Bez volantu a s rychlostí až 120 km/h. Startup Zoox, který patří Amazonu, odhalil samořídící taxík budoucnosti

Michal MarekMichal Marek

zoox2

Foto: Zoox

Autonomní vozítko startupu Zoox nemá volat a jezdí až 120 km/h

0Zobrazit komentáře

Autonomní vozy jsou často proklamovaným cílem, za kterým se v posledních letech vydaly jak světové automobilky, tak největší technologické společnosti. O to větším překvapením je, jak pomalu se k tomuto cíli svět blíží. Nyní se ale na tomto poli odehrála událost, která celé odvětví možná posune zase o něco blíže kýženému cíli. Vlastní autonomní vozítko totiž představil startup Zoox.

Zoox vznikl již před šesti lety a vytyčil si poměrně ambiciózní cíl – přivést na svět vlastní robotické taxi postavené kompletně na interním vývoji, a to od sestrojení samotného vozidla přes software pro jeho samostatný pohyb po silnicích až po přepravní službu a s ní spojenou mobilní aplikaci.

Velké cíle na tomto poli si klade celá řada firem a startupů, ale startupu Zoox dodává významnou porci relevance fakt, že ho letos v červnu koupil Amazon. Dá se tedy předpokládat, že na firmě a jejích technologiích nejspíš opravdu něco bude. Nyní navíc startup svůj produkt po šesti letech vývoje poprvé odhalil a skutečně je na co se dívat.

zoox3

Foto: Zoox

Zoox, který od června patří Amazonu, po šesti letech vývoje ukázal své autonomní vozítko

Nové vozítko je jakýmsi autonomním „vagónem“, který má tvar zaobleného a mírně zkoseného kvádru, je nabitý senzory a co je zajímavé, úplně mu chybí volant. Vozítko je uvnitř zkrátka jen „kabinou“, která může převážet až čtyři osoby sedící po dvojicích naproti sobě.

Ačkoli je robotaxík Zoox přirozeně stavěn na městský provoz, je schopen vyvinout rychlost až 120 km/h. Svou konstrukcí ale dává vozidlo najevo, že jeho hlavním působištěm budou stísněné prostory a ucpané ulice města. Je unikátní i tím, že je obousměrné, takže s ním lze jezdit na obě strany bez nutnosti couvání. Pro dokonalou manévrovatelnost jsou pak otočná všechna čtyři kola.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Pokud jde o výdrž, vozítko je vybaveno bateriemi o kapacitě 133 kWh, které mají umožnit až šestnáct hodin provozu na jedno nabití. Kilometrový dojezd firma neuvádí, takže je otázkou, jak k tomuto výpočtu došla. Pokud ale vozidlo skutečně bude schopno celodenního provozu po městě, svět taxislužeb a způsob, jakým se lidé pohybují po městě, se může zásadně změnit.

Nejpalčivější otázkou spojovanou s autonomními vozidly je samozřejmě vždy problematika bezpečnosti. Není tedy překvapením, že Zoox v komunikaci na tento aspekt klade velký důraz. Vozítko je vybaveno kamerami, radary a systémem LiDAR, jejichž kombinace autonomnímu systému poskytuje 270stupňový rozhled ze všech čtyř rohů vozidla. Takový systém by měl předejít jakékoli kolizi, a to jak s ostatními auty, tak s chodci a cyklisty.

zoox-autonomous-vehicle_1

Foto: Zoox

Zoox uveze čtyři naproti sedící pasažéry

zoox1

Foto: Zoox

Interiér autonomního vozítka startupu Zoox

Pro případ nárazu – ať už by byl způsoben čímkoli – je vůz vybaven rovněž tradičními bezpečnostními prvky, jako jsou airbagy, ale i ty jsou v něm pojaty netradičně. V případě nárazu jsou totiž pasažéry schopny zabalit do bezpečného „kokonu“ a uchránit je před jakoukoli újmou.

Zoox proto tvrdí, že jeho vozidlo na všech čtyřech sedadlech poskytuje pro pasažéry bezpečnost na úrovni vozidel, které jsou v crash testech hodnoceny pěti hvězdičkami. Bezpečnost vozu navíc potvrdila federálně uznávaná nárazová zkouška, u které regulátoři vyžadují, aby proběhla úspěšně.

