Apple míří ke 2 bilionům dolarů a je opět nejhodnotnější firmou světa. Tim Cook řídí kolos, o kterém se mu možná ani nesnilo

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

tim-cook-apple-keynote

Foto: Apple

Šéf Applu Tim Cook

0Zobrazit komentáře

V poslední době se Steve Jobs a jeho éra v Applu nepřipomíná s tak železnou pravidelností, ale zejména několik let po jeho skonu v roce 2011, kdy vedení firmy převzal Tim Cook, se často mluvilo o tom, že „tohle by se za Steva nestalo“. Že Apple přestal být inovativní, přestal být tím, kdo mění zaběhnuté pořádky. Ale pak je tu druhý pohled.

Když Steve Jobs začátkem října 2011 zemřel, pohybovala se tržní hodnota Applu kolem 230 miliard dolarů. O necelých devět let později svítí na akciovém trhu v očích mnohých stále ještě těžko uvěřitelná hodnota dosahující na téměř 1,9 bilionu dolarů. To je 1 900 miliard dolarů. Timu Cookovi se od jeho nástupu podařilo zvýšit hodnotu jablečné firmy více než osminásobně.

Takovým výkonem se může pochlubit málokterý CEO. Applu navíc poslední tažení na burze zajistilo návrat na trůn v podobě nejhodnotnější veřejně obchodovatelné společnosti na světě. Od svého loňského vstupu na burzu tuto pozici držel saúdskoarabský ropný gigant Saudi Aramco, ale po posledních finančních výsledcích Applu byl sesazen.

Kalifornská firma minulý týden překvapila investory, když oznámila zásadně lepší čísla, než se očekávalo. Navzdory koronaviru se mohl Tim Cook pochlubit rekordním čtvrtletím a cena akcií vylétla o více než 10 procent nahoru. Už v pátek tak byl Apple znovu korunován a stav přetrval i do nového týdne.

apple_nso-bangkok_ratchaprasong

Foto: Apple

Obchod Apple Central World v nákupní čtvrti Ratchaprasong v Bangkoku

Od začátku roku cena jeho akcií vyrostla o více než 44 procent. Hodnota Applu tak aktuálně činí 1,89 bilionu dolarů, přičemž druhé Saudi Aramco hlásí na burze hodnotu 1,76 bilionu dolarů. Pro srovnání ještě doplňme, že hodnota Microsoftu je 1,64 bilionu dolarů a Amazon je na 1,56 bilionu. Právě tyto firmy se s Applem v posledních měsících přetahovaly o prvenství.

Vraťme se ale k Timu Cookovi a Stevu Jobsovi. Některé kroky mohou být současnému lodivodovi vyčítány oprávněně, přeci jen s novým iPhonem nebo iPadem jakožto přelomovými produkty jablečný tým pod jeho vedením nevyrukoval, byť třeba úspěch iPhonu je dost možná neopakovatelný, a to nejen u Applu. A kritici by jistě našli i další neduhy.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Je však klíčové si uvědomit, že Tim Cook dnes již vede docela jinou firmu, než jakou dovedl v mnoha ohledech na vrchol technologického světa Steve Jobs. Pokud to platilo již pár let po Jobsově skonu, teď to platí mnohonásobně víc. Zhruba o tolik, o kolik vyrostla hodnota Applu.

Přestože Tim Cook možná ještě čeká na svůj „osudový“ produkt, kterým změní zavedené pořádky, jak se několikrát povedlo Jobsovi (a možná se ho nikdy nedočká), jeho byznysové úspěchy jsou naprosto neoddiskutovatelné. A pokud někteří chtěli zpochybňovat, jak se Apple vyrovná s bezprecedentní koronavirovou krizí, vytřel Cook všem zrak (podobně jako jiní technologičtí velikáni).

tim-cook-apple

Foto: Apple

Tim Cook, výkonný ředitel Applu

Zatímco na Wall Street byli smíření s tím, že Apple oznámí meziroční propad v tržbách i zisku, na výsledkové listině za uplynulý kvartál červená čísla nakonec nebyla. Svítil tam naopak více než desetiprocentní růst v obou ukazatelích a lepší prodeje prakticky všech produktů, což není ani v běžném kvartálu zdaleka samozřejmostí. A je třeba připomenout, že Applu v tomto ohledu skvěle fungují i hodinky Apple Watch nebo sluchátka AirPods, které byly představeny Timem Cookem.

