Autentická masová chuť ze sóji, řepy i kokosového oleje. Do Česka vstupuje rostlinný burger od Nestlé vyráběný v Krupce u Teplic
Rostlinný hamburger. Pravděpodobně neexistuje jiné gastronomické spojení, který by vyvolávalo větší humbuk než variace oblíbené masové pochoutky bez jakéhokoliv živočišného proteinu. Je až možná k neuvěření, jak moc tento trend začíná prosakovat nejen na pulty supermarketů, ale také do nabídky předních řetězců s rychlým občerstvením.
Smýšlení výrobců „falešného masa“ je přitom velmi jednoduché: chránit přírodu, nepodporovat zabíjení zvířat, uspokojit vegetariánskou komunitu a zajistit si pořádné mediální ohlasy. Mluvit o tom může především americká značka Beyond Meat se svou věrnou napodobeninou, která navíc prosazuje myšlenku, že maso nemusí nutně pocházet z dobytka.
Proto sází výhradně na hrášek, luštěniny a další rostlinné příměsi, díky nimž se snaží zajistit autentickou chuť v porovnání s masem skutečným. O něco podobného se snaží třeba i startup Impossible Foods, který své umělé maso dokonce dováží i pro Burger King za účelem sestavení alternativního Whooperu.
Celého tažení se účastní i mnohonásobně větší firmy jako třeba švýcarské Nestlé, které do živočišných výrobků pro vegany usilovně šlape. Nedávno představilo kompletně veganský cheeseburger a už letos v dubnu vyrukovalo s prvním 100% rostlinným burgerem, jehož prodej zahájilo v Evropě pod značkou Garden Gourmet.
Podobně jako u konkurenčních náhražek masa je i zástupce od Nestlé, nazývaný jako Incredible Burger, vyráběn především ze sóji a pšenice. Poměrně netradičně se však do něj používá i červená řepa, paprika a mrkev, a to z důvodu růžového obarvení pro vzhledovou autenticitu s opravdovým masem. Součástí je i kokosový olej, který mu má dodávat onu šťavnatost.
„Tyto nové burgery nedělají kompromis v chuti, textuře a vaření. Podtrhují zvýšený důraz Nestlé na chutné a autentické rostlinné pokrmy. Věříme, že tento trend tady bude napořád, protože zákazníci neustále hledají nové způsoby, jak si užívat a balancovat jejich proteinový příjem a současně snižovat negativní dopady na životní prostředí,“ řekl během uvedení burgerové novinky Wayne England, šéf byznysu s jídlem v Nestlé.
Výroba je na Česku
Jakmile byl Incredible Burger poprvé uveden, neodstartoval v celé Evropě, ale pouze na vybraných trzích. Mezi ně patřilo Rakousko, Belgie, Dánsko, Finsko, Německo, Nizozemsko, Norsko a Švédsko. Nestlé však pochopitelně nechtělo svou novinku nabízet pouze jim, ale ideálně co největšímu počtu států (včetně USA, kde vystupuje pod názvem Awesome Burger).
Do výběru se následně zařadilo i Česko, které funguje jako primární výrobce tohoto burgeru pro evropského trhy. Slouží k tomu továrna Tivall nacházející se v Krupce u Teplic, kde se vyrábí všechny alternativní produkty značky Garden Gourmet a je jediná v Evropě pro produkci tohoto druhu potravin. Dost možná tak Česko bude mít zásadní roli na globální scéně s náhražkami mas.
„Incredible Burger je dalším krokem na cestě k chutným rostlinným alternativám, které jsou téměř k nerozeznání od masa. Navíc se vyrábí v České republice a je složen z udržitelně pěstované sóji a pšenice. Věříme, že trend rostlinných alternativ k masovým pokrmům bude pokračovat a jsme rádi, že můžeme nabídnout tento unikátní výrobek, který byl pro své složení i chuť zařazen do nabídky fastfoodového řetězce McDonald’s v Německu,“ dodává Zbyněk Haindl, marketingový manažer pro kulinářské výrobky v Nestlé Česko.
Byť se Incredible Burger vyráběl na tuzemském trhu delší dobu, až 1. října se v Česku teprve začal prodávat, a to za doporučenou maloobchodní cenou 109,90 Kč (226 gramů, dvě porce). K dispozici je mimo jiné na online supermarketech Rohlik.cz a Košík.cz, kde je v nabídce také Beyond Burger od Beyond Meat. Na Košíku a v Tescu lze najít i další produkty od Garden Gourmet jako řízky nebo kuličky.
Proměna gastronomie
Zcela nepochybně bude zajímavé sledovat, jak se tento trend bude vyvíjet dále a především jak na něj budou reagovat běžní zákazníci. Někteří jsou pochopitelně nakloněni změnám a rádi vyzkouší alternativní pokrmy, někteří ale naopak tyto kroky jasně odsuzují a dávají najevo, že by se neměli překrucovat názvy tradičních „masových“ a „rostlinných“ jídel.
Tak či tak, na umělé masové pokrmy slyší i obrovské řetězce jako KFC, McDonald’s a zmíněný Burger King, který na mase prakticky zakládají svůj byznys. Pokud se v těchto podnicích nadmíru dobře uchytí, dost možná za několik desítek let nebudeme vědět, co to skutečné maso je, respektive bylo