Boty, které si nikdy neobujete. Nike uvádí virtuální tenisky, už teď se přeprodávají za miliony

Nike se snaží proniknout do takzvaného virtuálního vesmíru přes speciální digitální tenisky populárního modelu Dunk.

Filip HouskaFilip Houska

nike_1-2

Foto: OpenSea/Nike

Tenisky do virtuálního vesmíru od značky Nike

0Zobrazit komentáře

Nike je sice obří korporát s hodnotou přes 200 miliard dolarů a více než 73 tisíci zaměstnanci po celém světě, v některých ohledech se ovšem stále chová jako startup, který prozkoumává nová odvětví. Jedním z nich je takzvaný metaverse, virtuální vesmír, který má doplňovat (nebo dokonce nahrazovat) skutečný svět. Právě do něj teď Nike naplno vstupuje a představuje své první digitální tenisky, které se už teď přeprodávají i za miliony korun.

O tom, že jedna z nejznámějších sportovních firem světa to myslí se vstupem do virtuálního vesmíru vážně, se její fanoušci mohli přesvědčit loni v prosinci. Tehdy Nike oznámil, že koupil americký startup RTFKT, který se zabývá virtuální módou a digitálními sběratelskými předměty (NFT). S ním plánuje vyrábět virtuální kousky, jež by si lidé kupovali a využívali například v digitálním světě.

Bláznivá myšlenka? Jak pro koho. Především děti a náctiletí, odkojení na multiplayerových hrách typu Fortnite a podobných, kde je možné aktivně vylepšovat vaši postavu, moc dobře chápou „hodnotu“ digitálního zboží, které je odlišuje od ostatních hráčů.

Pak je tady i segment odvážnějších investorů, kteří do virtuálních aktiv vkládají nemalé částky. A nejen na ty Nike míří. Proto teď vypustil svůj první módní doplněk tohoto druhu – tenisky v designu populárního modelu Dunk. Novinku, na které Nike pracoval právě s RTFKT, si ale zájemci logicky neobují.

Na druhou stranu si s ní však budou moci vyšperkovat svého avatara. Ať už v nějaké hře (Nike nezmiňuje jaké), nebo v prostředí virtuálního vesmíru, kde by interagovali s ostatními „hráči“. Spolu s tím dostanou šťastlivci pomyslnou čarovnou lahvičku, pomocí které si mohou své nové tenisky kdykoliv změnit do jiných barev. A svým způsobem jim přidávat na originalitě a teoreticky vyšší hodnotě.

Ačkoliv byly tenisky vydané původně pro majitele NFT z dílen RTFKT, poměrně rychle se s nimi začalo dále obchodovat. Ti, kteří je obdrželi, je v mnoha případech umístili na online tržiště s NFT OpenSea, kde se prodávají za kryptoměnu ethereum. A ty nejdražší se šplhají až k 600 tisícům dolarům (200 ETH), což je v přepočtu 13,7 milionu korun. Lze ale najít mnohem levnější, třeba za 170 tisíc korun.

Je evidentní, že Nike bude s tímto trendem pokračovat. Ostatně již od roku 2019 drží patent na speciální blockchain, který by mu umožňoval i propojovat virtuální tenisky s těmi klasickými, tudíž se dá očekávat, že bude tuto myšlenku více tlačit napříč svým byznysem. Stejně tak jako se má údajně chystat i ryze virtuální kolekce sportovního oblečení.

Každé všední ráno posíláme nejzásadnější zprávy dne.