Apple už zkrátka není žádným outsiderem, který by si mohl dovolit s některým ze svých klíčových produktů významněji zaexperimentovat a představit něco docela revolučního, na co třeba není trh představen. Obrovský tlak na výkon od akcionářů, jemuž je Tim Cook vystaven, to ani pořádně neumožňuje. Minimálně tomu nasvědčují kroky posledních let. Růst Applu teď ostatně Cook pohání zejména masivním růstem služeb všeho druhu.

bezos-kuiper

Přečtěte si takéTisíce satelitů a internet pro všechny. Dva roky po Starlinku Elona Muska pošle satelity na oběžnou dráhu také AmazonTisíce satelitů a internet pro všechny. Dva roky po Starlinku Elona Muska pošle satelity na oběžnou dráhu také Amazon

Dokáže vlastně ještě tak obří korporace, která po celém světě zaměstnává přes 130 tisíc zaměstnanců a je nejhodnotnější firmou na světě, inovovat a přinášet revoluční novinky na trh, jako se jí to dařilo dříve? A může si to dovolit? To jsou dotazy, které si v posledních letech mnoho lidí pokládalo. Situace si nijak zásadně nezměnila, ale návrat Applu před Saudi Aramco jen tuto pozici připomíná.

„Pokud jste fanoušky akcií Applu, jsou to vítané zprávy. Pokud jste fanoušky produktů Applu, tohle je hluboce znepokojující. Jak může společnost tak velká a tak úspěšná nepodlehnout své vlastní pýše? Jak si Apple udrží náskok? Neříkám, že je to nemožné. Jen poukazuji na zjevné: náročné období éry Tima Cooka v roli CEO ve skutečnosti teprve začíná,“ napsal uznávaný komentátor John Gruber.

apple-piazza-liberty_piazza-center-steps_07242018

Foto: Apple

Obchod Apple Piazza Liberty v Miláně

Ve svém příspěvku připomněl, že kdo sleduje Apple delší dobu, může mu to přijít možná až trochu surreální. V 90. letech byla firma na pokraji krachu a příliš nechybělo, aby skutečně zanikla. Dnes je takový scénář nemyslitelný, naopak, Apple je v tomto ohledu de facto neohrožený, i proto, že má v kase desítky miliard našetřených dolarů.

Misi Tima Cooka to nedělá o nic jednodušší, spíše naopak, ale devětapadesátiletý rodák z Alabamy je zatím, zdá se, pevný v kramflecích. A právě teď možná přijde skutečně ještě zásadnější část jeho éry. Možná to nebude tolik o přelomových produktech, ale o globální dominanci a ekonomických výsledcích, které nejen technologický svět nepamatuje. Kdo z akcionářů by to mohl mít Cookovi za zlé?

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Kam kráčí Škoda Auto? Tuzemská automobilka dostává nového šéfa a strategii, jak méně překážet Volkswagenu

skoda-schaefer2

Foto: VW / Škoda / CzechCrunch

Thomas Schäfer se stává novým předsedou představenstva Škoda Auto

0Zobrazit komentáře

Do čela Škoda Auto míří nový muž, který nahradí Bernharda Maiera. Dnes již bývalý šéf automobilky vykonával svou funkci možná až příliš dobře a s příliš odvážnými ambicemi, což jej nakonec paradoxně stálo křeslo. Do jeho funkce nyní nastupuje Thomas Schäfer, muž, který s největší pravděpodobností dostane od mateřského koncernu za úkol přistřihnout Škodovce křídla a zpřístupnit ji širším masám.

Když začátkem minulého měsíce přišla z Mladé Boleslavi zpráva o konci Bernharda Maiera v čele automobilky Škoda Auto, okamžitě se začalo spekulovat o tom, co je příčinou předčasného odchodu ředitele, který po dobu pěti let vedl automobilku více než svědomitě. Podle původních plánů měl totiž svou funkci uvolnit až na podzim tohoto roku.

Většina odborníků se na důvodech celkem jednohlasně shoduje. S uveřejněním informace o odchodu Maiera se začalo takřka okamžitě psát o neshodách, které měl mít s nejvyšším z nejvyšších v celém koncernu Volkswagen, Herbertem Diessem. Předmětem jejich sporů nebylo nic menšího než vize budoucnosti automobilky Škoda, které se od sebe značně lišily.

bernhard-maier

Foto: Škoda Auto

Bernhard Maier, bývalý předseda představenstva Škoda Auto

Pro lepší pochopení celé situace se vraťme o pět let zpět v čase. Bernhard Maier v té době přebírá od tehdejšího šéfa Winfrieda Vahlanda úspěšně rozjetou automobilku a nikdo netuší, co od chlapíka, který do té doby vedl prodeje u Porsche, vlastně může očekávat. Jenže tento původně vyučený automechanik již několikrát předvedl, že by jej v dílně byla velká škoda.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Coby šéf prodejů u Porsche se mu podařilo navýšit počty prodaných kusů na dvojnásobek a podobně velké ambice přináší i do Škodovky. Od Vahlanda převzal štafetový kolík v podobě produktové a prodejní ofenzivy, kterou se mu dařilo plnit na výbornou. Prodeje trhaly rekordy a nově produkované modely jako Kodiaq či Kamiq začaly dávat světu jasně najevo, že Škodovka chce být automobilkou, která dokáže konkurovat i samotnému Volkswagenu.

