Brašnářství Tlustý hrozí krach, už znovu. Až opravdu padne, bude to skvělá lekce pro jiné podnikatele

Cirkus okolo populárního pražského podniku pokračuje. Ivan Petrův mluví „znovu“ o insolvenci, a to mimo jiné kvůli vracejícím se objednávkám.

ivan-petruv-3Komentář

Koláž: CzechCrunch / Brašnářství Tlustý

Ivan Petrův z Brašnářství Tlustý

2Zobrazit komentáře

Komentář: Brašnářství Tlustý je už několik dní v centru veřejného zájmu kvůli své pokažené komunikaci o údajném krachu firmy. A byť se zakladatel Ivan Petrův snažil své výroky dodatečně doplňovat, spíš se do nich víc a víc zaplétal. Aby toho nebylo málo, nyní, týden a kus od původní výzvy, jim prý už zase hrozí insolvence, protože část zákazníků začala vracet objednávky. Na vině jsou opět, jak jinak, zlá média. Jenže znáte to – když podnikatel ztratí důvěru a respekt a dění okolo začne připomínat béčkový seriál, je s ním zpravidla konec.

Češi umí být solidární, takže když populární pražský výrobce kožených doplňků zveřejnil výzvu zákazníkům, aby si kupovali jeho produkty, protože jinak krachne, lidé se semkli a pomohli. Jenže pak se začaly dít věci. Místo toho, aby se Ivan Petrův, který Brašnářství Tlustý vede, stáhl a pokorně všem poděkoval, odpověděl na jeden z komentářů na Facebooku stylem, který šokoval. Žádný krach vlastně nehrozil, spíš jen chtěli zvýšit objem objednávek, respektive vydělat více peněz v nejistých časech. V následné mele firma ztratila podstatný kus svého renomé.

Bylo jen otázkou času, kdy část zákazníků, kteří impulsivně nakoupili peněženky, pásky a další výrobky, aby jí pomohli z údajně těžké situace, bude chtít po komunikačním faux pas zpět své peníze. Jednak proto, že na ně podle pravidel o odstoupení od smlouvy měli nárok, jednak proto, že nebudou chtít mít nic společného s někým, kdo evidentně fabuloval a sehrál na ně tak trochu habaďuru. A jak píše server e15.cz, právě to se už děje.

„Někteří lidé, jak rychle a impulzivně nakoupili, tak rychle teď zakázky ruší. Řádově se jedná o nižší stovky tisíc korun, které tím společnost ztratí. To pro malou firmu, jako je Brašnářství Tlustý, představuje třeba týdenní tržby. Kvůli tomu nebude na materiál,“ řekl Petrův v rozhovoru s redaktorem Šimonem Kačírkem. Podíl vrácených objednávek ze středy minulého týdne má činit deset až dvacet procent.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

A ještě k tomu dodal: „Riziko insolvence je dáno zejména souvislostmi s vytvořením mediálního tlaku a stále trvá. O pokračování brašnářství rozhodnou zákazníci.“ Taková formulace se obsahem podobá té, jež zazněla v jeho opravném vyjádření publikovaném na webu firmy poté, co se strhla internetová mela kolem jeho bankrotačního mlžení: „Ta samá média, která ve středu pomáhala, ve čtvrtek na základě jednoho jediného nešťastně a zkratkovitě formulovaného komentáře na Facebooku, vytrženého z kontextu, situaci o 180 stupňů zcela převrátila a ze mne osobně udělala podvodníka až kriminálníka, který obelhal národ a využil dobroty lidí. Tím začala neuvěřitelná a ostudná mediální honba na nás.“

Je ale otázkou, zda insolvence Brašnářství Tlustý skutečně hrozí, protože není známé přesné zadlužení firmy. Ta už několik let nezveřejnila svou účetní rozvahu. Navíc se podle e15.cz ukázalo, že v druhé polovině března a na začátku dubna obdržela dvě finanční podpory v celkové výši 900 tisíc korun od Národní rozvojové banky, kterou vlastní stát, na pořízení zásob.

Brašnářství Tlustý si v minulých letech vybudovalo solidní pověst díky kvalitě svých výrobků. Postupně sice přibývalo zpráv, že firma má při komunikaci se zákazníky nebo při dodávkách zboží velké limity, co ovšem sledujeme poslední týden, je bankrot v přímém přenosu. Pokud ne hned bankrot finanční, tak bankrot respektu a důvěry, bez nichž nakonec nebudou ani ty finance.

