Byznys rozjížděl v pokoji o pěti metrech čtverečních. Zakladatel TikToku se stal nejbohatším mužem Číny

Čínská společnost ByteDance dosáhla loni tržeb 110 miliard dolarů. Její zakladatel už není generálním ředitelem, stal se ale nejbohatším mužem Číny.

Zakladatel platformy TikTok Čang I-ming

0Zobrazit komentáře

Čína má po třech letech nového nejbohatšího muže. Magnáta v oblasti balené vody Čung Šan-šana, který žebříčku listu Hurun dosud kraloval, vystřídal s 49,3 miliard dolarů Čang I-ming, zakladatel společnosti ByteDance. Ta v loňském roce zvýšila své celosvětové tržby o 30 procent na 110 miliard dolarů, mimo jiné i díky své nejúspěšnější aplikaci TikTok. Nyní megaúspěšný byznys přitom začínal v malém pekingském bytě se čtyřmi ložnicemi.

Je mu 41 let a patří mezi nejvýraznější postavy nové generace čínských podnikatelů, kteří své byznysy staví velmi úspěšně na technologiích umělé inteligence. A není se vlastně čemu divit, Čang I-ming se narodil v provincii Fu-ťien na jihovýchodě Číny, která byla jednou z prvních oblastí otevřených ekonomickým reformám po letech izolacionismu během vlády Mao Ce-tunga.

I-ming původně studoval obor mikroelektronika na prestižní Nankai University, později ale přešel na softwarové inženýrství. Právě tam získal základy programování, které už při škole využíval – kromě opravování počítačů si přivydělával i tvorbou webových stránek.

Po ukončení studií nastoupil I-ming jako inženýr do startupu Kuxun, kde se během prvního roku vypracoval na technického ředitele. Už tam vedl tým lidí, a jakmile si osvojil i obchodní dovednosti, rozhodl se vydat na podnikatelskou dráhu. V roce 2009 tak založil svůj vůbec první startup, konkrétně realitní vyhledávač 99fang.com.

Projekt ale Čang I-ming po třech letech opět opustil, aby založil svůj osudový byznys – skupinu ByteDance Group. Ta měla využít umělou inteligenci k poskytování personalizovaného obsahu uživatelům. Vznikala přitom v pekingském bytě se čtyřmi ložnicemi, kde tým v počátcích žil a pracoval. „Nejmenší místnost měla pět metrů čtverečních, největší tak deset,“ vzpomínal před pár lety I-ming.

První aplikací, kterou společnost spustila, byl agregátor zpráv Toutiao, který nabízel uživatelům aktuální obsah na základě jejich preferencí. A okamžitě se stal hitem, během prvních dvou let měl přes 13 milionů denních uživatelů. Personalizace obsahu pomocí umělé inteligence se tedy I-mingovi vyplatila a položila základy pro jeho další byznysovou expanzi.

tiktok_1-5

Přečtěte si takéGenerace Z vyměnila Google za TikTok, chce interaktivní obsahGenerace Z vyměnila vyhledávání na Googlu za TikTok. Chce interaktivní obsah ušitý na míru

V roce 2015 tak ByteDance uvedl na trh aplikaci Tou-jin, známou mimo Čínu právě jako TikTok. Ta se stala oblíbenou především mezi mladší generací, protože poskytuje obsah v krátkých a interaktivních videích. Aplikace se pak stala globálním fenoménem během pandemie koronaviru, kdy lidé po celém světě trávili více času online.

O dva roky později ByteDance koupil za 800 milionů dolarů konkurenční platformu Musical.ly a plně ji integroval do TikToku, díky čemuž si v té době zajistil v podstatě monopol na krátké formáty video obsahu. Ačkoliv v průběhu let představila podobný koncept ve formě instagramových Reels i společnost Meta, TikTok si v tomto ohledu s miliardou aktivních uživatelů měsíčně suverénně drží první pozici.

Díky průlomu v personalizaci obsahu pomocí umělé inteligence dosáhl ByteDance v roce 2023 tržeb 110 miliard dolarů a jeho hodnota přesahuje 225 miliard dolarů. Ačkoliv Čang I-ming z pozice jejího generálního ředitele v roce 2021 kvůli tlaku čínské vlády na technologické giganty odstoupil, pořád vlastní jejích 20 procent a jeho jmění dosahuje v současnosti 49,3 miliard dolarů.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Nejbohatší muž Číny se netají tím, že se při vedení ByteDance do značné míry inspiroval západními technologickými firmami jako Google a Microsoft, kterým se chce ve svém globálním záběru přiblížit. A ačkoliv popularita společnosti neustále roste, problémy jí v zahraničí – Česka nevyjímaje – způsobuje především její původ.

Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost v březnu 2023 vydal doporučení omezit používání TikToku na státních zařízeních. Důvodem jsou obavy z možného sledování uživatelských dat a jejich potenciálního předávání čínské vládě. Varování loni následovalo po obdobných opatřeních v dalších evropských zemích, jako je Belgie nebo Dánsko, které se také rozhodly omezit využívání aplikace ve státním sektoru.

