Bez řidiče bude jezdit metro D i C. Praha posvětila vypsání tendru na automatizaci za 86 miliard

Dopravní podnik chce pořídit přes padesát plně automatizovaných souprav pro linku C a šestnáct pro linku D. Polovinu zakázky bude stát údržba.

Eliška NováEliška Nová

Pražské metro

0Zobrazit komentáře

Je to nejkratší interval na všech linkách pražského metra. Na céčku jezdí vlaky ve špičce po 115 vteřinách. Rychleji to ani nejde. Cestujících by přitom na víc souprav na červené lince bylo dost. K tomu, aby se interval mohl ještě zeštíhlit, by bylo zapotřebí, aby céčko bylo automatizované. A právě automatizaci metra chce nyní Praha soutěžit. Bude ji to stát 86 miliard.

O metru bez řidiče se mluví především s plánovanou, nyní budovanou, čtvrtou linkou D. Ta se staví tak, že bude plně automatizovaná, to znamená, že na nástupištích bude bezpečnostní stěna s dveřmi, vlak zastaví přesně tak, aby dveře soupravy i stěny lícovaly, a ty se pak otevřou teprve ve chvíli, až bude vlak stát. Ještě předtím, než se takhle bude jezdit na nově očekávané trase, by se automatizace měla objevit také na céčku.

To totiž dlouhodobě patří k nejvytíženějším. Bezobslužné soupravy by mohly prodlevu mezi jednotlivými vlaky metra snížit na pouhých 90 vteřin. Možné to je především díky tomu, že plně automatický systém v každém okamžiku ověřuje přesnou polohu všech vlaků v provozu, a to včetně nejmenší přípustné vzdálenosti.

Byť se počítá s tím, že právě déčko by mělo červené lince ulevit, protože pojme část jejích cestujících, častější interval na trase mezi koncovými stanicemi Háje a Letňany pomůže. „Povede to k významnému nárůstu přepravní kapacity,“ uvedl náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib. Zatímco přepravní kapacita by se mohla navýšit až o dvacet procent, roční náklady by naopak měly být o stovky milionů nižší.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

V tendru za zmíněných 86 miliard by měl pražský dopravní podnik pořídit nejen samotnou automatizaci, ale také potřebné specializované soupravy. Pro linku C by se mělo pořídit 53 automatických vlaků, pro déčko pak šestnáct. S nutnými úpravami ve stanicích, jako jsou právě bezpečnostní stěny nebo vybavení depa a dispečinku, to vyjde na 35,9 miliardy. Dalších padesát miliard budou stát provozní náklady na údržbu po dobu 35 let.

Soutěž nyní posvětila pražská rada. Harmonogram mimo jiné uvádí, že vlaky by měly být dodané po roce 2029. „Po podpisu smlouvy v letech 2026 až 2027 budou následovat přípravné práce a vývoj samotných vozů. V letech 2027 až 2028 by měla probíhat výroba prvních vozů, jejich certifikace a homologace, na kterou naváže v letech 2028 až 2029 zkušební provoz. Teprve pak bude možné zahájit sériovou výrobu a očekávat dodávku objednaného počtu vlaků,“ upřesnil ředitel dopravního podniku Petr Witowski.

metro-praha

Přečtěte si takéPraha začala chystat metro E. Nebude zajíždět do centraPraha začala chystat metro E. Nebude zajíždět do centra, obslouží čtvrti, kde se chystá výstavba

Praha chce vypsat soutěž na obě linky dohromady kvůli výhodnější ceně. Podle Hřiba to pak bude mít i další řadu výhod. „Pokud bychom chtěli vlaky nakupovat odděleně, podle výsledků tržních konzultací, které dopravní podnik vedl s předními světovými výrobci, řada z nich by se do tak malé zakázky nejspíše nepřihlásila, ale hlavně by byla ekonomicky nevýhodná,“ řekl Hřib.

Pořízení nových vlaků pro linku C navíc vyřeší problém se stárnoucím vozovým parkem na lince A a B. „Stávající soupravy typu M1, které ještě nejsou na konci životního cyklu, budou postupně přesouvány z linky C na linku B a nejstarší vlaky obsluhující linky A a B pak vyřazovány z provozu. Druhou fází obnovy vozového parku by měla být následná automatizace linky A nejdéle do roku 2040,“ dodal technický ředitel dopravního podniku pro metro Marek Kopřiva.

Tendr musí nyní každopádně ještě posvětit pražské zastupitelstvo.

Pankáči z Vinohrad oblékli posádku Chemical Brothers. Tým okolo slavné kapely s mikinami obráží svět

Česká streetwearová značka Never Enough dostala možnost obléct technickou crew hudebního dua, které změnilo svět elektronické hudby.

