Amazon na okamžik předběhl Apple a Microsoft a stal se nejhodnotnější firmou světa

Šéf Amazonu Jeff Bezos

0Zobrazit komentáře

Není to tak dávno, co technologičtí giganti Apple a Amazon bojovali o první pozici na poli nejhodnotnějších firem světa, to ještě když měly obě společnosti tržní kapitalizaci přesahující jeden bilion dolarů. Aktuálně jsou sice hodnoty obou firem o řád níže, ale o to zajímavější je jejich souboj, protože se do něj připojil také Microsoft. Svoji dominanci si stále drží Apple, nicméně během včerejška ho na několik okamžiků přeskočil právě Amazon.

Stalo se tak v pondělí na americkém Wall Street během intradenního obchodování, kdy se vyšplhala hodnota Amazonu o 4,7 procenta na hranici 865 miliard dolarů. V těsném závěsu se pochopitelně stále držel Apple s 846,4 miliardami dolarů, stejně jako Microsoft s 844,9 miliardami. Po ukončení obchodního dne se strany opět obrátily a zatímco se Apple udržel na 846,4 miliardy, Amazon se propadl až na 827,1 miliardy dolarů.

Není to rozhodně poprvé, co byla pozice Applu jako jedničky ohrožena. V minulém týdnu ho na několik minut podobným způsobem překročil Microsoft, jak jsme informovali na sesterském magazínu AppleCrunch. Rozdíl mezi hodnotou jednotlivých firem činil přibližně 4 miliardy dolarů. Po necelé hodině se opět strany obrátily a Apple přeběhl Microsoft o zhruba 10 miliard na 830 miliard dolarů.

tim-cook-apple

Tim Cook, výkonný ředitel Applu

Přiblížit Applu se Microsoftu nepodařilo od roku 2010. Za poslední tři měsíce nicméně klesla tržní kapitalizace Applu o téměř 300 miliard dolarů, a to především kvůli nedůvěře akcionářů v budoucí prodeje iPhonů. I přes rostoucí zisk na jednom kusu totiž celkový počet prodaných kusů mírně klesá a Apple tak byl nucen dokonce na nějaký čas omezit výrobu. V souvislosti s prodanými kusy se zároveň gigant z Cupertina nechal slyšet, že nebude od příštích pravidelných čtvrtletních výsledků oznamovat přesný počet prodaných kusů za jednotlivá zařízení.

sheratonprague2

Přečtěte si takéHotelová síť Marriott čelí jednomu z největších útoků hackerů v historii. Unikla jí data 500 milionů hostůHotelová síť Marriott čelí jednomu z největších útoků hackerů v historii. Unikla jí data 500 milionů hostů

Amazon má nicméně na druhou stranu oproti svým „soupeřům“ v rukávu hned několik es. Zaměřit se chce na další trhy, rozvoj placené služby Prime, která nabízí dvoudenní dopravu zdarma či přístup k filmům a seriálům, stejně jako na výstavbu fyzických obchodů s názvem Amazon Go. Ty budou fungovat zcela bez lidských pracovníků za pokladnami, pro nákup pouze postačí skenovat jednotlivé potraviny na mobilu, poté zaplatit kartou, a jen odejít. Do roku 2021 jich chce mít Amazon přes tři tisíce.

amazon-go1

Nebojíme se aneb firmy v medvědím trhu

Trh je aktuálně v mírném poklesu a netýká se to rozhodně jen technologických gigantů. Korekce probíhá například i na kryptoměnových trzích, kdy se hodnota všech kryptoměn dohromady propadla během tří posledních měsíců z 237 na 129 miliard dolarů. S tím, že nejhodnotnější kryptoměna Bitcoin se propadla za tři měsíce z necelých 7 300 dolarů na hranici 4 tisíc.

Shoptet spouští novou službu pro velkoobchody Obchodiště.cz. Letos čeká tržby kolem 120 milionů korun

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

miroslav-udan-shoptet

Foto: Shoptet

Miroslav Uďan, CEO Shoptetu

Počet Čechů podnikajících na internetu stále výrazně roste. Pozitivně to pociťuje také největší tuzemská platforma pro e-shopy Shoptet, která oznámila, že letošní výsledky budou lepší, než původně očekávala. Do příštího roku má Shoptet vstupovat už celkem s 16 tisíci obchodníky a nově se chce pustit také do velkoobchodu. Jeho nová platforma Obchodiště.cz se má stát největším portálem zaměřeným na velkoobchody v Česku.

Česká republika je zemí, kde je v přepočtu na obyvatele největší počet e-shopů, a evidentně se to nebude v nejbližší době měnit. Shoptet původně očekával za letošní rok růst na 15 tisíc klientů, ale nakonec jich podle svých slov do konce roku bude mít ještě o tisíc víc. Na českém trhu tak e-shopová platforma drží více než třetinový podíl. Internetových obchodů je u nás necelých 43 tisíc.

Řečí finančních čísel to znamená, že zatímco loňský obrat Shoptetu činil 68 milionů korun, letos to bude téměř dvojnásobek, 120 milionů korun, a v příštím roce má být 200 milionů korun. Firma, kterou vede Miroslav Uďan, se chystá vydělané peníze investovat do dalšího rozvoje Shoptetu a nových projektů, mezi které patří právě zmíněné Obchodiště.cz.

obchodiste-shoptet

Tento specializovaný portál usnadňující hledání nových dodavatelů pro e-shop je podle Shoptetu něco, co na tuzemském trhu chybělo. „Velká část velkoobchodního trhu zamrzla ještě v devadesátých letech. Výjimkou nejsou situace, kdy obchody přijímají objednávky faxem nebo jinými zastaralými obchodními systémy a způsoby. Přitom jde o jakési podhoubí důležité pro rozjezd nejen online prodeje v tuzemsku,“ vysvětluje Uďan.

E-commerce dále poroste

Cílem Shoptetu je celý trh zmodernizovat a ještě do konce roku chce získat několik stovek velkoobchodů. Podle Uďana podobná platforma v Česku chyběla i proto, že bylo těžké sehnat zájemce, ale výhoda Shoptetu je, že může nabídnout zázemí více než 15 tisíc e-shopů, což už je pro velkoobchody zajímavé. Česká platforma se netají tím, že by se do několika let chtěla stát největší velkoobchodní platformou v Česku.

alza-vydej-top

Přečtěte si takéAlza během Black Friday prodala zboží za 2 miliardy korun. Největším hitem byly AirPods od AppluAlza během Black Friday prodala zboží za 2 miliardy korun. Největším hitem byly AirPods od Applu

cequence-startup-team

Přečtěte si takéAutomatizují řešení smluv pro Dell či Notino, získali desítky milionůSlováci automatizují řešení smluv pro Dell či Notino. Desítky milionů mají od miliardáře Faita

Aktuálně Obchodiště.cz funguje jako katalog firem, do budoucna chce nabídnout i další funkce, jako fulltextové vyhledávání, přímé napojení dodavatelů na Shoptet nebo zadání zakázkové výroby. „Projekt má zároveň pomoci novým obchodníkům na trhu. Výrazně jim zjednoduší start podnikání a zejména pak zefektivní objednávání zboží na sklad,“ dodává Uďan, podle kterého je v oblasti e-commerce stále prostor k významnému růstu, protože podíl obchodu přes internet je na celkovém maloobchodním obratu zhruba 10 procent.

shoptet-team

Tým Shoptetu