Apple zase zdemoloval očekávání. Téměř zdvojnásobil zisk na 22 miliard a měl nejlepší červnové čtvrtletí v historii

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

apple-tim-cook-keynote-top

Foto: Apple

Šéf Applu Tim Cook

0Zobrazit komentáře

Ačkoliv loňský nástup pandemie, zavřené prodejny a výrazné zpomalení výroby naznačovaly pokles příjmů, Apple těžil ze zájmu o home office a reportoval rekordní finanční výsledky pro období mezi dubnem a červnem. Ve třetím fiskálním kvartálu firma čelila nedostatku některých produktů, stejně jako minulý rok ale překonala odhady analytiků. Její čistý zisk se meziročně dokonce téměř zdvojnásobil.

Konkrétně to znamená 21,7 miliardy dolarů (472 miliard korun) při příjmech ve výši 81,4 miliardy dolarů (1,77 bilionu korun). Zatímco příjmy se tak meziročně zvýšily o 36 %, u čistého zisku je to dokonce 93 %, k čemuž dopomohl také nárůst celkové marže z 38 % loni na letošních 43 %. Takřka ve všech případech se jednalo o výrazné překonání očekávání z Wall Street, kde se například u příjmů předpovídalo jen 73,1 miliardy.

Rozvržení tržeb samozřejmě tradičně dominoval iPhone, který Applu získal 48,6 % z celkových výnosů. Telefony značky přitom vydělaly téměř o polovinu více než před rokem, což je spojené s několika skutečnostmi. Zaprvé modely 12 dorazily na trh o něco později než klasicky, část nákupů se tak přesunula z druhého až do třetího fiskálního čtvrtletí. Zadruhé byly iPhony 12 prvními zařízeními Applu s podporou 5G sítí, což některé uživatele motivovalo k upgradu.

imac-2021

Foto: Apple

Nové iMacy hrají barvami

Pozitivní zprávy pokračovaly i u dalšího hardwaru. Ještě minulé čtvrtletí Apple investory varoval, že globální nedostatek čipů by mohl jeho tržby snížit o tři až čtyři miliardy dolarů. Společnost proto skutečně nedokázala dodávat tolik iPadů a Maců, jako by tomu bylo za zcela normálního stavu, přesto se ale těmto dvěma kategoriím dařilo velice dobře. Tablety zaznamenaly nejlepší červnové čtvrtletí skoro za deset let, stolním počítačům a laptopům se ve stejném období dokonce nikdy nevedlo lépe.

Spolu s pokračujícím zájmem o nástroje pro práci z domova lze takový úspěch nejspíš přičíst čipům M1. Vlastní design Applu na architektuře ARM v technologickém světě totiž způsobil poprask, sotva se loni v listopadu dostal do prvních zařízení. Například MacBooky Air mohly svůj výkon poměřovat dokonce s několikanásobně dražšími 16palcovými MacBooky Pro a zároveň nabídly skvělou výdrž baterie.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Nové iMacy Pro, představené letos v dubnu, možnosti M1 demonstrovaly podobně úctyhodným způsobem. Extrémně efektivní čip jim umožnil nabídnout tenčí profil celého počítače, než mají mnohé samostatné monitory. Výkon jednotlivých jader procesoru přitom překonává iMac Pro určený pro velice náročné uživatele. Apple pak M1 vměstnal dokonce do iPadu Pro, jehož hardware na trhu prakticky nemá konkurenci.

Už tyto kategorie, z nichž iPad a Mac dohromady odpovídají příjmům firmy z žebříčku Fortune 50, by společnosti zajistily velice dobré čtvrtletí. Nesmíme ale zapomenout na služby, které jsou pro Apple čím dál tím větší částí byznysu, navíc relativně málo závislou na sezónním zájmu. Mezi letošním dubnem a červnem tak tržby z App Storu, Apple Music, Apple TV+ a dalších meziročně stouply o třetinu na rekordních 17,5 miliardy dolarů.

Finanční ředitel společnosti Luca Maestri výsledky shrnul slovy: „Naše rekordní provozní výsledky v červnu zahrnovaly nové rekordy tržeb v každém z našich geografických segmentů, dvouciferný růst ve všech produktových kategoriích a nový rekordní počet aktivních zařízení.“ Mezi trhy s vůbec nejsilnějším růstem přitom patřila Čína.

apple-tv-ted-lasso-jason-sudekis-3

Foto: Apple

Největším hitem Apple TV+ je seriál Ted Lasso nominovaný na 20 cen Emmy

Tamější tržby stouply o 58 % na 14,7 miliardy dolarů. Šéf Applu Tim Cook zmínil, že zákazníci zde velice dobře reagovali na iPhony 12 Pro a 12 Pro Max, Macy, originální příslušenství i služby. Zvlášť pak vypíchnul Apple Watch, u nichž si 85 % lidí kupovalo svůj první kus. To je o 10 procentních bodů více, než je už tak vysoký celosvětový průměr. Není proto divu, že firma je zde ochotna tolerovat i některé kontroverzní požadavky ze strany vlády, jako třeba omezení ochrany soukromí čínských uživatelů.

