Amazon překonal očekávání a předpokládá další růst. Ovšem za cenu masového propouštění

Největší e-commerce firma na světě dosáhla na překvapivě vysoké příjmy a v dalším čtvrtletí očekává výrazný růst.

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

Internetový obr Amazon doručuje balíky po celém světě

0Zobrazit komentáře

Amazon se dlouhodobě prezentuje jako technologická firma, většina jeho příjmů ovšem pochází z maloobchodního prodeje. Proto je zasažen jak skepsí kolem technologického průmyslu, tak inflací a rostoucími náklady zákazníků, kteří v současnosti více šetří. Co to znamená? Překvapivě vysoké příjmy.

V dubnu e-commerce gigant oznámil nejslabší růst od roku 2001, kdy praskla internetová bublina. Letošní výrazná změna makroekonomických podmínek – jinými slovy inflace či problémy s dodavatelským řetězcem – znamenala negativní dopady, které se měly ještě silněji projevit ve druhém čtvrtletí. Prodeje Amazonu opět meziročně narostly jen o sedm procent, s příjmy 121,2 miliardy dolarů (2,91 bilionu korun) ale překonaly očekávání analytiků.

Spolu s Applem, který se pochlubil dalším rekordním čtvrtletím, jsou tak jedinými z velkých technologických firem, jimž se za druhý kvartál podařilo pozitivně překvapit. „Navzdory přetrvávajícím inflačním tlakům v oblastech nákladů na energii a dopravu postupujeme v oblasti lépe kontrolovatelných nákladů, hlavně ve zvyšování produktivity naší sítě skladů,“ řekl ředitel Amazonu Andy Jassy.

Za tímto komentářem se skrývá masivní propouštění, které šetří náklady. Zatímco v době nejsilnějších vln pandemie, kdy zájem o online nakupování raketově vzrostl, Amazon téměř zdvojnásobil počet svých zaměstnanců, jen v průběhu uplynulého čtvrtletí jich propustil kolem 99 tisíc. Přijímání nových lidí firma nyní očekává spíše jen pro oblasti webových služeb a reklamy.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

A právě v nich, nejméně zasažených současnou situací, rostl Amazon nejvýrazněji. Jeho reklamní byznys zaznamenal o 18 procent vyšší výnosy než loni, a to i když inzerce u Googlu, YouTube a Facebooku rostla jen velice pomalu nebo se dokonce meziročně propadla. Až o 33 procent se pak oproti stejnému období loni zvýšil výnos webových služeb Amazonu – konkrétně na 19,74 miliardy dolarů. O čtyři procentní body naopak klesly online prodeje.

Největším trnem v oku firmy ovšem zůstává nákup výrobce elektromobilů Rivian. Koncem loňského roku sice firmě Jeffa Bezose zajistil rekordní zisk, od té doby se ale hodnota akcií startupu propadla o desítky procent. V minulém čtvrtletí kvůli tomu Amazon ztratil 7,6 miliardy dolarů ze svojí investice, teď přišel o další 3,9 miliardy. Proto také podruhé za sebou vykázal čtvrtletní ztrátu dvou miliard.

andy-jassy-1280p

Foto: Amazon/CzechCrunch

Andy Jassy, výkonný ředitel Amazonu

Pro následující tři měsíce mezi červencem a zářím se nicméně vrací k dobrým zprávám pro investory. Amazon v tomto období očekává prodeje v celkové hodnotě mezi 125 a 130 miliardami, což odpovídá 13- až 17procentnímu meziročnímu růstu.

Velký podíl na tom bude mít nedávná pravidelná akce Amazon Prime Day, kdy prodejce v rámci masivních slev typicky dosáhne na jedny z nejvyšších tržeb v roce. Letos se prý odehrál největší Prime Day v historii a zákazníci z celého světa nakoupili více než 300 milionů položek – přes sto tisíc každou minutu.

Zvýšení příjmů by Amazonu mohl zajistit také nárůst předplatného pro službu Prime zahrnující rychlejší doručení objednávek či přístup ke streamovacím službám Prime Music a Prime Video. Společnost nedávno oznámila zdražení až skoro o polovinu ve Francii, Itálii, Španělsku, Německu a Spojeném království. Podle vedení je ovšem důvodem nárůstu předplatného inflace a provozní náklady.

Apple hraje podle vlastních pravidel. Oznámil rekordní čtvrtletí a chystá tunu nových produktů

Apple sice v uplynulém čtvrtletí rostl pomaleji než dříve, překonal ale vlastní očekávání i předpoklady z Wall Street.

