AlzaBoxy se otevírají pro všechny e-shopy. Balíkobot začíná propojovat tisíce výdejních boxů napříč Českem

Peter BrejčákPeter Brejčák

alzabox

Foto: Alza

Výdejní schránky AlzaBox

0Zobrazit komentáře

Výdejní boxy e-shopů nebo přepravců zboží, které umožňují vyzvednutí zásilky v podstatě kdykoliv, v poslední době doslova zaplavují celou Českou republiku. Různí hráči jich do ulic měst i menších obcí nasazují tisíce, a proto tuzemská logistická firma Balíkobot v loňském roce ohlásila vznik služby Lockers.ai, v níž chce boxy jednotlivých hráčů propojit tak, aby do nich mohli zásilky posílat všichni.

Prvním českým hráčem, který se do projektu Lockers.ai naplno zapojil, je Alza. Největší tuzemský e-shop, jež loni utržil 37 miliard korun, tak zpřístupňuje kapacitu sítě svých AlzaBoxů dalším dopravcům i zájemcům z řad konkurenčních online obchodníků. Přes 2 500 subjektů, které spolupracují s Balíkobotem, teď má přístup do více než tisícovky výdejních míst čítajících přes 100 tisíc výdejních schránek nacházejících se v České republice a na Slovensku.

Podle vyjádření Alzy jde o nejrobustnější a nejhustší sítě výdejních boxů na trhu, do poloviny příštího roku jich chce mít v Česku, na Slovensku a v Maďarsku celkem tři tisíce. Obě firmy si od spolupráce slibují zkvalitnění doručovacích služeb zejména zákazníkům e-shopů.

„Naším cílem je, aby AlzaBoxy byly co nejdostupnější pro co nejvíce lidí. Zákazníci stále více upřednostňují osobní vyzvedávání objednávek, zejména kvůli časové svobodě, bezpečnosti a možnosti volby. Díky spojení s Lockers.ai můžeme AlzaBoxy otevřít dalším hráčům e-commerce a umožnit do nich doručovat zboží z tisíců českých a slovenských e-shopů,“ popisuje Jan Moudřík, ředitel expanze a facility managementu Alza.cz.

lockers

Foto: Lockers.ai

Martin Coufal, šéf Lockers.ai

Moudřík přitom dokládá rostoucí zájem zákazníků o doručení do výdejních boxů konkrétními čísly – zkraje loňského roku představoval podíl zásilek doručených přes AlzaBox šest procent, aktuálně je to už každá třetí zásilka z e-shopu Alzy. „Toto unikátní spojení zrychlí pro naše partnery doručení a rozšíří počet míst, kde si jejich zákazníci mohou zboží vyzvednout podle svých časových možností, bez čekání a bez omezení otevírací dobou,“ říká Martin Coufal z Lockers.ai.

„Během jara jsme AlzaBoxy úspěšně integrovali do Lockers.ai a všechny funkcionality testovali, nyní je postupně spouštíme tak, aby na podzim bylo přes Lockers.ai dostupných všech plánovaných 1 500 AlzaBoxů s jejich 150 tisíci výdejními schránkami,“ upřesňuje Coufal.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Výdejní boxy si popularitu mezi zákazníky získaly zejména díky tomu, že přebírání zásilky nemusí přizpůsobovat příchodu kurýra nebo otevírací době výdejních míst. Samotné AlzaBoxy pak otevření a převzetí zásilky umožňují i bez chytrého telefonu nebo bez platby předem, která je možná přímo na boxu.

Do budování vlastní sítě se v posledních letech kromě Alzy pustilo několik dalších větších či menších hráčů. Staví si ji RohlíkPilulkaIKEADPD nebo Zásilkovna, výdejní boxy kompatibilní s různými dopravci pak nabízí například WeDo či OX.Pointy. Tyto schránky pak doplňují tisíce „klasických“ výdejen a štěstí na trhu zkouší i firmy nabízející vlastní boxy do kanceláří a k domům jako Blocks nebo PostCube.

