Zuckerbergově impériu poprvé v historii klesly čtvrtletní tržby. I kvůli Applu i TikToku

Tvorba metaverza požírá majiteli Facebooku další stovky milionů dolarů. Těžiště byznysu má ale v reklamách, na kterých firmy začínají šetřit

Jiří SvobodaJiří Svoboda

metavr_2-min

Foto: Meta

Mark Zuckerberg a prototypy VR brýlí z jeho Reality Labs

0Zobrazit komentáře

Více než dekádu v kuse rostla firma Marka Zuckerberga až do giganta, kterého známe dnes. Jenže všechno jednou končí. Meta Platforms v rámci čtvrtletních výsledků za druhý kvartál letošního roku oznámila, že jí klesly tržby, a to meziročně o jedno procento na 28,8 miliardy dolarů (690 miliard korun).

Pokles sice finanční analytici předpokládali, avšak Meta oznámila ještě o něco horší výsledky, než se čekalo. Celkový zisk firmy klesl meziročně o 36 procent na 6,6 miliardy dolarů (160 miliard korun), podobně klesl i zisk na akcii a provozní marže se smrskla z 43 na 29 procent.

Mark Zuckerberg v posledních měsících sází výrazně na tvorbu metaverza a pokročilých zážitků ve virtuální realitě, ovšem tento segment (v účetních závěrkách pojmenovaný jako Reality Labs) zatím negeneruje žádné signifikantní příjmy. Naopak – zatímco v druhém čtvrtletí roku 2021 na něm Meta tratila 2,4 miliardy, letos už to byly 2,8 miliardy dolarů.

A tak zatím Zuckerbergovi nezbývá nic jiného, než se dále ve velkém spoléhat na reklamní byznys. Jenže stejně jako konkurenční Alphabet a Snap i Meta začíná pociťovat zeštíhlené marketingové rozpočty firem, které se připravují na potenciální recesi. Příjmy z reklam klesly z 28,6 na 28,2 miliardy dolarů.

Za sníženými tržbami byl nejen sentiment trhu vůči reklamám, ale i jiní technologičtí giganti – Apple a TikTok. Zatímco firma z Cupertina omezuje možnosti Facebooku získat některá personalizovaná data o svých uživatelích, čínská sociální síť raketově roste a stále více láká nejen uživatele, ale i firmy a zadavatele reklam.

Paradoxní je, že jiný negativní trend se Zuckerbergovi a spol. podařilo zvrátit. Počet uživatelů, kteří denně využívají alespoň jednu z aplikací skupiny, se zvýšil na 2,88 miliardy z 2,87 miliardy, zatímco v minulých čtvrtletích klesal. Podobně se podařilo zvýšit i počet denních uživatelů Facebooku jako takového – o tři procenta na 1,97 miliardy lidí.

Akcie firmy včera posílily o 6,6 procenta. Po ukončení oficiálního obchodování na burze ale v reakci na výsledky hospodaření klesají, odepisují si více než čtyři procenta, napsala agentura Reuters. Firma současně uvedla, že ve třetím čtvrtletí očekává tržby v rozmezí 26 až 28,5 miliardy dolarů. To je výrazně méně, než odhadují analytici, kteří počítají s tržbami až 30,52 miliardy dolarů.

S přispěním ČTK.

Načítám formulář...

Diskuze (0)

Novinka

Anonym