Barbie si jde pro miliardu. Růžová komedie potvrzuje status obřího hitu, neotálí ani Oppenheimer

Barbenheimer minulý týden zajistil čtvrtý nejsilnější víkend všech dob. A nezpomaluje. Jak Barbie, tak Oppenheimer do kin neustále táhnou davy diváků.

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

BARBIE

Foto: Vertical Ent.

Film Barbie

0Zobrazit komentáře

Ve srovnání s fenoménem známým jako Barbenheimer jako by zbytek letošního filmového roku téměř neproběhl. Nečekaná dvojice prakticky protikladných snímků nejdříve zaplavila internet memy a minulý týden pak vzala útokem kina. Barbie a Oppenheimer se ve Spojených státech postaraly o čtvrtý nejsilnější víkend všech dob, v následujícím týdnu jen potvrzovaly svůj status hlavní filmové události léta.

Přitom tomu není vůbec dávno, co Barbie klamala tělem, překvapovala narážkami zcela nepochopitelnými pro předpokládané dětské publikum a působila jako zajímavý, ale pro široké publikum příliš velký experiment. Ostatně to jsme rozebírali i v našem podcastu Spoiler. Tvůrčí dvojice Grety Gerwigové a Noaha Baumbacha s dlouhodobým statusem miláčků nezávislého filmu ovšem fenomenálně uspěla i v mainstreamu.

Barbie ve Spojených státech za uplynulé tři dny vydělala 93 milionů dolarů (dvě miliardy korun), což představuje poměrně malý mezitýdenní pokles 43 procent. Třeba u titulů Marvelu to standardně bývá i přes 60 procent. Komedie z plastového království díky tomu dosáhla na sedmý nejlepší druhý víkend v dějinách. Nad ní jsou historické hity jako sedmé Star Wars, Avengers: Endgame nebo Jurský svět.

Oppenheimer přišel s úctyhodnými výsledky ve své vlastní kategorii. Ve Spojených státech v uplynulém víkendu prodal vstupenky za 46,6 milionu dolarů (jednu miliardu korun). Podle studia Universal, které snímek produkovalo, to je první titul s přístupností R (druhou nejvyšší), který vydělal přes deset milionů deset dnů v řadě. Také jeho úspěch tak potvrzuje, že zájem o Barbenheimera nebyl jen chvilkovým nadšením, ale skutečně velkou kulturní událostí.

OPPENHEIMER

Foto: CinemArt

Cillian Murphy ve filmu Oppenheimer

Také česká návštěvnost má nakročeno k letošním rekordům. Ačkoliv první víkend nebyl nadmíru vysoký, za ten druhý Barbie dorazilo zhlédnout jen o 2 procenta méně diváků – 96 tisíc. Nejspíš bude jen otázkou pár týdnů, než u nás  snímek překoná třetí Strážce galaxie a stane se nejnavštěvovanějším za letošní rok. Oppenheimer opadl jen o něco málo více, aktuálně ho u nás vidělo 214 tisíc lidí a například projekce v IMAXU ze 70mm filmového materiálu jsou na další týden prakticky vyprodané.

Nakonec, dominanci dvojitého blockbusteru potvrzují globální čísla. Příběh umělé ženy s existenciální krizí před týdnem začínal s 344 miliony dolarů celosvětově, ve čtvrtek už měla přes půl miliardy a s úderem nedělní půlnoci dosáhla na 775 milionů dolarů, v přepočtu 16,8 miliardy korun. To z ní po deseti dnech na velkém plátně činí už třetí nejvýdělečnější snímek letošního roku. Překonání miliardové mety, v postpandemické době stále poměrně ojedinělé, je tak jen otázkou času.

Barbie k tomu dopomohla jednak velice známá značka, jednak rozsáhlá marketingová kampaň, díky níž bylo v posledních týdnech prakticky nemožné film přehlédnout. Například v Dubaji před nejvyšší budovou na světě Budrž Chalífa vyrostla obří 3D reklama, v níž ikonická panenka vystupuje ze svého obalu. Tedy „nevyrostla“, reklama je vygenerovaná v počítači, internet ale fascinovala stejně. Širokou pozornost si získala také variace na hit Aqua s Nicki Minaj a Ice Spice nebo prohlídka růžového domu filmové Barbie, kam se dostal i český křišťál.

Vzhledem k úspěchu je jasné, že lze počítat s pokračováním. Gerwigová má v následujících letech pracovat na adaptacích Letopisů Narnie pro Netflix, firma Mattel to ale nejspíš zkusí i bez ní. Účast v pokračování nevyloučil ani Cillian Murphy, hvězda Oppenheimera. Navíc se pracuje na celé řadě dalších projektů, které mají vytvořit v zásadě nové MCU, tedy Mattel Cinematic Universe. Patřit do něj má třeba snímek s fialovým dinosaurem Barneyem inspirovaný nezvyklou komedií V kůži Johna Malkoviche, Hot Wheels od producenta J. J. Abramse nebo Major Matt Mason s Tomem Hanksem.

Oppenheimer naopak pokračování prakticky jistě nedostane, byť jeho příjmy by to snadno dovolily. Tříhodinové životopisné drama s rozpočtem 100 milionů dolarů už na domácím trhu vydělalo 174 milionů dolarů a celosvětově překročilo 400 milionů dolarů, tedy 8,7 miliardy korun. Významnou mírou se na tom podílel vysoký zájem o projekce v kinech IMAX, odkud přes relativně malý počet putovaly desítky procent celkových příjmů. Diváci mají po pandemii vyšší zájem o velkolepý formát, jakému se nelze jakkoliv přiblížit doma, a zvlášť u titulů jako Oppenheimer, který pro něj přímo vznikl. 

Zatímco diváci se hrnou do kin na dvojici blockbusterů, Hollywood coby největší továrna na filmy prakticky stojí. Vyjednávání mezi studii a odbory scenáristů a herců se neposouvají, naopak se začínají odkládat premiéry některých chystaných novinek. Prý se dokonce zvažuje odložení druhé části Duny. Umělci žádají, aby i těm nepříliš známým produkční společnosti umožnily důstojné živobytí, ty ale experimentují s umělou inteligencí. Spor mezi oběma stranami se tak nejspíš v blízké době nevyřeší.