Byznys solárníka Sobotky dál roste v Jižní Americe i Evropě. Solek v tržbách překonal dvě miliardy

Česká skupina instaluje a spravuje solární elektrárny v Chile, Kolumbii, na Kypru, v Rumunsku či Řecku. Meziročně vyrostla o 85 procent.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

sobotka-solek

Foto: Solek

Zdeněk Sobotka, zakladatel a šéf energetické skupiny Solek

0Zobrazit komentáře

Zdeněk Sobotka začal se solárním byznysem v roce 2010. Během více než dekády si vybudoval silnou pozici zejména v Jižní Americe, kde na svém hlavním trhu v Chile spravuje více než třicet fotovoltaických elektráren. S projektováním, výstavbou a provozem solárních elektráren se postupně rozšiřoval jak po jihoamerickém kontinentu, tak v Evropě. Nově působí v Kolumbii a v Evropě se skupina Solek zabývá projekty na Kypru, v Rumunsku, Řecku či na Slovensku. Loni pak Sobotka oznámil také významnější návrat na český trh. A byznys mu pořád roste, v tržbách se Solek meziročně zvětšil o 85 procent na 2,11 miliardy korun.

„V roce 2022 se nám podařilo zdvojnásobit počet připojených fotovoltaických projektů a překročit hranici 200 MW instalovaného výkonu. Naše stěžejní aktivity se nacházejí v Chile, nedávno jsme je však rozšířili už na deset zemí. Chceme být silným hráčem v Evropě včetně Česka, kam se vracíme s projekty solárních elektráren i s nabídkou energetických služeb,“ uvedl Zdeněk Sobotka, předseda představenstva a zakladatel společnosti Solek Holding SE.

Ještě v roce 2019 se tržby celé skupiny pohybovaly kolem 245 milionů korun. Každoročním růstem o 70 až 170 procent se nyní Solek dostal až na 2,11 miliardy korun. Provozní zisk EBITDA (před započtením úroků, daní a odpisů) loni činil 113,22 milionu korun. To představuje mírný meziroční pokles, v roce 2021 byl provozní zisk 122,5 milionu korun a celkový výsledek hospodaření celého holdingu činil 179,7 milionu, jak ukázala předloňská výroční zpráva. Detailní čísla za loňský rok zatím nejsou k dispozici.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Solek uvádí, že hlavním motorem růstu jeho byznysu byl chilský trh a také realizace zakázek pro hlavní obchodní partnery, mezi které patří společnosti BlackRock a Nala Renewables. V Latinské Americe začali Sobotka a spol. operovat v Kolumbii, kde chystají development solárních elektráren. První se má připojit k síti v příštím roce. Ke zmíněným evropským trhům Solek loni přidal i Francii, Španělsko a Srbsko, kde se chce prosadit. Aktuálně má mít připravené projekty s celkovým výkonem přesahujícím 1 400 MW. Jeho cílem pro letošní rok je překonat milník 400 MW celkového připojeného výkonu fotovoltaických elektráren.

Důležitým krokem v dalším rozvoji Soleku je také zajištěné financování, které skupina oznamovala v předchozích měsících. Sobotka se rozhodl vydat dluhopisy ve Spojených státech, kde s investičními bankami Natixis a BNP Paribas zrealizoval privátní úpis ve výši 178 milionů dolarů. V rámci většího schématu financování se Soleku podařilo zajistit od konsorcia investorů pro účely financování solárního portfolia částku v celkové výši 379 milionů dolarů (8,4 miliardy korun).

solek

Foto: Solek

Solární elektrárna v Chile od české společnosti Solek

Jak Sobotka před časem prozradil pro Seznam Zprávy, americkou emisi mají tvořit dluhopisy vydané na dvacet let, úročené budou zhruba šesti procenty ročně. „Pro nás je důležité, že úrok bude fixní. To znamená, že nám to řeší riziko, pokud by úrokové sazby měly jít ještě nahoru,“ uvedl zakladatel solární skupiny. Běžící dluhopisový program schválený až do celkové výše pět miliard korun má Solek také v Česku. Jeho součástí jsou i krátké dluhopisy vydávané jen na jeden rok a celkové zadlužení skupiny v poměru hodnotě aktiv by se mělo pohybovat kolem 70 až 80 procent.

