Brněnští investoři skupují budovy továren a pak je firmám pronajímají zpět. A poráží tím inflaci

Ve finančním roce od července 2021 do konce června 2022 vykázal fond Jet Industrial Lease zhodnocení přes 20 procent.

Luboš KrečLuboš Kreč

igor

Foto: Jet Investment

Brněnský patriot a průmyslník Igor Fait

0Zobrazit komentáře

Každý, kdo opouští ruzyňské letiště autem či autobusem, kolem něj jede – trojdílný administrativní komplex Airport Business Center. Sídlí v něm celní úřad, celkem devítipatrová stavba nabízí více než čtrnáct tisíc metrů čtverečních kancelářských prostor a přes tři sta parkovacích míst. Od ledna ji vlastní realitní fond Jet Industrial Lease ze skupiny Jet Investment brněnského miliardáře Igora Faita, který se v době mimořádně vysoké inflace nyní pochlubil nadstandardními výsledky.

Ve finančním roce od července 2021 do konce června 2022 vykázal fond zhodnocení přes dvacet procent a ke konci září dosáhl fond dokonce nad pětadvacet procent. Ruzyňské centrum je v něm ovšem výjimkou, která mu má pomoct lépe se rozkročit a diverzifikovat, jeho zaměření je v českém kontextu poměrně unikátní.

Jet Industrial Lease nakupuje hlavně průmyslové objekty, třeba tovární budovy, od jejich vlastníků a obratem jim je zase dlouhodobě pronajme. Průmyslové firmy tak získají jednak hotovost, jednak jim ubude starost o údržbu a rozvoj nemovitosti, což není obvykle jádro jejich podnikání.

Pro Faita, který má rozsáhlé zkušenosti se záchranou strojírenských firem a v minulosti převzal, vyspravil a následně lukrativně prodal podniky jako MSV Metal Studénka nebo Kordárna Plus, jde o projekt, který začal chystat ještě před úderem koronavirové pandemie.

V rozhovoru pro Hospodářské noviny z května předloňského roku popisoval: „Řada našich investorů se nás v posledních letech ptala, proč nechceme jít do realit, že by je s námi rádi dělali. A protože máme zkušenosti s průmyslovými firmami, dokážeme dobře posoudit bonitu nájemníků nemovitostí a rozumíme jejich byznysu lépe než klasické nemovitostní firmy.“

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Za ty zhruba dva roky, co je Jet Industrial Lease na světě – jde o fond kvalifikovaných investorů, který je tedy určen jen pro ty, kdo do něj mohou vložit řádově miliony korun –, už včetně ruzyňského centra koupil sedm objektů v Česku, Polsku a Německu v souhrnné hodnotě tří miliard korun. Je mezi nimi například areál známého německého výrobce zahradní techniky AL-KO. A teď cítí, že nastupující recese a energetická krize, pro něj budou další příležitostí k akvizicím.

„Pro trh komerčních realit bude příští rok rokem zajímavých investičních příležitostí. Na jedné straně budou stále působit dopady negativních faktorů a recese, a to nejen přímo na vlastníky nemovitostí, ale především na jejich nájemce. Na trhu by se tak měly objevit zajímavé akviziční příležitosti, zejména v sektoru průmyslových nemovitostí, kde budou podniky nuceny hledat další zdroje kapitálu k překlenutí krizového období,“ říká šéf fondu Pavel Drabina. A připomíná, že na trhu už je znát mírné zlevňování některých nemovitostí, na které se koukají.

igor

Přečtěte si takéBrněnský průmyslník Fait rozšířil své byznysové impérium do GdaňskuBrněnský patriot a průmyslník Fait rozšířil své byznysové impérium, získal továrnu z Gdaňsku

To podle něj ale není primární důvod, proč je tento segment, kterému se v českém investičním světě nikdo kromě brněnských finančníků nevěnuje, tak zajímavý: „Přidávají zásadní změny v průmyslu a logistice, kdy do hry vstupuje deglobalizace, dekarbonizace, zkracování dodavatelských řetězců a nearshoring, což pro investory do komerčních a zejména průmyslových nemovitostí předznamenává možnost zajímavého a stabilního zhodnocení.“ Drabina a spol. nyní prověřují zhruba sedm potenciálních akvizic nejen v Česku.

Skupina Jet Investment se na průmysl specializuje i ve svých dalších dvou fondech, tam už jde ale o akvizice celých firem. Do impéria Igora Faita tak dnes patří například výrobce kogeneračních jednotek Tedom, dodavatelé technologií pro elektrárny 2JCP nebo polská průmyslová skupina Rockfin.

„I přes současné globální výzvy průmyslu plně důvěřujeme, jde o stabilní součást nejen historie, ale především evropské budoucnosti, perspektivní obory jako například čistá energetika, vodík, moderní materiály nebo pokročilé strojírenství považujeme za motory budoucího růstu Evropy,“ říká Fait.

Nová hvězda na českém nebi. Z vodochodského Aera po 20 letech vzlétá zcela nový letoun

Jméno českého Aera má ve světě aviatiky velkou váhu, přesto z Vodochod za poslední dvě dekády nevzlétl nový letoun. To se však mění díky L-39NG.

vodochody-33

Foto: Aero Vodochody

L-39NG, novinka letící z hangárů Aero Vodochody

0Zobrazit komentáře

Přes čtrnáct tisíc různých dílů, jejichž kompletace zabere třicet jedna tisíc hodin lidské práce. A výsledek? Letoun L-39NG. A byť může na první pohled vypadat podobně jako jeho předchůdce L-39 Albatros, ve skutečnosti jde o zbrusu nové letadlo, které navazuje na to nejlepší, co ve vodochodském Aeru v minulosti představili.