Přípravy na expanzi

Firma v návaznosti na představení hotového auta plánuje uvedení do komerčního provozu, přičemž prvními městy, kde by se lidé mohli robotickým taxíkem svézt, mají být San Francisko a Las Vegas. A jak šéfka Zooxu Aicha Evans sdělila agentuře Bloomberg, tvůrci vozítka jeho komerčnímu potenciálu hodně věří. „Tady jde o skutečnou přeměnu segmentu přepravy. Nejen, že máme potřebný kapitál, máme i dlouhodobou vizi.“

Součástí oné dlouhodobé vize je samozřejmě také expanze do dalších měst po celém světě. Rozšíření do světa má pomoci i dobrá cenová dostupnost služby. Zoox má pasažéry po městě vozit za ceny odpovídající cenám služeb jako Uber či Lyft. Jak to ale bývá, vše chce svůj čas. Zatím není jasné, kdy se autonomních taxíků Zoox dočkáme, ale v příštím roce to dle šéfky firmy nebude.

Přečtěte si takéČeské AnyoneGo jde s pomůckami pro hendikepovaná zvířata dobýt Evropu. Díky 3D tisku chce vylepšit i lidský vozíkČeské AnyoneGo jde s pomůckami pro hendikepovaná zvířata dobýt Evropu. Díky 3D tisku chce vylepšit i lidský vozík

Překážkou pro nasazení do komerčního provozu aktuálně není technologie, ale především regulace, která zatím z autonomních vozidel dělá okrajový jev. První vlaštovky změny již ale vypozorovat lze. Například mateřská firma Googlu se svou dceřinou společností Waymo od října na předměstí Phoenixu provozuje vlastní autonomní taxislužbu. Americká automobilka GM samořídící vozy testuje rovněž, a to na speciálně upravených elektromobilech Chevy Bolt v San Francisku.

Bude tedy zajímavé sledovat, kdy se provozu nevšedních autíček Zoox dočkáme. Pokud jde o jejich produkci, továrna v kalifornském Fremontu je prý připravena jich produkovat něco mezi 10 a 15 tisíci ročně, což pro začátek není úplně málo. Zoox již navíc v pondělí na videu ukázal reálnou jízdu okolo bloku v ulicích San Franciska, a to včetně momentu, kdy si technický ředitel firmy Jesse Levinson se svou šéfovou Aichou Evans svůj odvoz zavolají přímo v mobilní aplikaci.

Na poli ho neuslyšíte a nepotřebuje ani řidiče. Američané postavili elektrický traktor budoucnosti, který zjistí i stav půdy

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

monarch-tractor-1

Foto: Monarch Tractor

Elektrický autonomní traktor od Monarch Tractor

0Zobrazit komentáře

Se slovem traktor si mnozí nejspíš spojí technicky nepříliš sofistikovaný stroj, který má velká kola a velký motor, aby mohl po poli tahat pluh, přívěs nebo cokoliv potřebného. A také vydává specifický rachot. V Kalifornii ale vznikl docela jiný traktor. Vzhledem a určením je sice podobný, jeho elektrický pohon ovšem nevydává žádný zvuk, komplexně analyzuje stav pole a dokonce ani nepotřebuje lidského řidiče.

Zemědělská technika pro větší objemy práce má už dávno poměrně daleko k představám o technologicky zaostalém světě mimo města. Pro co nejefektivnější farmaření se používají různá měření (včetně toho od českého startupu Agdata), traktory s elektrickým pohonem existují několik let a experimenty s autonomním řízením také nejsou novinkou. Monarch Tractor od stejnojmenného startupu ale má být prvním na světě, který to vše kombinuje do jednoho.

