Bolt vstupuje do Česka se svými elektrickými koloběžkami. Jako první začíná v Olomouci, kam jich dovezl 200

Filip HouskaFilip Houska

bolt-olomouc-x

Foto: CzechCrunch

Elektrická koloběžka značky Bolt v Olomouci

0Zobrazit komentáře

Když se projdete okolo Androva stadionu, domácího stánku fotbalové Sigmy Olomouc, minimálně v teplých dnech zde potkáte desítky běžců a cyklistů, kteří si touto lokalitou prodlužují své tréninky vedoucí přes park směrem ven z centra. Dnes dopoledne se však toto sportovní místo proměnilo v útočiště estonského startupu Bolt, který do Olomouce coby prvního města v republice dovezl své elektrické koloběžky.

Oproti řadě jiných českých měst, která se na trend sdílené mikromobility chytila před několika lety, byla hanácká metropole vždy pozadu. Protože v Olomouci bydlím celý svůj život, sám jsem tomu nemohl uvěřit. Pokud nepočítám Rekola, nic zásadního se tady neudávalo, přitom díky dobré cyklistické infrastruktuře, absenci větších kopců, obecně nižšímu provozu a velkému počtu studentů by to dávalo velký smysl.

Situace se začala měnit s příchodem sdílených kol Nextbike a nadějného startupu Eagle Scoots, který před pár měsíci na různá místa v Olomouci vysázel odolné elektrické koloběžky. Právě ty se postupem času začaly osvědčovat a dnes se ukazuje, že druhé největší moravské město chce v tomto celosvětovém trendu pokračovat. S koloběžkami na elektrický pohon přichází zmíněný Bolt a útočí především cenou.

bolt-olomouc-1

Foto: CzechCrunch

Zahajovací flotila koloběžek od Boltu

Startup, který v minulosti vystupoval pod názvem Taxify a začínal především jako alternativní taxislužba, dorazil do Olomouce v první vlně se dvěma stovkami koloběžek modelové řady MAX od Ninebotu. Na place, kde prezentoval svůj vstup, jich však měl jen asi 15, zbytek už rozmístil na nejfrekventovanější místa nejen v centru, ale také poblíž vysokoškolských kolejí, univerzitních fakult a zastávek MHD. A pokud bude poptávka vysoká, doveze jich víc.

„Jsme rádi, že jednání se zástupci olomoucké radnice dopadlo dobře a že tento moderní a ekologický způsob dopravy můžeme nabídnout obyvatelům hanácké metropole. Dohoda s radnicemi je pro nás klíčová, bez jejich souhlasu a spolupráce bychom ke spuštění v žádném městě nepřistoupili,“ vysvětluje Roman Sysel, regionální manažer Boltu pro střední a východní Evropu.

Žádné poplatky za nástup

Pokud jste někdy jezdili na sdílených koloběžkách, princip jejich zapůjčení znáte a Bolt funguje stejně jako konkurence. Podle GPS si najdete stroj, dojdete k němu, vytáhnete telefon s nainstalovanou aplikací (a zadanou platební kartou), naskenujete a jedete. Oproti jiným službám má však estonský hráč výhodu v tom, že neplatíte žádný poplatek za nástup. Rovnou se vám začnou odečítat minuty z reálné jízdy.

Právě cenový tarif je jedním ze zásadních aspektů, který by uživatele mohl nalákat. Za minutu v prvních pěti minutách od odemčení koloběžky se platí 4 koruny a jakmile budete jezdit déle než pět minut, klesne cena za minutu na 3 koruny. V případě, že byste jezdili celý den, nezaplatíte více než 625 korun.

bolt-olomouc-3

Foto: CzechCrunch

Jakub Dvořák, country manager Boltu pro ČR, a náměstek primátora Matouš Pelikán

Tady se tak nabízí ideální srovnání s Eagle Scoots, kteří do Olomouce (coby svého prvního města) dorazili o pár měsíců dříve. Jestliže budete potřebovat rychle dojet na nákup a víte, že vám jízda bude trvat pět minut, vyplatí se Bolt s cenou 20 korun, což je o 2,5 koruny méně než u Eagle Scoots, u nichž platíte i nástup (10 korun).

U desetiminutové jízdy je cena u obou služeb totožná – 35 korun. Jestliže se ale rozhodnete pro delší cestu, která zabere 15 minut, pak se vám vyplatí koloběžky od Eagle Scoots, které v tomto časovém úseku vychází na 47,5 koruny oproti Boltu, který vás přijde na 50 korun. I tak se ale jedná o pár drobných a rozhodovat bude spíš komfort z jízdy.

