Budoucnost bude jízda. 3D tisk, autonomní technologie či rozšířená realita. To vše slibují koncepty nejen od lidí z Top Gearu
Dostat se z bodu A do bodu B co možná nejefektivněji a nejrychleji je obsesí, kterou lidstvo trpí již od pradávna. Naše nohy jsme vyměnili za ty koňské, abychom následně sesedli ze sedel a zmizeli v hustých oblacích páry. Koleje vystřídal asfalt, pach dehtu z pražců zase vůně benzinu doprovázená burácivou kakofonií motorů. Nyní stojíme na prahu zcela nové éry. Éry zelené i po čertech rychlé mobility, kterou můžete pravidelně tankovat v našem novém speciálu CC Drive.
Co přinese budoucnost? Nejspíše bude elektrická, bude pracovat s rozšířenou realitou a vozy se budou navrhovat v té virtuální. Nepůjde s nimi bourat a možná je ani nebudeme řídit. Přes to všechno budou i nadále budit emoce a vyvolávat úsměv na tváři. Platí to jak pro koncept od lidí z Top Gearu, tak i vize automobilek jako Nissan, BMW či Kia.
Aby vám naše další shrnutí těch nejzajímavějších zpráv ze světa aut propříště neuniklo, přihlaste se k odběru newsletteru CC Drive zde.
Připoutat a jedeme!
***
Top Gear má o skvělém vozu jasno
Nenabouratelný, z 3D tiskárny, vytvořený pomocí virtuální reality a s vizáží kluzáku ze Star Wars. Tohle auto je zkrátka splněným snem každého, kdo sice mutoval před dvaceti lety, ale přesto v sobě stále ukrývá kus chlapce. Koncepce Lean představuje zhmotnění budoucnosti sportovního dovádění dle vkusu lidí z pořadu Top Gear. Ten po odchodu tří dědů zakladatelů chytil druhý dech a znovu přináší svěží vítr do novinařiny, která čpí zatuchlým olejem.
Na projekt Lean ale nebyl Top Gear sám. Spojil se s britským legendárním studiem Seymourpowell. Pokud vám toto jméno nic neříká, nemusíte se cítit provinile. Byť staví jeden zajímavý koncept za druhým, většinou si jej klient ověsí vlastními logy, emblémy a dalším harampádím a prezentuje jej jako své dílo. U Powellů jsou ovšem tak šikovní, že si je vyžádal miliardář Richard Branson, aby pro něj vytvořili kokpit jeho vesmírné lodi. Jejich nejnovější počin je ale snad ještě více mimoplanetární.
Že automobil vypadá jako něco, čím by chtěl Anakin Skywalker nabalit o pět let starší Padmé Amidalu ve Star Wars, jsme již prozradili. Celá filosofie vzhledu vozu je založena na kokpitech stíhaček, vzhledu závodních monopostů minulého století a genialitě Fordu Ka. Proč tento mix? Protože Top Gear.
V Seymourpowell k jeho navrhování využili VR technologii. Podle designéra Jonnyho Culkina, který se na vývoji vozu podílel, se u toho sice konstruktéři s headsety na očích málem pozvraceli, ale je to moderní, tak proč ne.
Byť se to nemusí na první pohled zdát, návrh má prý mnoho společného s klasickými vozy dnešní doby a jeho komponenty jsou jednoduché na výrobu. Pokud máte doma 3D tiskárnu, můžete si na ní spíchnout třeba podvozek či karoserii takového auta. Pak už jen stačí přihodit baterii s elektromotorem z kteréhokoliv elektromobilů a můžete vyrazit.
Podle Top Gearu vůz váží 750 kilogramů, a ačkoliv nebyly specifikovány žádné informace o výkonu, je jasné, že s touto váhou poletí jako šipka. Na běžné silnice to ale nebude. Lean je koncipován jako automobil na závodní okruhy. I když…
Tvůrci mají v hlavě poměrně zajímavou, byť šílenou myšlenku. Možná jste také někdy spěchali do práce a jeli jste lidově na prasáka. Podle lidí ze Seymourpowell by se bylo možné ve svižném tempu pohybovat s vozem zcela běžně. Stačilo by jej jen vybavit systémem monitorování provozu na silnici v dostatečné vzdálenosti před autem.