Ještě vyhrocenější je situace kolem TikToku ve Spojených státech. Kvůli obavám o národní bezpečnost vyvíjí současná vláda na ByteDance tlak, aby prodala americkou část TikToku, jinak jí na území USA hrozí úplný zákaz. ByteDance je sice ze 60 procent vlastněna západními investory, američtí kritici ale upozorňují na to, že čínští zakladatelé mají díky silnějším hlasovacím právům nad společností kontrolu.

Pokud tak společnost nedokáže v dalších týdnech přesvědčit americké úřady o své nezávislosti na čínském vlivu, vejde zákaz TikToku v platnost už v lednu 2025. Aplikace s krátkými videi má přitom jen ve Spojených státech asi 200 milionů uživatelů, což představuje výraznou část její globální uživatelské základny. Pokud by navíc zákaz opravdu začal platit, mohl by se stát precedentem pro další země, které zásahy čínské vlády do chodu TikToku považují za hrozbu.

Začaly doma s kuchyňským mixérem. Nakonec vybudovaly úspěšnou přírodní kosmetiku z Orlických hor

Přírodní kosmetika Anela má dnes obrat sedmnáct milionů. Zakladatelky ale mluví i o stinné stránce podnikání, kdy třeba bojovaly s přepracováním.

Eliška NováEliška Nová

navrh-bez-nazvu-5

Foto: Anela

Zakladatelky Anely Andrea Pajgrt Bartošová a Eliška Stofferová

0Zobrazit komentáře

Na začátku bylo netoxické šlehané máslo. Tím se Andrea Pajgrt Bartošová snažila ulevit dceři od ekzému. Prostudovala snad všechno, co šlo, a začala podomácku vyrábět přírodní kosmetiku – bez chemických přídavků, umělých složek či geneticky modifikovaných materiálů. Vzešla z toho značka Anela, která slaví už pět let. Její dvě zakladatelky ale říkají, že během té doby se také poučily ze spousty chyb. „Pracovaly jsme do úmoru a zanedbávaly své osobní životy až do bodu, kdy už to skutečně dál nešlo,“ popisují pro CzechCrunch.

Ono šlehané máslo před lety oblétlo rodinu a získalo si oblibu. Když pak Bartošová odjela na společnou dovolenou s kamarádkou Eliškou Stofferovou, vznikl koncept cenově dostupné eko-šetrné značky. Ani jedna z nich přitom neměla s kosmetikou žádné zkušenosti. Zatímco Bartošová pracovala v e-commerce firmách jako Alza nebo Notino, Stofferová se věnovala evropským dotacím a pak jako manažerka i posuzování vlivů na životní prostředí, které je součástí každého většího stavebního řízení.

Začátek byl punk – první kosmetika vznikala doma s jedním kuchyňským mixérem, několika kádinkami a jednou profi váhou. Anela ale od té doby urazila kus cesty. Loni dosáhla na obrat sedmnáct milionů korun a zisk před zdaněním ve výši téměř dva miliony. To vše díky cenově dostupné kosmetice, kdy třeba plná balení zmíněných másel začínají na částce zhruba tři sta korun. „Ceny máme od počátku nastavené férově, nepotřebujeme je nadsazovat, abychom pak v průběhu roku mohly dělat slevové akce. Naši zákazníci tak nakoupí vždycky za tu nejlepší cenu a nemusí čekat, jestli třeba pozítří nezačíná Black Friday,“ popisuje Bartošová.

Podnikatelky značku rozjely bez jakýchkoli investorů a kapitálu. Co bylo potřeba, pokryly z domácích rozpočtů a úspor. „Kde nám chyběly finance, tam jsme investovaly vlastní čas a energii,“ říká Stofferová s tím, že první roky vracely do firmy každou ušetřenou korunu a zisk šel do nákupu surovin a dalšího vybavení.

Mezi nejoblíbenější produkty patří hydratační pleťové sérum Růžové z nebe či hořčíkové máslo, které uleví nohám. A jejich úplně první výrobek, šlehané máslo pro dcerku, se dodnes prodává jako Něžný pan Oves, který je určen právě pro ekzematiky.

„V másle se snoubí několik forem ovesné složky – za studena lisovaný olej, aktivní extrakt a mikronizovaný ovesný pudr. Ty jsou propojeny s dalšími vysoce kvalitními oleji, jejichž účinky jsou prokazatelně hojivé, protizánětlivé či protisvědivé. Takový brutnákový olej se například označuje za přírodní kortikoid,“ popisuje nadšeně Stofferová. Olej se speciálním postupem našlehá do nadýchané pěny, která při doteku s pokožkou rychle taje a snadno se roztírá. Časem k „panu Ovsovi“ přibyl také druhý produkt, který je vhodný na periorální dermatitidu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Dvojice si ale nedává záležet jen na samotných výrobcích, také každé zákaznici podle svých slov odpovídají na dotazy i komentáře. Reference se pak šíří mezi jednotlivými lidmi, kteří jsou spokojení. Je to ale náročné a ne vždy během pětileté existence značky bylo dobře. „Do podnikání jsme se pustily s naivitou a nadšením. Nad možnými problémy a komplikacemi jsme vlastně nepřemýšlely. Věřily jsme v úspěch… Zpětně to ale hodnotíme jako jediný možný začátek,“ líčí Stofferová s tím, že kdyby věděly, co je na cestě čeká, patrně by se do ničeho nepustily.