Vedle kvantitativního se přitom chlubí i kvalitativním prvenstvím – je prý totiž nejchytřejším traktorem, co se dá sehnat. „Monarch Tractor posouvá farmaření směrem k bezpečnější a udržitelnější budoucnosti eliminováním škodlivých emisí, snižováním potřeby herbicidů a ochranou pracovníků díky možnosti operovat bez řidiče,“ vysvětluje šéf farmaření Monarchu Carlo Mondavi.

monarch-1

Foto: Monarch Tractor

Traktor má elektromotor o výkonu 70 koňských sil

Cesta ke schopnému traktoru budoucnosti ale pořád musí začít „tupým“ výkonem. Základem je tedy elektrický motor se 70 koňskými silami a pohonem na čtyři kola, který stroj řadí do kategorie všestranných prací s výjimkou těch nejnáročnějších. Tomu odpovídá i schopnost provozu deset hodin bez přestávky a zvedací kapacita hydrauliky dosahující necelé jedné tuny.

Zajímavější věci se ovšem dějí za jízdními, respektive ornými vlastnostmi. A začíná to kamerami. Aby stroj na poli nic nepřekvapilo, má prostřednictvím 360stupňových kamer ideální přehled o svém okolí, díky čemuž je možné kromě sezení v kabině traktor ovládat na dálku nebo ho nechat přesně následovat trasu dalšího zařízení či jdoucího člověka.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Spolu s dalšími senzory a softwarem pro autonomní navigaci se bez řidiče dokonce obejde úplně. Jezdit samostatně po poli je ale pochopitelně mnohem jednodušší než v silničním provozu. Cestu jde nastavit předem a samotný pohyb pak už vyžaduje jen relativně malé úpravy trajektorie. Například podle stavu půdy nebo případných nečekaných překážek. Právě v tom spočívá jeden z aspektů inteligence traktoru, který tyto korekce zvládne sám.

Jen neasistované ježdění tam, kde není složitý provoz nebo tam nepobíhají neukázněné děti, ale dnes už ze židle nikoho nezvedne, snad ani traktoristu. V Monarchu, jehož zakladatelé mají s průmyslovým farmařením vlastní zkušenosti, tak pokračovali dále a začali pronikat do hlubin strojového učení.

monarch-2

Reprofoto: MonarchTractor/YouTube

Výrazná světle modrá linka

Jejich mašina nakonec kromě záznamů z kamer dokáže nasbírat a analyzovat klidně přes 240 GB dat denně, čímž pomáhá s odhady objemu úrody i stavu rostlin. Všechna data se přitom analyzují dlouhodobě a čím déle celkového času traktor na poli stráví, tím přesněji dokáže s informacemi pracovat. Získané výsledky má být snadné propojit s existujícími daty farmářů a zohlednit je buď výhledově, nebo okamžitě.

Všechny informace, uložené v zašifrované formě v cloudu, jsou přístupné přímo z aplikace v telefonu. Traktor si tedy podle určené trasy sám jezdí po poli, vykonává potřebné úkony, neustále detailně sleduje aktuální počasí a posílá přehled do takřka jakéhokoliv zařízení, které má zrovna farmář po ruce. Celá operace přitom zajišťuje co nejefektivnější pěstování pro dlouhodobou udržitelnost. Podle všeho jsme plně dorazili do budoucnosti.

dressibly-founders-jakub-matej-julius

Přečtěte si takéOpravdu potřebujete obří šatník? Český startup Dressibly bojuje s fast fashion a učí uvědomělému přístupu k oblečeníOpravdu potřebujete obří šatník? Český startup Dressibly bojuje s fast fashion a učí uvědomělému přístupu k oblečení

Je to poměrně zřejmé i ze samotného designu Monarch Tractoru, který modrou světelnou linkou po obvodu připomíná spíše něco z Blade Runnera nebo futuristický Cybertruck od Tesly. Stejná je vlastně i cena startující na hranici 50 tisíc dolarů (zhruba 1,1 milionu korun). Podle výrobce má být časem ekonomičtější než konkurence, protože spolu s přírodou šetří také peníze.

„Dali jsme dohromady světový tým farmářů, inženýrů a vědců s cílem splnit současné požadavky farmaření a poskytnout zemědělcům chytré nástroje pro sběr většího množství prediktivních dat,“ vysvětluje spoluzakladatel Monarchu Praveen Penmetsa. „Díky nim je možné zapojovat udržitelnější postupy a více přitom vydělat.“