Akcie Tesly letí do oblak. Může za to otevření Superchargerů pro všechny i obří objednávka Hertzu, která však není jistá
O čem si asi tak povídají majitelé vozů Tesla na stanicích Supercharger během čekání na nabití vozů? Ožehavým tématem jejich diskuzí může být aktuální vývoj cen akcií automobilky. Ta si po zběsilém růstu v průběhu roku 2020 dala chvilku pauzu, ovšem s končícím rokem 2021 opět předvádí tygří skoky. Během října se zvedla ze 775 dolarů za kus na aktuálních 1 208 dolarů.
Tržní kapitalizace automobilky Tesla se tak jen za uplynulý měsíc navýšila ze 780 miliard dolarů, přibližně 17 bilionu korun, na 1,21 bilionu dolarů, tedy neuvěřitelných 26,7 bilionu korun. Druhá Toyota s hodnotou 251 miliard dolarů za Teslou zaostává více než výrazně a další giganti automobilového průmyslu, jako jsou Volkswagen, Daimler či GM, působí oproti Tesle jako malí trpaslíci.
Podobný pocit jako Toyota při pohledu na Teslu může mít aktuálně i Jeff Bezos při pohledu na propastný rozdíl, který jej dělí od Elona Muska v miliardářském žebříčku. Zatímco Bezos má podle Bloombergu ve svých rukou jmění ve výši 193 miliard dolarů (zhruba 4,25 bilionu korun), Muskovo bohatství se díky aktuálnímu vývoji ceny akcií Tesly, ve které drží více než dvacetiprocentní podíl, rozrostlo na 335 miliard dolarů, tedy přibližně 7,37 bilionu korun. Připomeňme, že před Bezose se Musk dostal teprve koncem září tohoto roku.
Za takto výrazným růstem ceny akcií Tesly stojí hned několik faktorů. Prvním je její schopnost ustát současnou krizi v dodavatelském řetězci, která svírá nejednu automobilku. Zároveň se v poslední době objevilo hned několik zpráv o uzavřených dodavatelských smlouvách mezi Teslou a externími výrobci baterií. Ale především je tu zpráva o uzavření dohody s autopůjčovnou Hertz, která by měla od Tesly odebrat 100 tisíc vozů.
Právě informace o dohodě s Hertzem přidala celému růstu na otáčkách, ale s největší pravděpodobností jej také minimálně výrazně zpomalí. Elon Musk totiž v dnešním tweetu informoval, že prozatím nebyla podepsána žádná smlouva a celá dohoda má na ekonomiku firmy, která má poptávku větší než výrobní kapacity, jen malý vliv.
Nabíjení pro všechny
Nejsou to ale jen obrovské částky okolo Tesly a Muska, co majitelé vozů Tesla u Superchargerů aktuálně probírají. Velkým tématem k diskusi může být i fakt, že se u těchto stojanů začnou brzy objevovat i majitelé jiných elektromobilů, než jsou ty od Tesly. Kalifornská automobilka totiž začala v Nizozemsku testovat pilotní program, který umožní nabíjení ve stanicích Supercharger i třetím stranám.
O tomto záměru Elon Musk informoval v červenci, kdy na svém Twitteru prozradil, že se Superchargery začnou otevírat majitelům i jiných elektromobilů než jen těm z produkce Tesly do konce tohoto roku. Neznamená to však, že se tak stane u všech Superchargerů ze dne na den. Tesla k novému programu přistupuje pozvolna, aby si mohla otestovat funkčnost a smysl takové služby.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsProto se jako první otevřelo deset stanic v různých nizozemských městech. U každé z nich bude Tesla pečlivě monitorovat přetížení a ptát se na zkušenosti jak nově příchozích, tak i majitelů vozů Tesla, kteří nemusí být touto novinkou příliš nadšeni. Otevření majitelům dalších elektromobilů totiž znamená vyšší vytížení stojanů a s tím související delší čekací doby.
Stačí stáhnout aplikaci
Aby mohli majitelé vozů, které nemají T na přídi, u Superchargerů nabíjet, je zapotřebí mít nainstalovanou aplikaci Tesly a v ní vytvořený účet. S aplikací řidič spáruje svou platební kartu a poté už jen vyhledá příslušné nabíjecí místo. Důležité také je, že celá služba je prozatím dostupná pouze pro vozidla s konektorem CCS.
Dalším omezením je možnost využití služby pouze řidiči z Nizozemska. Pokud tedy bude zahraniční majitel elektromobilu projíždět městy jako Tilburg, Meerkerk či Sassenheim, ve kterých byla služba spuštěna, musí hledat možnost nabíjení jinde.
Zájemce o nabíjení bude určitě zajímat i cena. Zatímco majitelé vozů Tesla budou nadále nabíjet za stejné ceny jako doposud, energie ukládaná do akumulátorů vozů od jiných výrobců bude o něco dražší. Ceny se budou lišit podle stanoviště, přičemž jejich výši bude možné dopředu zjistit přímo v aplikaci.
Kdy a především kam má Tesla v plánu tuto službu dále rozšiřovat, není v současné době jasné. Vše bude záležet na úspěchu či neúspěchu projektu v Nizozemsku. Snad se tedy budou nést debaty tamních elektromobilistů na stanicích Supercharger v přátelském duchu bez ohledu na to, jaká automobilka jejich vůz vyprodukovala.