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

tim-cook

Foto: Apple

Tim Cook, výkonný ředitel společnosti Apple

0Zobrazit komentáře

V poslední době se každé další čtvrtletí potvrzuje, že Apple hraje podle vlastních pravidel. Nejen, že jeho další rekordní výsledky paradoxně představují vlastně mírné zklamání, ale navíc jich firma dosáhla uprostřed krize nedostatku čipů a narušených dodavatelských řetězců. V následujících měsících prý přitom chystá uvést celou řadu nových produktů.

Ve třetím fiskálním čtvrtletí, které u něj patří mezi konec března a června, výnosy Applu dosáhly na 83 miliard dolarů (necelé dva biliony korun). To představuje meziroční nárůst o dvě procenta a pro dané období je to zároveň vůbec nejvyšší částka v historii společnosti. Zisk na akcii odpovídá 1,2 dolaru – je to sice o osm procent méně než loni, ale o trochu více, než se čekalo. Obecně výsledky překonaly jak očekávání vedení firmy, tak předpoklady Wall Street.

Šéf firmy Tim Cook při oznamování minulých příjmů v dubnu už poněkolikáté varoval, že v dalších měsících se výrazněji projeví problémy v dodavatelském řetězci. Ty měly konkrétně ukousnout mezi čtyřmi a osmi miliardami z příjmů. Stanice CNBC nicméně cituje aktuální Cookova slova, podle nichž  byl skutečný dopad nižší než spodní hranice očekávání. „Výsledky za červnové čtvrtletí nadále dokazují naši schopnost efektivně řídit podnikání navzdory náročnému provoznímu prostředí,“ řekl finanční šéf Applu Luca Maestri.

Zdaleka nejvýnosnější položkou byly tradičně iPhony. Příjmy z nich, dosahující 40,6 miliardy dolarů, překonaly očekávání o více než dvě miliardy a meziročně vzrostly o tři procenta. To v době, kdy se blíží zářijové představení nových modelů a lidé se vypořádávají s růsty cen energií, dopravy či potravin. Apple v březnu uvedl aktualizovanou verzi populárního iPhonu SE a modelovou řadu 13 doplnil o novou barvu.

iphone13

Foto: Apple

iPhone 13 Pro

Nejvíce pak meziročně rostly služby, což jednak platí dlouhodobě, jednak je to segment nejméně ovlivněný nedostatkem součástek a výrobních kapacit. Apple Music, iCloud, Apple TV+ a další dohromady vydělaly 19,6 miliardy dolarů – o trochu méně oproti očekáváním.

Hlavním důvodem pro mírné zklamání ovšem byly počítače Mac. Jejich prodeje meziročně klesly o deset procent a Applu přinesly o miliardu méně, než předpokládali analytici z firmy Refinitiv citovaní CNBC. V březnu v Cupertinu proběhla představení supervýkonného malého desktopu Mac Studio a monitoru Studio Display, které se nesetkaly s příliš nadšeným přijetím. Negativní dopad však měla především pomalá výroba, mnoho zákazníků na objednaná zařízení muselo a musí čekat i měsíce.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Pro další čtvrtletí Apple neposkytl vlastní očekávání, Cook nicméně počítá s opětovným zrychlením růstu firmy. Pomoci by s tím mohl jak nedávno spuštěný prodej MacBooku Air s čipem M2, tak nové produkty. Asi za dva měsíce lze očekávat představení další verze iPhonů s pořadovým číslem 14, které by měly přinést několik podstatných změn.

Podle informací typicky spolehlivého analytika Marka Gurmana se i letos objeví čtyři nové telefony, ovšem pouze ve dvou velikostech. iPhone Mini má být kvůli slabším prodejům přinejmenším dočasně zrušen a místo něj přibude druhá a levnější verze iPhonu Max s jistými omezeními hardwaru. Zůstane tak rozdělení na základní a „Pro“ modely. Standardní iPhony 14 si přitom poprvé mají ponechat rok staré čipy A15, zcela nové A16 dostanou pouze vyšší „Pro“ verze. Výhradně u nich se má objevit také výrazně menší výřez na Face ID.

air

Foto: Apple

Nový MacBook Air s čipem M2

Zatím není jasné, kdy přesně nastane, následovat by však mělo jedno z nejbohatších období na nové produkty ze strany Applu. Firma prý mezi koncem roku 2022 a první polovinou roku 2023 chystá několik Maců s čipy M2, a dokonce M3, aktualizace pro většinu iPadů, sluchátka AirPods Pro, zcela nový HomePod a vylepšenou Apple TV. Dokonce má brzy přijít také headset pro smíšenou realitu.

Technologický gigant přesto pociťuje totéž, co většina světa. „Vnímáme vliv inflace v naší struktuře nákladů,“ řekl pro CNBC Cook. „Vidíme ho například v logistice, platech a některých komponentech,“ dodal. Firma ve spojitosti s tím i nadále investuje a hledá nové zaměstnance, je v tom však opatrnější než dříve.

Každé všední ráno posíláme nejzásadnější zprávy dne.