Skvěle to na sociální síti LinkedIn okomentoval Jakub Lohniský, majitel oděvní značky Le Premier, který se svou firmou prošel také několika veletoči a ví, co to znamená sáhnout si byznysově na dno. A který Ivana Petrůva zná. „Ivan dále perlí a chce klid na práci. Zlá média, zlá! Nepochopení fungovaní médií, sociálních sítí, nepochopení světa. Damage control – 0,“ postoval Lohniský minulý týden a ještě dodal: „Dám si popcorn, protože Ivan ještě překvapí. To se vsaďte.“

brasnarstvi-tlusty3

Foto: Jan Řezáč

Kůže je pro brašnářství základním stavebním kamenem

A měl pravdu, protože po týdnu se Ivan Petrův neudržel a znovu médiím řekl, že je opět na hraně krachu. Jenže znáte to, když někdo opakovaně volá, že se topí, aniž by šlapal vodu, nikdo mu nepřijde na pomoc, až to bude opravdu potřebovat. Zvlášť když v mezičase vyšlo najevo například to, že protiprávně zadržoval peníze, které měl vrátit neziskové organizaci Post Bellum. Ty už sice nyní údajně uhradil, ale ve výsledku to byla jen další brutální rána pro pověst jeho i firmy. Tu navíc kvůli jejímu chování prověřuje i Česká obchodní inspekce.

Ivan Petrův, když mu minulý týden volal CzechCrunch, říkal, že by do firmy uvítal investora. Jestli někdo bude mít zájem o natolik poškozený brand, je nyní otázka. Objevila se logická spekulace, že zachráncem by se mohl stát Václav Staněk, zakladatel obuvnické společnosti Vasky, který před časem koupil tradičního, ale krachujícího výrobce Botas.

Staněk má image zdatného marketéra (to by se Petrůvovi hodilo), jak předvedl nedávno při guerillovém oznámení spolupráce s e-shopem Footshop. Zároveň ale do Staňkova byznysového hájemství patří také kdysi populární nábytkářská značka Wuders, která prochází aktuálně velmi podobnými kontrakcemi jako Brašnářství Tlustý: klienti si stěžují, že nekomunikuje, zdráhá se vracet peníze, když chtějí odstoupit od smlouvy, dodávky zboží se výrazně protahují.

Šance, že brašnářská firma nyní opravdu zkolabuje, je proto poměrně vysoká. A její majitel a šéf na tom nese hlavní vinu. Ne média. Ne zákazníci. Ne covid. To on s její pověstí hazardoval způsobem, nad kterým zůstává rozum stát. A když opravdu zkrachuje? Tak se nic neděje, protože pády k byznysu patří úplně stejně jako vzestupy. A na tom jeho pádu se mnozí další mohou velmi názorně naučit, co a jak za žádnou cenu nesmějí dělat.

Království zlata, stříbra a krypta se zachvělo. I tak utržilo tři miliardy a vydělalo 115 milionů

Společnost Golden Gate má po Česku i Slovensku desítky poboček a stovky prodejců. Nabízí investiční zlato, stříbro, a dokonce i bitcoin a ethereum.

Luboš KrečLuboš Kreč

gold

Foto: Golden Gate

Zakladatelé společnosti Golden Gate Pavel Kupka (vlevo) a Pavel Ryba

0Zobrazit komentáře

Česká národní banka poslední dva roky mohutně hromadí zlato, má ho v rezervách už přes 40 tun, přitom ještě v roce 2020 to bylo pouhých 7,8 tuny. Jde o součást strategie větší diverzifikace deviz. A zatímco v roce 2022, když s nákupy – po nástupu guvernéra Aleše Michla – ČNB začala, si zlato ve velkém kupovali i běžní čeští investoři, loni se situace otočila: zájem laické veřejnosti na rozdíl od centrálních bankéřů opadl. Vyplývá to z hospodářských výsledků největšího prodejce zlatých a stříbrných cihliček v Česku, společnosti Golden Gate, která spadá do byznysového impéria investiční skupiny Miton.

Golden Gate, která má po Česku a Slovensku síť více než šesti desítek kanceláří a pracuje pro ni několik set prodejců a finančních poradců, zažívala během covidové pandemie, příznačně, zlaté časy. Jestliže v roce 2019 utržila 1,9 miliardy korun, o rok později to už bylo 4,5 miliardy a předloni dokonce 6,5 miliardy. Roli sehrály nejprve nízké úrokové sazby a fakt, že lidé v covidu neměli zač utrácet, což prospělo různým investičním projektům, s nástupem inflace a války na Ukrajině zase zlato potvrdilo pozici jistoty v nejistých časech.

Jenže loni přišlo výrazné ochlazení. A stejně jako opadl zájem o byty, klesly i nákupy zlata českými domácnostmi. Obrat Golden Gate šel dolů z 6,5 miliardy na 3,1 miliardy a adekvátně tomu se snížil i čistý zisk: předloni činil bezmála 290 milionů, v roce 2023 už „jen“ 115 milionů. Meziroční pololetní vývoj tržeb letos je podle informací CzechCrunche na úrovni loňského roku.

