Nová mise Christophera Nolana. Po 20 letech opouští Warner Bros. a natočí film o vzniku atomové bomby
Diváci často neví, ani je nezajímá, pro které studio točí který režisér který film. V případě Christophera Nolana a Warner Bros. je to ale jiné, jejich spolupráce totiž začala v roce 2001 po velkém úspěchu Mementa na festivalech a trvala nepřetržitě až do současného bodu. Pandemie, uvedení Tenetu a kontroverzní kroky studia ale znamenají, že režiséra s filmem, jehož natáčení má začít už počátkem příštího roku, získal Universal.
Nolanův nový projekt v určitém směru naváže na Dunkerk, bude to totiž jeho druhý historický film odehrávající se v období 2. světové války. Místo významné, byť spíše méně známé vojenské operace se ovšem zaměří na vznik jednoho z nejzásadnějších vynálezů vůbec – atomové bomby. Konkrétně má podle informací serveru Deadline sledovat, jakou roli v takzvaném projektu Manhattan hrála jedna z jeho vůdčích postav, fyzik Robert Oppenheimer.
Sice se proto mluví o biografickém filmu, ale vzhledem ke jménu režiséra, který prý napsal také scénář, ovšem nejspíš nemůžeme očekávat standardní dílo konstatující historická fakta. Ostatně zmíněný Dunkerk, pojednávající o záchranné akci britského vojska, měl tři prolínající se linie vyprávění, každou v jiném prostředí a odehrávající se různě rychle. Podle magazínu Variety se pro zatím nejmenovaný film očekává rozpočet přesahující 100 milionů dolarů (přes dvě miliardy korun), tedy mírně levnější blockbuster.
Stejně zajímavý jako námět nebo rozpočet je ale tentokrát také název studia, které bude snímek financovat i distribuovat. Před časem se objevila informace, že Nolan po dlouholeté, téměř exkluzivní spolupráci s Warner Bros. jedná i s jinými společnostmi, respektive šéfové jiných společností se sjeli za režisérem. Už to se považovalo za velkou zprávu, jeden z nejváženějších hollywoodských tvůrců totiž zdánlivě výrazně změnil svůj postoj. Teď insideři z filmového průmyslu potvrdili uzavření smlouvy s Universal Pictures.
První výraznější náznaky rozepří mezi Nolanem a Warner Bros. se objevily loni v prosinci, kdy studio oznámilo plán uvést všechny svoje filmy pro rok 2021 v kinech a online na HBO Max zároveň. Toto rozhodnutí začalo okamžitě kritizovat mnoho filmařů, režisér známý svou obsesí celuloidem a obřími plátny ale byl jedním z nejhlasitějších. HBO Max označil za nejhorší streamovací službu a ohlášený plán za snahu k ní lákat pomocí práce jiných.
Možná nejvíce mu přitom vadilo, že studio svoje kroky s žádným z tvůrců nekonzultovalo. „Je kolem toho velká kontroverze, protože to nikomu neřekli. Pro rok 2021 přitom mají některé z nejlepších filmařů na světě (např. Denise Villeneuva s Dunou nebo Lanu Wachowski s Matrixem, pozn. red.), velké hvězdy, které v některých případech pracovaly na projektech velice blízkých svému srdci,“ řekl Nolan serveru Entertainment Tonight.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsDůvod, proč se oceňovaný režisér pro svůj nový projekt nedohodl s Warner Bros., ale nemusel být jednostranný. I když většina studií premiéry svých blockbusterů odsouvala nebo se rozhodla pro hybridní uvedení na plátnech i online zároveň, Tenet měl loni v srpnu za pozornosti celého filmového průmyslu otestovat, jak na tom kina jsou. Přes kritiku obviňující Nolana z ohrožování zdraví režisér lákal diváky do sálů, kde jedině šlo jeho ohromující akční sci-fi zhlédnout.
Tenetu se nakonec podařilo celosvětově vydělat přes 360 milionů dolarů (7,7 miliardy korun). Na pandemii dobré číslo, vzhledem k 200milionovému rozpočtu (a podobně drahé reklamě) však poměrně neuspokojivé. Paradoxně právě jeho výsledky byly dost možná jedním z důvodů, proč se pak studio Warner Bros. rozhodlo kompletní nabídku pro letošní rok vydat zároveň v kinech i na HBO Max. Možná kdyby Nolan nebyl tak striktní, situace by byla jiná.
Jeho přechod právě k Universalu pak zároveň reflektuje obecnější dění ve filmovém průmyslu. Značnou roli při jednání sice mělo mít delší budování vztahů s filmovou šéfkou studia Donnou Langley, magazín Indiewire ovšem poznamenává, že Nolan v zásadě neměl kam jinam jít. Warner Bros. je nyní ve stádiu velkých korporátních změn, MGM zaměstnává přechod pod křídla Amazonu, ve vedení Paramountu stanul ředitel sympatizující se streamováním a Sony se orientuje jinam.
Spolupráci s Nolanem chce navázat dokonce Netflix, který by byl ochotný mu nabídnout specifické podmínky. Pravděpodobně pouze Universal ale nakonec dokázal spojit rozpočet a preferovaný model distribuce mířící primárně na IMAX a kina obecněji. S některými velkými řetězci má studio uzavřenou smlouvu na exkluzivitu zkrácenou jen na 31 dní, pro jeho nový úlovek by ale mohlo udělat výjimku.
Současná situace kolem Christophera Nolana a Warner Bros., respektive Universalu, každopádně není relevantní jen pro jediný projekt. Proti rozhodnutí Warnerů se vymezili i filmaři jako Denis Villeneuve nebo režisérka Wonder Woman Patty Jenkins, která se podle vlastních slov v dohledné době nechystá natočit film pro streamovací službu nebo hybridní uvedení.
Hollywood se pokusil reagovat na pandemickou situaci a nastavil nová pravidla. Některá z nich jako třeba kratší exkluzivita pro kina, nejspíš zůstanou, velká jména z řad tvůrců ale dávají jasně najevo, že proti výraznějšímu posunu do online distribuce se jasně postaví. Chtějí točit pro velké plátno a s velice lukrativními projekty půjdou tam, kde jim to umožní.