BankID se stane běžnou součástí našeho online života, říkají odborníci. Česko začíná naskakovat na bankovní identitu
Bankovní identita má zjednodušit mnoho procesů
Od začátku roku v Česku oficiálně běží očekávaná digitální identita, služba, jež má ambici zásadním způsobem digitalizovat vztah zákazníka s firmami či státní správou a pomoci v modernizaci celé země. Příklady zejména ze severu Evropy ukazují, že k tomu digitální identita může přispět, a v Česku se objevují první vlaštovky.
„Do konce roku 2021 bude mít BankID spouštěné deset největších bank v České republice pro více než 95 procent online bankovních klientů,“ předpovídá Jan Blažek, ředitel společnosti Bankovní identita. Právě ta stojí za BankID a nabízí jednotné řešení pro uzavírání smluv mezi poskytovateli bankovní identity, tedy bankami a soukromými firmami.
S nasazováním BankID pomáhá například tuzemská technologická společnost Trask, jejíž výkonný ředitel pro strategické inovace Jan Antoš očekává, že letos začnou služeb bankovní identity využívat první desítky firem. „Předpokládáme, že se BankID stane celkem běžnou součástí našeho online chování a bude využíváno relativně běžně – obdobně jako internetové bankovnictví,“ říká.
Právě Jan Blažek z Bankovní identity, a.s. a Jan Antoš z Trasku odpovídali ve společném rozhovoru pro CzechCrunch na to, jak to aktuálně s rozšiřováním BankID vypadá, jaké banky už službu nabízí a co přinese zákazníkům. Jeden z často zmiňovaných benefitů je méně časté navštěvování poboček a vyřizování věcí na dálku. I to BankID umožní.
Ze kterých odvětví mají firmy největší zájem o napojení na BankID?
Jan Antoš: V tuto chvíli BankID poptávají firmy povinné podle zákona o prevenci praní špinavých peněz, což jsou hlavně banky a splátkové společnosti. Dále společnosti, které digitalizují svůj vztah se zákazníkem, což je například prodej služeb online či obsluha zákazníků online. To jsou hlavně pojišťovny, prodej energií nebo utilit a telefonní operátoři. Obecně se na nás ale obrací velká řada společností z různých oblastí na trhu.
Jak konkrétně chtějí využívat služby bankovní identity?
Jan Antoš: Ze studií proveditelnosti jsme identifikovali desítky různých typů využití. V každé vertikále se to trochu liší. Zřejmé využití je identifikace a ověření nových zákazníků při prodeji produktů a služeb, dále přihlašování do samoobslužných portálů. Méně zřejmé situace jsou řešení plných mocí, ověřování dodavatelů nebo zprostředkovatelů, autorizace různých rizikových operací a změn ve službách, autorizace před výplatou různých plnění v pojišťovnách a tak dále. Nejlepší postup je projít si postupně celou společnost a najít přesně ta místa, kde BankID může nejlépe pomoci, tedy s nejnižšími náklady a největším benefitem.
Jan Blažek: Spektrum využití je opravdu široké a někdy jsme i překvapeni, jakým inovativním způsobem chce zákazník služeb BankID využívat. Nejčastěji se jedná o vzdálenou identifikaci zákazníka a jeho tzv. digitální onboarding za účelem prodeje služeb, tj. náhrada návštěvy pobočky, a to i včetně digitálního podpisu.
Jak vlastně implementace probíhá? Je celý proces časově náročný?
Jan Antoš: Vlastní napojení je relativně přímočaré. Máme už implementovaný konektor, který lze nasadit v řádu dnů. Integrace do procesů společnosti je ta složitější část. Na základě minulých projektů ale víme, že se dá celé napojení realizovat za jeden měsíc. V obvyklých případech to budou řádově jednotky měsíců, protože společnost musí často upravit svoje procesy a produkty, aby výhod BankID plně využila.
A jak je nasazení BankID náročné finančně? Kolik to stojí firmy a kolik to bude stát uživatele?
Jan Blažek: BankID je digitální produkt a náklady na jeho zavedení závisí na samotné úrovni digitalizace firmy, která jej chce využívat. Pokud už například proces vzdálené identifikace používá, pak je to pouze nahrazení metody a náklady jsou v řádu statisíců. Pokud firma digitalizací prochází nebo se na ní teprve chystá, pak mohou být náklady vyšší.
Jak je nastavená cenová politika na straně bank, respektive Bankovní identity, a.s.? Jde o pokrytí nákladů bank, nebo na tom bude nějaká ze stran vydělávat?
Jan Blažek: Akcionáři společnosti se jednoznačně shodli, že účelem společnosti je zejména podpora podnikání a digitalizace v České republice. A tomu odpovídá i cenová politika, která směřuje na tzv. černou nulu, tj. pokrytí nákladů. Pro stát tuto službu banky poskytují zcela zdarma.
Lidé mají obavu z toho, že využíváním BankID budou třetím stranám vyzrazovat citlivá data. Jaké údaje o klientech dá vlastně banka k dispozici?
Jan Antoš: Bankovní identita poskytuje několik služeb, které se liší rozsahem dat – od pouhého předání jména a příjmení až po plnou sadu údajů pro potřeby ověření podle zákona. Plná sada obsahuje například kontaktní a trvalou adresu, datum narození, rodné číslo, místo narození, číslo a platnost občanského průkazu, číslo bankovního účtu, e-mail, telefon. Klient ale vždy vidí, která data budou třetí straně předána a musí k jejich předání dát souhlas. Pokud s rozsahem dat nesouhlasí, může označit, že se mají předat pouze některé informace, nebo dokonce žádné. Typicky ale společnosti budou vyžadovat jejich omezenější sadu i proto, že služba je pro firmy zpoplatněna podle rozsahu dat. Nikdy se nepředávají data bankovního charakteru (zůstatky na účtech, prováděné transakce atd.).
Nehrozí, že by mohlo snáze dojít ke zneužití přihlašovacích údajů do banky, pokud je lidé budou zadávat na několika místech?
Jan Antoš: Přihlašovací údaje do bankovnictví budou lidé zadávat vždy a pouze na stránkách bank. Proces identifikace přes bankovní identitu vždy zahrnuje přesměrování prohlížeče uživatele na stránky jeho banky, kam uživatel zadává svoje autentizační data. Soukromá společnost nemá přístup k zadávaným informacím (jméno, heslo) ani neví, pomocí jakých faktorů byla autentizace provedena (SMS, smart klíč v telefonu apod.). Uživatelé si budou muset hlídat, zda zadávají svoje přihlašovací údaje pouze do stránky banky a komu udělují právo získaná data zpracovat. Postup u bankovní identity je shodný jako při platbě přes platební tlačítka bank v e-shopech (také dochází k přesměrování do bank a následné autentizaci) nebo při využití PSD2 služeb.
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.