Filip HouskaFilip Houska

never-enough

Foto: Never Enough

Josef Hykyš a Daniel Göringer, zakladatelé Never Enough

0Zobrazit komentáře

Jejich revírem jsou Vinohrady a Žižkov, kde význam své streetwearové značky šíří už devátým rokem. Nejprve to bylo čistě proto, že chtěli do Prahy, kde se obchody s nudnou rychlou módou rojily jak houby po dešti, přinést něco nového, později už kluci z Never Enough okolo sebe začali budovat celorepublikovou komunitu, která se odlišovala od zbytku. Teď svůj záběr rozšířili – a jejich oblečení si oblíbil i tým od ikonického hudebního dua Chemical Brothers.

Daniel Göringer a Josef Hykyš se od devadesátých let pohybovali na undergroundové elektronické scéně, s hudbou tak v podstatě vyrůstali – a výrazně ovlivnila jejich životy. Společný byznys, který by byl láskou k elektru inspirován, ale založili až v roce 2015, tedy v době, kdy už oba zakusili, jaké to je podnikat. Göringer rozjel reklamní agenturu, Hykyš byl původně grafikem. Až módní značka Never Enough je ale spojila dohromady.

„Chtěli jsme vytvořit kvalitní a pokud možno udržitelný model výroby jednoduchého univerzálního pánského oblečení, který by byl podpořený silným brandem a především neotřelou komunikací,“ říká Göringer pro CzechCrunch. A jak se zdá, svůj plán postupně naplňují. Oblečení od Never Enough opravdu není klasickým zbožím, na které narazíte běžně v obchodě. Na první dobrou to poznáte hlavně podle motivů, které na něm jsou.

Je to prostě takový elektronický punk. Oblečení na vás dýchne Berlínem, respektive typickou streetovou kulturou německé metropole, s příměsí Prahy – a výrazné, mnohdy až hororově vypadající designy jsou jeho poznávacím znakem. „Meze se ale v zásadě nekladou. Motivy oscilují mezi hardcore politickými statusy až k účelově stupidním, ironickým či parodujícím grafikám, vykrádajícím ikony popkultury,“ říká dvaačtyřicetiletý spoluzakladatel.

Značka je postavená hodně na komunitě a není pro každého. Kdyby se měla shrnout ve svém pomyslném životopise, ideální cílovkou jsou lidé okolo čtyřicítky se stabilním zázemím a vztahem k auře devadesátek a jejich kulturnímu dopadu, kteří působí v uměleckých profesích, potažmo v marketingu. „Daří se nám ale oslovovat i mladší generace, což je pro nás vizitkou, že jsme v nineties příliš nezamrzli,“ dodává Göringer.

Rozkračování k novému publiku může mít za následek i to, že pravidelně rostou. Předloni dosáhli tržeb okolo sedmi milionů, minulý rok se usadili na hranici lehce pod devíti miliony. A předpokládají, že jsou v mírném zisku. Vše navíc bez externího investora, firmu financují převážně z vlastních zdrojů a cash flow, částečně z úvěru. Vždy je ale možné cokoliv posunout kupředu, třeba do fáze, kdy se stanou světovými.

Na turné s Chemical Brothers

Když je řeč o legendách elektronické hudby, britské duo Chemical Brothers, které vystupuje už od začátku devadesátých let, patří k těm vůbec nejznámějším. I pro Daniela Göringera a Josefa Hykyše znamenají hodně a oceňují, čeho dosáhli. I proto je pro ně zajímavým milníkem, že se ke Chemical Brothers dokázali dostat – a vybavit jejich technický tým vlastním oblečením.

„Příběh sahá až do covidových dob, do roku 2021, kdy jsme denně živě vysílali DJ vystoupení z našeho obchodu. Jedním z nich byl i James Baseley, který zajišťuje turné pro několik světových kapel. Rád se k nám vracel, nosil naše oblečení a časem jsme se spřátelili. A pak ho napadlo, jestli bychom nemohli připravit oblečení pro technický tým Chemical Brothers,“ vzpomíná Göringer.

Jednoho letního dne téhož roku se tak v prodejně znovu zastavil, vyzvedl si jednu z mikin a odletěl s ní do Londýna, kde ji týmu okolo Chemical Brothers představil. Po měsíci se ozval zpátky, že je pro účely, které chtějí, vhodná. I díky vysoké gramáži. Never Enough se tak pustili do práce.

Na speciální kolekci jednatřiceti mikin Interceptor natiskli branding kapely a mohli si na ní ponechat i své vlastní logo, lebku. Takzvaná technical support crew se v mikinách české značky představila už ve Velké Británii a Mexiku, letos Chemical Brothers v rámci svého turné For That Beautiful Feeling Tour míří i do Japonska, kde v nich posádka bude taktéž chodit.

„S Jamesem jsme pravidelně v kontaktu a podle něj je tým okolo Chemical Brothers velice spokojený,“ říká s nadšením Göringer. „A jestli s nimi něco dalšího plánujeme? Zatím ne, ale kdo ví. Jsme pro každou špatnost. Je to pro nás zdroj zajímavého obsahu ke komunikaci a Chemical Brothers považujeme za naprosté legendy,“ dodává. Takže třeba jednou se v nich budou promenádovat i Ed Simons a Tom Rowlands, tedy samotní Chemical Brothers…