Bob Iger definitivně opustil Disney. Vybudoval z něj hollywoodskou velmoc i továrnu na nekonečné franšízy
Bob Iger, vracející se šéf Disney
V roce 2005 čelil Robert A. Iger možnému konci své kariéry a tehdejší šéf studií společnosti Disney Jeffrey Katzenberg mu řekl, že by se možná měl vydat do zcela jiného odvětví. Firma hledala novou krev, která by jí pomohla se zotavit, a člověk úzce pracující s vedením mnoho let působil jako špatná volba. Nakonec se ale Iger ředitelem Disney stal. Teď ze své pozice definitivně odstoupil a zanechal firmu, která se kdysi snažila zachránit, na vrcholu Hollywoodu.
Muž, který patnáct let patřil k nejvlivnějším lidem v zábavním průmyslu, se narodil v americkém New Yorku na počátku padesátých let. Jeho matka pracovala na střední škole a otec, pracující v marketingu, trpěl maniodepresivní poruchou a často měnil zaměstnání. Kvůli tomu prý rodina nikdy finančně nestrádala, ale také žila spíš s málem.
Přesto se Igerovi podařilo vystudovat vysokou školu a ve dvaceti začal pracovat jako televizní hlasatel počasí. Tehdy snil o tom, že jednou bude hlásit hlavní zprávy. Jeho ambice se ale rychle změnily. Začal pracovat na nižších pozicích v televizní stanici ABC a postupně mířil vzhůru. Dvanáct let poté, co poprvé vstoupil do mediálního světa, už měl na starost vedení programu vysílání zimních olympijských her v roce 1988.
Bob Iger míří do Disney
Jelikož problémy s počasím tehdy způsobovaly výpadky programu, Iger rychle našel alternativy ve formě zajímavých lidských příběhů o sportovcích, například legendárním jamajském bobovém týmu. Vysílání mělo pro tehdejší ABC rekordní sledovanost a člověk, který jej měl na starosti, svými schopnostmi zaujal nejvyšší vedení televize. O rok později už Iger šéfoval divizi firmy zaměřující se na tvorbu fikčních pořadů a například pro Davida Lynche vybojoval natočení seriálu Twin Peaks.
V roce 1995, kdy už schopný manažer dokázal vystoupat na úplný vrchol vedení ABC, televizi koupila Walt Disney Company. Zde Bob Iger od roku 2000 působil jako šéf operací, respektive na druhé nejvyšší pozici ve firmě. Paralelně s tím se Disney začalo dostávat do složité pozice, kdy byznysově i kreativně stagnovalo a mnohým vadil způsob vedení tehdejšího ředitele Michaela Eisnera. V roce 2004 – po dvanácti letech – s Disney přestal pracovat i Pixar.
Jak Iger popisuje ve své autobiografii The Ride of a Lifetime, když se v nejvyšších kruzích zábavní firmy začalo řešit Eisnerovo nahrazení, šéf operací mu byl prý příliš blízko a nesplňoval očekávání nové krve do vedení. Přesto věřil, že jeho nápady mají smysl. Přes mnoho hlasů mluvících proti němu se Iger pustil do mnoha měsíců rozhovorů a prezentací představenstvu Disney. Počátkem roku 2005 byl pak skutečně jmenován generálním ředitelem.
Poté, co převzal otěže, se věci daly rychle do pohybu. Ze všeho nejdříve bylo třeba začít pracovat na nápravě vztahů s Pixarem a Stevem Jobsem, protože představovali velice uznávané studio a člověka, který byl k Disney otevřeně kritický. Potom bylo třeba zcela překopat firemní orgán pro strategické vedení, který podle Igera příliš svazoval kreativní rozhodnutí a jeho velká moc snižovala morálku lidí, co je měli činit.
V nedávném rozhovoru pro Variety bývalý ředitel dominantní síly v Hollywoodu řekl: „Musíte respektovat tvůrce a jejich tvůrčí procesy a nezasahovat do nich. Měli byste se chovat jako roztleskávači, kteří povzbuzují, tlačí a vyžadují dokonalost i inovace.“ Poměrně jednoduchý (a v kontextu specifické tvorby Disney možná překvapivý) návrh, Igerův přístup byl ale výraznou změnou oproti předchozímu vedení firmy, která kreativně strádala a produkovala drahé propadáky.