Apple hledá cesty, jak se zbavit maximální závislosti na Číně. Nové iPhony už vyrábí i v Indii

Pandemie i napjaté ekonomické vztahy nutí západní firmy hledat alternativy k Číně. Apple by měl do Indie přesunout až čtvrtinu výroby.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

iphone14

Foto: Apple

Apple začal nové iPhony 14 vyrábět vedle Číny také v Indii

0Zobrazit komentáře

Navrženo v Kalifornii, vyrobeno v Číně. Pokud se podíváte na produkty od Applu, velmi pravděpodobně bude na všech právě tato věta. Kalifornský gigant většinu svého zboží nechává vyrábět v čínských továrnách, ale rád by to do budoucna změnil. Část své produkce hodlá přemístit do Indie a dokazují to nejnovější iPhony, které již začal vyrábět i právě ve druhé nejlidnatější zemi světa. Pro Apple je Indie dlouhodobě klíčovým trhem z pohledu tržeb, v příštích letech tam má nabývat na důležitosti i samotná výroba.

Původně se měly nové iPhony 14, které Apple představil na začátku září, začít vyrábět v Indii mnohem později. Tak to ostatně bylo i v předchozích letech, kdy se výroba nejprve naplno rozjela v Číně a následně se všechny potřebné procesy a technologie ladily také v Indii. Teď se ale výrobní zpoždění Indie za Čínou zkrátilo jen na pár týdnů. Podle agentury Bloomberg se podařilo Foxconnu, největšímu výrobnímu partnerovi Applu, vyřešit problémy v dodavatelském řetězci rychleji, než se očekávalo.

„Jsme nadšeni, že můžeme iPhone 14 vyrábět v Indii,“ uvedl Apple ve svém strohém oficiálním vyjádření, které potvrdilo start produkce v zemi, která se má stát do budoucna pro Apple, ale i řadu dalších velkých firem, důležitým partnerem. Jen samotný Apple dnes v Číně vyrábí naprostou většinu svých produktů a podobně jako další pracuje na diverzifikaci, protože nejen pandemie, ale i ostatní ekonomické dění ukázalo, že závislost na jediné oblasti se nemusí vyplatit. Mnoho firem tak začíná k Číně přidávat alespoň jednu nebo dvě další země.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Apple si pro tyto účely vybral přístavní město Čennaí, které leží na jihovýchodě Indie na pobřeží Bengálského zálivu a s necelými pěti miliony obyvatel je to páté největší město v zemi. Má zároveň širokou průmyslovou základnu, jíž ve spolupráci s Foxconnem využívá také Apple. Indie je přitom pro výrobce iPhonů klíčová dlouhodobě. Šéf Applu Tim Cook se netají tím, že jižní a jihovýchodní Asie je jedním z budoucích motorů růstu firmy, ostatně ve druhém letošním čtvrtletí se jen v Indii Applu podařilo vyrůst o 94 procent.

Analytici odhadují, že letos by mohl Apple do Indie přesunout zhruba pět procent produkce nových iPhonů a do roku 2025 zvýšit objem až na 25 procent. „Indie se snaží, podobně jako Vietnam nebo Indonésie, ukázat západním firmám otevřené dveře. Říká jim: pojďte k nám, jsme otevření, chceme s vámi obchodovat. Zároveň se u nás nebojte vyrábět,“ popisuje Jan Růžička, který je šéfem vnějších vztahů skupiny Home Credit a kromě Spojených států a Evropy má na starosti právě Asii. Žije mimochodem v Hongkongu.

Za rozhodnutím západních firem diverzifikovat a hledat alternativy k čínské výrobě přitom podle něj nestojí jen politika a napjaté vztahy mezi USA a Čínou, ale i rozpadnutí dodavatelských a výrobních řetězců během pandemie.

jan-ruzicka3

Foto: Archiv JR

Jan Růžička, šéf vnějších vztahů skupiny Home Credit

Právě Indie se teď snaží ukázat jako dobrá alternativa vůči Číně a láká technologické lídry z celého západního světa. „V roce 2022 je to navíc podpořeno tím, že v Indii je již covid minulostí, kdežto v Číně ne,“ doplňuje Růžička, který v našem nedávném rozhovoru hovořil o zásadních rozdílech mezi Asií a Evropou například z pohledu přístupu ke klimatické změně a souvisejícím politikám.

Zatímco za největší IT velmoc je v regionu stále považována Čína, také indická vláda digitální byznys ve velkém podporuje. Není navíc sama, o zájem velkých západních firem bojují různými pobídkami třeba v Bangkoku, Singapuru nebo v Hanoji. „Nejde ale o žádný útěk z Číny, je to spíše o větší diverzifikaci výrobních kapacit i zdrojů firemních příjmů. Čína se navíc na změny připravuje už několik let, protože čínští ekonomičtí stratégové vědí dlouho, že současný stav výroby na ose Čína – svět je neudržitelný,“ dodává Jan Růžička.

