Boty Skinners zbořily Hithit a jejich kampaň opsal jiný projekt. Zašli jsme příliš daleko, přiznává autor
Jak tenká je hranice mezi inspirací a plagiátorstvím? Na Hithitu se objevila kampaň na svíčky, která nápadně připomínala tu od Skinners.
Kampaň projektu Kendl se nápadně podobá kampani bot Skinners
Umělec Austin Kleon ve své knize dospívá k závěru, že absolutní původnost v jakékoli oblasti tvorby je v digitální době nedosažitelný cíl. Podle něj je nutné se smířit s tím, že tvorba už bude vždy krádež, ale také že jde o to, jak krást, respektive tvořit se ctí. A tu David Mlčoch podle Petra Procházky zcela ztratil. Zatímco druhý jmenovaný uprostřed léta vytvořil jednu z nejúspěšnějších kampaní v historii Hithitu, která jeho botám vynesla přes sedm milionů korun, první jmenovaný si měsíc poté přichystal vlastní projekt – a jeho kampaň jako by z oka vypadla úspěšné předloze. Zašla tady inspirace až příliš daleko?
„Ahoj, já jsem Petr Procházka ze Skinners, značky, která vyrábí unikátní barefoot ponožkoboty,“ říká Procházka v úvodu videa, které bývá ústřední součástí každé crowdfundingové kampaně, v nichž se firmy snaží vybrat finanční prostředky pro své nápady a produkty od široké veřejnosti. V případě Skinners a jejich barefoot kožených bot to zafungovalo skvěle. Původní cíl 550 tisíc korun překonal Procházkův tým téměř čtrnáctinásobně, když nakonec vybral 7,6 milionu korun. Na Hithitu byla historicky úspěšnější jen internetová televize DVTV.
V polovině prázdnin, kdy kampaň vrcholila, si mohli ve Skinners gratulovat k dobře odvedené práci. Počítadla zbořili i v nejisté době a Petr Procházka, který za značkou proslavenou unikátními ponožkobotami stojí společně s Michaelou Steinhauser, jen s úsměvem kroutil hlavou, že takový výsledek nikdo ve firmě nečekal. Interní tipovací soutěž nakonec realita rozcupovala. „Myslím, že naprostá většina čísel byla překonána a zůstala jen ta, která lidi říkali spíš ze srandy,“ říkal na konci července s úsměvem.
Ten mu trochu ztuhl, když si o měsíc později rozklikl na Hithitu kampaň nového projektu Kendl, který vybíral peníze na ručně vyráběné přírodní produkty v čele s aromatickými svíčkami. Zarazila ho už úvodní fotka, která nápadně připomínala tu jeho, s níž předtím dlouhé týdny vstával a usínal, jak pravidelně kontroloval výsledky své kampaně. Ještě větší překvapení ho ale čekalo, když si spustil video. „Ahoj, já jsem David Mlčoch, zakladatel české značky Kendl, výrobce aromatických svíček a přírodní kosmetiky,“ uslyšel v úvodu.
Na videu pak sledoval člověka, který ve velmi podobném oděvu, se stejnou bílou stěnou a známou policí Kalax z obchodního domu IKEA za zády a de facto i stejnou dikcí představoval svůj produkt. David Mlčoch sice v celém videu, které už dnes na internetu není v kompletní podobě k nalezení, hovoří o vlastním projektu Kendl, ale ďábel je v detailu. Hned v několika pasážích mu totiž v jeho větách jen stačilo zaměnit názvy značek nebo samotných produktů a místy dokonalá kopie úspěšné kampaně byla na světě.
Jelikož původní video, se kterým Kendl zahájil svou kampaň na Hithitu, již bylo staženo, přinášíme níže několik úryvků z obou inkriminovaných videí. Iniciály PP jsou uvedeny hlášky Petra Procházky v kampani pro boty Skinners, iniciály DM pak značí úryvky Davida Mlčocha:
PP: „Dnes bych vám ale rád ukázal, na čem jsme pracovali poslední rok a půl.“
DM: „Dnes bych vám rád ukázal, na čem jsme poslední rok a půl pracovali.“
PP: „Rozhodli jsme se vytvořit prémiové barefoot boty.“
DM: „Rozhodli jsme se, že vytvoříme prémiové produkty.“
PP: „Všechny části boty jsme od základů kompletně vyvinuli v České republice.“
DM: „Všechny části našich produktů jsme od úplného základu vyvinuli v České republice.“
PP: „Zjistili jsme totiž, že spousta lidí by je pro jejich benefity ráda nosila, ale… a teď to řeknu otevřeně, vzhled je často kamenem úrazu, proč tomu tak není.“
DM: „Zjistili jsme totiž, že mnoho lidí by rádo využívalo přírodní výrobky, ale… a teď to řeknu zcela upřímně, cena a kvalita je častým kamenem úrazu, proč tomu tak není.“
Sestřih obou videí na svém facebookovém profilu před několika dny zveřejnil také sám Petr Procházka a uvedl ho slovy: „Rozmohl se nám tady takový nešvar.“ Slavnou hláškou Evy Holubové z filmu Pelíšky narážel na to, o čem ve své úspěšné knize Kraď jako umělec naráží i v úvodu zmíněný Austin Kleon. Inspirovat se je v případě vytváření čehokoliv prakticky nezbytné, byť nevědomky, ale je důležité, aby se zároveň vytvořilo i něco nového, vlastního. A tady minimálně úvodní video projektu Kendl kulhalo takzvaně na všechny čtyři. Na sociální síti se ostatně strhla vášnivá diskuze.
„Už jsme si zvykli, že se historicky některé projekty inspirují kroky, které jsme podnikli i v minulosti. To je v podnikání normální. Pokud to zůstává ve fázi inspirace, jsme s tím v pohodě. V tomto případě bylo ale účelové plagiátorství zřejmé,“ je přesvědčen Petr Procházka, který si po zhlédnutí kampaně projektu Kendl prý začal všímat i podobných PPC reklam, jaké s kolegy před pár měsíci tvořil pro Skinners. „Když vidíme plagiátorství na tolika úrovních, je jasné, že cílem bylo vykrást naši kampaň do značné míry,“ říká brněnský podnikatel rozhořčeně.
Vykrást úspěšný hithitový projekt prý David Mlčoch, zakladatel Kendlu, nechtěl. Inspiraci nicméně neskrývá. Když s kolegy vymýšleli video, u Skinners zrovna naskakovaly statisíce korun. A když Mlčochovi došlo, že by mohl díky stejné poličce udělat podobný záběr, který se mu zalíbil, pustil se do toho. Spolu s aranžmá a černým polo tričkem hlavního protagonisty si pak při tvorbě rovnou vypůjčil i několik výše zmíněných frází a neštěstí bylo na světě. „Chtěli jsme se inspirovat, ale určitě jsme nechtěli nějak znehodnotit jejich výbornou práci a nebo se přiživit na jejich úspěchu,“ říká Mlčoch.
Jakmile se vše začalo diskutovat v internetovém éteru, zařídil okamžitě stažení videa, místo kterého teď na stránkách kampaně Kendlu svítí jen párvteřinový spot ukazující ručně vyráběné svíčky. Na rozjetí jejich výroby a nákup materiálu chtěl David Mlčoch vybrat alespoň 350 tisíc korun. Dosud vybral přes pět tisíc a je otázka, zda celou aktivitu zveřejněným videem neodsoudil k rychlému konci. „Když někdo takto jedná, nelze pak po odhalení doufat, že se věc přežene v tichosti s tím, že si nasype popel na hlavu, video stáhne a věc bude vyřešena,“ míní Procházka ze Skinners.