Akcie, miliardy, auta a rodina. Jak spolu otec a syn Semotanovi investují a učí se jeden od druhého

Známý investiční manažer Michal Semotan se potkal se svým synem Danielem ve vedení fondu J&T NextGen. V čem se shodnou a v čem se naopak liší?

Luboš KrečLuboš Kreč

semotanoviStory

Foto: Filip Houska/CzechCrunch / Semotanovi

Michal Semotan se synem Danielem

0Zobrazit komentáře

Tak co, vezmeš si auto? zeptá se trochu odevzdaně Michal Semotan svého dvacetiletého syna Daniela, když odcházejí z kavárny v centrále finanční skupiny J&T. „Jasně!“ usměje se junior. „Já holt pojedu tramvají. To jsem mohl tušit, že to takhle dopadne, je to autíčkář jako já,“ mávne rukou známý investor. Láska k řízení ale není to jediné, co po něm starší potomek zdědil – stejné je to s vášní pro investování.

Michal Semotan je stálicí zdejší investiční scény – na sociální síti X jeho postřehy sleduje bezmála 20 tisíc lidí, coby portfolio manažer trojice fondů J&T Investiční společnosti spravuje přes pět miliard korun, pravidelně se účastní konferencí a odborných seminářů… Že světu akcií propadne i jeho syn, je proto logické. Nebo snad ne?

„Já bych řekl, že spíš ne, protože nejsem ten typ, co přijde domů a hodně mluví o práci. A klukům jsme s manželkou vždycky dávali prostor, aby si vybrali svou cestu. Je to tak, Dane?“ ptá se Michal Semotan a syn mu přitakává: „Asi to byl spíš takový podprahový vliv. Věděl jsem, co táta dělá, a postupně mě to začalo samotného zajímat.“

Žádné speciální proinvestiční triky na své syny (kromě staršího Dana má ještě šestnáctiletého Patrika) nezkoušel ani pro ně nevymýšlel domácí burzovní úkoly. V určitou chvíli si ale začali povídat o akciích, a dokonce vytvořili portfolio, ve kterém v začátku dominovaly tituly podle otcova gusta – ČEZ, Volkswagen či Moneta… „Trochu jsem to časem upravil,“ směje se Daniel s tím, že sázel na technologické akcie a třeba u Tesly jej dodnes štve, že ji prodal moc brzy.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Právě v pohledu na rychle rostoucí technologické firmy je patrný generační rozdíl: Michal Semotan přiznává, že není fanouškem investic do cenných papírů typu Palantir, Nvidia či Amazon, protože u většiny z nich postrádá argument, který by ospravedlnil jejich extrémní valuaci a mohutné posilování. „Jenže pak se podívám, jak rostou, a je jasné, kdo měl pravdu,“ krčí rameny.

Že má Daniel solidní analytické vlohy, se ukázalo i tehdy, když zabodoval v soutěži, kterou v rámci své investiční konference uspořádala Lenka Rož Schánová – psal o vstupu automobilky Rivian na burzu. Nebo když se přihlásil do studentské soutěže České národní banky a vyhrál. „Já jsem si tu práci ani nepřečetl, nevěřil jsem, že máš šanci,“ omlouvá se dnes Semotan staršímu synovi.

Investorské cesty Michala a Daniela Semotanových se navíc nyní potkaly i profesně. Daniel se stal členem investičního výboru fondu NextGen, na jehož chodu se podílí nadaní studenti a na který v rámci J&T dohlíží právě Michal Semotan. „Tohle ale fakt není výsledek nějaké tlačenky,“ zdůrazňují oba.

jat

Foto: J&T

Nové složení investičního výboru fondu J&T NextGen – Daniel Semotan je druhý zleva, Michal Semotan třetí zprava

Daniel se ještě coby žák osmiletého soukromého gymnázia PORG stal členem spolku Econet, který propojuje mladé lidi zapálené pro byznys a finance. V minulosti vyhráli i mezinárodní investiční soutěže, a proto jim v J&T nabídli spolupráci na novém fondu, který bude svou strukturou portfolia více odpovídat mladší investorské generaci. Nyní je v něm přes 250 milionů korun a loni vykázal zhodnocení o více než 12 procent.

Daniel Semotan, který si do investičního výboru fondu NextGen teď sedl v rámci „kádrové“ obměny, je ale v Praze jen na skok, protože v září odjel studovat do zahraničí. Ovšem na rozdíl od svého kamaráda a kolegy ze spolku Econet i fondu NextGen Mojmíra Zálešáka nikoli do New Yorku, nýbrž do Milána. Proč si vybral Univerzitu Bocconi?

„Musím se přiznat, že první volbou byla London School of Economics, a ta nevyšla. Bocconi je ale také skvělá, a i když širší veřejnosti možná není tolik známá jako britské a americké vysoké školy, ve finančních kruzích je hodně respektovaná,“ vysvětluje Daniel Semotan s tím, že po studiu na českých školách netoužil.

Chtěl si vyzkoušet život v cizině, protože kvalita ekonomického vzdělání je na cizích univerzitách zkrátka lepší a protože věří, že je dobré mít známé a kamarády po celém světě. „A to získám i na Bocconi, kde je italských studentů asi jen 40 procent. Navíc výuka je kompletně v angličtině,“ dodává.

O kvalitách Bocconi svědčí i mezinárodní srovnání: podle hodnocení listu Financial Times nebo žebříčku QS patří fakulty italské privátní školy do první dvacítky nejlepších ekonomických škol světa. Stejně se ale vkrádá otázka, proč Daniel Semotan nechtěl do USA – na Wharton nebo na Kolumbijskou univerzitu?

Odpověď leží pár let nazpátek, když za oceán vyrazil dvakrát coby středoškolský student na výměnný pobyt. Jednou na Havaj, pak do Baltimoru. A v obou případech to nebyla moc dobrá zkušenost: „Je to země mnoha příležitostí, neuvěřitelně šlape, pochopil jsem tam důležitost toho, když se člověk umí prezentovat. Ale zároveň mi došlo, že bych tam žít nechtěl. Amerika dovede být neuvěřitelně tvrdá.“

Kde se tedy jednou profesně vidí? Loni v létě strávil dva měsíce na stáži v investiční skupině Pale Fire Capital internetových miliardářů Jana Barty a Dušana Šenkypla, je třeba tohle něco, co by jej lákalo? Nebo spíš řídit fond po vzoru táty? „Ještě nevím. Vždycky jsem ale byl celkem soutěživý a ambiciózní a bavilo mě dělat věci, které mají smysl. Na válení se a sjíždění TikToku mě nikdy moc neužilo,“ zamýšlí se Daniel Semotan.

Jeho otec to poslouchá a pak hrdě dodá: „Nemám o něj strach.“ A předtím, než se zase rozloučí a Daniel odjede na několik měsíců zpět do Milána, se prý vrhnou na to, v čem se na rozdíl od technologických akcií shodnou: na auta. Čeká je testování nových BMW na sněhu v Krkonoších.

V automobilovém světě je totiž Michal Semotan aspoň jednou nohou mezi „mladými progresivci“ – sice miluje sporťáky od Porsche a rád se prožene po okruhu ve spalováku, ale do práce jezdí elektromobilem a vozům na baterky fandí. „V tom jsme si s Danem podobní. Jen teda on na tom okruhu míň brzdí a nebojí se jet až na hranu, na to mě už neužije.“

Rubriku Investice podporujíjet-investment_logo_srgb

CzechCrunch Jobs