Architektonický skvost provoněný čerstvou kávou. Starbucks v Chicagu otevírá největší pobočku na světě

Filip HouskaFilip Houska

starbucks-chicago-reserve-roastery-1

Foto: Starbucks

Chicago vítá největší prodejnu Starbucksu na světě

0Zobrazit komentáře

Pro jedny obyčejná káva bez pravé chuti, pro druhé naopak každodenní palivo, na které nedají dopustit. Názory na největší kavárenský řetězec světa Starbucks se výrazně liší, ovšem nikdo mu nemůže upřít jeho cit pro design svých prodejen a nápadité vyladění nabízeného sortimentu. Nadšení pro atraktivní designové pojetí promítá především ve svých vlajkových pobočkách, jež prezentuje pod přídomkem Reserve Roastery.

Ty se oproti běžným pobočkám, kterých má Starbucks po celém světě více než 29 tisíc, vyznačují hlavně přítomností vlastních pražíren, díky níž mohou zákazníci vidět čerstvou přípravu kávových zrn. Navíc přesně sedí do strategického plánu firmy, který se zakládá na důraznějším zapojení hostů do celého procesu.

chicago_roastery-1

Foto: Starbucks

Návrh exteriéru nové pobočky Starbucksu v Chicagu

V pobočkách Reserve Roastery v Seattlu, Šanghaji, Miláně, New Yorku a Tokiu je tak možné vedle popíjení oblíbené kávy a sledování padajících zrnek v pražírnách dorazit i třeba na odborné workshopy, a to v obklopení zpravidla velmi propracovaného a tvůrčího interiéru. Podobný zážitek si nově užijí i obyvatelé Chicaga.

Starbucks v takzvaném Větrném městě otevírá svou dosud největší prodejnu s pražírnou na světě, která se pyšní čtyřmi patry o rozloze 3 252 metrů čtverečních. Nachází se přímo na lukrativní ulici Michigan Avenue, kde nahrazuje věhlasnou pobočku nábytkářské firmy Crate & Barrel. A právě z tohoto místa bude lákat chicagskou veřejnost, aby poznala svět Starbucksu v tom nejryzejším duchu.

starbucks-chicago-reserve-roastery-12

Foto: Starbucks

Hlavní část

Poutavá směs dřeva a oceli

Starbucks si dával záležet na tom, aby interiér pobočky Chicago Roastery reflektoval tamní kulturu a prezentoval nefalšovaný industriální design. Proto je možné hned při vstupu dovnitř vidět nespočet ocelových struktur v hnědo-oranžových odstínech, které velmi přirozeně splývají s dřevěnými stoly a skleněnými doplňky.

Okolo všeho se zároveň tyčí majestátní lesklé tuby o výšce sedmnácti metrů, přes které proudí miliony vypražených kávových zrnek, z nichž baristé následně připravují širokou škálu nápojů nebo je nabízí k prodeji. Starbucks navíc tvrdí, že vypražená zrna neputují nikam jinam – všechny jsou určeny pouze pro Chicago Roastery. Zákazníci pak mohou zrnkový průběh pozorovat z okolních eskalátorů, kterými se dostávají do hlavní části.

starbucks-chicago-reserve-roastery-6

Foto: Starbucks

Roury pro vypražené zrna

V ní se nachází celá řada míst k sezení, umělecké stěny, které jsou v různých podobách součástí všech poboček Starbucks Reserve Roastery, a pochopitelně také základní stanoviště pro nabízený sortiment. Ta jsou umístěna v různých směrech vrchního patra, přičemž některá nabízí pouze kávu a některá naopak balená zrna včetně originálního merchandisingu.

Součástí je také bar pro servírování alkoholických drinků včetně možnosti objednání letité whisky přímo do jednoho z kávových nápojů. Nechybí ani pultík s italským sladkým i slaným pečivem a zákusky, které si je možné k zakoupit a doplnit tak ucelený zážitek z největšího Starbucksu světa, jenž díky svým proskleným sekcím nabízí výhled na rušné Chicago.

Nová pobočka se slavnostně otevírá zítra (15. listopadu).

starbucks-chicago-reserve-roastery-15

Foto: Starbucks

Vrchní pohled

starbucks-chicago-reserve-roastery-13

Foto: Starbucks

Místo pro zákazníky

starbucks-chicago-reserve-roastery-14

Foto: Starbucks

Roury v obklopení eskalátorů

starbucks-chicago-reserve-roastery-7

Foto: Starbucks

Masivní konstrukce

starbucks-chicago-reserve-roastery-11

Foto: Starbucks

Synergie dřeva a oceli

starbucks-chicago-reserve-roastery-10

Foto: Starbucks

Barový pult, za kterým se připravují alkoholické nápoje

starbucks-chicago-reserve-roastery-9

Foto: Starbucks

Něco na chuť

starbucks-chicago-reserve-roastery-8

Foto: Starbucks

Italský pultík

starbucks-chicago-reserve-roastery-5

Foto: Starbucks

Pohled na eskalátor do hlavní části

starbucks-chicago-reserve-roastery-4

Foto: Starbucks

Stylová vitrína

starbucks-chicago-reserve-roastery-3

Foto: Starbucks

Umělecká stěna se vzorem zeleně

starbucks-chicago-reserve-roastery-2

Foto: Starbucks

Místo, odkud se celý zážitek koriguje

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Facebook se snažil koupit předchůdce TikToku. Teď ho chce v Instagramu okopírovat jako dříve Snapchat

Jiří SvobodaJiří Svoboda

instagram-reels

Instagram Reels

0Zobrazit komentáře

Když Instagram v létě 2016 představil tzv. Stories, inspiroval se u Snapchatu a ten v důsledku na tři roky úplně přestal růst. Teď se ale sociální síť patřící Facebooku rozhodla podobným způsobem zaútočit na TikTok, rychle rostoucí čínskou sociální síť, která má v globálním měřítku podle analytické firmy Sensor Tower kolem 1,5 miliardy měsíčně aktivních uživatelů.

