Big Mac je v nabídce 60 let a je kulturní ikonou. Teď se chceme zaměřit na kuře, říká manažer McDonald’s

Řetězec rychlého občerstvení uvedl před nedávnem na trh nový kuřecí burger. Chce tak zákazníkům říct, že na kuře se dá chodit i do McDonald's.

Eliška NováEliška Nová

navrh-bez-nazvu-19

Foto: McDonald’s

Marketingový ředitel McDonald’s pro Česko, Slovensko a Ukrajinu Martin Troup

Letos se na pulty řetězce restaurací McDonald’s dostal kuřecí burger McCrispy, o pár měsíců později ho pak doplnila verze Deluxe. Americký řetězec tak reaguje na zvýšenou poptávku po kuřecím mase. Zároveň chce vyvrátit, že by se do McDonald’s na kuře nechodilo, spíš řetězec až dosud plně nevyužíval jeho potenciál. „Roli v tom zároveň hraje nízké povědomí o tom, že naše restaurace kuře nabízí, a to i přesto, že kuřecí hrálo v naší nabídce vždy nezanedbatelnou roli,“ uvádí marketingový ředitel společnosti pro Česko, Slovensko a Ukrajinu Martin Troup.

Spolu s Deluxe verzí kuřecího burgeru pak McDonald’s uvedl také novou marketingovou kampaň v podobě takzvaného mockumentu. Snímek Lajky, hejty, kuřecí na pomezí dokumentu a fikce vychází ze zkušeností reálných lidí, kteří na sociálních sítích vyjádřili nedůvěru v kuřecí maso pod značkou McDonald’s. Snímek už má na YouTube přes dva miliony zhlédnutí.

V nabídce máte čím dál tím víc kuřecího masa, nedávno jste ostatně představili nový kuřecí Burger McCrispy Deluxe. Jak je to s poptávkou po kuřecím mase v McDonald’s?
Celosvětově sledujeme nárůst prodejů výrobků s kuřecím masem. V případě českých restaurací jsou aktuálně 4 z 10 objednaných jídel právě s kuřecím proteinem. I proto jsme se rozhodli tento segment dále rozvíjet. Jaká jsou přání zákazníků a fanoušků vyhodnocujeme pravidelně. V tomto případě bylo zadání jasné, protože data potvrzují, že se do Mekáče na kuřecí chodí. McCrispy je postavené na křupavém prsu v kombinaci s medovo-hořčičnou omáčkou, nadýchanou žemlí a salátem. Ve variantě Deluxe je navíc plátek cheddaru, dva plátky rajčete a salátové okurky. Od uvedení burgeru poptávka po kuřecím opět stoupla.

Na představení kuřecího burgeru jste říkal, že spousta lidí, kteří chodí na kuře ke konkurenci, by na něj do McDonald’s nešla. Čím to podle vás je?
Je to kombinace předsudků, které se dají shrnout do jedné věty: „V Mekáči nemůže být dobré kuře.“ Roli v tom hraje také nízké povědomí o tom, že naše restaurace kuře nabízí. A to i přesto, že kuřecí hrálo v naší nabídce vždy nezanedbatelnou roli. V segmentu rychlého občerstvení si prostě lidé s námi spojují burgery, nikoli tento typ masa. I proto jsme do nabídky přidali nový, který je postavený právě na kuřecím mase. McCrispy je vlastně platforma, která nám pomáhá budovat povědomí o našich dalších produktech s kuřecím. Jsou to legendární McNuggets, Wrapy nebo saláty. Vidíme v této oblasti potenciál.

Budou tedy následovat i další kuřecí produkty?
Rozhodně nekončíme, souvisí to i se zmíněnou poptávkou zákazníků. Nabídka se neustále vyvíjí, novinky určitě přijdou.

Jak si tedy bude nakonec stát v McDonald’s kuře v poměru k hovězímu?
Big Mac je v nabídce skoro 60 let, McRoyal víc než 50. Jsou to legendy nejen našeho menu, ale produkty, které se staly kulturními ikonami. Není to tedy tak, že kuře teď převálcuje celou nabídku. Menu je navržené tak, aby se jednotlivé proteiny doplňovaly, a tak tomu bude i nadále.

Spolu s burgerem jste uvedli také takzvaný mockument, fiktivní dokument Lajky, hejty, kuřecí. Proč právě tento formát?
Udávání trendu na sociálních sítích bylo vždy součástí naší DNA. Mockument je pak příležitost spojit autentické příběhy se zábavným obsahem, podpořit emocionální spojení s našimi zákazníky a zároveň budovat důvěru v naše produkty a značku. Film umožňuje využití tradičních mediálních kanálů. Jeho přidanou hodnotou je propagace na sociálních sítích. Má tak potenciál zaujmout nejen naši cílovou skupinu, ale i širokou veřejnost. Mockument vypráví příběh tří skutečných lidí z internetu, kteří na sociálních sítích nevěřili, že je Mekáč dobrou volbou pro milovníky kuřecího. Tým McDonald’s je proto kontaktoval, navštívil a nabídl nový McCrispy. Podařilo se nám je skutečně přesvědčit, že je u nás kuře stejně dobré jako kdekoli jinde.

