BMW představilo elektrokolo porušující zákony a elektrický motocykl s až příliš klidným charakterem

bmw-ebike9

Foto: BMW

Koncept elektrického kola a elektrického motocyklu od BMW

0Zobrazit komentáře

Jméno BMW je notoricky známé především ve světě automobilového průmyslu. BMW však díky své divizi Motorrad výrazně ovlivňuje i svět jednostopých dopravních prostředků. Nejenže díky tomu najdeme v portfoliu značky celou řadu klasických motocyklů, ale také některé zajímavosti, jako je například nedávno představený elektrický skútr či elektrická koloběžka do města.

Na vlně elektromobility se vezou i dvě nejčerstvější jednostopé novinky, které BMW představilo doma, na mnichovském autosalonu po boku recyklovatelného vozu Circular. Jedná se o koncept elektrokola s názvem i Vision AMBY a elektrického motocyklu Motorrad Vision AMBY, jež přinášejí pohled na budoucnost minimalistické elektromobility. Ono pojmenování AMBY zastupuje slovní spojení Adaptive Mobility, tedy přizpůsobivá mobilita, která je podle BMW základem obou novinek.

Elektrokolo od BMW přináší velice atraktivní závodní design, v němž přepracovává tradiční uspořádání rámových trubek tak, aby uvolnilo místo akumulátoru. Ten se konstruktéři nesnažili ukrýt dovnitř rámu, jak je to u elektrokol běžně zvykem, ale naopak jej velice nápadně přiznávají ve středové části.

Celý design pracuje s řadou ostrých úhlů a sportovně stavěnou geometrií, kterou doplňují další detaily. Kolo stojí na 27,5 palce velkých ráfcích oděných do terénních plášťů. O komfort se stará přední teleskopická vidlice se zdvihem 120 mm a také zadní odpružení. Další zajímavostí jsou extrémně široká řídítka se zabudovaným LED osvětlením, které najdeme i v sedlovce. Pod ní se ukrývá E Ink displej, jehož funkce však nebyla blíže popsána.

bmw-ebike3

Foto: BMW

Kolo působí dynamickým, až futuristickým dojmem

Mluvit o i Vision AMBY jen jako o elektrokolu by ale mohlo být trochu zavádějící. Tento stroj je totiž schopen vyvinout natolik vysokou rychlost, že se jedná spíše o hybrid mezi klasickým e-bikem a elektrickým motocyklem. Jeho tři jízdní režimy umožňují jet 25, 45, a dokonce i 60 km/h. V případě nejpomalejší jízdy je baterie o kapacitě 2 000 Wh schopna nabídnout dojezd až 300 kilometrů. Naopak při nejrychlejším řádění je nutné počítat s dojezdem pohybujícím se jen okolo 75 kilometrů.

Každý z jízdních režimů byl navržen pro jiný typ prostředí, ve kterém se bude jezdec s kolem pohybovat. To znamená, že toto kolo je určeno nejen do terénu, ale i do městských ulic, případně na běžné komunikace. Ve kterém nastavení se kolo zrovna nachází, určuje jezdec prostřednictvím aplikace ve svém telefonu, který lze připevnit na magnetickou podložku u řídítek.

BMW se zároveň nechalo slyšet, že zde přichází v úvahu i systém automatického přepínání režimů na základě sledování pozice a lokality, v níž se kolo zrovna pohybuje. Mimo to dokáže aplikace přinášet nejrůznější informace týkající se jízdy, stavu nabití baterie, informovat o krádeži a podobně. Zároveň umožňuje každému jezdci vytvořit si vlastní profil, na základě kterého kolo například upraví elektricky ovladatelnou sedlovku.

Svézt se na tak rychlém kole je určitě lákavé, je tu ale jeden malý problém. Ve většině evropských zemích je maximální povolená rychlost elektrokola s asistencí motoru 25 km/h. Kolo od BMW bylo koncipováno tak, aby nad tímto zákonem vyvolalo debatu, zda by si toto nařízení přece jen nezasloužilo trochu přepracovat.

Komu se nelíbí porušování legislativy, může sáhnout po elektrickém motocyklu Motorrad Vision AMBY. Hned na začátku však musíme upozornit, že pokud budete ke stroji přistupovat jako ke klasickému motocyklu, rozhodně vám nepřinese tolik vzrušení, co jeho kolega. Stroj totiž nabídne stejné rychlostní režimy jako elektrokolo, což znamená, že s ním lze jet též maximální rychlostí 60 km/h.

bmw-ebike7

Foto: BMW

Pohled na poněkud nepohodlně působící sedadlo konceptu

To je v porovnání s jinými elektrickými motocykly poměrně málo. Je proto lepší k motorce přistupovat také spíš jako k určitému mezistupni mezi elektrokolem a elektrickou motorkou. Rozdíl ovšem tkví v tom, že v tomto případě jezdec nemusí vůbec šlapat, a hlavně se bude moci vydat do daleko komplikovanějších terénů.

Prozrazuje to 26palcové kolo vpředu a 24palcové kolo vzadu s robustní pneumatikou, to vše v doprovodu pořádného odpružení. Nejrůznější enduro výzvy v terénu by tak neměly stroji dělat žádné větší potíže. Stejně jako u elektrokola je i zde vyřešena veškerá komunikace mezi motocyklem a jezdcem skrze mobilní telefon, který lze připevnit přímo na rám. A ani zde nechybí zabudované LED prvky.

Oba stroje jsou konceptem, který hledí do budoucna, avšak BMW neuvedlo, zda se některý z nich dostane do výroby. U elektrokola je i vzhledem k jeho rychlosti pravděpodobnější, že nikoliv. Motocykl bychom si v lesích ovšem dokázali představit zcela bez problému.