Audi zbrojí na dobu elektrickou. Q4 e-tron jako sourozenec Škody Enyaq zvládne na jedno nabití i 500 kilometrů

Patrik SvatošPatrik Svatoš

audi-etron-q4

Foto: Audi

Elektrické Audi Q4 e-tron

0Zobrazit komentáře

Audi pokračuje v elektrické ofenzívě. Německá automobilka ve světové premiéře ukázala dlouho očekávanou elektrifikovanou verzi svého modelu Q4, který je po Audi e-tron a Audi e-tron GT jejím třetím plnokrevným elektromobilem. O premiéře Audi Q4 e-tron už se spekulovalo delší dobu. Naopak o variantě Sportback se tolik nemluvilo, a tak jde o příjemné překvapení.

V nabídce bude hned několik variant. Základem je Audi Q4 35 e-tron s 55kWh baterií, která papírově zvládne 341 kilometrů. Větší baterii a dojezd 520 kilometrů nabídne Audi Q4 40 e-tron. Obě varianty mají elektromotor na zadní nápravě, který je naladěný na 170, respektive 204 koní. Vrcholem v nabídce je verze s 82kWh baterii, pohonem všech kol a výkonem 299 koní.

Výše zmíněné specifikace si můžete objednat jak do standardní verze, tak i ve verzi Q4 Sportback, která to hraje především na větší styl. V garáži budete potřebovat na délku minimálně 4,6 metru a ideálně i třífázovou zásuvku, která zkrátí čas nabíjení. Na cestách pak můžete využívat nabíjecí stanice až s výkonem 125 kW, což znamená nabití až na 130 kilometrů během deseti minut.

Interiér z recyklovaných plastů

S využitím recyklovaných plastů a dalších materiálů přišla německá automobilka už v Audi A3 a sází na ně také u nejnovějšího člena elektrické rodiny. V interiéru se používají textilie s vysokým podílem recyklovaných materiálů a na každé sedadlo bylo údajně použito hned několik PET lahví. Pokud by to nebyl váš šálek kávy, objednat si můžete kůži Nappa nebo kombinaci materiálů z mikrovláken s umělou kůží.

audi-q4-e-tron-6

Foto: Audi

Elektrické Audi Q4 e-tron

Interiér se nese v duchu filozofie, kterou Audi vyznává již několik let. Uprostřed je dvanáctipalcový dotykový displej s infotainmentovým systémem, který doplňuje virtuální kokpit před volantem. A právě volant je zcela nový. Připomínat vám může ledaco, ale rozhodně ne kruh. Nově také stačí říci „hey Audi“, aby se aktivovala hlasová asistentka, což se začíná stávat standardem u mnoha automobilek.

Zcela přepracovaný je head-up displej s rozšířenou realitou, kterou využívá například Volkswagen ID.3. Displej je rozdělený do tří zobrazovacích segmentů, které vám vykreslují informace o zapnutých asistenčních systémech, vaší aktuální rychlosti, maximální povolené rychlosti, ale především navigační pokyny. Poprvé podobný systém nasadila i Škodovka ve svém Enyaqu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Bavorská automobilka tvrdí, že na zadních sedadlech bude stejný prostor jako v Audi Q7. Strádat posádka nemá ani po stránce úložných prostorů, kterých je v interiéru hned 25 litrů. Zavazadelník pojme 520 litrů, v případě verze Sportback ještě o patnáct litrů více.

Koncernová elektrická ofenzíva

Do elektromobility se v posledních měsících pořádně opřel celý koncern Volkswagen. Není tomu tak dávno, co na trh vstoupil Volkswagen ID.4, který má právě k Audi Q4 e-tron nejblíže. Brzy bude také následovat Audi e-tron GT, který stojí na stejné platformě jako Porsche Taycan.

