Algoritmus na YouTube spojil videa hořící katedrály Notre-Dame v Paříži s útoky z 11. září. Měl tím bojovat proti fake news

Jiří SvobodaJiří Svoboda

notre-dame-paris

Hořící katedrála Notre-Dame v Paříži

0Zobrazit komentáře

Algoritmus, který měl pomoci na YouTube s lepším upozorňováním na dezinformace, se včera dopustil nepříjemného omylu. Videa z požáru francouzské katedrály Notre-Dame, jež sledoval celý svět, nejprve označil jako možnou konspirační teorii a připojil k nim informační box o teroristických útocích z 11. září 2001, aby varoval, že se může jednat o podvrh. Tentokrát se však mýlil.

Podle dosavadního vyšetřování a veřejně známých informací totiž nic nenasvědčuje tomu, že by příčinou požáru byla forma teroristického útoku nebo žhářství. Policie naopak vyšetřuje událost jako nehodu ve spojitosti s probíhající rekonstrukcí katedrály a informace o teroristickém útoku je tak zcela nesouvisející.

Jak píše server BuzzFeed News, šedý box se objevil nejméně u několika livestreamů médií, která z místa tragédie přinášela záběry. Mezi nimi byly například France 24 nebo americká televize NBC. I pod jejich vysíláním se objevil šedý informační box s obrázkem a čtyřmi řádky textu, který odkazoval na článek z encyklopedie Britannica o teroristických útocích z 11. září 2001.

youtube-notre-dame

Na vině byl algoritmus, který měl paradoxně zabránit situacím podobným té, jakou nyní sám vytvořil. Šéfka YouTube Susan Wojcickiová totiž loni v březnu oznámila, že platforma začne pod videa s konspiračními teoriemi dodávat informační panely s fakty z ověřených zdrojů a internetových encyklopedií. Cílem mělo být například dodat základní důkazy o přistání na Měsíci pod konspirační videa, která nad ním spekulují.

YouTube versus fake news

Systém si tak nejspíš myslel, že místo na ničivý požár pařížské katedrály Notre-Dame lidé ve velkém sledují videa o konspirační teorii o 11. září 2001. Problém je, že systém videa označil automaticky, což potvrdila i mluvčí YouTube: „Panely jsou vytvářeny algoritmicky a někdy se spletou. Pro videa z tohoto požáru jsme ho již vypnuli.“ Jistou útěchou může být, že funkce je zatím dostupná jen ve Spojených státech a Jižní Korei, pro které YouTube chybu rychle odstranil. Nestihl to však dříve, než vyvolala reakce na sociálních sítích.

Nejedná se o jediné opatření, které YouTube implementovalo proti fake news, dezinformacím či konspiracím. V lednu oznámilo, ze konspirační videa přestane uživatelům doporučovat. Letos v březnu dále představilo funkci, která má za cíl přímo vyvracet fake news, a to již ve fázi, kdy o daném tématu lidé hledají v nabídce. V tomto případě zatím zkušebně pro uživatele z Indie YouTube nabídne krátký fact-check panel s informacemi od jeho partnerů a ověřených zdrojů.

Požár gotické katedrály Notre-Dame začal včera před sedmou hodinou večer. Způsobil zřícení věžičky a naprostou devastaci většiny střechy katedrály. Tuto gotickou památku původně ze 13. století a jeden z největší francouzských symbolů navštěvovalo denně až 30 tisíc lidí. Prezident Emanuel Macron oznámil, že bude vyhlášena sbírka a Notre-Dame kompletně obnovený.

paris-notre-dame

Pařížskou katedrálu Notre-Dame navštíví každý den až 30 tisíc lidí

Záchranáři během noci podle agentury Reuters oznámili, že se jim alespoň podařilo zachránit obě hlavní věže katedrály a její konstrukce tak zůstane zachována a nepodlehne hořící zkáze. Vedle střechy nicméně chrám přišel o svou úzkou věžičku, jejíž pád prostřednictvím sociálních sítích sledovaly miliony lidí po celém světě a také tisíce přímo v ulicích Paříže. Podle dosud známých informací se také podařilo zachránit důležité předměty, které byly přímo v katedrále uchovávány, včetně trnové koruny a roucha svatého Ludvíka, které mají pro katolíky velký význam.

Na výzvu francouzského prezidenta Emanuela Macrona o znovuobnovení celé historické stavby již navíc reagoval francouzský miliardář François-Henri Pinault, který právě na obnovu katedrály okamžitě přislíbil 100 milionů eur, tedy zhruba 2,6 miliardy korun. Řediteli skupiny Kering patří luxusní módní značky jako Gucci či Yves Saint Laurent a lze očekávat, že se k němu připojí i další osobnosti.

Dnes již oznámil příspěvek ve výši 200 milionů eur (přes 5,1 miliardy korun) také nejbohatší Francouz Bernard Arnault se svou rodinou, jenž je zároveň čtvrtým nejbohatším mužem planety. Šéf luxusního koncernu módních značek LVHM disponuje podle magazínu Forbes jměním ve výši 76 miliard dolarů.

