Americký Pure Storage ve světě úložišť připomíná Teslu či Apple. Svou globální expanzi teď řídí z pražského Karlína
Jacob Ringler, šéf pražského R&D centra pro region EMEA v Pure Storage
Na Rohanském nábřeží v pražském Karlíně se to technologickými firmami s velkými plány jen hemží. Americký Pure Storage, jeden z nejzajímavějších hráčů na poli ukládání dat, není výjimkou. Když hovoříme s Jacobem Ringlerem, šéfem R&D centra pro Evropu, Blízký východ a Asii, je jasné, že o této firmě bychom i u nás měli slyšet čím dál víc. Dnes pro pražské centrum kalifornské firmy pracují desítky zaměstnanců. Do pár let jich však má být mnohonásobně víc, protože právě Praha bude hrát klíčovou roli při expanzi Pure Storage do zbytku světa.
„Mezi společnostmi, které se zabývají ukládáním dat, jsme něco jako Tesla mezi automobilkami,“ používá svou oblíbenou metaforu Ringler, když mi vysvětluje, co v Pure Storage dělají. Může to zní na první dobrou trochu bláznivě, ale na druhou stranu lze přes toto srovnání poměrně dobře vysvětlit jinak – minimálně pro laika – poměrně složitý byznys.
Pure Storage založili John Colgrove a John Hayes v roce 2009, o dva roky později ukázali své první produkty veřejnosti a od té doby počítají jeden úspěch za druhým. Rychlý růst už podpořili téměř půl miliardou dolarů investoři a v roce 2015 vstoupila firma na newyorskou burzu.
Dynamický růst firmy dokumentuje i skutečnost, že patří mezi ty, které se v oblasti počítačové infrastruktury vůbec nejrychleji dostaly k tržbám přes jednu miliardu dolarů. Co stojí za úspěšným růstem? Pure Storage vyvíjí hardwarové a softwarové produkty pro skladování dat a klíčovým slovem je tu flash. Zakladatelé totiž hned od začátku rozhodli, že se nebudou zabývat klasickými pevnými disky, které jsou příliš velké a pomalé, a vsadili na flashová pole.
Analogie s Teslou i Applem
Flash je mnohem rychlejší, ale také byl dlouhou dobu zásadně dražší. Dnes už flashové SSD běžně potkáváme ve svých počítačích nebo telefonech a jak klesá jejich cena, dává stále větší smysl i do datových center a pro obří porce dat ve velkých firmách. Tam je obvykle potřebují mít k dispozici neustále, co nejrychleji a co nejbezpečněji.
Analogie s Teslou tkví v tom, že automobilka Elona Muska vzala auto, elektromotor, baterie a začala pro to na míru stavět software, který je pro fungování jejích vozů absolutně klíčový a odlišuje ji od většiny konkurentů. Nějakou dobu trvalo, než se dražší elektromobily od Tesly dostaly do hlavního proudu, a podobně jsou na tom i v Pure Storage.
„Když jsme začínali, existovali tu velcí hráči se svými datovými centry, ale nikdo neměl nápad vzít flash, jako máte v iPhonu, a naškálovat ho. My ho vzali a začali pro něj od začátku stavět software a teď díky tomu máme náskok. Mnoho konkurentů se snaží ve svých data centrech vyměnit pevné disky za flashové úložiště, ale není to tak jednoduché a mají na to zastaralý software,“ vysvětluje Ringler.
Právě unikátní kombinace vlastního hardwaru i softwaru je to, na čem je úspěch Pure Storage z velké části postaven. Tady bychom mohli pro změnu najít podobnost s Applem, který taktéž staví na dokonale fungujícím a propojeném ekosystému hardwaru, softwaru a přidružených služeb. S ohledem na to zmiňuje Ringler jako další výhody vedle rychlosti přístupu k datům také jednoduché škálování úložišť a jejich údržbu.
V Pure Storage vyvíjí i vlastní hardware, ale podle šéfa pražského vývojového centra jsou především softwarovou společností, protože to je to, co je vedle výhradního využití flashe odlišuje od konkurence. „Stejně jako umí Tesla zvýšit aktualizací softwaru dojezd o padesát kilometrů, my umíme minimalizovat selhání disků a prodlužovat jejich životnost,“ doplňuje Ringler s tím, že jejich algoritmy umí předpovědět i to, kdy by mohlo některé z úložišť selhat a včas před tím varovat.