Nejmenší elektrický model Audi může stát na kolech o velikosti od 19 do 21 palců, přičemž na výběr bude z 11 různých designů. O pořádné osvětlení vozovky se postarají LED Matrix světlomety s typickým podpisem Audi, stejně jako zadní svítilny, které jsou spojeny LED linkou, jak tomu poslední léta bývá u Audi zvykem.

audi-q4-e-tron-1

Foto: Audi

Interiér elektrického Audi Q4 e-tron

Audi Q4 e-tron používá platformu MEB podobně jako Volkswagen ID.3 nebo Škoda Enyaq. Tato platforma však nepočítala s kamerami místo bočních zrcátek, takže v konfigurátoru je na rozdíl od původního e-tronu nehledejte. Naopak Q4 je prvním modelem, který bude využívat reprosoustavu od společnosti Sonos.

Potěšit může přítomnost tažného zařízení, které zvládne až 1,2 tuny, stejně jako široká nabídka jízdních asistentů v čele s adaptivním tempomatem, nouzovým brzděním či asistentem, který vede k nižší spotřebě. Funguje na základě mapových podkladů a jakmile se blížíte například ke křižovatce, kde budete muset brzdit, auto začne automaticky rekuperovat a tedy vracet energii zpět do baterie.

Další elektromobil s logem Audi na kapotě dorazí na český trh už v červnu letošního roku. V Německu cena startuje lehce nad hranicí 1,2 milionu korun a podobná cenovka se očekává i v České republice. Vrchol nabídky by se pak neměl dostat přes 1,7 milionu korun. Na oficiální ceny si však budeme muset ještě počkat.

audi-q4-e-tron-13

Foto: Audi

Elektrické Audi Q4 e-tron Sportback

audi-q4-e-tron-10

Foto: Audi

Elektrické Audi Q4 e-tron Sportback

audi-q4-e-tron-7

Foto: Audi

Elektrické Audi Q4 e-tron

audi-q4-e-tron-3

Foto: Audi

Elektrické Audi Q4 e-tron

Kde to jde, pouze po kolejích. Francie chce kvůli leteckým emisím řešit vnitrostátní přepravu výhradně vlaky

Francouzští zákonodárci chtějí omezit vnitrostátní leteckou přepravu

0Zobrazit komentáře

Země galského kohouta je proslavená svými rychlostními vlaky, které jsou schopny dopravit pasažéry z jedné strany Francie na druhou jen za několik málo hodin. Druhou nejrychlejší možností je využít některou z vnitrostátních leteckých linek, což by se však nyní mohlo s novým zákonem trochu zkomplikovat.

V prvním čtení byl totiž francouzskými zákonodárci schválen zákon, na základě kterého bude nutné tam, kde je to možné, zvolit pro vnitrostátní přepravu vlak. Toto omezení je součástí rozsáhlejší legislativní změny týkající se klimatu, která je ve Francii momentálně projednávána.

Ve svém přesném znění zakazuje cestujícím přepravovat se letecky na těch trasách, které lze vlakem absolvovat za 2,5 hodiny a méně s výjimkou letů, na které navazuje další spoj. A byť se to může zdát jako svazující pravidlo, v praxi se toto nařízení týká přesně pěti tras z Paříže do Lyonu, Nantes, Bordeaux, Remeše a Marseille.

Jak informuje BBC, zákon chce omezit emise, které má na svědomí právě vnitrostátní letecká přeprava. Cílem Francie je do roku 2030 redukovat objem emisí o 40 procent oproti množství, které bylo produkováno v 90. letech. Na studování jízdních řádů vlaků je ovšem prozatím čas. Zákon totiž ještě musí projít senátem.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Pokud se tak stane, budou na něj muset reagovat především konkurenti domácí Air France – s ní totiž již loni v květnu vláda vyjednala zrušení krátkých letů výměnou za finanční pomoc ze strany státu ve výši sedmi miliard eur (183 miliard korun). Reakcí bylo oznámení Air France o redukci počtu vnitrostátních linek o 40 procent do konce tohoto roku.

V původním znění zákona navrhovala iniciativa Občanská úmluva pro klima zrušení letů na trasách, které by šlo vlakem absolvovat za čtyři hodiny. Těch by bylo přibližně dvacet. Některé hlasy nyní volají po obnovení této lhůty, jelikož je na nich možné ušetřit až třikrát více oxidu uhličitého než na dvouapůlhodinových trasách, které odbavují pouze 12 procent cestujících, zatímco trasy čtyřhodinové hned 30 procent.