Bitva o bleskové doručování potravin. V Česku je začne vozit i Bolt a postaví se Woltu s Dáme jídlo

Iva BrejlováIva Brejlová

bolt-food

Foto: Bolt

Kurýr rozvozové služby Bolt Food

0Zobrazit komentáře

Ani jednu zbytečnou minutu nechtějí rozvážkové služby nechat čekat zákazníky na nákup. Do závodu o co nejrychlejší dovoz objednaného zboží se nyní zapojuje i Bolt, který věří, že čas od odeslání nákupu online k jeho vyzvednutí u dveří vašeho bytu jde stlačit pod 15 minut. Svou službu pojmenoval v rámci konkurencí nastaveného názvosloví Bolt Market a hodlá oslovit Česko jako jeden z prvních trhů, na kterých působí.

Doručování potravin v rámci Bolt Market má začít během několika měsíců a Česko se tak má stát jedním z prvních trhů, kde estonská přepravní společnost službu nabídne. Tím úplně prvním bude domovská země, tuzemsko se k ní přidá společně s dalšími osmi státy Evropy. Od konkurence se chce lišit hlavně rychlostí.

„Naše bohaté zkušenosti v oblasti rozvozu jídla, parametry aplikace Bolt Food i široká základna partnerských kurýrů nám dovolují nabídnout něco, co tu ještě nebylo – dovoz potravin do pouhé čtvrt hodiny,“ láká Marek Maxa, manažer Bolt Food pro Českou republiku. Firma už z obchodů právě prostřednictvím Bolt Food doručuje, nová služba má být ale na dovoz potravin přímo zaměřena.

Aby Bolt Market něco takového splnil, potřebuje vybudovat takzvané dark story. To jsou obchody, kam nechodí obyčejní zákazníci z ulice. „Nakupují“ tu kurýři společnosti. Síť těchto dark storů přitom musí být dostatečně hustá, aby celá akce časově dávala smysl.

bolt-food2

Foto: Bolt

Kurýr služby Bolt Food

Dostat se k lidem blíž a hlavně rychleji je trend, na který už nasedlo Dáme jídlo se službou Dáme market. V podobném duchu začátkem července oznámila firma Wolt svůj Wolt Market s tím, že první by se měl spustit na podzim v Praze, a to v podobě jednoho až tří obchodů v lokalitách s největší poptávkou. Tak, aby se mohla postupně zkracovat doba doručení nákupu kurýrem, kde se služba prozatím pohybuje do 30 minut.

Zákazníci jednoduše oceňují rychlou a pohodlnou donášku. Fenomén expresní donášky potravin získává celosvětově na oblibě a dříve či později bude vlastní obchod v našem segmentu standardem,“ uvedl při té příležitosti pro CzechCrunch ředitel českého Woltu Jan Foret.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Jednotlivé služby přitom nutně nevidí své postavení vedle klasických obchodů jako konkurenční. Jak ve velkém rozhovoru pro CzechCrunch zmínil šéf Dáme jídlo Filip Fingl, v jeho pohledu jde o to, stát se spíš partnerem klasickým kamenným obchodníkům a pomoci jim přejít do online světa.

Bolt na svou aktuální vizi zatím pro tuzemsko nemá sestavený tým a klíčové členy do něj právě hledá. Až je bude mít, lze očekávat přítomnost Bolt Marketu hlavně v centrech měst, kde už působí – v tuzemsku je zatím Bolt Food dostupný pro dovoz jídla z restaurací i potravin v Praze, Brně, Ostravě a Olomouci.

Avast jedná o svém prodeji. Cena českého antivirového giganta by se mohla vyšplhat na více než 170 miliard korun

Jiří SvobodaJiří Svoboda

avast-office-praha-hq-min

Foto: Avast

Pražské sídlo Avastu

0Zobrazit komentáře

Na světovém trhu s antivirovým softwarem se rýsuje transakce, která pro českou firmu nemá obdoby. Americká společnost NortonLifeLock totiž jedná o koupi české antivirové firmy Avast. Se zprávou nejdříve přišel ve středu večer deník The Wall Street Journal, načež spekulace vzápětí potvrdil samotný Avast. Rozhodnuto ale ještě zdaleka není.

Transakce za nákup Avastu by se podle WSJ mohla vyšplhat až na osm miliard dolarů, tedy více než 170 miliard korun. Aktuální tržní hodnota české antivirové firmy, s jejímiž akciemi se obchoduje na londýnské a pražské burze, činí zhruba 7,2 miliardy dolarů a při podobných nákupech se k ní obvykle přidává určitá prémie.

Pokud by byla jednání NortonLifeLocku a Avastu úspěšná, mohl by se obchod uzavřít ještě do konce července. „Představenstvo společnosti Avast potvrzuje, že probíhají pokročilá jednání o možné fúzi Avastu se společností NortonLifeLock. Nelze s jistotou říci, zda se transakce uskuteční, ani za jakých podmínek bude případná fúze dohodnuta,“ uvedl Avast v tiskové zprávě.

Jelikož je Avast obchodovaný na londýnské burze, vztahuje se na s ním spojené transakce soubor britských obchodních pravidel známý jako The Takeover Code. Dokument diktuje, že NortonLifeLock nyní má 28 dní, tedy do 11. srpna, na to, aby oficiálně vyjádřil svůj zájem či nezájem Avast skutečně koupit.

Eduard Kučera a Pavel Baudiš, spoluzakladatelé Avastu

Další detaily transakce pro tuto chvíli nejsou známé, nicméně jisté je, že by se jednalo o jednu z největších akvizic původem české firmy v historii. Avast prozatím uvedl jen to, že by možná fúze mohla být vypořádána v hotovosti a jeho akciích. Veřejně se obchoduje také se společností NortonLifeLock, jejíž hodnota na americké burze Nasdaq aktuálně dosahuje na necelých 16 miliard dolarů.

Produkty Avastu používá 425 milionů uživatelů po celém světě a v poslední době podobně jako mnohé další softwarové společnosti těžil z koronavirové pandemie. Za první čtvrtletí letošního roku utržil 5,1 miliardy korun, tedy o 10,5 % více než loni ve stejném období, a jeho upravený zisk EBITDA (před úroky, daněmi a odpisy) se zvýšil o 10,3 % na 2,9 miliardy korun. Za celý minulý rok utržil 893 milionů dolarů, respektive 19,2 miliardy korun.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Přestože podniká globálně, má Avast hlavní centrálu nadále v Praze. Před třiceti lety jej založili Pavel Baudiš a Eduard Kučera, oba dnes patří mezi nejbohatší Čechy, protože dál kontrolují zhruba 35 % akcií firmy. Výkonným ředitelem je od roku 2019 Ondřej Vlček, který nedávno se svou manželkou založil nadaci, do níž vložil 1,5 miliardy korun. Zaměřovat se budou na péči o nemocné děti.

NortonLifeLock, dříve známý jako Symantec (než v roce 2019 odprodal část svého byznysu Broadcomu), podniká ve stejném odvětví jako Avast a jeho produkty se točí okolo podnikové kyberbezpečnosti. Jelikož je hodnota firmy s centrálou v Arizoně a čtyřicetiletou tradicí jen zhruba dvojnásobná proti Avastu, nebyla pro ni taková akvizice žádnou maličkostí. Mezi její nejznámější produkty patří antivir Norton, avšak akvizicí by mohla výrazně posílit svou pozici v řešeních pro koncové uživatele.