Zaskočily je byrokratické požadavky, od rekonstrukce a rekolaudace prostor, kde vyráběly kosmetiku, přes potřebná razítka od několika odborů hygieny až po certifikaci prvních výrobků. To všechno prý byla neúprosná mašinerie. „Překvapilo nás, kolik kroků, návazností a nezbytností si rozjetí skutečné výrobní a prodejní firmy žádá,“ dodává Bartošová s tím, že vedle toho se staraly i o děti.

Až došlo k úrazu. Kvůli přepracování se jedna ze zakladatelek popálila, a tak společně přehodnotily celé nastavení. I když pandemie covidu přinesla překvapivě obrovské tempo růstu, stále byly na všechno jen dvě. „Párkrát jsme si slušně natloukly nos, pracovaly jsme do úmoru a zanedbávaly své osobní životy až do bodu, kdy už to skutečně dál nešlo,“ popisují.

Každý má u nás tak velký úvazek, jak mu umožňuje aktuální životní fáze, mnohé z nás pracují z domova.

To přimělo Stofferovou a Bartošovou firmu rozšířit. V současnosti pracuje v Anele patnáct lidí, kteří jsou roztroušení po celé republice. Až na třetího spolumajitele, který pomáhal vytvořit e-shop a další technická řešení, jde jen o ženy. „Snažíme se tvořit laskavou firmu na míru pro sebe. Říkáme tomu Ženy ženám a jde o velmi podporující prostředí. Každá má u nás tak velký úvazek, jak jí umožňuje aktuální životní fáze, mnohé z nás pracují z domova,“ říká Bartošová. Kromě matek s malými dětmi tvoří významnou základnu ženy 50+. Značka se pak se svými zakladateli odstěhovala do Orlických hor.

Od té doby ale také nebylo všechno růžové. V roce 2022 přišla ruská invaze na Ukrajinu a s tím spojený propad značky. Lidé začali šetřit, přestali kupovat všechno zbytné. A zbytná se časem ukázala být i kosmetika. Zatímco dříve k šíření povědomí o firmě stačila šeptanda a dva brněnské trhy, teď musela dvojice přijít s něčím novým. „Rok 2022 jsme jako jediný ukončily se ztrátou. Všechno, co šlo, jsme investovaly do marketingu a prvních placených reklam,“ dodává Stofferová. Vyplatilo se, růst se zase vrátil.

Jako v seriálu Tak jde čas

Na trhu má dnes Anela celkem 64 produktů, které se snaží v průběhu času inovovat, aby se držely na špici. Letos prošla vylepšením necelá polovina z nich, Anela se ale soustředí i na nové výrobky. Chystá například ucelenou řadu pro problematickou pleť. „Je to jako v seriálu Tak jde čas. Nejdříve vznikla celá řada pro miminka a batolata, pak pro malou dcerku, která rostla, a následovala řada pro těhotné, protože Eliška čekala druhé miminko. S těhotenstvím spojené hormonální bouře vyvolaly potřebu pleťové řady Teenka na akné a s dalšími roky se náš zájem přesunul do oblasti péče o zralou pleť a vznikla řada na vrásky s anti-age efektem,“ vyjmenovává Bartošová.

Jejich přírodní značka pracuje jen s ověřenými dodavateli a výrobci, přednost dává čerstvým surovinám z lokálních či fair-trade zdrojů, pokud možno v bio kvalitě s eko certifikací. V Anele se také snaží nevytvářet zbytečný odpad, některý naopak i využívají, z rodinné čokoládovny Herufek například berou jejich odpad v podobě slupek z kakaových bobů, které dávají do tělového peelingu. Při tvorbě vlastních receptur se zakladatelky opírají o vlastní praxi, do procesu ale vtahují i další profesionály jako třeba aromaterapeuty. Skleněné obaly jsou vratné a znovu plnitelné, papírové krabice a bublinkové folie berou z druhé ruky.

Teď se zakladatelky snaží soustředit především na propagování značky v Česku. Před nedávnem otevřely svůj vůbec první kamenný obchod. Nachází se v malé obci Dobruška v Orlických horách, kde má značka svůj domov. „Příliš konkrétní výkonové cíle si neklademe. Projektů, které bychom rády realizovaly, je totiž stále víc, než na kolik máme kapacitu,“ uzavírají podnikatelky.