Auta ještě neprodávají, ale už chystají papamobil. Papež František dostane elektrické SUV Fisker Ocean

Patrik SvatošPatrik Svatoš

fisker-papamobil

Foto: Fisker

Vizualizace chystaného elektrického papamobilu od Fiskeru

0Zobrazit komentáře

Kromě známých osobností, sportovců a byznysmenů se ve spojení s konkrétním automobilem často dostává do popředí také papež. Však za posledních několik let se ve Vatikánu vystřídaly značky Lamborghini, Mercedes, Dacia i Ferrari a v nedávné době také vodíková Toyota Mirai, která ve druhé generaci přišla i na český trh. Nejnovější auto, které současný římský biskup František dostane, pak bude elektrické SUV od americké automobilky Fisker.

Elektromobil už papeži odprezentoval sám zakladatel společnosti Henrik Fisker. Než však hlava katolické církve SUV obdrží, auto prodělá několik úprav. Především dostane pro papamobily typickou konstrukci, která má papeže především chránit. Nejzajímavějším faktem nicméně je, že automobilka Fisker zatím ještě neprodává žádný model, ale v nabídce má pouze rezervace právě na SUV Ocean.

Sériová výroba má začít v listopadu příštího roku v Rakousku, na německém trhu cenovka činí 32 000 eur (přes 800 tisíc korun) a dle slov výrobce si vůz rezervovalo už přes 16 tisíc zákazníků. Fisker o své novince tvrdí, že se jedná o jeden z nejekologičtějších automobilů, a to nejen díky využití recyklovatelných a veganských materiálů. Možná i to byl důvod, proč ho papež František, který se netají blízkostí k ochraně životního prostředí, příští rok zařadí do své flotily.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Aktuálně papež využívá vodíkovou Toyotu Mirai, v minulosti pak nejen on, ale i jeho předchůdci obdrželi hned několik zajímavých darů napříč automobilovým trhem. V paměti občanů České republiky mohl utkvět například příběh z března roku 2019. Papež František tehdy věnoval dar v podobě Lamborghini Huracán do charitativní loterie, kterou vyhrál právě Čech z okolí Chrudimi.

Mezi dalšími modely, které už dříve zamířily do Vatikánu, můžete najít například Dacii Duster, Mercedes-Benz třídy G, ale také Ferrari Enzo či Škodu Rapid. Většina automobilů je nicméně prodána či vydražena v různých aukcích či loterijních hrách a následný zisk putuje na dobročinné účely. Jen čas ukáže, jaký osud bude čekat nejnovější z papamobilů, elektrický Fisker Ocean.

Fisker sice na trhu není významným hráčem, ale jméno zakladatele je v automobilovém průmyslu pojem. Sedmapadesátiletý Henrik Fisker stojí coby designér za modely jako BMW Z8 nebo Aston Martin DB9, krátce působil také v Tesle. Výčet jeho designérské práce obsahuje také padesátimetrovou jachtu Benetti Fisker 50 či luxusní hodinky, které následně v limitované edici vyrobila švýcarská společnost Maurice Lacroix.

fisker_-2_auto_x2

Foto: Fisker

Papež František sleduje podobu Fiskeru Ocean upraveného pro jeho účely

fisker-papamobil2

Foto: Fisker

Vizualizace chystaného elektrického papamobilu od Fiskeru

fisker_-4

Foto: Fisker

Chystané elektrické SUV Fisker Ocean

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Zpomal, dokud není pozdě. Kampaň 13 minut varuje před nebezpečnou rychlostí a vyvrcholí dokumentem od Víta Klusáka

Patrik SvatošPatrik Svatoš

13-minut_1

Foto: 13 minut

Kampaň 13 minut varuje před nebezpečnou rychlostí

0Zobrazit komentáře

Vysoká rychlost za volantem je velkým problémem nejen na našich silnicích. Právě nepřiměřeně rychlá jízda totiž může za téměř 40 procent všech smrtelných nehod na území České republiky. Na její následky nyní upozorňuje nová kampaň s názvem 13 minut, která vyvrcholí snímkem od Víta Klusáka, autora úspěšného dokumentu upozorňujícího na sexuální predátory V síti.

Cíle kampaně jsou jasné: poukázat na přetrvávající problém i upoutat pozornost především mladších řidičů, kteří mají větší sklony k rychlejší jízdě. Celá iniciativa začala virálním videem, v němž rychle jedoucí vůz srazil kočárek. Na internetu záběry vzbudily velkou diskuzi, nyní však už víme, že šlo o součást kampaně 13 minut, jejímiž partnery jsou Policie ČR, BESIP, Česká asociace pojišťoven, Česká televize, Český rozhlas i Ministerstvo dopravy.

„Během poslední dekády se sice snížil počet smrtelných nehod v České republice téměř o polovinu, v evropském srovnání ale stále máme rezervy a naším cílem musí být co nejbezpečnější silnice. Každá tragická nehoda převrátí život naruby nejen jejím účastníkům, ale i jejich rodinám a nejbližšímu okolí,“ řekl šéf dopravního resortu Karel Havlíček.

„Nová vládní strategie BESIP proto cílí mimo jiné na rychlou jízdu, která je nejčastější příčinou nehod, při nichž lidé umírají nebo jsou těžce zraněni. Doufám, že se nám touto kampaní podaří přitáhnout pozornost veřejnosti a přispět k bezpečnějšímu prostředí na našich silnicích,“ dodal Havlíček.

Statistiky totiž hovoří o tom, že více než 86 procent řidičů jezdí pravidelně nepřiměřenou rychlostí. Důvodů je samozřejmě více: zrychlená doba, stres, pracovní záležitosti, ale také touha po adrenalinu. Název projektu 13 minut pak odkazuje na nikterak významný čas, jenž ušetříte na trase z Brna do Prahy, když pojedete o 20 km/h rychleji, než umožňuje zákon.

Heslo kampaně je Zpomal, dokud není skutečně pozdě a její součástí bude například televizní reklama, která poukazuje na denní aktivity, při nichž ztrácíme čas. Mezi další komunikační kanály patří rádiové spoty i spolupráce s influencery. Vrcholem bude dokumentární film od režiséra Víta Klusáka, který 10. června odvysílá ČT1.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

V dokumentu vystoupí pět účastníků, kteří byli v minulosti součástí smrtelné nehody. Právě oni více než kdo jiný vědí, že čas nelze vrátit, avšak alespoň touto formou chtějí přispět k celkově osvětě. Po loňském dokumentu V síti, na kterém spolupracoval s režisérkou Barborou Chalupovou (členka našeho výběru Innovators 20) a jenž ovládl kina, to tak bude pro Klusáka další zpracování ožehavého společenského tématu.

„Přestože řidiči v dokumentu svou vinu nepopírají, jde o oběti vlastní chyby. Na jejich místě se může ocitnout každý z nás. Právě díky tomu se s nimi divák může ztotožnit a zamyslet se, jestli sám nedělá to, co oni. Věříme, že prostřednictvím odvahy těchto řidičů vystoupit ze stínu a sdílet svůj příběh oslovíme širokou veřejnost a přimějeme ji zamyslet se nad svým chováním za volantem,“ říká Jan Matoušek, výkonný ředitel České asociace pojišťoven.

Na financování kampaně se částkou 45 milionů podílel Fond pro zábrany škod, dalších 21,5 milionu korun přidal BESIP na pokrytí nákladů na televizní i rádiové spoty, spolupráci s influencery i organizaci regionálních akcí pro veřejnost. Ty proběhnou v červenci v Praze, Hradci Králové, Liberci a Pardubicích, další města a termíny budou postupně doplněny.