Bílá stopa může být i elektrická. Na zasněžené pláně si hledají cestu motocykly a sněžné skútry s elektromotory

hory4

Foto: Taiga Motors

Elektrifikované skútry Taiga Motors

0Zobrazit komentáře

Azurové nebe, sluneční paprsky a hlavně haldy prašanu, které lze sjíždět na sto způsobů. Tak vidí zimní dovolenou turisté, kteří do hor houfně najíždí s první vločkou. Jenže sněhová nadílka nemusí naplňovat štěstím každého, kdo se v horských masivech pohybuje. Především místním usedlíkům může připravit krušné chvilky, zejména pokud se potřebují efektivně přepravovat po hřebenech hor.

V některých případech je jediným řešením sněžný skútr či rolba. Ale kde najít šerpu, který nahoru vyvleče potřebné litry benzínu? Odpověď přináší společnost Taiga, která představila svůj první sněžný skútr, jehož palivo na vrcholky dopravuje elektrické vedení.

Firma se sídlem v kanadském Quebecu oznámila přípravu výroby sněžného skútru v roce 2018 a nechala se slyšet, že chce vyvinout stroj, který vystřelí z 0 na 100 km/h za tři sekundy. To se jí povedlo, a ještě přidala další dva modely, které se pyšní podobně zajímavými parametry, díky nimž jsou daleko efektivnější než poma na vleku.

hory8

Foto: Taiga Motors

Zaměstnanci Taiga Motors oslavující první vyrobené kusy motocyklů

Nyní z výrobní linky společnosti sjely první kusy a Taiga Motors se pomalu chystá k zahájení dodávek předobjednaných modelů. Zákazníci mohou sáhnout hned po třech nabízených v několika verzích. Ekko a Atlas jsou koncipovány jako sportovnější a slouží především pro zábavu se svižným zrychlením.

Třetí model Nomad má naopak představovat nástroj určený především k přepravě a práci. Jeho nejsilnější verze s výkonem 120 koní dokáže utáhnout zátěž až 510 kilogramů, je robustnější a také uveze dva pasažéry. Všechny tři modely v závislosti na svých konfiguracích dovedou na jedno nabití ujet od 100 do 140 kilometrů.

Cena startuje na 15 tisících dolarech, tedy přibližně 320 tisících korunách. Bude chvilku trvat, než si naleznou své pevné místo na trhu a horách, ovšem alespoň v těch quebeckých chce Taiga Motors jejich rozšíření pomoci prostřednictvím výstavby rychlonabíjecích stanic u lesních stezek.

Skútr ovšem není řešením pro každého. Je relativně velký a těžký. I proto jako rychlé přibližovadlo mezi zapadanými chaloupkami na svahu přichází v úvahu malý sněžný motocykl MoonBike, který se ve formě prototypu představil zhruba před rokem. Jeho tvůrci nyní oznámili cenu a specifikace produkční verze, která by se měla dostat velmi brzy na trh.

Na tomto francouzském hybridu mezi motocyklem a sněžným skútrem může jezdit pouze jeden pasažér, který na řídítkách ovlivňuje, jakou rychlostí bude pás stroj hnát kupředu. Namísto předního kola končí odpružená vidlice lyžinou, a jízda tak musí být skutečnou zábavou.

Motocykl je díky elektromotoru o výkonu 3 kW schopen jet rychlostí až 42 kilometrů v hodině. Vyměnitelná baterie o kapacitě 2,5 kWh dokáže na jedno nabití posloužit až hodinu v režimu Sport a až 1,5 hodiny v režimu Ekko. Její nabíjení by přitom mělo zabrat necelých šest hodin. Tedy za předpokladu, že není použita rychlonabíječka, se kterou se doba nabíjení smrskne přibližně na tři hodiny.

hory9

Foto: MoonBikes

Sněžný motocykl Moonbikes

Zajímavostí je, že tato čísla lze zdvojnásobit, pokud se připojí druhá baterie, na kterou se ve vyhřívaném bateriovém boxu též myslelo. Díky vyhřívání dokáže motocykl bez problému fungovat v teplotách klesajících až 25 stupňů pod bod mrazu. Je ovšem otázkou, zda je v takové zimě schopen fungovat samotný jezdec.

Na motocykl však mohou usednout i ti, kteří si po vzoru medvědů vytvářejí na zimní měsíce dostatečné tukové zateplení. Motocykl je totiž schopen uvézt jezdce o hmotnosti až 120 kilogramů, přičemž dokáže šplhat po svazích až s 40stupňovým sklonem a brodit se prašanem o hloubce 30 centimetrů.

Cena této hračky je vyčíslena na 8 500 dolarů, tedy něco málo přes 180 tisíc korun. První dodávky by měly být zahájeny již v polovině tohoto měsíce.

Diskuze (0)

Novinka

Anonym