Amazon do roku 2021 otevře 3 000 prodejen potravin budoucnosti, které nemají pokladny
Americká technologická společnost Amazon patří poslední roky bezpochyby mezi nejvíce inovativní firmy světa, které se daří udávat trendy jak v retailu, tak na internetu. Jedna z inovací, které Amazon do segmentu kamenného prodeje přinesl, je bezesporu síť potravinových obchodů Amazon Go. V těch zákazník nenajde žádné pokladny ani pokladní – zboží totiž nakupuje kompletně bezobslužně.
Princip je z pohledu zákazníka jednoduchý. Stačí si do mobilu stáhnout aplikaci Amazon Go, před vstupem do obchodu si jejím prostřednictvím vygenerovat unikátní QR kód a ten následně v obchodě použít u vstupního turniketu.
Během nákupu pak systém Amazonu automaticky rozpozná, které zboží zákazník kupuje, tzn. reálně si ho dává do tašky, a které si pouze prohlíží a následně po opuštění prodejny strhne automaticky peníze ze zákazníkova účtu. To vše díky speciálně vyvinuté technologii na bázi počítačového vidění, hlubokého učení (deep learningu) a senzorů.
Ačkoliv celý koncept zní dnešní optikou trochu stále trochu jako sci-fi, čtyři prodejny Amazon Go už jsou od tohoto roku plně funkční a zákazníci je mohou běžně využívat, tedy alespoň ve Spojených státech. První tři prodejny budoucnosti Amazon otevřel letos v Seattlu, nejnovější prodejnu Amazon Go pak najdete v Chicagu. U tohoto počtu se však zakladatel Amazonu a aktuálně také nejbohatší muž světa Jeff Bezos neplánuje zastavit.
Deník Bloomberg odvolávající se na anonymní zdroje z okolí vedení firmy informoval, že Amazon má v plánu do tří let, tedy do roku 2021, vybudovat 3 tisíce takovýchto prodejen napříč celými Spojenými státy. Jen do roku 2019 by pak společnost Jeffa Bezose měla údajně otevřít až 50 nových samoobslužných prodejen, které s velkou pravděpodobností budou udávat trendy nakupování minimálně na několik dalších let.
Na tomto trhu budoucnosti však Amazon brzy nebude sám. Americký řetězec Walmart už totiž nějaký čas pracuje na vlastním podobném řešení, technologický gigant Microsoft naopak vyvíjí samotnou technologii, kterou by následně rád nabízel ostatním retailovým hráčům.
foto: Amazon