V případě českých restaurací jsou aktuálně 4 z 10 objednaných jídel právě s kuřecím proteinem

Míříte s ním tedy hlavně na sociální sítě?
Lidé si krátký film mohou pustit na YouTube McDonald’s Česko a Slovensko, kde získal skoro dva miliony zhlédnutí. Na sociálních sítích nám mockument vygeneroval celkem osm milionů shlédnutí jen v Česku. Formát totiž umožňuje tvorbu dalších, kratších videí.

Režisérem mockumentu je Michal Samir, producentem je Jiří Burian a průvodcem herec Martin Písařík. Proč jste oslovili právě je?
Hledali jsme vysokou kvalitu produkce a zkušenosti s daným formátem. Proto jsme ve výběrku vybrali produkci Up&UP s režisérem Michalem Samirem, kterého doplnil Martin Písařík s velmi přirozenou a atraktivní formou průvodcovství. Jiří Burian pak zkomponoval hudbu na míru našemu příběhu.

CC Native

Partnerem článku je McDonald’s

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Před pár lety rozjel sklářský punk. Nositel slavného jména Wichterle buduje z Rücklu globální značku

Před osmi lety zachránil krachující nižborskou sklárnu Rückl. Dnes jsou její produkty, za kterými stojí Rony Plesl nebo Kateřina Handlová, lovebrand.

Eliška NováEliška Nová

wichx

Foto: Rückl

Martin Wichterle, majitel Wikov Industry a spolumajitel sklárny Rückl

0Zobrazit komentáře

Před pár dny představili na Designbloku novou kolekci. Jmenuje se Unreality, jejíž součástí jsou i tři broušené vázy, jednu z nich přitom sklárna Rückl stvořila s módním návrhářem Lukášem Macháčkem. Nejlevnější kousek limitované edice vyjde na padesát tisíc, nejdražší váza na sto. Stejně jako jiné kolekce společnosti se bez ohledu na cenu zařadily mezi produkty, které lidé prostě chtějí mít. A právě na tom stojí byznys sklárny, kterou před pár lety zachránil před krachem vnuk Otty Wichterleho.

Ještě před devíti lety vlastnil sklárnu Rückl ve středočeském Nižboru nositel stejného jména, tedy Jiří Rückl. Pak ale oznámil krach. Na chvíli to tak vypadalo, že rodinný podnik, jehož historie sahá až do roku 1846, prostě skončí. Nakonec ale společnost koupil Martin Wichterle, vystudovaný geolog, který byznys postavil na obnově jiné rodinné značky, té své. Strojírenský Wikov, který vyráběl zemědělské stroje a auta, patřil jeho prapradědečkovi Františkovi. „Geologii jsem sice opustil, ale nikdy jsem na ni nezanevřel. Hodí se vždy a všude –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ je všude kolem nás, v přírodě, ve všem, co děláme,“ říká pro CzechCrunch nositel slavného jména.

Geologie je tedy i ve světle a ve skle, protože právě těm se Wichterle začal věnovat, a to koupí společnosti Bomma a později také Rückl. Dnes jsou obě součástí jedné právní entity BMRC Group. „Sdílíme společné synergie, zejména v oblastech obchodu, marketingu a výroby. To nám umožňuje efektivněji fungovat a dosahovat lepších výsledků. Přesto si každá značka zachovává svou vlastní identitu a zaměření, což nám umožňuje oslovit různé segmenty trhu,“ vysvětluje Wichterle.

Společný podnik má dnes obrat kolem 500 milionů korun a zisk EBITDA, tedy před odečtením úroků, daní, odpisů a amortizace, dosahuje zhruba 40 milionů korun. Obě značky přitom podle majitele rostou na domácím i zahraničním trhu. Pravidelně jsou také předmětem designových událostí. Bomma teď na Designbloku ukázala šestimetrovou světelnou instalaci v pražském kostele u Salvátora. Značka se ale dostala například i do obchodu na hlavní třídu Pender Street kanadského Vancouveru.

To Rückl zaujal například kolekcí ABC. Ta je postavená na jednoduchých skleničkách, které na sobě mají písmenko a nakonec i znaky a celá slova. Vznikla pod dohledem designéra Ronyho Plesla, který se stal prvním uměleckým ředitelem nižborské sklárny po jejím vzkříšení. „Spolupráce s Ronym Pleslem byla zásadní, protože nám pomohla předefinovat naši identitu a představit Rückl jako moderní značku, která je odvážná a inovativní, ale stále čerpající z českého sklářského dědictví,“ říká její majitel.

