Bez volantu a s rychlostí až 120 km/h. Startup Zoox, který patří Amazonu, odhalil samořídící taxík budoucnosti
Autonomní vozy jsou často proklamovaným cílem, za kterým se v posledních letech vydaly jak světové automobilky, tak největší technologické společnosti. O to větším překvapením je, jak pomalu se k tomuto cíli svět blíží. Nyní se ale na tomto poli odehrála událost, která celé odvětví možná posune zase o něco blíže kýženému cíli. Vlastní autonomní vozítko totiž představil startup Zoox.
Zoox vznikl již před šesti lety a vytyčil si poměrně ambiciózní cíl – přivést na svět vlastní robotické taxi postavené kompletně na interním vývoji, a to od sestrojení samotného vozidla přes software pro jeho samostatný pohyb po silnicích až po přepravní službu a s ní spojenou mobilní aplikaci.
Velké cíle na tomto poli si klade celá řada firem a startupů, ale startupu Zoox dodává významnou porci relevance fakt, že ho letos v červnu koupil Amazon. Dá se tedy předpokládat, že na firmě a jejích technologiích nejspíš opravdu něco bude. Nyní navíc startup svůj produkt po šesti letech vývoje poprvé odhalil a skutečně je na co se dívat.
Nové vozítko je jakýmsi autonomním „vagónem“, který má tvar zaobleného a mírně zkoseného kvádru, je nabitý senzory a co je zajímavé, úplně mu chybí volant. Vozítko je uvnitř zkrátka jen „kabinou“, která může převážet až čtyři osoby sedící po dvojicích naproti sobě.
Ačkoli je robotaxík Zoox přirozeně stavěn na městský provoz, je schopen vyvinout rychlost až 120 km/h. Svou konstrukcí ale dává vozidlo najevo, že jeho hlavním působištěm budou stísněné prostory a ucpané ulice města. Je unikátní i tím, že je obousměrné, takže s ním lze jezdit na obě strany bez nutnosti couvání. Pro dokonalou manévrovatelnost jsou pak otočná všechna čtyři kola.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsPokud jde o výdrž, vozítko je vybaveno bateriemi o kapacitě 133 kWh, které mají umožnit až šestnáct hodin provozu na jedno nabití. Kilometrový dojezd firma neuvádí, takže je otázkou, jak k tomuto výpočtu došla. Pokud ale vozidlo skutečně bude schopno celodenního provozu po městě, svět taxislužeb a způsob, jakým se lidé pohybují po městě, se může zásadně změnit.
Nejpalčivější otázkou spojovanou s autonomními vozidly je samozřejmě vždy problematika bezpečnosti. Není tedy překvapením, že Zoox v komunikaci na tento aspekt klade velký důraz. Vozítko je vybaveno kamerami, radary a systémem LiDAR, jejichž kombinace autonomnímu systému poskytuje 270stupňový rozhled ze všech čtyř rohů vozidla. Takový systém by měl předejít jakékoli kolizi, a to jak s ostatními auty, tak s chodci a cyklisty.
Pro případ nárazu – ať už by byl způsoben čímkoli – je vůz vybaven rovněž tradičními bezpečnostními prvky, jako jsou airbagy, ale i ty jsou v něm pojaty netradičně. V případě nárazu jsou totiž pasažéry schopny zabalit do bezpečného „kokonu“ a uchránit je před jakoukoli újmou.
Zoox proto tvrdí, že jeho vozidlo na všech čtyřech sedadlech poskytuje pro pasažéry bezpečnost na úrovni vozidel, které jsou v crash testech hodnoceny pěti hvězdičkami. Bezpečnost vozu navíc potvrdila federálně uznávaná nárazová zkouška, u které regulátoři vyžadují, aby proběhla úspěšně.
Přípravy na expanzi
Firma v návaznosti na představení hotového auta plánuje uvedení do komerčního provozu, přičemž prvními městy, kde by se lidé mohli robotickým taxíkem svézt, mají být San Francisko a Las Vegas. A jak šéfka Zooxu Aicha Evans sdělila agentuře Bloomberg, tvůrci vozítka jeho komerčnímu potenciálu hodně věří. „Tady jde o skutečnou přeměnu segmentu přepravy. Nejen, že máme potřebný kapitál, máme i dlouhodobou vizi.“
Součástí oné dlouhodobé vize je samozřejmě také expanze do dalších měst po celém světě. Rozšíření do světa má pomoci i dobrá cenová dostupnost služby. Zoox má pasažéry po městě vozit za ceny odpovídající cenám služeb jako Uber či Lyft. Jak to ale bývá, vše chce svůj čas. Zatím není jasné, kdy se autonomních taxíků Zoox dočkáme, ale v příštím roce to dle šéfky firmy nebude.
Překážkou pro nasazení do komerčního provozu aktuálně není technologie, ale především regulace, která zatím z autonomních vozidel dělá okrajový jev. První vlaštovky změny již ale vypozorovat lze. Například mateřská firma Googlu se svou dceřinou společností Waymo od října na předměstí Phoenixu provozuje vlastní autonomní taxislužbu. Americká automobilka GM samořídící vozy testuje rovněž, a to na speciálně upravených elektromobilech Chevy Bolt v San Francisku.
Bude tedy zajímavé sledovat, kdy se provozu nevšedních autíček Zoox dočkáme. Pokud jde o jejich produkci, továrna v kalifornském Fremontu je prý připravena jich produkovat něco mezi 10 a 15 tisíci ročně, což pro začátek není úplně málo. Zoox již navíc v pondělí na videu ukázal reálnou jízdu okolo bloku v ulicích San Franciska, a to včetně momentu, kdy si technický ředitel firmy Jesse Levinson se svou šéfovou Aichou Evans svůj odvoz zavolají přímo v mobilní aplikaci.