„Rok 2023 rekordním nebyl, ale přesto jej považujeme za úspěšný… Konkrétně si naši klienti zakoupili 18,28 tuny stříbra, 1 201 kilogramů zlata a 19 kilogramů platiny. Oproti předchozímu roku jde o pokles, s ním se však musely potýkat trhy v celé Evropě, především v tradičně silném Německu, kde došlo ke snížení maloobchodní poptávky o 75 procent,“ píše společnost ve své výroční zprávě.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Investování do zlata patří ke konzervativním způsobům spoření. Jeho cena má tendenci růst hlavně v časech neklidu, což platí o posledních několika letech. Za uplynulých 25 let zlato posílilo 7,5krát z 330 dolarů za unci na nynějších zhruba 2,5 tisíce dolarů. Akciový index S&P 500, který sleduje pět set největších amerických firem, za stejnou dobu přidal na ceně jen 400 procent, technologický index Nasdaq 100 šel vzhůru čtrnáctkrát.

Golden Gate svým klientům, kterých má přes 70 tisíc, prodává kovy ve formě cihliček či mincí s typickou přirážkou oproti ceně na burzách, protože musí započítat například poplatky slévárnám a také svou marži. Kromě prodeje zákazníkům garantuje i odkup. Nynější propad zájmu ale není při bližším pohledu tak drastický – spíš se poptávka klientů vrátila tam, kde by byla, kdyby nevystřelila během covidu, a pak ještě neposílila při nástupu ekonomické krize. Společnost v roce 2021 naskočila i na vlnu kryptoměn – a kromě klasického zlata nabízí i bitcoiny, nově dokonce také ethereum.

Že bývají ceny pro ty, kteří nakupují přes Golden Gate a další české prostředníky, zbytečně vyšší, zaznívá ale z úst některých investorů. V loňském rozhovoru pro CzechCrunch upozornil na nepřehlednou situaci s investicemi do stříbra například Vladimír Brůna, který paradoxně Golden Gate několik let vedl a pomáhal ho zakladatelům a skupině Miton budovat: „Doporučuju lidem nakupovat v cizině, kde mince pořídíte mnohem výhodněji než u českých obchodníků,“ řekl.

Investiční zlato a stříbro

Letos od ledna do května každopádně u Golden Gate stoupl objem investic do bitcoinu o 100 procent na 200 milionů korun, což souviselo i s tím, že na jaře kryptoměna hodně posilovala. Největší objemy firma vypořádávala v březnu.

„V tomto období narostl především objem výkupů, a to až o 200 procent proti běžným měsícům. Od dubna do června se prodeje bitcoinů ustálily. Kvůli velké kolísavosti ceny se investorům vyplatilo dlouhodobě průměrovat nákupní cenu,“ říká Rostislav Plachý, zakladatel a ředitel GG Digital, bitcoinové divize v Golden Gate.

Nyní firma chystá ale další byznysové rozkročení. Získala totiž licenci České národní banky pro investiční společnost a spojila se kvůli tomu se známým jménem zdejší investiční scény – se Štěpánem Pírkem, který ještě v 90. letech založil brokera Colosseum, později jej prodal a rozjel investiční společnost Bohemian Empire.

pavel-ryba

Přečtěte si takéZlaté vejce Mitonu. Golden Gate vydělává skupině stamilionyZlaté vejce Mitonu. Stovky prodejců Golden Gate vydělávají známé investiční skupině stamiliony

Golden Gate Investiční společnost, jejímž předsedou představenstva se Pírko stal, bude nabízet dva druhy fondů a investic do nich: pro kvalifikované investory s vkladem od milionu korun výš je určen fond Champions, pro drobné investory je Permanentní otevřený podílový fond. Ten vychází z teorie permanentního portfolia, jehož velkým propagátorem je spoluzakladatel Golden Gate Pavel Ryba. V jeho nakladatelství Fish&Rabbit letos dokonce vyšla stejnojmenná knížka, která popisuje teze průkopníka tohoto investičního směru Harryho Browna.

Permanentní portfolio má být, jak název napovídá, odolné a trvalé a má ustát ekonomické výkyvy, inflaci či katastrofy. Je rovnoměrně složené z akcií, dluhopisů, zlata a z hotovosti. To, jaké akcie či dluhopisy v něm budou, bude mít na starost právě Pírko.

„Strategie permanentního portfolia, na které je náš Permanentní fond založen, je navržena, aby ochránila a zhodnotila kapitál v nejrůznějších fázích ekonomického cyklu a podmínkách na kapitálových trzích. Významné zastoupení zlata a hotovosti a algoritmus jejich pravidelného dovažování s akciemi a dluhopisy jsou hlavní nástroje pro naplnění cílů investiční strategie a zároveň významná odlišnost od běžných investičních fondů,“ říká.