V momentě, kdy by cesta před vámi byla volná, nechal by vás vůz jet, jak je jen libo. Ovšem v momentě, kdy by byl detekován na vozovce jiný vůz, aktivoval by se autonomní systém. Ten by Lean vrátil zpět do správného pruhu a zpomalil na potřebnou rychlost. Je ale otázkou, co by na takové dovádění na okreskách řekli páni příslušníci.
***
Co dalšího hýbe asfaltem
? Do budoucnosti hledí také BMW: Mnichovská automobilka tak činí se svým konceptem XM. Jako by designéři zapomněli na současný vizuální jazyk značky a vytvořili vůz, po kterém by sáhl i Tony Stark z Avengers. Nejenže vypadá, jako by byl vybavený stealth technologií, ale elektromotor páruje s V8. Jedná se o vůbec nejnabušenější „emko“ všech dob, které by mělo nastiňovat celkovou identitu BMW v příštích letech. A na to my říkáme: „Ja!“
? Ropné krize se Hummer již bát nemusí: Zatímco příchod čehokoliv, co vzejde z BMW XM, je naplánován na začátek roku 2023, v případě čistě elektrického Hummeru bude čekání podstatně kratší. První držitelé rezervací by se svého elektrického miláčka měli dočkat již v tomto měsíci. Jak se na napravenou ikonu ropné krize bude tvářit jejich soused petrolhead, je ovšem otázkou.
? Ferrari snů: Ferrari Daytona SP3 je poctou velkým milníkům v historii Ferrari. Vůz, odkazující na velký den v 67. roce, kdy Ferrari na okruhu Daytona vytřelo zrak Fordu, je novinkou edice Icona, jež představuje limitované unikáty produkované v počtu několika málo stovek kusů. Tato novinka je sice již rozebrána, to ovšem nic nemění na tom, že se na ni dívá naprosto skvěle.
? Pikaču není jediným elektrickým produktem z Japonska: Další konceptovou masáž přináší Nissan, který odhalil hned několik elektrických vizí. Mezi nimi nechybí malý pick-up, sportovní kabriolet a dva crossovery. Japonská automobilka zároveň zveřejnila plány do roku 2030. Zákazníkům chce nabídnout hned 15 elektrických modelů, které by měly být postupně vybaveny tzv. solid-state bateriemi. Díky nim by měly mít elektromobily nejen delší dojezd, ale i nižší cenovku.
? Sluncem zalitá jízda: Nedaleko Japonska, v Jižní Koreji, si přichystali novinku, která je vyloženě sluníčkovou záležitostí. Koncept EV9 je sedmimístné SUV, na jehož kapotě se vyhřívají solární panely. Díky nim by měl být vůz, skutečně chlapáckých tvarů, schopen využívat slunečních paprsků k dobíjení baterií přímo během jízdy. Co je však na konceptu EV9 nejlepší, téměř určitě se dostane do výroby.
? Dva elektrické tahače u Škodovky: Elektřinu dávají zákazníkům ochutnat i v Mladé Boleslavi. Nyní však vyzkoušejí její výhody i sami na sobě, přímo ve svém provozu. Od konce listopadu testuje Škoda Auto dva elektrické tahače, které využívá v rámci své vnitrostátní dopravy. Ročně by díky tomu měla ušetřit až 60 tun emisí oxidu uhličitého. A jelikož chce Škodovka do roku 2030 vyrábět bezemisně, budou se jí takové stroje hodit.
? Chci dělat vozy: Přesně tato myšlenka se očividně již nějaký ten pátek prohání hlavou Lej Ťüna, CEO společnosti Huawei, která na nás dohlíží od osmdesátých let minulého století. Až doposud byla spojována s elektronikou všeho druhu, ovšem nyní chce zákazníkům nabídnout elektromobil. Jak bude vypadat a zda bude podobně masovou záležitostí jako elektronika značky, se nechme překvapit.
? Ionity bude všude: Kolik peněz potřebujete na rozšíření sítě rychlonabíječek po celé Evropě? Podle Ionity něco kolem 18 miliard korun. Přesně tuto částku si provozovatel rychlonabíječek, které lze potkat i u českých silnic a dálnic, vyčlenil pro vybudování více než 5 500 stojanů, které vám elektromobil nabijí co by dup.
***
To je pro dnešek vše. Dáváme nohu z plynu a další nálož novinek vám přivezeme zase příště. Nenechte si tento náklad ujít a přihlaste se k odběru newsletteru CC Drive.
Pokud jste objevili v textu nedostatek, který by si zasloužil přezkoumání v dílně, dejte vědět. Rádi to hodíme na zvedák a zkontrolujeme.