Hotelová síť Marriott čelí jednomu z největších útoků hackerů v historii. Unikla jí data 500 milionů hostů

sheratonprague2
0Zobrazit komentáře

Jedna z největších hotelových sítí Marriott International, pod kterou spadají skupiny jako Starwood či Ritz-Carlton a celkově bezmála 6 500 hotelů, se potýká s jednou ze svých nejhorších krizí. V odhaleném útoku hackerů totiž zmíněné dceřiné společnosti Starwood unikla data o zhruba až půl miliardě zákazníků. Na problém v databázi hostů se přišlo až 10. září, k datům nicméně měli hackeři přístup již od roku 2014, takže je pravděpodobné, že se k nim dostali hned několikrát.

Marriott to uvedl v oznámení ke konci listopadu, ve kterém zároveň zmiňuje, že podniká patřičné kroky, aby se již situace neopakovala a přístupu k datům bylo okamžitě zamezeno. Poškozené hosty bude firma postupně kontaktovat, pravděpodobně s nabídkou určité formy kompenzace. Všem poškozeným navíc nabízí bezplatný přístup ke službě, která online sleduje zneužití sesbíraných dat.

Dle měřítek jde o historicky druhý největší únik dat vůbec. Před Marriottem, potažmo skupinou Starwood, kterou Marriott v roce 2015 odkoupil za více než 13 miliard dolarů, je dle všeho pouze Yahoo. To v minulosti přišlo o data z více než tří miliard účtů svých uživatelů. K útoků navíc Marriott dodává, že byli konkrétně postiženi zákazníci hotelových sítí W Hotels, Le Méridien, Four Points a Sheraton.

sheratonprague

Výhled ze střechy hotelu Sheraton Prague na Praze 1

Ostatně právě Sheraton je nejblíž České republice, jeden z jeho hotelů je v samém centrum Prahy (na titulní fotografii) a také v Bratislavě. Databáze, do níž hackeři pronikli, mohla podle vyjádření Marriottu obsahovat kombinaci různých údajů jednotlivých hostů, a to včetně celé adresy, jména a příjmení, telefonních čísel, e-mailových adres, dat narození, dat příjezdů a odjezdů a naneštěstí také čísla pasů či dalších dokladů. Poškozených hostů má být tímto způsobem podle hotelové sítě zhruba 327 milionů.

miton-kancelare-karlin.1

Přečtěte si takéMiton otevřel nové kanceláře v Karlíně. Podívejte se, jak to uvnitř vypadáMiton otevřel nové kanceláře v Karlíně. Podívejte se, jak to uvnitř vypadá

Z mnoha dalších účtů, jejichž počet Marriott nespecifikuje, si pak hackeři mohli stáhnout také část s šifrovanými daty k platebním kartám. Ty ovšem ve stávající podobě velmi pravděpodobně zneužít nelze. „Marriott si váží svých hostů a uvědomuje si důležitost ochrany osobních údajů. Učinili jsme patřičné kroky k vyšetření úniku dat z databáze hostů skupiny Starwood a zamezení přístupu,“ uvedla skupina Starwood na svém webu. Celkem se má útok týkat zhruba 500 tisíc jejích hostů.

Ochrana údajů na prvním místě

Problém se samotným únikem dat a kompenzací uživatelů je jedna věc, druhou komplikací pro hotelovou síť může být i vyšetřování regulačních úřadů, včetně Evropské unie, kde se jedná o zásadní porušení ochrany osobních údajů v rámci GDPR. Skupina by mohla zaplatit pokutu ve výši až čtyř procent z ročního obratu, zmiňuje magazín TechCrunch, což by s ohledem na příjmy hotelového giganta znamenalo stovky milionů dolarů. Dle mnohých totiž Marriott na chybu zareagoval až příliš pozdě.

hotel-sheraton-bratislava

Hotel Sheraton v Bratislavě

Foto: Starwood Hotels / Marriott International

Costa Coffee představilo chytrý hrnek, se kterým můžete za kávu rovnou zaplatit

Michal MarekMichal Marek

costa-coffee-clever-cup
0Zobrazit komentáře

Jak roste obliba kávy, stoupá bohužel i spotřeba jednorázových kelímků, které jsou sice vyrobeny primárně z papíru, ale obvykle jsou zevnitř potažené plastovou fólií pro zajištění nepropustnosti. Kelímky tedy nejsou právě ekologické a recyklováno je jich naprosté minimum, protože je k tomu potřeba specializované pracoviště.

Jednou z cest, jak se papírovým kelímkům vyhnout, je nosit si vlastní hrnek. Kavárenské řetězce různé hrnky a termohrnky dokonce prodávají a zákazník, který si nápoj odnese ve vlastním hrnku, často kromě dobrého pocitu získá i drobnou slevu na kávu. Britský řetězec Costa Coffee nyní ale podnikl další zajímavý krok, jak hrnek pro opakované použití zatraktivnit. Začal prodávat chytrý hrnek s vlastním čipem pro bezkontaktní platby.

costa-coffee-clever-cup2

Řetězec Costa Coffee, který byl nedávno koupen nápojovým gigantem Coca-Cola, vytvořil hrnek, který má vlastní NFC čip, díky kterému ho stačí přiložit k platebnímu terminálu a snadno za kávu rovnou zaplatit. Služba je poháněna technologií bPay od Barclaycard a hrnek tedy nabíjet kreditem přes mobilní aplikaci. Takzvaný „Clever Cup“ v Británii stojí 15 liber, tedy necelých 450 korun.

radim-kocourek-mvp-fh-y

Přečtěte si takéOdvážná mise z Brna: Startupový fond, jaký Česko neviděloOdvážná mise startupových pionýrů z Brna: Ve fondu spojit veřejné, univerzitní i soukromé peníze

Samotné placení funguje úplně stejně, jako když platíte telefonem či chytrými hodinkami, a funkčnost hrnku není omezena jen na řetězec Costa Coffee. S hrnkem lze platit jednoduše kdekoli, kde akceptují bezkontaktní platby kartou. Faktem ale je, že pokud budete platit hrnkem třeba zálohu v autopůjčovně, je možné, že bude obsluha poněkud vyvedena z míry.

costa-coffee-clever-cup-pay

V České republice zatím bezkontaktní platební hrnky k dispozici nejsou, ale není vyloučeno, že je Costa Coffee postupně rozšíří i na další trhy. Co se týče rozšířenosti bezkontaktních terminálů, jsme na tom ostatně velice dobře a Češi hrají v bezkontaktním placení světový prim.