Být influencerem, ale neriskovat pocit selhání nebo ztrapnění. I proto jsem faceless, říká Budějčanda
Jejich sledující fascinuje životní styl, nikoliv konkrétní život. I proto tito influenceři neukazují svou tvář. A několik jich je i v Česku.
Ruce s pečlivě udržovanými nehty svírají ledovou kávu, případně knížku. Obrysy různých postav odpočívají v útulných ložnicích. Někdo další si píše poznámky do notýsku, jeho obličej ale vidět není. Estetika takzvaných faceless influencerů je obvykle uklidňující, domácká a minimalistická. A jak už jejich označení napovídá, neukazují na fotografií ani videích, která sdílejí na sociálních sítích, svou tvář.
„Jejich fanoušky fascinuje jejich životní styl, nikoliv jejich konkrétní život,“ vysvětluje pro The Economist Julia Markowitzová z agentury Emerald Woods Management, která pomáhá influencerům v jejich práci na sociálních sítích. Podle ní jsou tito tvůrci obsahu vyhledávaní právě pro jejich anonymitu a skrývání identity. Pro „obyčejného“ člověka je tak snazší si představit sebe sama v kůži těchto influencerů.
Inkognito existence je zase lákává pro influencery, kteří se chtějí vyhnout nenávistným komentářům na sociálních sítích, případně různému obtěžování. Celá řada lidí tak na internetu ukazuje, jak správně pečovat o pleť, aniž by divákům ukazovali celý obličej. Jen na TikToku je příspěvků pod hashtagem #faceless přes 200 tisíc, dohromady mají 1,1 miliardy zhlédnutí.
Potenciálu faceless influencerů si už všimly obří společnosti jako Adobe nebo Amazon – a využívají je ve svých reklamních kampaních, jak připomíná The Economist. Obzvlášť oblíbený je tento koncept u předvádění spotřebního zboží, technologií nebo doplňků domácností, neboť se klip plně soustředí jen na daný předmět, nikoliv na člověka.
Některým faceless influencerům se tak daří, i oni se ale obávají sílícího vlivu umělé inteligence, která už umí levně a rychle vytvářet velmi podobný obsah. Ten však není obvykle příliš originální. „Proto je do videí vždy potřeba přidat nějaký osobní nádech, například hravý tón v titulcích,“ doplňuje pro The Economist Victoria Ortegová.
Právě Victoria, která na sítích vystupuje pod přezdívkou Elysian Living a celkem ji sleduje kolem šesti milionů lidí, je jednou z těch, kdo kupříkladu s Amazon několikrát navázala placenou spolupráci.
Zobrazit příspěvek na Instagramu
Trend faceless influencerů zatím není v Česku příliš rozšířený. Několik internetových osobností tak pracuje či pracovalo, například Sibiřan (který už ale svou tvář odhalil), Gejmr nebo Ištván Evženovič. „Určitě zmíním ochranu soukromí svého i své rodiny. Dalším důvodem je i eliminace pocitu selhání, kdyby zkrátka profil nikoho nezajímal. A pak i pocit, že profilů s obličeji už je na Instagramu dost, tak proč to nezkusit jinak. Před šesti lety, když jsem profil zakládala, nebyly faceless profily trendem jako předloni,“ vysvětluje pro CzechCrunch Budějčanda, kterou na Instagramu sleduje téměř 30 tisíc lidí.
Budějčanda ve svém profilu vyzdvihuje hlavně krásy Českých Budějovic – ukazuje zajímavá zákoutí i restaurace, zároveň má řadu placených spoluprací s různými firmami. „Výhodu faceless profilu spatřuji zejména v tom, že neriskujete ztrapnění. Neřekla jsem zprvu o svém profilu ani rodině nebo kamarádům. Takže obavy z toho, že to bude faux pas, se nekonaly,“ líčí. Svou tvář zatím Budějčanda odhalovat nehodlá. „Ale nikdy neříkej nikdy,“ dodává.
Faceless účty v Česku zatím příliš nezaznamenává ani Michal Vokoun z reklamní agentury VML. „V zahraničí jsou mnohem lépe monetizovány a dělají třeba i spolupráce s velkými brandy. U nás je tahle oblast pokryta hlavně memes, buď originálními, nebo přebranými ze zahraničí, a pak taky třeba různými cuty filmových scén nebo scén z českých seriálů nebo pořadů. Případně z poslední doby roste značně počet účtů, které hodně využívají umělou inteligenci,“ připomíná. Jedním z účtů, které se zaměřuje především na vtipná videa, je například Uličník s Hádankou.