Akcie Tesly letí do oblak. Může za to otevření Superchargerů pro všechny i obří objednávka Hertzu, která však není jistá
O čem si asi tak povídají majitelé vozů Tesla na stanicích Supercharger během čekání na nabití vozů? Ožehavým tématem jejich diskuzí může být aktuální vývoj cen akcií automobilky. Ta si po zběsilém růstu v průběhu roku 2020 dala chvilku pauzu, ovšem s končícím rokem 2021 opět předvádí tygří skoky. Během října se zvedla ze 775 dolarů za kus na aktuálních 1 208 dolarů.
Tržní kapitalizace automobilky Tesla se tak jen za uplynulý měsíc navýšila ze 780 miliard dolarů, přibližně 17 bilionu korun, na 1,21 bilionu dolarů, tedy neuvěřitelných 26,7 bilionu korun. Druhá Toyota s hodnotou 251 miliard dolarů za Teslou zaostává více než výrazně a další giganti automobilového průmyslu, jako jsou Volkswagen, Daimler či GM, působí oproti Tesle jako malí trpaslíci.
Podobný pocit jako Toyota při pohledu na Teslu může mít aktuálně i Jeff Bezos při pohledu na propastný rozdíl, který jej dělí od Elona Muska v miliardářském žebříčku. Zatímco Bezos má podle Bloombergu ve svých rukou jmění ve výši 193 miliard dolarů (zhruba 4,25 bilionu korun), Muskovo bohatství se díky aktuálnímu vývoji ceny akcií Tesly, ve které drží více než dvacetiprocentní podíl, rozrostlo na 335 miliard dolarů, tedy přibližně 7,37 bilionu korun. Připomeňme, že před Bezose se Musk dostal teprve koncem září tohoto roku.
Za takto výrazným růstem ceny akcií Tesly stojí hned několik faktorů. Prvním je její schopnost ustát současnou krizi v dodavatelském řetězci, která svírá nejednu automobilku. Zároveň se v poslední době objevilo hned několik zpráv o uzavřených dodavatelských smlouvách mezi Teslou a externími výrobci baterií. Ale především je tu zpráva o uzavření dohody s autopůjčovnou Hertz, která by měla od Tesly odebrat 100 tisíc vozů.
Právě informace o dohodě s Hertzem přidala celému růstu na otáčkách, ale s největší pravděpodobností jej také minimálně výrazně zpomalí. Elon Musk totiž v dnešním tweetu informoval, že prozatím nebyla podepsána žádná smlouva a celá dohoda má na ekonomiku firmy, která má poptávku větší než výrobní kapacity, jen malý vliv.
Nabíjení pro všechny
Nejsou to ale jen obrovské částky okolo Tesly a Muska, co majitelé vozů Tesla u Superchargerů aktuálně probírají. Velkým tématem k diskusi může být i fakt, že se u těchto stojanů začnou brzy objevovat i majitelé jiných elektromobilů, než jsou ty od Tesly. Kalifornská automobilka totiž začala v Nizozemsku testovat pilotní program, který umožní nabíjení ve stanicích Supercharger i třetím stranám.
O tomto záměru Elon Musk informoval v červenci, kdy na svém Twitteru prozradil, že se Superchargery začnou otevírat majitelům i jiných elektromobilů než jen těm z produkce Tesly do konce tohoto roku. Neznamená to však, že se tak stane u všech Superchargerů ze dne na den. Tesla k novému programu přistupuje pozvolna, aby si mohla otestovat funkčnost a smysl takové služby.