Barbie si jde pro miliardu. Růžová komedie potvrzuje status obřího hitu, neotálí ani Oppenheimer

Barbenheimer minulý týden zajistil čtvrtý nejsilnější víkend všech dob. A nezpomaluje. Jak Barbie, tak Oppenheimer do kin neustále táhnou davy diváků.

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

BARBIE

Foto: Vertical Ent.

Film Barbie

0Zobrazit komentáře

Ve srovnání s fenoménem známým jako Barbenheimer jako by zbytek letošního filmového roku téměř neproběhl. Nečekaná dvojice prakticky protikladných snímků nejdříve zaplavila internet memy a minulý týden pak vzala útokem kina. Barbie a Oppenheimer se ve Spojených státech postaraly o čtvrtý nejsilnější víkend všech dob, v následujícím týdnu jen potvrzovaly svůj status hlavní filmové události léta.

Přitom tomu není vůbec dávno, co Barbie klamala tělem, překvapovala narážkami zcela nepochopitelnými pro předpokládané dětské publikum a působila jako zajímavý, ale pro široké publikum příliš velký experiment. Ostatně to jsme rozebírali i v našem podcastu Spoiler. Tvůrčí dvojice Grety Gerwigové a Noaha Baumbacha s dlouhodobým statusem miláčků nezávislého filmu ovšem fenomenálně uspěla i v mainstreamu.

Barbie ve Spojených státech za uplynulé tři dny vydělala 93 milionů dolarů (dvě miliardy korun), což představuje poměrně malý mezitýdenní pokles 43 procent. Třeba u titulů Marvelu to standardně bývá i přes 60 procent. Komedie z plastového království díky tomu dosáhla na sedmý nejlepší druhý víkend v dějinách. Nad ní jsou historické hity jako sedmé Star Wars, Avengers: Endgame nebo Jurský svět.

Oppenheimer přišel s úctyhodnými výsledky ve své vlastní kategorii. Ve Spojených státech v uplynulém víkendu prodal vstupenky za 46,6 milionu dolarů (jednu miliardu korun). Podle studia Universal, které snímek produkovalo, to je první titul s přístupností R (druhou nejvyšší), který vydělal přes deset milionů deset dnů v řadě. Také jeho úspěch tak potvrzuje, že zájem o Barbenheimera nebyl jen chvilkovým nadšením, ale skutečně velkou kulturní událostí.

OPPENHEIMER

Foto: CinemArt

Cillian Murphy ve filmu Oppenheimer

Také česká návštěvnost má nakročeno k letošním rekordům. Ačkoliv první víkend nebyl nadmíru vysoký, za ten druhý Barbie dorazilo zhlédnout jen o 2 procenta méně diváků – 96 tisíc. Nejspíš bude jen otázkou pár týdnů, než u nás  snímek překoná třetí Strážce galaxie a stane se nejnavštěvovanějším za letošní rok. Oppenheimer opadl jen o něco málo více, aktuálně ho u nás vidělo 214 tisíc lidí a například projekce v IMAXU ze 70mm filmového materiálu jsou na další týden prakticky vyprodané.

Nakonec, dominanci dvojitého blockbusteru potvrzují globální čísla. Příběh umělé ženy s existenciální krizí před týdnem začínal s 344 miliony dolarů celosvětově, ve čtvrtek už měla přes půl miliardy a s úderem nedělní půlnoci dosáhla na 775 milionů dolarů, v přepočtu 16,8 miliardy korun. To z ní po deseti dnech na velkém plátně činí už třetí nejvýdělečnější snímek letošního roku. Překonání miliardové mety, v postpandemické době stále poměrně ojedinělé, je tak jen otázkou času.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Barbie k tomu dopomohla jednak velice známá značka, jednak rozsáhlá marketingová kampaň, díky níž bylo v posledních týdnech prakticky nemožné film přehlédnout. Například v Dubaji před nejvyšší budovou na světě Budrž Chalífa vyrostla obří 3D reklama, v níž ikonická panenka vystupuje ze svého obalu. Tedy „nevyrostla“, reklama je vygenerovaná v počítači, internet ale fascinovala stejně. Širokou pozornost si získala také variace na hit Aqua s Nicki Minaj a Ice Spice nebo prohlídka růžového domu filmové Barbie, kam se dostal i český křišťál.