Foto: Flickr/Olivier Mabelly

Čeští BudgetBakers získávají novou investici od Rockaway. Vytvoří aplikaci pro správu firemních financí

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

budgetbakers-michal-kratochvil-jan-muller4

Foto: BudgetBakers

Michal Kratochvíl (CEO) a Jan Müller (zakladatel) z BudgetBakers

0Zobrazit komentáře

Český fintechový startup BudgetBakers vyvíjí aplikaci pro komplexní správu osobních financí, kterou používají uživatelé po celé světě. Nově s ní chce navíc oslovit také podnikatele, na což novou investicí přispěla tuzemská investiční skupina Rockaway Jakuba Havrlanta. Připojili se k ní i další angel investoři a mateřský akcelerátor StartupYard, v němž BudgetBakers vznikli.

Hlavním produktem BudgetBakers je mobilní aplikace Wallet, kterou používají pro správu svých osobních financí uživatelé po celém světě a má přes 3 miliony stažení. Měsíčně ji v loňském roce využívalo aktivně 300 tisíc uživatelů, přičemž nejaktivnější jsou ti ze Spojených států, Ruska a Indonésie. Byznys tuzemského startupu je tedy skutečně globální a nová investice má pomoci v dalším rozvoji, jak produktovém, tak geografickém.

Rockaway sice na dotaz CzechCrunche odmítlo prozradit, jak vysokou částku do BudgetBakers investuje, nicméně českému startupu chce tuzemská investiční skupina pomoci ve vývoji aplikace pro podnikatele. Vzhledem k rozšíření do celého světa se BudgetBakers, které spoluzaložil Jan Müller s Martinem Jiřičkou, daří jednak rychle růst a především se v loňském roce dostalo do černých čísel. Zásluhu na tom má zejména předplatné Walletu.

budgetbakers-wallet

Foto: BudgetBakers

Aplikace Wallet od BudgetBakers

„Aplikace Wallet patří k nejvýznamnějším světovým aplikacím ve svém segmentu, denně si ji stáhnou tisíce uživatelů od Asie přes Evropu až po USA. Díky tomu jsme se během posledního roku dokázali dostat do černých čísel. To vše nám dává důvěru v očích investorů, jako jsou Rockaway, StartupYard a další, a umožňuje se soustředit na vytvoření nové aplikace pro podnikatele,“ říká Michal Kratochvíl, který přišel do BudgetBakers před třemi lety jako jeden z investorů a stal se zároveň CEO.

Aplikace pro podnikání

Vedle Rockaway patří mezi další další investory například angel investor Petr Zámečník, který významně podpořil BudgetBakers při rozjezdu, nebo český bankéř Ivan Svítek. Na všech investicích již český fintechový startup nabral zhruba 10 milionů korun, když se ke zmíněné dvojici v minulosti připojil i taktéž zmíněný StartupYard a také Michal Illich, který aktuálně rozvíjí vlastní projekt Zuri.

Pro Rockaway se nyní jedná o další strategickou investici v oblasti finančních technologií. Investiční skupina Jakuba Havrlanta již v minulosti vložila peníze do bezpečnostního startupu ThreatMark nebo investiční crowdfundingové platformy Fundlift. Navíc sama rozvíjí pod hlavičkou Mall Pay vlastní platební řešení pro nakupování na internetu, a tak jsou BudgetBakers poměrně logickým krokem.

credit-card-online-shopping-payment

Přečtěte si takéMastercard v Česku spustí u online plateb kartou potvrzení přes mobilní aplikaci. Nahradí SMS kódyMastercard v Česku spustí u online plateb kartou potvrzení přes mobilní aplikaci. Nahradí SMS kódy

„BudgetBakers mají mezi českými fintech startupy jeden z nejsilnějších manažerských týmů. Firma uspěla a prosperuje v globálním prostředí osobní správy financí, protože poskytuje lepší a uživatelsky atraktivnější produkt než její američtí nebo asijští konkurenti,“ říká Andrea Lauren, Investment Partner Rockaway, s tím, že velkou sílu vidí právě v šéfovi Michalu Kratochvílovi, který do firmy přinesl své dvacetileté zkušenosti z Accenture, a zakladateli Janu Müllerovi, jenž působí jako šéf produktu.

budgetbakers-michal-kratochvil-jan-muller2

Foto: BudgetBakers

Michal Kratochvíl (CEO) a Jan Müller (zakladatel) z BudgetBakers

Spolu s novými finančními zdroji od Rockaway a dalších spoluinvestorů budou BudgetBakers rozvíjet svůj produkt pro B2B trh, kde chtějí nabídnout aplikaci pro podnikatele, majitele firem a živnostníky, aby měli okamžité, srozumitelné a přehledné informace o finanční situaci vlastního podnikání. Nová aplikace tak má sloužit jako aktivní nástroj pro dynamické řízení financí, včetně cash flow, fakturace, řízení vztahů s dodavateli nebo automatického napojení na bankovní účty. Testovat se má začít v červnu letošního roku.