Autosvět očima investora: Tradiční automobilky nabízí dividendy, elektromobilky sázky na vítěze
Analytik XTB Tomáš Vranka se podrobně podíval na to, co se děje v automobilovém světě. Je totiž atraktivní i pro akciové investory.
Automobilky mohou být zajímavou investicí (vytvořeno umělou inteligencí)
Automobilový průmysl je zajímavý nejen proto, že určuje budoucnost pozemní dopravy, ale také je oblíbeným investičním segmentem. Jde ostatně o jeden z největších světových trhů s obrovským ročním obratem a de facto všichni zásadní výrobci automobilů jsou veřejně obchodované společnosti. Jelikož teď automobilový sektor prochází zásadní transformací, je to příležitost také pro investory. Otevírají se totiž dveře pro možné nové vítěze, na které si lze prostřednictvím akcií vsadit.
Právě na to se zaměřil analytik společnosti XTB Tomáš Vranka, který ve svém novém ebooku analyzuje výkonnost akcií automobilového průmyslu a mapuje současné trendy, které tomuto odvětví dominují. Níže přinášíme výňatek z tohoto materiálu, který pojednává o automobilových společnostech z investičního hlediska.
***
Na světě existuje mnoho automobilových společností, ale pro účely tohoto textu je rozdělíme do tří hlavních kategorií. Nejprve se podíváme na tradiční automobilky, mezi které patří Volkswagen, Stellantis, BMW, Mercedes-Benz, Ford a General Motors. Druhou skupinou mohou být exkluzivnější automobilové značky, kam můžeme zařadit Porsche nebo Ferrari, protože akcie těchto firem se chovají jinak než akcie běžných automobilek. Do třetí skupiny řadíme nové automobilky, které se věnují výrobě elektromobilů – Tesla, Rivian, Lucid nebo Nio.
Klasické automobilky
Mezi společnosti vyrábějící především klasické automobily patří Volkswagen, Stellantis, BMW, Mercedes-Benz, Ford a General Motors. Tyto automobilky se od sebe samozřejmě liší, ale mají také velké množství společných rysů. Většinou se jedná například o relativně stabilní tržby nebo zisky, vysoké zadlužení, nízké ocenění a ne zcela ideální přechod na elektromobilitu.
Zároveň tyto společnosti často vyplácejí slušné dividendy, ale riziko spočívá právě v tom, že zaostávají ve výrobě elektromobilů, což je může v budoucnu stát podíl na trhu. Nebudeme popisovat jednotlivé automobilky a jejich současnou situaci jednotlivě, ale porovnáme některé jejich klíčové ukazatele.
Z tabulky výše jasně vyplývá, že všechny uvedené společnosti jsou přibližně stejně velké, ale existují poměrně velké rozdíly, pokud jde o tržby nebo zisk. Všechny společnosti, s výjimkou společnosti Stellantis, mají také společné to, že vytvářejí vysoké zisky, ale jsou také velmi silně zadlužené. To samozřejmě může pro tyto společnosti znamenat v budoucnu problémy, protože velkou část svých příjmů musí použít na splácení dluhů.
Většina společností však vyplácí poměrně stabilní dividendy, které jsou ve srovnání s průměrem trhu velmi vysoké. Nákupem daných akcií se tedy investor spoléhá na to, že tyto firmy zvládnou přechodné období, a jejich nízké ocenění P/E jim poskytuje rezervu. Srovnání ocenění z hlediska P/E můžete vidět na obrázku níže.
Můžeme se také podívat na výkonnost akcií daných společností za posledních 5 let. Akcie za toto období vzrostly (po započítání dividend) následujícím způsobem: Mercedes o 107 procent, BMW o 92 procent, Volkswagen o 24 procent, Ford o 71 procent, Stellantis o 66 procent a General Motors o 6 procent.
Prémiové automobilky
Druhou skupinou automobilových společností jsou exkluzivnější společnosti, které vyrábějí dražší vozy. Ty jsou na tom z hlediska odolnosti poptávky lépe, protože poptávka po dražším zboží není tak náchylná na výkyvy v poklesu během hospodářského cyklu. Na světě existuje mnoho výrobců dražších automobilů, ale většina z nich patří jiným velkým automobilovým společnostem. Například Lamborghini, Bentley a Rolls-Royce. Na burze je však možné koupit akcie dvou z nich – Porsche a Ferrari.
Z tabulky výše je patrné, že tyto společnosti jsou velikostí srovnatelné s běžnými automobilkami, Porsche je dokonce větší než všechny předchozí společnosti. Porsche loni samo vstoupilo na burzu a zatím se jedná o velmi úspěšnou investici, protože akcie od té doby slušně rostou.
Ferrari a Porsche sice dosahují mnohem menších tržeb a zisků než běžné automobilky, ale na druhou stranu mají mnohem nižší zadlužení, což jim dává možnost lépe využít vydělané peníze. Tyto firmy také vyplácejí mnohem nižší dividendy a jejich ocenění je mnohem vyšší. Jinými slovy, dražší nejsou jen vozy Porsche a Ferrari, ale také jejich akcie.