Vzhledem k úspěchu je jasné, že lze počítat s pokračováním. Gerwigová má v následujících letech pracovat na adaptacích Letopisů Narnie pro Netflix, firma Mattel to ale nejspíš zkusí i bez ní. Účast v pokračování nevyloučil ani Cillian Murphy, hvězda Oppenheimera. Navíc se pracuje na celé řadě dalších projektů, které mají vytvořit v zásadě nové MCU, tedy Mattel Cinematic Universe. Patřit do něj má třeba snímek s fialovým dinosaurem Barneyem inspirovaný nezvyklou komedií V kůži Johna Malkoviche, Hot Wheels od producenta J. J. Abramse nebo Major Matt Mason s Tomem Hanksem.

Oppenheimer naopak pokračování prakticky jistě nedostane, byť jeho příjmy by to snadno dovolily. Tříhodinové životopisné drama s rozpočtem 100 milionů dolarů už na domácím trhu vydělalo 174 milionů dolarů a celosvětově překročilo 400 milionů dolarů, tedy 8,7 miliardy korun. Významnou mírou se na tom podílel vysoký zájem o projekce v kinech IMAX, odkud přes relativně malý počet putovaly desítky procent celkových příjmů. Diváci mají po pandemii vyšší zájem o velkolepý formát, jakému se nelze jakkoliv přiblížit doma, a zvlášť u titulů jako Oppenheimer, který pro něj přímo vznikl. 

Zatímco diváci se hrnou do kin na dvojici blockbusterů, Hollywood coby největší továrna na filmy prakticky stojí. Vyjednávání mezi studii a odbory scenáristů a herců se neposouvají, naopak se začínají odkládat premiéry některých chystaných novinek. Prý se dokonce zvažuje odložení druhé části Duny. Umělci žádají, aby i těm nepříliš známým produkční společnosti umožnily důstojné živobytí, ty ale experimentují s umělou inteligencí. Spor mezi oběma stranami se tak nejspíš v blízké době nevyřeší.

PPF za půl miliardy koupila podíl ve Viaplay. Švédská streamovací služba byla vzorem pro její Voyo

Česká investiční skupina rozšiřuje svůj mediální záběr v Evropě. Tentokrát využila příležitosti ve Skandinávii.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

viaplay

Foto: Viaplay

Švédská streamovací služba Viaplay

0Zobrazit komentáře

„Nezastírám, že jsou pro nás inspirací,“ říkal letos v dubnu o skandinávské streamovací službě Viaplay Didier Stoessel. Ten působí jako investiční ředitel PPF a také šéf společnosti CME, která patří právě pod PPF a spadá do ní i česká televizní jednička Nova. Pod jeho dohledem tak v posledních letech roste také streamovací služba Voyo, která měla jen v Česku a na Slovensku na začátku roku půl milionu platících uživatelů. Při jejím rozvoji se manažeři inspirovali mimo jiné zmíněnou švédskou mediální společností Viaplay a nyní si s ní budou v rámci celé investiční skupiny ještě více nablízku.

PPF se rozhodla využít příležitosti na trhu a získala ve švédské mediální a streamovací společnosti Viaplay podíl ve výši 6,3 procenta, jak informovala koncem minulého týdne agentura Bloomberg. Jelikož nakoupila téměř pět milionů akcií, představuje hodnota jejího podílu v aktuálním přepočtu zhruba 500 milionů korun. Česká investiční skupina se tak stala jedním z největších akcionářů Viaplay.