Od chvíle, kdy sklárna přešla do jeho rukou, se v ní událo hned několik transformací. Investovalo se do modernizace výroby, takže je teď efektivnější a přesnější. Zároveň se sklárna začala méně soustředit na původní broušené výrobky a přednost dala modernímu designu. Tak vznikly kolekce, které jsou postavené na spolupráci s designéry. Kromě rekonstrukce výroby se pak Wichterle soustředil také na zlepšení infrastruktury pro návštěvníky. „Sklárnu jsme tak víc otevřeli veřejnosti, což návštěvníkům umožňuje nahlédnout do našich výrobních procesů a lépe porozumět umění českého sklářství,“ líčí.

Spolupráce s Ronym Pleslem byla zásadní, protože nám pomohla předefinovat naši identitu a představit Rückl jako moderní značku.

A právě to je další důležitou částí byznysu nižborské fabriky. Pravidelně tu probíhají víkendy, během kterých lidé mohou přijít a vyfoukat nebo vybrousit si vlastní sklenku. Naposledy to bylo o svatováclavském víkendu, příští takový bude mít nádech Halloweenu. Že je svátek americkým vetřelcem? Ale kdeže. Jak sklárna upozorňuje, Halloween byl původně keltský lidový svátek Samhain, Nižbor a Keltové přitom jedno jsou. Nedaleko odtud bylo totiž keltské oppidum. A právě k této příležitosti vznikla kolekce Boo Boo.

Je dílem Kateřiny Handlové, která na pozici uměleckého ředitele vystřídala před dvěma lety Ronyho Plesla. „Kateřina do sklárny přivedla svůj vlastní, svěží pohled na design. Na Ronyho Plesla navázala, přinesla ale i nové nápady, které reflektují jedinečný přístup k designu. Její práce je často jemná a ženská, ale zároveň výrazná a odvážná v kontrastech. Díky ní se sklárna vydává směrem, který kombinuje citlivost s dynamikou, a otevírá se novým možnostem a spolupracím,“ míní Wichterle.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Produkty Rücklu jsou odvážné, a podle Wichterleho někdy až punkové, jindy hravé a zábavné. Příští rok se chce sklárna soustředit na zahraniční trhy a rozšířit svoje portfolio do Asie a Severní Ameriky. Chystá se také na mezinárodní veletrhy. Cílem je vybudovat globální značku. Zároveň je pořád na stole několik let chystaná rekonstrukce celé nižborské fabriky. „Bohužel nás zbrzdila krize, pořád na tom ale pracujeme a aktualizujeme naše záměry,“ uvádí podnikatel. Sklárnu chce modernizovat, rozšířit a veřejnost vpustit ještě dál než nyní. Pomoci s tím má architekt Josef Pleskot a také Vít Máslo s CMC architects.

Sám Wichterle každopádně neobnovuje jen rodinné značky. Před dvěma lety nechal zrekonstruovat také Vrbatovu boudu. Ta vzdává hold Václavu Vrbatovi, který zemřel, když se před 111 lety snažil při lyžařském závodu pomoci svému příteli Bohumilu Hančovi. Ani ten závod nepřežil. Tragédie se stala právě v těchto místech. Horská bouda tu stojí od šedesátých let, Wichterle ji koupil v roce 2007 a nechal zrekonstruovat. Dnes je tu restaurace, bufet a veřejné toalety.

habitat-ve-vancouveru-habitat

Přečtěte si takéČeská světla od Lasvitu a Bommy zaujala ve VancouveruNad luxusním nábytkem z Itálie a Brazílie svítí česká světla. Lasvit a Bomma zaujaly ve Vancouveru

„Od malička jsem trávil hodně času na horách v Krkonoších, a když se naskytla příležitost zrekonstruovat Vrbatovu boudu, neváhal jsem. Je to srdeční záležitost, protože je to místo, ke kterému se váže mnoho krásných vzpomínek z dětství,“ vysvětluje její majitel. Proměna, za kterou stál ateliér IXA, byla mimochodem nominovaná do prestižní mezinárodní soutěže Mies van der Rohe Award.

Asi je to všechno ve jméně, respektive v genech jednoho rodu. Zmíněný prapradědeček stál za největší továrnou na výrobu zemědělských strojů Wikov, děda, tedy Otto Wichterle, je vynálezcem měkkých kontaktních čoček či silonu. Další v rodu, Kamil Wichterle, se na vynálezu čoček podílel a stal se chemickým inženýrem. „Můj dědeček byl neuvěřitelně inspirativní osobnost. Vědeckou štafetu po něm převzali jiní členové naší rodiny, já jsem našel svoji cestu v podnikání, což je blíže mému pradědečkovi a prapradědečkovi, kteří byli významnými prvorepublikovými podnikateli,“ říká k tomu Martin Wichterle.