Sobotka nicméně odmítl, že by měl mít Solek v době zvyšujících se úrokových sazeb problém se splácením svých závazků. „Je to naopak signál, že tu jsou příležitosti a potřebujeme je nabrat pomocí krátkých peněz. V okamžiku, kdy něco postavíte, prodáte to dál a peníze se vám vrátí. Je to otázka, jak rychle rostete. Když rostete pomalu, tak vám stačí peníze, které jste si nabral na začátku. Když rostete exponenciálně, tak potřebujete další kapitál,“ doplnil pro Seznam Zprávy majitel Soleku.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Nakoupím potraviny, vrátím knihy. Spolupráce Rohlíku a Knihobotu funguje, lidé poslali už 35 tisíc knih

Šéfové největšího českého online supermarketu a knižního secondhandu si pochvalují, že získávají nové zákazníky. A pomáhají dobré věci.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

rohlik-knihobot

Foto: Rohlik Group

Rohlík a Knihobot zahájily spolupráci

0Zobrazit komentáře

Od května mohou zákazníci, kteří si nakoupí potraviny na online supermarketu Rohlik.cz, kurýrovi například vedle vratných tašek předat také již nevyužívané knihy, aby našly nového majitele. Jde o spolupráci s knižním secondhandem Knihobot, který nepotřebné čtení nabízí znovu do prodeje. Během prvních tří měsíců se provedlo více než 3 600 svozů, při kterých se kurýři od zákazníků vraceli s knihami všeho druhu. Celkem se vybralo 35 tisíc titulů a šéfové obou českých firem si spolupráci pochvalují. Část peněz z celého procesu putuje na charitativní účely.

„Díky Rohlíku jsme získali více než tři tisíce nových dodavatelů knih, a to pouze za první tři měsíce spolupráce. Většina z nich navíc byla prvododavateli, využila tedy naši službu poprvé,“ hodnotí novou spolupráci výkonný ředitel Knihobotu Dominik Gazdoš, který se po upevnění přední pozice mezi online antikvariáty v Česku vydal se svou firmou pod mezinárodní značkou Bookbot také za hranice. Zajímají ho německojazyčné trhy a v Německu a Rakousku už v posledních týdnech od zákazníků vybral první desítky přečtených knih. Ty lidem často leží doma a Knihobot se snaží přicházet se způsoby, jak je od lidí co nejsnadněji dostat opět na trh.

Ve Vídni pilotuje při svém startu ve spolupráci s jiným českým startupem DoDo speciální taxíky, které knihy vybírají, a na domácí půdě jde třeba právě o spolupráci s Rohlíkem. Do konce července největší český online supermarket, který založil Tomáš Čupr a nyní s ním expanduje po Evropě, uskutečnil celkem 3 696 svozů, v rámci nichž se kurýři vraceli i s knihami. Rohlík za tuto službu obdržel částku 241 tisíc korun, které mu Knihobot vyplatil za zprocesování logistiky dovážek. Už na začátku spolupráce se nicméně firma zavázala, že tyto výnosy daruje na charitativní účely.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Peníze putují Nadačnímu fondu Veroniky Kašákové, který se zaměřuje na pomoc dětem z dětských domovů. „Tato služba si od prvního dne získala jen ty nejpozitivnější ohlasy. To dokazuje i nemalá částka, která se pro nadační fond dokázala vybrat během prvních tří měsíců jejího fungování. To nás utvrzuje v tom, že jsme se vydali správnou cestou,“ uvádí šéf českého Rohlíku Martin Beháň, který o tom, jak se online supermarketu daří, hovořil v našem CzechCrunch Podcastu. Spolu s ním vysvětloval, proč je česká e-commerce tak výjimečná, šéf Notina Zbyněk Kocián.

Poslání knih do Knihobotu funguje jednoduše i prostřednictvím kurýrů Rohlíku. Zákazník vloží do tašky nepotřebné knihy spolu se svým telefonním číslem a e-mailem. V Knihobotu je pak spárují s účtem daného uživatele, který po prodeji každé odevzdané knihy obdrží 60 procent prodejní ceny minus 29 korun. Samotný online antikvariát Dominika Gazdoše v loňském roce vyrostl v obratu na 182 milionů korun. Letos dál roste, jen za první letošní pololetí dosáhl na 130 milionů korun. Celá skupina Rohlík, která operuje také v Maďarsku, Rakousku, Německu a Rumunsku, loni vyrostla na téměř 14 miliard korun.