Firma Aero Vodochody má doma i za hranicemi podobné renomé jako Baťa či Plzeňský prazdroj. Její historie sahá až do roku 1919 a dnes představuje jednoho z nejstarších výrobců letadel planety. Ostatně nejstarší Boeing byl v americkém Seattlu založen jen o tři roky dříve. Aero od svého vzniku postavilo jedenáct tisíc strojů, na kterých se vycvičilo přes deset tisíc pilotů z celého světa.

V průběhu let se staly letouny z Vodochod, kde firma dodnes sídlí, legendami. Jména jako Delfín či Albatros, který se podílel i na natáčení nového Top Gunu, jsou dnes povědomá i těm, kteří se o svět aviatiky tolik nezajímají. Ovšem ani Aeru se vyhnula turbulentní období, během kterých se tak nedařilo.

Takové roky nastaly i relativně nedávno, kdy společnost přišla o důležité zakázky, které vyřizovala pro jiné subjekty. Mezi nimi také o výrobu kokpitů pro legendární vrtulníky Black Hawk. Loni se navíc investiční skupina Penta, tehdejší majitel Aera, rozhodla pro prodej podniku i přilehlého letiště. Většinovým vlastníkem se stala maďarská společnost SI 13 Aero Zrt, přičemž menšinový podíl v Aeru drží i česká zbrojařská firma Omnipol.

S novým majitelem přišlo i nové vedení v čele s Viktorem Sotonou, pod kterým výrobce vstupuje do své nové éry. Když z hangárů Aera naposledy vyjel zcela nový letoun, zrovna se lámalo milénium. Nyní však Aero představuje letoun nové generace s názvem L-39NG.

vodochody4

Foto: Aero Vodochody

L-39NG je zástupcem nové generace proudových letounu

Jak název napovídá, jde o nástupce ikonického letounu L-39 Albatros, který byl postaven legendárním konstruktérem Janem Vlčkem. L-39NG, jehož vývoj začal v roce 2014, přichází podle Aera v pravý čas – situace ve světě je totiž díky konfliktům na Ukrajině a sílící hrozbě útoků v Asii stále napjatější a státy investují stále vyšší částky do vybavení armády, což je sektor, na kterou NG míří. Může totiž dobře sloužit nejen jako cvičný stroj, ale díky nosníkům se zvládne zapojit i do bojových akcí.

To je také důvod, proč mají již nyní v Aeru zaplněné výrobní kapacity stoje až do roku 2025. „V příštím roce by mělo být v Aeru vyrobeno deset letadel, postupem času by se toto číslo mohlo zvyšovat až na čtyřiadvacet vyrobených kusů ročně. Aero má nyní objednávky na třicet čtyři kusů letounů L-39NG a zaplněnou výrobní kapacitu až do roku 2025,“ vysvětluje Viktor Sotona.

Zájem o letouny je z Evropy, jihovýchodní Asie, Afriky i Latinské Ameriky. Mezi konkrétní zákazníky patří například Vietnam, Maďarsko, Ghana, ale také Centrum leteckého výcviku v Pardubicích. L-39NG je podle svých tvůrci schopné plnit širokou škálu misí, čemuž přispívá i jeho agilnost, vycházející z původní L-39, a nízká váha, kdy letoun váží jen o něco více než osobní auto.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Novinka je navíc atraktivní i svou cenou okolo deseti milionů dolarů, tedy přibližně 230 milionů korun, díky níž by se mělo jednat o nejdostupnější západní letoun v kategorii proudových letounů. K tomu Aero slibuje nízké provozní náklady a životnost až do roku 2070. „Chceme, aby údržbu tohoto letounu prováděli i naši vnukové,“ říká Sotona.

Přibližně šedesát procent dílů tohoto letounu si v Aeru, které zaměstnává na 1 600 osob, vyrábějí sami. Zbytek přichází od dodavatelů, přičemž zhruba šedesát procent dodávaných dílů pochází z Čech. Dá se tak říct, že novinka je z valné většiny dílem českého know-how a jen potvrzuje potenciál českého leteckého průmyslu. Ostatně samotné Aero dnes spolupracuje i s takovými firmami, jako je Airbus. Pro něj se ve Vodochodech vyrábějí některé části Airbusu A220.

vodochody5

Foto: Vojtěch Sedláček/CzechCrunch

Viktor Sotona, prezident Aero Vodochody

A budoucnost by mohla být ještě zajímavější. „Už dnes spolupracujeme na projektech, které jsou poháněny alternativními pohony. Je to ovšem v oblasti turbovrtulových letadel, kde určitě prostor je, a jedná se o oblast, která se bude tímto směrem rozvíjet,“ říká Sotona, podle kterého je ovšem v propojení letadel a elektrických pohonů problémem hmotnost.

„U auta tolik neřešíte, že má baterie 150 kilo, ale u letadla je každý kilogram znát. Nicméně i my se dnes posouváme v oblasti lithiových baterií směrem k těm nejlehčím. U spalování proudového motoru by však mohl mít potenciál spíš vodík,“ uzavírá Sotona svým pohledem do budoucnosti.