O něco vyšší podíly drží švédské skupiny Nordea Investment Management a Handelsbanken Fonder a největším akcionářem je s více než dvanácti procenty francouzské Vivendi, respektive jeho mediální skupina Canal+ Group. Také ta nakoupila svůj podíl před několika dny. Jde o reakci na dění ve Viaplay, jehož akcie se od začátku června, kdy se obchodovaly na stockholmské burze za 225 švédských korun, propadly o závratných 78 procent až na současných zhruba 48 švédských korun. Jedna švédská koruna je při aktuálním kurzu zhruba dvě české koruny.

Právě na začátku června firma představila po neuspokojivých výsledcích nové plány, které obnášely mimo jiné odvolání výkonného ředitele i zrušení cílů na rok 2025. Jen ve druhém čtvrtletí totiž Viaplay prodělalo 6,55 miliardy švédských korun (13,5 miliardy korun) a muselo přehodnotit svou strategii. Před rokem bylo ve stejném období v zisku 175 milionů švédských korun, jak připomněl deník E15.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Viaplay původně plánovalo masivní expanzi na třináct trhů v Evropě a Severní Americe, ale nakonec se rozhodlo naopak některé zahraniční trhy opustit. Kvůli neuspokojivým finančním výsledkům navíc firma začala volat po prodeji a situace využilo jak francouzské Vivendi, tak česká PPF. Ta svou nejnovější mediální investici zatím oficiálně nekomentuje, ale s ohledem na její aktivity jinde nelze vyloučit, že by mohla v budoucnu další akcie Viaplay přikupovat. „Další vlajka na mapě skupiny PPF. Sice menší, ale přece,“ uvedl jen na Twitteru tiskový mluvčí PPF Leoš Rousek.

Mediální záběr PPF se tak dál rozšiřuje. Největším aktivem je v této oblasti mediální a zábavní společnost Central European Media Enterprises (CME), do níž spadá celkem 43 televizních kanálů v Česku, Chorvatsku, Bulharsku, Rumunsku, na Slovensku a ve Slovinsku včetně Novy či Markízy. Stále více investuje také do streamovací platformy Voyo, ze které chce udělat předního hráče v regionu. „Chceme být nejsledovanější platformou s lokálním obsahem. Taková je naše strategie,“ říkal letos v dubnu provozní ředitel CME Dušan Švalek.

didier

Přečtěte si takéVoyo chce milion klientů. I pak ale bude dvojka za NetflixemVoyo chce milion předplatitelů. I pak budeme dvojka za Netflixem, ale to nevadí, říká mediální šéf PPF

Navazoval tím na v úvodu zmíněná slova svého šéfa Didiera Stoessela o tom, že právě Viaplay je pro Voyo v mnoha ohledech inspirací. Ve Švédsku, Finsku, Norsku či Dánsku se totiž původem švédské streamovací službě daří šlapat na paty Netflixu. A PPF svou investicí potvrzuje větší zaměření na evropské trhy.

„Určitě se chceme soustředit především na Evropu. Nějakou část peněz budeme asi investovat také ve Spojených státech, ale nejdůležitější pro nás budou trhy Evropské unie,“ potvrdil v nedávno zveřejněné výroční zprávě PPF její výkonný ředitel Jiří Šmejc. Podíl ve Viaplay se přidává ke stále větší pozici PPF v německé mediální skupině ProsiebenSat.1, do které začala česká investiční skupina investovat začátkem letošního roku a aktuálně v ní drží podíl převyšující patnáct procent.

V ProSieben, kde je PPF druhým největším akcionářem po italské skupině MFE rodiny zesnulého miliardáře Silvia Berlusconiho, se chtějí Šmejc a spol. postavit do role aktivnějšího akcionáře, jak bývá v mnoha případech jejich zvykem. V polovině června PPF ve svém prohlášení přivítala rozhodnutí ProSiebenSat.1 Media navrhnout její představitelku Kláru Brachtlovou jako kandidátku do dozorčí rady ProSieben.