Budoucnost cestovek podle šéfa Čedoku: Bez papírů, voňavé pobočky a zájezdy na míru
Klienti čím dál víc chtějí balíčky, které si sami sestavují. Je to jasný trend, který v Německu a Polsku roste, říká ředitel Čedoku Stanislav Zeman.
Stanislav Zeman, generální ředitel cestovní kanceláře Čedok
Pro všechny, kterým je čtyřicet let a víc, je Čedok symbolem cestování. Letos slaví 102 let od svého vzniku, za komunismu měl monopol na prodej zájezdů a i dnes patří mezi tři největší cestovky v zemi. Dlouho ale žil spíš ze své podstaty, což se začalo měnit po roce 2016, kdy ho koupila polská cestovní skupina Itaka. S ní potom přišel i nový ředitel Stanislav Zeman, který tradiční značku začal společně s týmem otáčet a modernizovat, aby se zbavila nálepky cestovky spíše pro seniory. Loni ji konečně vytáhl do zisku a letos říká, že mají rekordní sezonu.
Osmačtyřicetiletý Stanislav Zeman je matadorem zdejšího cestovního ruchu, do Čedoku nastoupil už počátkem 90. let a vyzkoušel si tak práci zahraničního delegáta i průvodce. Později působil v manažerských postech na pražském letišti i v Českých aeroliniích, do Čedoku se vrátil před třemi lety a od té doby jej poměrně radikálně mění.
Covid mu stejně jako dalším firmám z oboru zasadil tvrdou ránu. Jestliže v roce 2019 společnost s více než stoletou tradicí utržila bezmála tři miliardy korun, v prvním pandemickém roce se jí obrat propadl hluboko pod miliardu. Teď už je ale vše jiné – letos Čedok hlásí rekordní zájem lidí o cestování a očekává příjmy na úrovni čtyř miliard korun. Navíc za rok 2021 se dostal navzdory pandemii na 20 milionů korun zisku, když několik let předtím vězel v minusu.
„Konečně jsme zase v plusu, covid jsme využili k tomu, abychom investovali, firmu i produkt začali zásadně měnit a letos se to projevilo. Máme i trochu jinou skladbu zákazníků,“ říká Zeman v rozhovoru pro CzechCrunch. V něm popisuje, jak se mění turistický ruch, jak se mění Čedok a jak obor ovlivňuje nástup technologických platforem, jako jsou Booking či Airbnb.
Před pár dny jste ohlásili, že příští rok začnete pravidelně létat z Brna do několika nových vzdálenějších destinací, také přidáte exotiku z Prahy. Vypadá to, že si věříte a že nepodléháte skeptickým makroekonomickým výhledům.
Vycházíme z toho, že poptávka po cestování bude trvat. V naší přirozenosti je být pozitivní, kdybychom plakali nad tím, že je drahý plyn a elektřina, nikam nás to neposune. Odpovídá to i naší misi, s níž do firmy přišel náš majitel, polská Itaka. Cílem bylo udělat z Čedoku sice tradiční, ale moderní značku, která přináší nové trendy. Jasně, nikdy nepřestaneme sledovat konkurenci, nikdy nepřestaneme létat do klasických destinací, ale zároveň budeme hledat nová místa. Chceme překvapovat a inspirovat. No a s tím souvisí i náš projekt „Morava“ s lety z Brna.
Takže to je celý moravský projekt?
Sám jsem z Moravy, ale o to nejde. Víte, pohled na Moravu je po léta hodně omezený, nebál bych se říct někdy až zaprděný. Kam se dnes z moravských letišť létá, odpovídá tomu, jak cestovní ruch vypadal před 20 lety. Mírně se to modifikuje, ale zásadní změna nenastala. Přitom spádová oblast brněnského letiště je ohromná, do hodiny či dvou jízdy od něj žije asi 4,5 milionu obyvatel. Týká se to i Vysočiny, východních Čech a samozřejmě Slovenska, kde také chceme víc než dosud odlety z Brna nabízet. Takže věříme, že dokáže naplnit jak standardní destinace, jako je Řecko a Turecko, tak ty vzdálenější a exotičtější, jako jsou Kanárské ostrovy, Madeira nebo Albánie.
Cítím tam trochu rukopis polských majitelů.
Je tam. Itaka sídlí v Opole, což je město v jižním Slezsku, takže to není firma, která by významně ovládala varšavský trh, který je pro ni sice klíčový, ale není jejím domovským. A úspěšně si vyzkoušela, že regionální letiště jsou velmi zajímavá, mají s nimi skvělou zkušenost. Není důvod, proč by to nemělo fungovat i u nás.
Takže tím vaše letecká expanze na Moravu asi nekončí, že?
Určitě ne, začali jsme nabídkou letních zájezdů, protože léto bývá z pohledu cestujících mnohem populárnější. Chceme se ale podívat, kam bychom z regionálních letišť mohli létat i v zimě.
Nedávno jste říkal, že letošní letní sezóna je pro Čedok rekordní. Platí to i s výhledem na blížící se zimní sezónu?
Historicky byly pro Čedok letní sezóny vždy mnohem silnější a ta letošní je opravdu rekordní. Co se týká zimy, ta se za minulého majitele moc neřešila. To také byla jedna z věcí, kterou jsem po svém příchodu začal měnit. Loňskou zimní sezonu jsme meziročně navýšili na pětinásobek, nadcházející bude zase dvojnásobná, co se nabídky a kapacity týče. Jinak nejde jen o hory, ale i o pláže a poznávací zájezdy. Je pravda, že třeba lyžařské zájezdy lidé obvykle neřeší v létě, ale hned po skončení prázdnin a na podzim. Zájem ale obecně registrujeme v rámci předprodejů silný a větší než loni.
Předpokládám, že fakt, že máte rekordní čísla, je daný hlavně tím, že lidé chtějí po covidu cestovat.
Ano, je to cestovatelský hlad po covidu. Nicméně je toho víc. Také došlo ke konsolidaci trhu cestovních kanceláří, na něm jsou nyní tři velcí hráči, bohužel skončili i někteří menší specialisté. Z pohledu Čedoku jsme covid využili k tomu, že jsme firmu otočili nejen produktově, ale také interně a procesně. A změnila se nám i klientela. Dřív jsme byli vnímáni spíše jako cestovka pro seniory, teď jsme se rozkročili víc k rodinám i párům. Segment klientů od 30 do 50 let dnes tvoří asi 60 procent obratu. Pravděpodobně nebudeme nikdy sexy brand pro teenagery, ale oni s námi jezdí s rodiči a snad se k nám v dospělosti potom vrátí. Důležitá je i cílová skupina 50+, která je v produktivním věku, děti už má z domu, má nejvíc volných prostředků a chce hodně cestovat.