Stejně jako tomu je už přes rok, Apple ani tentokrát neposkytl odhad pro výsledky následujícího kvartálu. Varoval však, že se v něm dost možná projeví hned několik těžkostí. Vzhledem k posunutému cyklu iPhonu může jeho nákup odložit více lidí než typicky a počkat až na nový model v září. Zejména prodeje telefonů a tabletů by pak mohl negativně ovlivnit nedostatek některých komponentů, který trápí celý technologický sektor. Přesto Apple i ve čtvrtém kvartálu očekává růst.

Google hlásí rekordní kvartál. Meziročně zdvojnásobil zisk a zvýšil tržby z reklam o 70 procent na 50 miliard

Jiří SvobodaJiří Svoboda

sundar-pichai-boxed

Foto: Google

Sundar Pichai, šéf Googlu a jeho mateřské firmy Alphabet

0Zobrazit komentáře

Jakmile v úterý skončilo obchodování na americké burze, někteří z největších technologických gigantů oznámili své finanční výsledky za poslední kvartál. Vůbec nejúspěšnější tři měsíce v historii má za sebou také Alphabet – mateřská firma Googlu těžila především z nárůstu výdajů na reklamu.

Celkové tržby vzrostly na 61,9 miliardy dolarů (1,3 bilionu korun), tedy o 61,6 procenta více oproti stejnému období za minulý rok. Čistý zisk se více než zdvojnásobil na 18,5 miliardy dolarů (402,4 miliardy korun) z téměř sedmi miliard dolarů ve stejném období loni.

„Ve druhém čtvrtletí se v mnoha částech světa zvedla vlna online aktivity. Naše dlouhodobé investice do umělé inteligence a služby Google Cloud nám pomáhají výrazně zlepšit digitální služby pro všechny,“ uvedl Sundar Pichai, šéf Alphabetu a Googlu.

Na jedné akcii investoři vydělali přes 27 dolarů. Zisk tak překonal rekord z předchozího čtvrtletí, kdy činil 17,9 miliardy dolarů. Provozní marže se taktéž výrazně zvýšila, a to ze 17 na 31 procent.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Samotná divize Google Cloud, na níž Alphabet velmi sází, zaznamenala meziroční nárůst v obratu o 53 procent, ale ani to zatím nestačilo na smazání záporné bilance. Podařilo se ji nicméně výrazně snížit – zatímco v druhém kvartálu roku 2020 činila ztráta 1,4 miliardy dolarů, letos už je to 591 milionů dolarů.

Jak už je ale v případě giganta z kalifornského Mountain View zvykem, největším dílem se o obří růst postaraly příjmy z reklamy. Na samotném Googlu stouply tržby meziročně o téměř 70 procent na 50,4 miliardy dolarů (1,1 bilionu korun) a zůstávají tak s velkou převahou hlavní složkou příjmů společnosti.

Ještě zásadnější procentuální skok zaznamenal YouTube, na němž příjmy vyskočily dokonce o 83,7 procenta na sedm miliard dolarů (152 miliard korun). Pichai na konferenčním hovoru s investory také zmínil, že peníze posílá zpět do oběhu a mimo jiné v uplynulém čtvrtletí vyplatila společnost pod jeho vedením nejvíce financí v historii i tvůrcům na YouTube.

Alphabet se nicméně bude do budoucna snažit alespoň trochu snížit svou závislost na tržním sentimentu. Ve své účetní závěrce také připomíná, že její představenstvo už dříve schválilo, že společnost může z trhů zpětně odkoupit akcie až v hodnotě 50 miliard dolarů.

Trh s digitální reklamou je na vzestupu, protože spotřebitelé kvůli pandemii koronaviru přesunuli velkou část nákupů na internet. To vede společnosti k tomu, aby lépe poznaly trh, a tak se zaměřují na data získaná z objednávek zákazníků a jejich aktivit na internetu.

Díky tomuto trendu si Alphabet užívá silné měsíce už několikáté období a předchozí, tedy první kvartál letošního roku nebyl výjimkou. Tehdy se společnosti meziročně zvýšily tržby o 34 procent na 55,2 miliardy dolarů a dosáhla i trojnásobného zisku oproti prvním třem měsícům roku 2020. Jeho reklamy se postaraly o tržby ve výši 44,6 miliardy dolarů, tedy o 32 procent více ve srovnání se stejným obdobím v roce 2020.

S přispěním ČTK.