Antidivácký film o muži, který chtěl vystřílet pražské metro. Lesní vrah schválně klade překážky, říká režisér
Film Lesní vrah neobvyklou formou ukazuje rok života Viktora Kalivody, který před dvaceti lety zabil tři lidi a chtěl útočit v pražské MHD.
Lesní vrah Viktor Kalivoda v podání Michala Balcara
Zločiny Viktora Kalivody mají bohužel všechny ingredience poutavého příběhu. V jejich centru je totiž muž, který před dvaceti lety jen tak zastřelil tři lidi a chtěl zabíjet v pražském metru, pracoval u policie nebo vyhrál ve Chcete být milionářem. Nový film Lesní vrah, který o něm vypráví, z toho žádný třaskavý koktejl nemíchá, padá ale na druhou stranu. Jeho zhlédnutí na vás dost možná příliš nezapůsobí, podle režiséra je dokonce antidivácký. Podle muže, který vedl vyšetřování Kalivody, ale dává docela dobrý obrázek o tom, jak ho tehdy mohli poznat sami policisté.
Viktor Kalivoda své zločiny spáchal v roce 2005. Na dvou místech v lesích tehdy zastřelil nejprve náhodný manželský pár a o několik dní později muže. Do týdne od prvního činu ho policie dopadla, nechával totiž po sobě řadu stop a po zadržení se otevřeně přiznal. Tím ale jeho komunikace s policisty skončila. O svých motivech, výběru obětí či plánech neprozradil vůbec nic, jen z něj prý bylo znát, že je se sebou spokojený.
Informace, které o něm máme nyní k dispozici, jsou až z dopisu, který později napsal rodině a v němž mimo jiné popsal, že si střelbu trénoval na stádu krav nebo že měl v plánu zabíjet v pražském metru. Soud ho poslal na doživotí do vězení a v roce 2010 spáchal sebevraždu. Kvůli tomu, že vraždil v lese, se mu začalo říkat lesní vrah.
A přesně tak pojmenovali scenárista Zdeněk Holý a režisér Radim Špaček svůj nový film, který zachycuje poslední rok Kalivodova života předtím, než ho policie zatkla. Nečekejte ale žádné krimi drama – a že by se pro něj dalo najít hodně prostředků. Viktor Kalivoda měl mít velmi vysoké IQ, zkoušel pracovat jako policista, ale i řidič tramvaje, rozestudoval několik vysokoškolských oborů, žádný ale nedodělal, ze Chcete být milionářem si odnesl 320 tisíc korun.
Tvůrčí duo místo toho natočilo minimalistický, oddramatizovaný, pozorovatelský snímek, který má nabídnout „sondu do Kalivodova nitra“. Lesní vrah nevypráví ani nevysvětluje, ale ukazuje. A na divákovi je, aby se dovtípil co. Zapomeňte na drama a spád, Kalivodovo příjmení v něm ani jednou nezazní a dominantní emocí je frustrace.
„Od diváků chceme schválně aktivní spoluúčast, není to tak, že si sednou do kina a bavte mě. Víme, že jim klademe překážky a oni musí aktivně spolupracovat na zážitku, aby z toho něco měli, ale to je cíl,“ říká v rozhovoru pro CzechCrunch Radim Špaček. Ten je mimochodem držitelem Českého lva i anticeny Plyšový lev a experimentální filmy dělá rád.
Podle Michala Mazánka, bývalého policisty a exšéfa Národní centrály proti organizovanému zločinu Michala Mazánka, který Kalivodovo vyšetřování vedl, se mu ale podařilo zachytit, jak si s kolegy během objasňování případu připadali.
Proč jste pro Lesního vraha zvolili formu, kterou jste mu dali? Leckoho jistě překvapí, neodrazujete si tím zbytečně diváky?
Radim Špaček: S tím přišel Zdeněk Holý a asi kdyby chtěl, abych natočil klasickou kriminálku, tak nevím, jestli by mě to zajímalo. Minimalistický, pozorovatelský žánr mě lákal.
Čím přesně, co tím můžete o Kalivodovi říct?
Radim Špaček: Tím, že daleko víc než informace, které si můžou dohledat jinde, chci divákům nabídnout sondu do Kalivodova nitra. Chce to od nich sice aktivní spoluúčast, není to tak, že si sednou do kina a bavte mě, musí se tomu věnovat. Podobných filmů jsme pro inspiraci nakoukali docela dost, není to vůbec nový a menšinový žánr. A já jsem navíc k tomu vždycky tíhnul. Za mě je to způsob – ale neříkám, že funguje úplně na všechny –, jak se do jeho hlavy zkusit dostat.
A co se v ní odehrává? Já si třeba nemůžu pomoct, ale i po vašem filmu mám pocit, že nevíme. Sledovala jsem, co se na plátně děje, ale nedokázala jsem si už vysvětlit, proč se to děje…
Radim Špaček: Proč, to nevíme. A ani nebylo účelem filmu to nějakým způsobem vysvětlit. My jsme třeba se Zdeňkem Holým viděli film o Olze Hepnarové (žena, která v 70. letech v Praze záměrně najela nákladním autem do hloučku lidí čekajících na tramvaj a osm jich zabila, pozn. red.) a vlastně nám vadilo, že se snažil ukazovat její motivy, odhadovat, co ji k tomu vedlo, že třeba vztahy v rodině byly pokažené, že měla pochroumané mládí… do toho jsme se pouštět nechtěli. My jsme chtěli ukázat jen výsek jeho života předtím, než spáchá své zločiny. A ukázat to nezvyklou formou s tím, že je pak na každém divákovi, jak to na něj zapůsobí. Na vás jsme očividně nezapůsobili. (smích)