Britové provozují nejefektivnější síť elektrobusů světa. Stovky milionů nabírají i od fondu ČEZu

Startup Ember provozuje flotilu čtyřiadvaceti elektrických autobusů, která obsluhuje přes dvacet měst a obcí. K tomu má i síť ultrarychlého nabíjení.

Peter BrejčákPeter Brejčák

petr-mikovec2-2

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Petr Míkovec, generální ředitel Inven Capital

0Zobrazit komentáře

Kombinuje ekologická vozidla, na jejichž vývoji se sám podílel, s vlastní dobíjecí infrastrukturou poháněnou hlavně obnovitelnými zdroji a se svou operační technologickou platformou, díky níž optimalizuje trasy, dobíjení i vytížení vozidel. Britský startup Ember teď uzavřel další finanční kolo, ve kterém nabral stovky milionů korun i od českých investorů. Přinášíme všechny důležité informace.

Zainvestovaný startup: Ember

Kdo investuje: český Inven Capital (spadá pod ČEZ), německé AENU a britský 2150

Kolik a v jakém kole: 11 milionů liber (326 milionů korun) v kole série A

Co startup dělá: Ember buduje a provozuje síť elektrických autobusů, která lidem poskytuje bezemisní a cenově dostupný způsob cestování. Vedle toho má i vlastní síť ultrarychlého nabíjení a vyvíjí platformu, která řídí vše od jízdních řádů a jízdenek až po nabíjení a údržbu vozidel. V provozu má podle svých zakladatelů nejefektivněji využívanou síť elektrobusů na světě, což snižuje celkové náklady pod úroveň klasických naftových vozidel.

Zakladatelé: Ember byl založen v roce 2020 ve Skotsku Keithem Bradburym a Piercem Glenniem, kteří několik let cestovali po světě a zkušenosti s autobusovou dopravou na všech kontinentech je přivedly k myšlence propojit bezemisní přepravu s prozákaznickými službami prostřednictvím technologické platformy, která zajistí ekologicky a ekonomicky efektivní využití vozidel.

ember-chce-dobijeci-stanice-stavet-v-blizkosti-obnovitelnych-zdroju-min

Foto: Ember

Ember chce stavět dobíjecí stanice v blízkosti obnovitelných zdrojů

Jak je startup velký: Začínali v roce 2020 se dvěma elektrobusy mezi městy Dundee a Edinburgh, v současné době Ember provozuje flotilu 24 vozidel a obsluhuje přes dvacet měst.

Proč je to zajímavé: „Ember dokazuje, že chytrým propojením elektrifikace, digitalizace a prozákaznického přístupu lze dosáhnout toho, aby lidé dávali přednost ekologičtější hromadné dopravě před cestováním osobním autem. Vzhledem k dekarbonizačním ambicím Evropy je takový přístup velkou inspirací i pro ostatní dopravce,“ komentuje ředitel Inven Capitalu Petr Míkovec. Pro Inven nejde o první podobně zaměřenou investici – za desítky milionů korun koupil a pak za stovky milionů prodal izraelský Driivz, který se zabývá vývojem softwaru pro dobíjecí infrastrukturu pro elektromobily.

Na co startup plánuje využít investici: Na zvýšení počtu elektrobusů i dobíjecích hubů napájených obnovitelnými zdroji a na rozvoj technologické platformy. Do roka chce zároveň zdvojnásobit počet uskutečněných jízd.

Vše o startupových investicích

Rubriku Startupy podporujíjt-retina