie.

Mladá česká firma přitom spolupracuje s rodinnými podniky s dlouholetou tradicí, které propojuje s novými zákazníky – jak říká Cleany – dle požadavků 21. století. Proces funguje jednoduše: při objednávce čištění kurýr od zákazníka vyzvedne věci, odveze je do spolupracující čistírny a přiveze zpět v požadovanou dobu.

„Hanuš s Martinem mají poctivý a pečlivý přístup. Jsou velmi dobře zorientovaní v branži a vnímám, že mají jak podnikatelský talent a founderské nadšení, tak exekutivní dovednosti,“ dodává Hlavenka.

Cleany.cz

Jsme čistírna a prádelna s dopravou, která šetří váš čas.