Je nutné být levnější

A zde se dostáváme k předmětu sporů mezi Maierem a Diessem. Jak uvedl německý list Handelsblatt, Škoda, potažmo její šéf Maier, začali paradoxně díky svým skvělým výsledkům představovat pro Volkswagen problém. Marže automobilky překonávaly dokonce i prémiové Audi a to je něco, co vedení koncernu nepřijímalo s velkým nadšením.

herbert-diess

Foto: Volkswagen Group

Herbert Diess, výkonný ředitel koncernu Volkswagen

Je celkem logické, že koncern nepotřebuje mít pod svými křídly dvě automobilky, které si budou vzájemnými konkurenty. To ostatně před několika dny potvrdil německému listu Frankfurter Allgemeine Zeitung samotný Herbert Diess, který řekl, že je Volkswagenu k ničemu, pokud se bude Škoda přibližovat k pozici třetí prémiové značky v rámci koncernu.

„Škoda není dostatečně agresivní v konkurenci s Korejci a Francouzi. Tam promarňujeme naši šanci,“ postěžoval si Diess, což je také důvod, proč by podle něj měla automobilka posilovat v segmentu levných vozů. Tento výrok je ostatně v souladu s již dříve představenou strategií koncernu. V rámci ní by se měl lépe definovat charakter dostupných značek, který byl až doposud mírně nečitelný.

herman-trask

Přečtěte si takéPandemie jako urychlovač digitalizace aneb jak v českých bankách pomáhali řešit stovky tisíc žádostí robotiPandemie jako urychlovač digitalizace aneb jak v českých bankách pomáhali řešit stovky tisíc žádostí roboti

Tak trochu kajícně, po aféře spojené s podvodným softwarem u dieselových motorů, se chce přímo Volkswagen zaměřit na elektromobilitu. Ze Seatu se má překvapivě stát horkokrevný seladon vábící především mladé řidiče, s čímž jsou spojeny spekulace o tom, že by měl vystupovat již jen pod svou sportovní značkou Cupra. Černý Petr tak logicky zbyl na Škodovku, jejímž úkolem bude vydělávat koncernu peníze a více se zaměřit na východní trhy.

skoda-enyaq

Foto: Škoda Auto

Nový model Enyaq by mohl být jedním z posledních prémiovějších modelů automobilky Škoda Auto

Jak silné tlačení výrobních nákladů směrem k zemi bude Škodovce naordinováno, prozatím není jasné. Ovšem vzhledem k tomu, že Diess zmínil konkurenci z Francie a Koreje, měly by mít příští modely Škodovky v potravinovém řetězci automobilových značek o něco vyšší postavení než očesané vozy Dacie.

Nový šéf Thomas Schäfer

Jakým směrem se bude tuzemská automobilka v příštích letech ubírat, ve velkém závisí i na novém předsedovi představenstva Škoda Auto, kterým byl dnes zvolen Thomas Schäfer, dosavadní šéf Volkswagenu v Jihoafrické republice.

Původním Schäferovým působištěm byl Daimler. U něj například pomáhal založit pobočku v Malajsii nebo zastával funkci viceprezidenta pro výrobu a stál za expanzí Mercedesu do Číny. U Volkswagenu Schäfer působí od roku 2012. V roce 2015 převzal funkci předsedy představenstva a výkonného ředitele jihoafrické pobočky koncernu Volkswagen, kde odpovídal za rozvoj koncernových značek v celém regionu subsaharské Afriky.

thomas-schaefer

Foto: Škoda Auto

Thomas Schäfer, současný předseda představenstva Škoda Auto

Z hlediska zkušeností se tedy jedná o adekvátní náhradu za Bernharda Maiera. Zda se vedení Volkswagenu rozhodlo správně, bude mít prostor dokázat ihned po svém nástupu. Automobilka se totiž potýká s výrazným propadem způsobeným pandemií koronaviru.

Provozní zisk se za letošní první pololetí propadl téměř o tři čtvrtiny, z téměř 22 miliard na přibližně 6 miliard korun. Tržby klesly o čtvrtinu na 196,5 miliardy korun. Důvodem je hlavně meziroční pokles prodejů vozů o 33,6 procenta, což konkrétně znamená 372 tisíc prodaných vozů.

Přestože je evergreenem českého trhu model Octavia, ani Maierovy modely jako Kamiq či Kodiaq si v prodejích nevedou vůbec špatně. Je tedy otázkou, jak s nimi Schäfer do budoucna naloží a zda se mu podaří pozměnit jejich povahu ku spokojenosti vedení koncernu i samotných zákazníků.