Každou neděli vám naservírujeme nejdůležitější zprávy týdne.

Newsletter Weekly | Poslední vydání

Když máte v sadu hrozny, udělejte z nich kosmetiku. Brad Pitt spouští vlastní značku proti stárnutí

Nová kosmetická značka Le Domaine si zakládá na organických surovinách. Neslibuje ale zázraky.

Filip HouskaFilip Houska

pitt

Foto: Le Domaine

Vinař Marc Perrin a herec Brad Pitt s novou kosmetikou Le Domaine

0Zobrazit komentáře

Brad Pitt sám o sobě říká, že je schopný si zažádat o změnu hotelového pokoje, pokud v něm cítí zbytky kolínské po předchozím hostovi. Je zřejmé, že rád žije v co největší čistotě, kde může jeho tělo odpočívat v harmonii samo se sebou. I to ho možná přimělo k tomu, aby nově rozjel vlastní značku organické kosmetiky, pro kterou si vyhlídl vinnou révu ve Francii. A ta, když se správně namíchá, má zpomalovat stárnutí. I „nestárnoucího“ miláčka Hollywoodu tak evidentně dohánějí obavy z vrásek a svraštělé kůže.

Slavný americký herec neslibuje zázraky. Jak sám v rozhovoru pro módní magazín Vogue říká, je si vědom procesu stárnutí a jeho nevyhnutelnosti. Se svou novou kosmetikou pojmenovanou Le Domaine tak chce spíš dosáhnout toho, aby lidé stárnuli správně a zdravě. Klíčem k tomu má být hroznové víno, přesněji řečeno zbytky bobulí, které zbudou po vylisování.

Obecně se totiž ví, že hroznové víno je bohaté i na antioxidanty, proto se nabízelo, že pozůstatky, které přetrvají po výrobě vína coby oblíbeného alkoholického nápoje, projdou dalším procesem úpravy a vyextrahují se z nich látky, jež mohou mít přínos v kosmetických přípravcích. Právě to má být alfou a omegou nových unisexových produktů, které Pitt pouští na trh.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Pro výrobu kosmetiky se dvojnásobný držitel Oscara spojil s francouzskou vinařskou rodinou Perrinů. S ní ostatně Pitt už několik let spolupracuje na výrobě vína, což souvisí také s tím, že na jihu Francie spoluvlastní vinici, kterou koupil tehdy ještě se svou manželkou Angelinou Jolie. Konkrétně pak s Markem Perrinem začali debatovat nad dalšími způsoby, jak víno využívat.

Výsledkem jsou tři nové přípravky – sérum pro hydrataci s takzvanými anti-aging účinky, denní krém a pleťový čistič. V lednu příštího roku pak má být představen ještě jeden. Všechny mají být vyrobené z organických surovin, které vystupují pod označeními GSM10 a ProGR3.

le-domaine

Foto: Le Domaine

Nové produkty kosmetické značky Le Domaine

GSM10 je vyroben z kombinace matolin (zbytkové produkty po vylisování hrozna – pozn. red.) ze semen vína odrůdy grenache, semen syrah a slupek prospěšných pro kožní mikrobiom. Má antioxidační vlastnosti, působí proti destrukci kolagenu a může napomáhat rovnováze pleti. ProGR3 je vyroben z přírodních molekul obsažených v rostlinných extraktech, odřezcích vinné révy, heřmánku a zeleném čaji. Zaměřuje se na viditelné známky stárnutí pleti.

Designovým prvkem je výrazný hnědý uzávěr na každém produktu, pocházející z použitých sudů na víno. Ano, Le Domaine se mimo jiné soustředí i na ochranu přírody, což vychází již z podstaty samotného byznysu. Protože sbírají nepotřebné zbytky, svým způsobem je takříkajíc upcyklují do nových produktů, které mají další, plnohodnotné využití.

exec-final

Přečtěte si takéČupr, Šejdová a Hajduček ukazují, jak budovat byznys s vizíČupr, Šejdová, Hajduček. Navzdory tržním turbulencím ukazují, jak budovat byznys s dlouhodobou vizí

Je však nutné podotknout, že použití hroznů v kosmetickém průmyslu není ničím vyloženě přelomovým. Řeč je o francouzské značce Caudalie, která s antioxidanty z hroznů začala experimentovat v první polovině devadesátých let – a podařilo se jí uspět. Pittův podnik je ovšem jiný v tom, že za ním stojí sám velký herec, proto může mít marketingově mnohem silnější dopad.

Každé všední ráno posíláme nejzásadnější zprávy dne.