Do tří let přes deset tisíc boxů

Balíkobot, který loni vyrostl na 30 milionů korun, aktuálně spolupracuje s 2 500 odesílateli, plně integruje více než 30 dopravců a celkem přes 250 přepravních služeb. Podle vyjádření pro CzechCrunch firma nyní zpracovává každý sedmý balík v České republice. Projekt Lockers.ai rozběhla již před dvanácti měsíci a očekává, že celkové investice zejména do technologií přesáhnou pět milionů korun.

Nyní je přitom do projektu napojených nebo ve finální fázi testu již osm sítí čítajících tisíce boxů po Česku a na Slovensku, konkrétní jména kromě Alzy však zatím společnost neprozrazuje. Cílem je nicméně propojit všechna dostupná řešení na trhu a nastavit jasný standard pro spotřebitele.

„V následujících týdnech zapojíme do beta verze až stovku odesílatelů, jelikož chceme mimo procesů začít testovat i kapacitní zátěž systému jak naši, tak našich partnerů,“ říká Martin Coufal. „Očekáváme, že do tří let bude v Česku více jak deset tisíc veřejných boxů a stovky tisíc schránek. Schránkami projdou tou dobou desítky milionů zásilek ročně,“ dodává šéf Lockers.ai.

Na Slovensko vstupuje rozvozová služba Foodpanda. Vede ji české Dáme jídlo a obsadí rovnou 10 měst

Peter BrejčákPeter Brejčák

foodpanda2

Foto: Foodpanda

Kurýr rozvozové služby Foodpanda

0Zobrazit komentáře

Na Slovensko vstupuje německá skupina Delivery Hero, které patří i tuzemská rozvozová služba Dáme jídlo. Přestože také na slovenském trhu bude doručování jídel z restaurací, nákupů drogerie nebo i kytic a dalších produktů řídit stejný tým jako v Česku v čele s Filipem Finglem, ponese služba jiný název. Kurýři budou jezdit s logem mezinárodně působící značky Foodpanda.

Na slovenském trhu Foodpanda vyzve několik již zavedených zahraničních hráčů jako například finský Wolt nebo estonský Bolt Food, jež působí také v České republice, ale i lokální Bistro.sk, jež shodou náhod minulý měsíc za 50 milionů eur (1,3 miliardy korun) koupila další velká mezinárodní společnost Just Eat Takeaway.com od vydavatelství Ringier Axel Springer.

„Vidíme velkou příležitost a výzvu, jak uspokojit poptávku na trhu. Zákazníci požadují větší rychlost, flexibilitu, kvalitu služeb a intenzivnější sociální propojení místních možností. Víme, že máme potenciál uspokojit tuto poptávku všude tam, kde to dává smysl,“ říká Filip Fingl, který Dáme Jídlo dovedl do provozního zisku a útočí na miliardový obrat.

filip-fingl-min

Foto: Dáme jídlo

Filip Fingl nově řídí spolu s Dáme jídlo i slovenskou Foodpandu

„Nejdeme na trh, abychom zjistili, jak segment funguje, to už udělali jiní. Věřím, že díky našim zkušenostem s infrastrukturou v zahraničí budeme schopni poskytovat služby s mnohem širším dosahem. Zákazníkům, kteří používají službu Foodpanda, věnujeme čas, na kterém jim záleží,“ doplňuje.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Foodpanda začne působit rovnou v deseti městech, konkrétně v Bratislavě, Trnavě, Žilině, Trenčíně, Nitře, Banské Bystřici, Martině, Popradě, Prešově a Košicích. Zaměří se přitom na oblast tzv. quick commerce, kdy zákazníkům nabídne rychlé doručení nejen jídel z restaurací, ale také potravin, drogerie, květin a dalších produktů. Konkrétní nabídka v jednotlivých městech bude přitom záležet na lokálních partnerech.

„Nejsme jen klasická donášková služba, ale od začátku budeme poskytovatelem každodenních potřeb, budeme tedy k dispozici přímo u zákazníka se vším, na co si vzpomene a co mu momentálně chybí, ať už jde o potraviny nebo jídlo. Lidem přinášíme čas,“ dodává Filip Fingl. Stejné služby ostatně rozvíjí i v Česku, kde tento týden Dáme jídlo oznámilo expanzi s rychlým doručováním zboží všeho druhu i do dalších měst.