Budoucnost dopravy není jen v autech. Lidé čím dál více upřednostňují MHD a sdílené prostředky, dorazí i létající taxi

Filip HouskaFilip Houska

cco-1

Foto: CzechCrunch

Šéfredaktor CzechCrunche Ondřej Holzman na konferenci CzechCrunch Onlajn

0Zobrazit komentáře

Jak se budeme v budoucnu pohybovat po městech? Opravdu se v nich výrazně omezí provoz aut a do ulic ve velké míře vyrazí kola, koloběžky a skútry, ať už sdílené, nebo soukromé? A jak to bude vypadat s cestami mimo město, například k moři, kam by jednou mohly létat menší, moderní elektrické letouny? O tom všem jsme hovořili na konferenci CzechCrunch Onlajn.

Ačkoliv se to nemusí zdát, na českém trhu existuje celá řada služeb, které se efektivitu a ekologičnost dopravy snaží řešit. Ať už jde o sdílená kola Rekola pod taktovkou Vítka Ježka, aplikaci Blinkee pro sdílení elektrických skútrů, nebo ambiciózní startup Zuri zakladatele Michala Illicha, který chce jednou uvést do provozu letoun s vertikálním vzletem a přistáním.

Na konferenci CzechCrunch Onlajn, která proběhla v pondělí 29. června, jsme si pozvali celkem devět hostů se zajímavými názory na to, jak se přeprava v budoucnu vyvine. Například o vývoji měst vstříc mikromobilitě mluvil Roman Meliška z Urban Laab, Šimon Čapek z GreenGo pro změnu hovořil o to, proč mohou mít elektrická sdílená auta ve městech silný vliv.

 

Zobrazit příspěvek na Instagramu

 

Příspěvek sdílený CzechCrunch (@czechcrunch)

Martin Peleška z pozice šéfa českého zastoupení Toyoty a Lexusu se zamyslel nad tím, zda je budoucnost aut v elektřině, vodíku, nebo zcela jiném pohonu, a Martin Feč z Charter Advisory zase zmiňoval výhody privátních letů. S Jakubem Ditrichem z ekolo.cz jsme debatovali na téma cyklostezek a cyklodopravy po Praze a na závěr jsme se spojili s Ottou Fabrim, který pomáhal s designem Modelu S v Tesle.

***

Celý záznam dvouhodinové konference můžete zhlédnout níže. V nadcházejících dnech se pak můžete těšit i na jednotlivé výstupy hostů v rámci samostatných článků.

Časové stopy jednotlivých vystoupení:

Martin Peleška (Toyota) – 0:06:28

  • Budoucnost automobilového sektoru není černobílá aneb jezdit budeme na benzín, baterie i vodík

Roman Meliška (Urban Laab) – 0:20:45

  • Je třicítka nová padesátka? Zakážou města vjezd autům? Aneb budoucnost dopravy ve městech

Šimon Čapek (GreenGo) – 0:34:16

  • Sdílená auta v ulicích aneb dává smysl ve městě ještě vlastnit auto?

Tereza Veselá (Blinkee) + Vít Ježek (Rekola) – 0:46:10

  • Proč se vyplatí po městě jezdit na sdíleném kole nebo skútru

Martin Feč (Charter Advisory) – 1:14:03

  • Jak vypadá budoucnost letecké dopravy a proč zažívají boom soukromá letadla

Michal Illich (Zuri) – 1:25:40

  • Budoucnost dopravy je ve vzduchu aneb jak se v Česku vyvíjí unikátní elektrický letoun

Jakub Ditrich (ekolo.cz) – 1:39:07

  • Proč se nemají řidiči a cyklisté rádi a proč by se to mělo změnit

Otto Fabri (ex Tesla) – 1:51:01

  • Čím Tesla poráží tradiční automobilky a jakými auty budeme jezdit za 10 let?

***

cco-partneri

Po neúspěchu s Uberem slovinský výrobce elektroletounů Pipistrel mění kurz. Pasažéry střídají čínské balíčky

pipistrel-nuuva-v3004

Foto: Pipistrel

Pipistrel mění své směřování. Od přepravy osob se zaměřuje na přepravu zboží

0Zobrazit komentáře

Ještě v roce 2019 běželo ve slovinském Pipistrelu vše jako po drátkách. Firma vyvíjela jako jedna z mála leteckých společností plně elektrický letoun určený k přepravě pasažérů nad městy, v čemž jí značně pomáhalo partnerství s Uberem. V minulém roce však Uber přehodnotil své plány týkající se přepravy osob v oblacích a mimo prodeje leteckých taxíků Uber Elevate zpřetrhal i své vztahy s Pipistrelem.

