Airbnb se stává globálním partnerem olympijských her. Před IPO do své reputace investuje 500 milionů dolarů
Olympijské hry jsou svátkem sportu, míru, radosti, národní sounáležitosti i mezinárodní spolupráce. Jedná se ale také o komerční žně a firmy mají v rámci olympiády exkluzivní možnost se zviditelnit před zraky celé planety. Není tedy divu, že se o sponzorství olympijských her přetahují ty nejbohatší firmy světa s těmi největšími marketingovými rozpočty.
O to překvapivější je proto jméno nového partnera olympiády. Partnerství, které má dle deníku The Financial Times hodnotu 500 milionů dolarů, tedy zhruba 11,5 miliardy korun, urval stále ještě relativně mladý startup Airbnb. Od něj by se v důsledku posledních událostí na startupové scéně dalo čekat spíše rozvážné plánování chystaného vstupu na burzu, ale provozovatel celosvětově oblíbené služby pro hledání a rezervaci ubytování v soukromí celý svět překvapil.
Namísto opatrného vyčkávání na zalistování na burzu, které – jak ukázal nedávno například WeWork – nemusí být úplně snadné, se startup vrhl do marketingové spolupráce, která v jedenáctileté historii firmy nemá obdoby. Airbnb bude za 500 milionů dolarů partnerem příštích pěti olympiád a brand této firmy tedy budou návštěvníci olympijských sportovišť i televizní diváci vídat v průběhu dalších devíti let postupně na třech světových kontinentech.
Partnerství je uzavřeno pro hry 2020 v Tokiu, 2022 v Pekingu, 2024 v Paříži, 2026 v Miláně i 2028 v Los Angeles. Airbnb bude v rámci partnerství na těchto olympiádách poskytovat ubytování i zážitky účastníkům her.
Po boku Coca-Coly, Samsungu či Toyoty
Není sporu o tom, že olympijské hry jsou pro firmy mimořádnou příležitostí, které se jen stěží něco vyrovná. Globálních sportovních akcí je sice čím dál více, ale olympijské hry si přeci jen drží svou exkluzivitu, ať už je to díky nižší frekvenci konání či třeba díky pestrosti sportů i sportovců, jež jsou na hrách k vidění.
O to větší rozruch způsobilo, že se mezi partnery olympiády z řad zavedených globálních korporací, jako jsou Coca Cola, GE, Intel, Omega, Panasonic, Samsung, Toyota, Visa či Alibaba, zapojuje právě americký startup nacházející se ve strategické fázi rozvoje. Marketingové zapojení takovýchto rozměrů ze strany mladých startupů bylo totiž doposud věcí zcela nevídanou.
Pro Airbnb ale může partnerství s Mezinárodním olympijským výborem znamenat důležitý krok v rámci budování reputace silné globální společnosti, což se před vstupem na burzu určitě hodí. Pro Airbnb má navíc partnerství jednoznačně logiku i v tom, že právě hromadné akce typu olympijských her jsou událostí, která abnormálně zvyšuje poptávku po ubytování, již hotely nejsou schopné ukojit.
Jednorázové akce s vysokým počtem návštěvníků často způsobují ve městě problémy, protože hotelové kapacity nejsou na takovéto výkyvy připravené. Ubytování lidí v soukromí tedy v takových případech dává větší smysl než kdy jindy a olympijské hry jsou pro Airbnb skvělou příležitostí, jak lidi zaujmout. Nejbližší olympiáda se ostatně koná v Tokiu, přičemž ku příležitosti posledního Mistrovství světa v rugby, jehož dějištěm bylo právě Japonsko, služba Airbnb ubytovala na 650 000 hostů.
Platforma, která v mnohých městech naráží na odpor ze strany jejich vedení, má navíc díky takovéto události příležitost ukázat svůj význam. Partnerství s olympijským výborem tedy pro Airbnb může být důležitou spoluprací nejen z hlediska marketingu, ale také z hlediska vztahů s radnicemi. Dějiště olympijských her jsou z logiky věci rovněž významnými světovými metropolemi a tedy i důležitými trhy pro Airbnb.
Productboard shání posily na následujících pozicích
Více na CzechCrunch JobsV místech dějiště následujících olympijských her chce Airbnb v rámci partnerství dle svých prohlášení nabrat stovky tisíc hostitelů a významně tak navýšit svou ubytovací kapacitu. Přesnější čísla ovšem firma poskytnout zatím nedokázala a nesdělila ani to, jak toho chce dosáhnout. Deklarovaným cílem Airbnb je ovšem také to, aby byla do konce roku 2020 všechna ubytování ověřena, a další chystanou novinkou je jistá forma garance, která má minimalizovat riziko rušení rezervací ze strany hostitele.
Na začátek roku 2020 je v rámci spolupráce s Mezinárodním olympijským výborem chystána také novinka s názvem „Airbnb Olympian Experiences“. Ani ta zatím do detailu vysvětlena nebyla, ale uživatelé Airbnb by díky ní měli získat možnost zakoupit si zážitek ve formě sportovní aktivity s olympijským sportovcem. Různé formy zážitků jsou ostatně již nyní vedlejším produktem, na který Airbnb své uživatele láká.