Carsharing jako alternativa k operativnímu leasingu. České HoppyGo spouští dlouhodobější pronájmy aut

hoppygo-carsharing

Foto: HoppyGo

Carsharing HoppyGo

0Zobrazit komentáře

Tuzemský carsharing HoppyGo přichází s novými tarify, které mají vyplnit mezeru na trhu v oblasti půjčování automobilů. Nová služba umožní zapůjčení vozu na měsíc a delší dobu, což bylo doposud obvykle spojeno s povinnými závazky, akontacemi a nejrůznějšími příplatky.

Půjčovat si automobil na dobu několika týdnů či měsíců od společností specializující se na sdílení či půjčování vozů je poměrně nákladný krok. U operativních leasingů je zase zapotřebí počítat s dlouhodobějším úvazkem, obvykle v minimální délce 12 až 24 měsíců. Alternativou k takovým operákům mohou být služby, které v Česku nabízí například Driveto Klub, ovšem i ty jsou doprovázeny vstupním poplatkem.

Právě tato situace motivovala český P2P carsharing HoppyGo, kde si lidé půjčují auta mezi sebou, k vytvoření alternativy k zavedeným půjčovnám i operativním leasingům. Za zvýhodněnou cenu nyní nabízí vypůjčení automobilu na celý měsíc a možnost prodloužení pronájmu v jeho průběhu.

„Naším cílem bylo přinést uživatelsky i cenově výhodnou službu pro zákazníky, kterým se například porouchalo auto a dočasně nutně potřebují jiné, ale nechtějí platit horentní sumy tradičním půjčovnám, ani se zavázat na rok operativním leasingem,“ komentuje spuštění nového tarifu Brian Koslowski, provozní ředitel HoppyGo.

hoppygo-opel-adam2

Foto: HoppyGo

Opel Adam od HoppyGo

Pro uživatele je tedy vše bez závazku a dalšího papírování. Auto si vypůjčí na měsíc přes aplikaci stejně, jako kdyby si ho půjčoval na pár dní, ovšem v součtu za zvýhodněnou cenu, protože při zápůjčce na celý měsíc získá výraznější slevu jak na samotné zapůjčení, tak i na souvisejícím pojištění.

Například Škoda Fabia, která se řadí mezi nejprodávanější vozy v tuzemsku, je u HoppyGo nabízena na měsíc již zhruba od 7 500 korun a vůbec nejoblíbenější model Škoda Octavia zhruba od 8 500 korun včetně povinných standardních pojištění.

Ceny na HoppyGo se pochopitelně liší podle toho, jakou cenu si za pronájem svého auta jednotliví majitelé nastaví (takže lze najít levnější i výrazně dražší sazby), ale v mnoha případech vyjde dlouhodobější půjčení takového vozu přes HoppyGo výhodněji, než kolik si za něj účtují standardní autopůjčovny.

braasi-bike

Přečtěte si takéPřes kočičí hlavy i kořeny. České Braasi přidává k ikonickým batohům i vlastní koloPřes kočičí hlavy i kořeny. České Braasi přidává k ikonickým batohům i vlastní kolo

Díky P2P systému by se služba mohla stát atraktivní i pro majitele vozů, kteří nemohou či nechtějí z jakéhokoliv důvodu svůj vůz delší dobu využívat. Například v případě, když člověk poletí do zahraničí, může vůz prostřednictvím HoppyGo pronajmout některému ze zájemců. Automobil tak nestojí delší dobu na jednom místě a místo toho svému majiteli vydělává peníze.

HoppyGo, které provozuje Leo Express společně se Škoda Auto DigiLabem, až donedávna vystupovalo výhradně jako P2P carsharing. V podstatě tedy jen zprostředkovávalo zápůjčky mezi jednotlivými uživateli, kteří si půjčovali své vlastní vozy. Nedávno však vstoupila i do segmentu krátkodobých výpůjček, kdy začala půjčovat své vlastní vozy, prozatím v obchodním centru Chodov.

„Cílem HoppyGo je snížit díky sdíleným vozům počet nevyužitých aut v ulicích a zároveň umožnit lidem, aby mohli na každou příležitost využít ten nejvhodnější možný vůz. Auta na speciálních pickup pointech v Centru Chodov jsou další možností, jak tuto ambici naplňovat a jak auta efektivně sdílet,“ řekl v dubnu tohoto roku Koslowski ve spojitosti se zahájením provozu vlastní flotily HoppyGo.

Elektrické skútry v Praze jedou. Český Revolt jich nasadí několik stovek a nechá na nich vydělávat i mikroinvestory

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

revolt-carsharing

Foto: Revolt

Šéf Revoltu Pavel Kuchta ve sdíleném elektrickém autě

Přes 10 tisíc uživatelů, desítky elektrických autíček, motorek a skútrů. Taková je bilance českého startupu Revolt, který do pražských ulic postupně posílá stále větší počet elektrických dopravních prostředků. U zmíněné trojice se přitom nechce zastavit a nově tak nabízí podílet se na jeho rozvoji i samotným uživatelům, respektive investorům.

Jeden z energických sršňů, jak Revolt nazývá své žlutočerné elektroskútry Super Soco CUx, může být klidně váš. Respektive vy si ho koupíte, zařadíte do flotily Revoltu a vyděláváte na tom, jak na něm budou uživatelé po Praze jezdit. Tuzemský startup tím chce jednak zapojit fanoušky do svého úspěchu a zároveň rozšířit vlastní flotilu.

