Brněnský startup Smartlook nabírá 81 milionů korun. Velká investice mu má naplno otevřít dveře do USA

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

janosik

Foto: Jan Mudra/Economia

Petr Janošík, zakladatel a CEO startupu Smartlook

0Zobrazit komentáře

Jen co se Smartlook oddělil od Smartsuppu, v jehož brněnských kancelářích vyrostl, hned potvrzuje své globální ambice. Tuzemský startup, který se zaměřuje na analýzu chování uživatelů webů a mobilních aplikací, oznámil velké investiční kolo ve výši 3,1 milionu eur. V přepočtu více než 81 milionů korun do něj posílá holandský investiční fond Airbridge Equity Partners, k němuž se přidávají také stávající čeští investoři, Novira Capital a Reflex Capital.

Desítky milionů korun mají zamířit do rozšíření produktu pro středně velké a velké firmy a také na posílení pozice na americkém trhu. Právě ten je pro brněnskou firmu v budoucím rozvoji klíčový a už nyní generuje téměř třetinu jejího zisku. Zákazníky má ale Smartlook po celém světě, například v Brazílii, Austrálii či Indii.

S nástroji Smartlooku zákazníci sledují a analyzují, jak se uživatelé chovají na jejich webech nebo v mobilních aplikacích. Díky tomu mohou například zjistit, na jaké prvky uživatelé klikají, a podle toho odstraňovat chyby, které brání úspěšnému prodeji nebo představují jiné problémy.

smartlook-app

Foto: Smartlook

Smartlook analyzuje chování uživatelů na webu či v aplikaci

V Česku využívá nahrávacího systému a analytických nástrojů z Brna například Alza, O2, Dáme jídlo, Seznam či Home Credit, přičemž každý měsíc se přes Smartlook pořídí přes půl miliardy nahrávek. „Na trhu dosud nebyl žádný jiný program, který by nabízel tak vyspělý systém. V jeho budoucnosti vidíme velký potenciál,“ říká o Smartlooku Rick van Boekel z fondu Airbridge Equity Partners, který investici vedl.

Nizozemské investory si pro Series A vybrali ve Smartlooku také proto, že vedle peněz dokáží přinést i bohaté zkušenosti s B2B SaaS byznysem a rozsáhlou síť kontaktů v regionech, která má brněnské firmě pomoci dál růst. Vedle toho půjde část peněz také do rozvoje produktu, který je třeba stále vylepšovat podle potřeb jednotlivých korporací.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Od investice si slibujeme očekávaný růst a také otevření dveří do dalšího kola, které bychom chtěli udělat právě v USA. Směřujeme k tomu, abychom se stali market lídrem v analýze chování zákazníků tím, že přinášíme nové, inovativní a neotřelé řešení na světové úrovni,“ říká Petr Janošík, CEO a zakladatel Smartlooku.

Aktuálně ještě většina příjmů (41 %) Smartlooku plyne z Evropy (11 % z toho z Česka), nicméně Spojené státy rychle rostou a podílejí se na tržbách z necelých 30 procent, podobně jako zbytek světa. V loňském roce firma vykázala roční opakující se příjmy z předplatného (ARR) ve výši 36 milionů korun a letos cílí na 62 milionů. Celkově si již služby Smartlooku vyzkoušelo přes 300 tisíc subjektů, přičemž placenou verzi využívá zhruba 2 300 firem.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Floridská pohádka Jana Bednáře. Za více než 6 miliard korun prodává část svého logistického startupu ShipMonk

honza-bednar

Foto: Business Wire

Zakladatel a šéf českého logistického startupu ShipMonk Jan Bednář

0Zobrazit komentáře

Když Jan Bednář začínal před šesti lety krátce po studiu se svým logistickým startupem ShipMonk budovat byznys na Floridě, měl v zádech ušetřené peníze z provozu svého předchozího byznysu a podnikatelských soutěží, a ještě asi úplně nedokázal dohlédnout, kam až se dostane. Z jeho skromného projektu se nakonec vyklubal obrovský byznys, který byl od začátku v černých číslech a nikdy aktivně nevyhledával investory.

V předminulém roce se ale situace změnila. ShipMonk, který poskytuje fulfillment třetím stranám, tedy balení, skladování a dopravu balíků, nabral 10 milionů dolarů (tehdy přes 220 milionů korun) od skupiny investičních fondů v rámci kola Series A. Tehdy bylo součástí transakce i vyplacení části podílu Jana Bednáře, který byl do té doby ve firmě jediným vlastníkem, a získal tak kapitál pro další investice mimo vlastní firmu.

V letošním roce byl ShipMonk vidět především díky svému pokračujícímu růstu a také najmutím Davida Pavlíka do role technologického ředitele. Pavlík do ShipMonku přešel z Kiwi.com, kde působil na obdobné pozici. A teď je o startupu Jana Bednáře slyšet znovu, protože hlásí další masivní investici ve výši 290 milionů dolarů, respektive 6,3 miliardy korun. Stojí za ní fond Summit Partners, který získává minoritní podíl.

janbednar

Foto: ShipMonk

Zakladatel a šéf českého logistického startupu ShipMonk Jan Bednář

Ohlášení přichází po zhruba osmi měsících vyjednávání a dotahování celého dealu. „Je to úleva. Celý proces jsme začali už někdy v březnu a pak nám to covid přerušil, takže byl docela stres vše dokončit. Nakonec se nám to povedlo dva dny před nákupním svátkem Black Friday,“ popisuje pro CzechCrunch devětadvacetiletý Bednář.

I po druhé zásadní investici si ale Bednář ve své firmě, jejíž hodnota se odhaduje na vyšší stovky milionů dolarů, stále drží majoritní podíl a v nejbližší době by se na tom nemělo nic změnit. Summit Partners má pomoci ShipMonku nejen finančně, ale také s další expanzí. „Je to pro nás velký strategický partner, který disponuje pěti miliardami dolarů ve vlastním fondu pro oblast e-commerce, navíc mají spoustu zkušeností s tech a růstem firem,“ doplňuje Bednář.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Expanze je pro ShipMonk zásadním tématem. Logistická centra má Bednářův startup na několika místech v USA a v polovině příštího roku se chystá vedle dalšího střediska v Texasu vstoupit také na český trh, kde otevře fulfillmentové centrum. Aktuálně má firma kolem tisícovky zaměstnanců, přičemž s další expanzí plánuje tento počet v příštích 12 měsících navýšit až na 1 500.

To vše se podařilo Bednářovi v pouhých 29 letech, navíc v oblasti, kde je obrovská konkurence a po světě existuje nespočet firem, které dělají podobný byznys – jen ho podle Bednáře dělají jinak a ne tak progresivně. I díky tomu se dostal mladý podnikatel v roce 2017 do amerického žebříčku Forbes 30 pod 30, stejně jako se ShipMonk předloni zařadil mezi první třicítku 5 000 nejrychleji rostoucích firem.

Tržby ShipMonku se letos mají podle českého Forbesu přiblížit 150 milionům dolarů s tím, že EBITDA (zisk před zdaněním a odpisy) se bude pohybovat na úrovni 15 procent, což značí více než 100% růst oproti minulému roku. I po nové investici Bednář dál zůstává ve vedení firmy a do několika let by se chtěl se ShipMonkem dostat až na americkou burzu.