Nová funkce Instagramu zvaná Reels téměř kopíruje základní principy TikToku. Spočívá v natáčení krátkých, maximálně patnáctivteřinových videí na hudbu od oblíbených umělců, na kterou následně uživatelé zpívají nebo tancují. K tomu je nabalen tradiční mix filtrů a editovacích možností, z nichž v praxi vznikají zástupy odlišných videí se stejným zvukem.

Prozatím Instagram novou funkci spustil pouze v Brazílii, pod portugalským názvem Cenas (scény). Podle magazínu TechCrunch  tamní trh tu výhodu, že je rozvojový, Instagramem už poměrně hojně penetrovaný, ale TikTok zde prozatím příliš nefiguruje. Podle analytické firmy NapoleonCat je v Brazílii aktuálně 72 milionů uživatelů Instagramu, což je třetina tamní populace.

instagram-reels2

Ředitel produktového managementu Instagramu Robby Stein se inspirací u TikToku netají. „Musically před TikTokem a TikTok si zaslouží uznání za popularizaci toho formátu,“ uvedl, avšak prý trvá na tom, že Reels je produkt, který spočívá na univerzální myšlence sdílení videa s hudbou a hlavní výhodu vidí v tom, že „všichni vaši kamarádi už jsou stejně na Instagramu“. 

lil-nas-tiktok

Přečtěte si takéSociální síť TikTok chce objevovat nové hudební talenty. Těm nejlepším pomůže odstartovat kariéruSociální síť TikTok chce objevovat nové hudební talenty. Těm nejlepším pomůže odstartovat kariéru

Instagram ale není první z platforem celého Facebooku, která se do podobného formátu pouští. Už před rokem totiž samotný Facebook vydal v tichosti aplikaci Lasso, která v podstatě funguje na stejném principu jako TikTok, ale pouze ve Spojených státech. Nebyla ovšem příliš úspěšná a její počty stažení se počítaly v desítkách tisíc. A tak to teď Facebook zkouší znovu, trochu jinak a na jiné službě.

Od pokusu o nákup k hlasité kritice

Podle úterní zprávy magazínu BuzzFeed se nicméně zakladatel Facebooku Mark Zuckerberg ještě před založením Lassa snažil koupit předchůdce TikToku, Musical.ly. Zuckerberg měl jednat s tamními vlastníky v druhé polovině roku 2016 o odkoupení. K dohodě však nikdy nedošlo, přestože se Zuckerberg očividně snažil na čínský trh dlouho proniknout. Ostatně sám se naučil mandarínsky, k čemuž mu dopomohla i jeho manželka s vietnamsko-čínskými kořeny, a jednal i s tamním prezidentem Si Ťin-Pchingem.

mark-zuckerberg-min

Foto: Facebook

Šéf Facebooku Mark Zuckerberg

Agentura Bloomberg dále informovala, že Facebook od vyjednávání nakonec odešel sám, a to kvůli obavám ohledně mladé cílové skupiny a čínského vlastníka. V poslední době zakladatel Facebooku TikTok hlasitě kritizuje například za údajné cenzurování hongkongských protestů a nazval ho nebezpečím pro demokracii.

TikToku se však teenageři po celém světě nemohou nabažit. Původem čínská sociální síť je ve své domovině známá jako Douyin a v létě 2017 pohltila už zmíněnou aplikaci Musical.ly – podle všeho tedy pouhých několik měsíců poté, co se o to pokusil Facebook. Vlastníkem TikToku je tak nejhodnotnější startup světa zvaný ByteDance, který před rokem se svou hodnotou přeskočil i Uber.

Rychlý nástup a těsný boj s Instagramem

TikTok měl v červenci 2018 překročit půl miliardy aktivních uživatelů měsíčně a už letos v únoru jednu miliardu. Nyní se proto odhaduje, že by se celkový počet mohl pohybovat okolo 1,5 miliardy uživatelů, kteří jsou na něm každý měsíc aktivní. Není tedy divu, že se Instagram pouští do hlavního principu svého konkurenta. Počty jeho uživatelů dosáhly na miliardu loni, a tak spolu tyto dvě aplikace vedou vyrovnaný boj. Navíc se mu v minulosti již podobné zkopírování populární funkce u konkurenční aplikace náramně vyplatilo a Stories, s nimiž jako první přišel Snapchat, jsou dnes velmi populární součástí Instagramu.

Z propočtu vycházejícího z uniklých dat z jiných evropských zemí se nám podařilo zjistit, že počet českých uživatelů se v únoru 2019 pohyboval mezi 400 a 600 tisíci. Ve stejnou dobu se TikTok také pohyboval mezi nejstahovanějšími aplikacemi na světě. Za první čtvrtletí letošního roku si lidé podle analýzy Sensor Tower TikTok stáhli téměř téměř 20omilionkrát. Za toto období už ho překonal jen WhatsApp a Messenger, oba patřící Facebooku. Na iOS byl pak TikTok vůbec nestahovanější aplikací s 33 miliony instalacemi.

V následujícím čtvrtletí, tedy od dubna do června, si čínská aplikace mírně pohoršila. V žebříčku vůbec nejstahovanějších aplikací jej předběhl i Facebook a TikTok se tak dostal na čtvrté místo s celkovými 155 miliony stáhnutími. Pro srovnání – za stejnou dobu si Instagram stáhlo 105 milionů lidí.

tiktok

TikTok