„Jedná se o jednorázovou akci, během které chceme dát lidem jedinečnou příležitost, jak nám pomoci v budování služby, a být skutečně komunitním projektem. Další investice již pokryjí finance větších investorů a bank, se kterými jednáme,“ prozrazuje šéf Revoltu Pavel Kuchta.

revolt-skutr

Foto: Revolt

Elektrický skútr Revolt

Do investiční akce nazvané Kup skútr, která byla spuštěna v září, se již zapojilo kolem 200 mikroinvestorů a Revolt jich plánuje vzít na palubu maximálně 250. Po Praze aktuálně jezdí zhruba 50 skútrů, k tomu přes 20 motorek a do konce roku má přibýt ještě zhruba padesátka skútrů právě od mikroinvestorů. Zbytek přijde až na jaře, jelikož na zimu půjdou jednostopá revoltí vozítka do garáže.

Princip investice do skútru je vcelku přímočarý. Cena elektrického sršně je 60 tisíc korun včetně příslušenství v podobě držáku na box, samotného boxu a dvou helem. Maloobchodní cena motorky je přitom podle Revoltu bez příslušenství ještě o 10 tisíc korun vyšší.

tomas-cupr-rohlik

Přečtěte si takéOnline supermarket Rohlik.cz Tomáše Čupra kupuje část skupiny Sklizeno, včetně služby FreshbedýnkyOnline supermarket Rohlik.cz Tomáše Čupra kupuje část skupiny Sklizeno, včetně služby Freshbedýnky

Elektrický skútr od začátku patří vám, nicméně při investici zároveň uzavíráte dohodu, že ho minimálně po dobu 21 měsíců nabídnete všem uživatelům v rámci platformy Revoltu. A jak na něm uživatelé jezdí, tak pasivně vyděláváte.

Jako modelový příklad firma uvádí výnosy, když necháte na skútru jezdit ostatní celých 5 let – v takovém případě vám má investice vynést měsíčně zhruba 4 300 korun před zdaněním. Vstupní investice by se vám tak měla vrátit nejpozději do dvou let. Samotní investoři pak navíc mají na Revoltu univerzální 20% slevu.

revolt-elektromotorka-tc1

Foto: Revolt

Elektrická motorka Revolt Super Soco TC

Na Revoltu si mohou uživatelé elektrický skútr či motorku půjčit za 5 korun na minutu (u auta je minutová sazba o korunu vyšší). Maximální rychlost skútru je 45 kilometrů v hodině a na jedno nabití dojede zhruba 80 kilometrů. Nově Revolt spustil i speciální balíčky, ve kterých už není pouze minutová sazba, ale delší a výhodnější pronájem.

V nabídce jsou celkem tři balíčky. Nejvýhodnější je ten za 600 korun, v rámci něhož dostanete kredit ve výši 900 korun. To v praxi znamená, že vás pak minuta jízdy na motorce nebo skútru vyjde na 3,3 koruny. Nedávno navíc Revolt také zastropoval maximální denní útratu a spustil věrnostní program, kdy vám z ceny každé jízdy připíše 10 procent jako slevu na další.

Návrat aut a rozšiřování flotily

S blížící se zimou se pak do ulic začínají vracet také auta, která přes léto prošla generální revizí a jsou opět připravena do plného provozu. V Praze se jich znovu objeví dvacet a řidiči se mohou těšit na několik novinek. Odemykání funguje přímo v aplikaci, stejně jako startování, takže už vůbec nepotřebujete klíč, a nasazena byla i dojezdová baterie pro snazší obsluhu.

Ruku v ruce s tím šlo i vylepšování aplikace, ve které si lze nově auto nebo skútr před započetím jízdy rezervovat, aby vám ho nikdo při cestě k němu nevyfoukl. Když se potřebujete během cesty někde na chvíli zastavit, je možné si také auto za nižší poplatek nechat zarezervované, aby vám s ním opět někdo neodjel.

Přesná čísla Revolt prozradí až na konci sezony, ale podle Pavla Kuchty jsou jednostopá vozidla využívána velmi podobně jako auta. V sezóně ovšem vidí o něco větší výhodu v motorkách, i proto do nich Revolt vpustil mikroinvestory.

revolt-carsharing

Foto: Revolt

Elektroauto Revolt

reebok-mvp-x

Přečtěte si takéReebok nepřepočítal ceny. Tenisky za 90 eur stojí 90 korunChyba, nebo marketing? Reebok na e-shopu nepřepočítal eura na koruny a čeští zákazníci mají žně

„Určitě ještě v budoucnu přibudou elektroauta, ale v tuto chvíli jsme se záměrně přiklonili na posílení motorek, protože se hodí do přehuštěného městského provozu více. Auto, byť je malé, zůstane viset v koloně, načež skútr ji hravě přejede a to je to, co chceme lidem nabídnout. Vyzrát nad městský provoz a dostat se jednoduše z bodu A do B,“ vypočítává hlavní výhody Kuchta.

Revolt už navíc nyní osnuje plány, jak svou flotilu ještě rozšíří. Kuchta zatím nechce být konkrétní, ale jisté je to, že půjde opět o elektricky poháněná vozidla. Podle všeho budou ještě menší, než s čím jezdí Revolt teď, a navíc by se měly dostat i za hranice Prahy do dalších měst.