Trošku to skáče a nemůžete parkovat kdekoliv

Na slavnostní představení Boltu v Olomouci jsem samozřejmě dojel na jedné z jejich černo-zelených koloběžek, která stála blízko mého bydliště. Jízda byla plynulá a maximální rychlost okolo 25 km/h je standard, přeci jen jsem byl překvapen z toho, že řídítka příliš dobře netlumí odezvy od dlažby nebo hůře upravené cesty. S koloběžkami od Eaglu tento problém nemám, jelikož jsou o něco mohutnější a lépe se s nimi jezdí v horším terénu.

Jel jsem zhruba tři kilometry a dával jsem si pozor, abych nezajel do historického centra, protože by mě čekalo nucené zpomalení na zhruba 10 km/h. Toto omezení je jedním z bodů domluvy mezi Boltem a vedením města Olomouce a je to pochopitelné – správně by se do ryze pěších zón, kde se pohybuje spousta lidí, s koloběžkami nemělo. Alespoň ne v takové rychlosti.

bolt-olomouc-2

Foto: CzechCrunch

Rozhraní aplikace

Využil jsem tedy trasu těsně okolo olomouckého náměstí, ale i tak mě čekalo zpomalení. Je otázka, zda je na vině GPS a špatné zaměření mé koloběžky, nebo jestli to Bolt záměrně natahuje i do okolních ulic. V případě, že byste chtěli jet mezi desátou večerní až šestou hodinou ranní, bude váš stroj zpomalen na zhruba 15 km/h, a to kvůli bezpečnosti.

Poté jsem musel hledat „parkoviště“. Ano, Bolt vám nedovolí zaparkovat kdekoliv, kde se vám zachce – musíte se řídit podle mapy, respektive symbolů označující parking. Ty jsou zpravidla u stojanů na kola a je jich po městě několik desítek, takže to není příliš velký problém. I tak ale musíte dávat pozor, ať nezajedete někam, odkud se budete muset vracet. Nutno podotknout, že podobný problém řeší právě Praha, kde však zatím mohou elektrické koloběžky parkovat prakticky kdekoliv.

artvillas-min

Přečtěte si takéRyzí život na Kostarice. Unikátní resort Filipa Žáka nabízí luxus v srdci džungle hovořící jazykem českých architektůRyzí život na Kostarice. Unikátní resort Filipa Žáka nabízí luxus v srdci džungle hovořící jazykem českých architektů

Bolt přitom hrozí pokutami až 750 korun, pokud koloběžku necháte někde jinde. Jak jsem si ale ověřil u Jakuba Dvořáka, tuzemského country manažera Boltu, aplikace vás tam, kde to není povolené, zaparkovat nenechá.

Další města již brzy

Ačkoliv Dvořák nechtěl být příliš konkrétní, další města, kde by Bolt rozjel své koloběžky, by měla dorazit ještě tento měsíc. „V Olomouci se chceme vyvarovat tomu, co je problém v Praze, kde se koloběžky setkávají spíše s negativními názory. Chceme ukázat, že to děláme dobře. Olomouc je navíc skvěle přizpůsobena cyklistům a pěší chůzi,“ zmiňuje Dvořák.

Poprvé jsme Olomouc oslovili již na konci roku 2019. Městu jsme představili technologické možnosti aplikace a společně jsme nastavili taková pravidla, která věříme, že budou pro Olomouc nejlepší. Naslouchání potřebám města je pro Bolt prioritou. Spolupráce mezi soukromou a veřejnou sférou a vzájemné pochopení potřeb obou stran je pro správné nastavení pravidel klíčové,“ zakončuje.

Jak jste si ale mohli všimnout z fotek, Bolt do Olomouce přivezl „klasické“ modely svých koloběžek. Například na Slovensku už jezdí s jinými, na první pohled propracovanějšími stroji, které jsou více zelené a o zhruba 1,7 kilogramu lehčí než modely od Ninebotu, s nimiž operuje v hanácké metropoli. Je otázkou, zda je doveze v další vlně, potažmo do jiných tuzemských měst. O tom zatím Bolt mlčí.

bolt-olomouc-4

Foto: CzechCrunch

První jízda náměstka primátora města Olomouc Matouše Pelikána