Bez řidiče bude jezdit metro D i C. Praha posvětila vypsání tendru na automatizaci za 86 miliard
Dopravní podnik chce pořídit přes padesát plně automatizovaných souprav pro linku C a šestnáct pro linku D. Polovinu zakázky bude stát údržba.
Je to nejkratší interval na všech linkách pražského metra. Na céčku jezdí vlaky ve špičce po 115 vteřinách. Rychleji to ani nejde. Cestujících by přitom na víc souprav na červené lince bylo dost. K tomu, aby se interval mohl ještě zeštíhlit, by bylo zapotřebí, aby céčko bylo automatizované. A právě automatizaci metra chce nyní Praha soutěžit. Bude ji to stát 86 miliard.
O metru bez řidiče se mluví především s plánovanou, nyní budovanou, čtvrtou linkou D. Ta se staví tak, že bude plně automatizovaná, to znamená, že na nástupištích bude bezpečnostní stěna s dveřmi, vlak zastaví přesně tak, aby dveře soupravy i stěny lícovaly, a ty se pak otevřou teprve ve chvíli, až bude vlak stát. Ještě předtím, než se takhle bude jezdit na nově očekávané trase, by se automatizace měla objevit také na céčku.
To totiž dlouhodobě patří k nejvytíženějším. Bezobslužné soupravy by mohly prodlevu mezi jednotlivými vlaky metra snížit na pouhých 90 vteřin. Možné to je především díky tomu, že plně automatický systém v každém okamžiku ověřuje přesnou polohu všech vlaků v provozu, a to včetně nejmenší přípustné vzdálenosti.
Byť se počítá s tím, že právě déčko by mělo červené lince ulevit, protože pojme část jejích cestujících, častější interval na trase mezi koncovými stanicemi Háje a Letňany pomůže. „Povede to k významnému nárůstu přepravní kapacity,“ uvedl náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib. Zatímco přepravní kapacita by se mohla navýšit až o dvacet procent, roční náklady by naopak měly být o stovky milionů nižší.