Zakladatel slovinské společnosti Ivo Boscarol tak byl nucen učinit zásadní rozhodnutí. Buď složit karty, nebo překopat zaměření celého podniku a vydat se směrem, který slibuje šanci na úspěch i bez financí od Uberu. Rozhodnutí padlo na druhou variantu a Pipistrel Aircraft se odpoutal od myšlenky přepravy osob, jejíž zhmotnění by bylo v mnoha ohledech extrémně finančně nákladné.

Novým zaměřením Pipistrelu se stal vývoj a stavba futuristických dronů, které namísto osob budou přepravovat balíky se zbožím. Podle Boscarlových slov je tento segment z hlediska technického vývoje, bezpečnosti i splnění regulačních požadavků podstatně méně skličující než přeprava živých pasažérů nad městy.

Hlavním pěšákem, kterým chce Pipistrel v nově rozehrané partii táhnout, má být letoun Nuuva V300. Dle Boscarola stroj využívá poznatky z vyvíjeného vzdušného taxi, a to včetně konstrukce a pohonného systému. Pipistrel s ním navazuje na dlouholetou tradici vývoje elektrických letounů, kterým se věnuje už od roku 1989.

pipistrel-nuuva-v3001

Foto: Pipistrel

Vizualizace letounu, na kterém Pipistrel spolupracoval s Uberem

Za tu dobu společnost přivedla k životu hned několik elektrických strojů, mezi kterými vyniká například Pipistrel Velis Electro. Ten se dokonce může pochlubit titulem vůbec prvního plně elektrického letounu, kterému byla udělena certifikace od EASA, respektive Agentury Evropské unie pro bezpečnost letectví.

Pipistrel Nuuva V300 bude nejdříve nasazen v Číně. O jeho využití totiž projevila zájem společnost SF Express, tedy jedna z největších čínských kurýrních firem. Ta se nechala slyšet, že by v příštím desetiletí mohla vybudovat flotilu čítající až tisícovku strojů, které budou zpočátku ovládány člověkem. Ovšem časem by se měly spolehnout čistě na software.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Boscarol prozradil, že nebýt pandemie, výroba prvních kusů tohoto letounu by již nejspíše probíhala. Již od roku 2016 totiž společnost počítala s výrobou strojů právě v Číně. Z důvodu koronavirové krize však byly veškeré produkční plány na nějaký čas hibernovány a jejich „rozmrazování“ začalo až nyní. Letoun by si tak měl svůj první let odbýt počátkem příštího roku – do výroby pak vstoupit v roce 2023.

Z výrobní linky by tak již za dva roky měl začít sjíždět letoun vybavený osmi rotory E-811. Ty by měly být schopny dostat do vzduchu nejen váhu samotného letounu, ale také 300 kilogramů užitečného nákladu. Samotný dolet stroje je momentálně odhadován na 483 kilometrů. K jejich překonávání by měl stroji sloužit klasický vrtulový pohon postavený na spalovacím motoru.

pipistrel-nuuva-v3003

Foto: Pipistrel

Letoun by měl být schopen nést až 300 kilogramů nákladu

pipistrel-nuuva-v3005

Foto: Pipistrel

Cílem společnosti je časem nabízet několik variant letounu Nuuva

K novince Nuuva V300 chce pětašedesátiletý podnikatel časem nabídnout také letouny s extrémní vytrvalostí, díky čemuž by mohla vzniknout nová konkurence českému startupu Primoco UAV Ladislava Semetkovského. Podobně jako jejich letouny i ty od Pipistrelu by měly mít za úkol monitoring prostoru pod sebou. Boscarol se ovšem nevzdává ani myšlenky na přepravu osob.

Časem by rád trhu nabídnul letoun určený pro regionální přepravu až devatenácti osob, o jehož pohon by se měly starat vodíkové články. K naplnění těchto plánů však bude Pipistrel potřebovat dostatek financí, ke kterým by se Boscarol mohl dostat prostřednictvím prodeje části své firmy. Konkrétně je v současné době otevřen nabídnout 10 % svého podniku výměnou za částku minimálně 100 milionů eur (2,5 miliardy korun).